Visa fullständig version : Kondition + styrketräning, när muskelmassa inte är målet
TinyPaws
2009-01-05, 17:32
Hej på er,
har letat runt och läst det mesta jag kunnat komma över när det gäller rubrikerna styrketräning + kondition, men har funnit att de flesta trådar rör förlorad/bibehållen muskelmassa ifall man skulle kombinera de två.
Det är lite annorlunda för mig, beaware - wall of text incoming ;), anyways. Saken är den att jag lyckats samla på mig en massa kilon som jag inte alls vill behålla. Jag har tränat hela 2008 utan några större resultat iom att jag inte tänkte så mkt på kosten och åkte på ständiga förkylningar. Slutet av 08 var något bättre, började föra matdagbok bara för att få koll på va mycket jag åt och har nu bättre aning om vad jag pysslar med på det området.
Men, så till det jag fundrar över. Crosstrainern är en helt underbar maskin och vill gärna fortsätta med den, men blir det för mycket att köra 50 min Crosstrainer och 1 timmes styrketräning?
Har funderat ut följande:
Mån: Rygg, biceps, axlar + 50 min crosstrainer
Tis: Bröst, mage, triceps + 50 min crosstrainer
Ons: Ben och rumpa + 30 min crosstrainer
Tors: vila (långpromenad med hunden 1 timma)
Fre: Bodypump el core 60/45 min + 50 min crosstrianer
Lö:vila (långpromenad med hunden 1 timma)
Sön: vila (långpromenad med hunden 1 timma)
Anledningen till att jag vill börja köra styrketräning är för att jag har en genetisk ledsjukdom, Ehlers Danlos syndrome (http://www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/Ehlers-Danlos+syndrom.htm) och behöver bygga upp styrkan i musklerna så att de kan hjälpa stabilisera upp leder/bindväv så att jag får en drägligare vardag. Kruxet är att jag måste ta det lungt med vikterna, lastar jag på för mycket är det lederna som belastas och smällen av det åker jag på dagarna/veckorna som följer. Så, jag har börjat lungt, kört bodypump/core/box/yoga men vill böja med styrketräning som sagt för att kunna fokusera på problemområden där jag är extra svag. Men de låga vikterna gör att jag inte känner mig sådär härligt slut efter passet och vill därför köra crosstrainern för att få svettas lite. anyways, eftersom mitt mål är att gå ner i fett och bli tightare, inte speciellt brydd om muskelmassa, är det vettigt att köra styrketräning + kondition samma dag eller finns det negativa effekter av det?
För er som orkat läsa hela vägen hit, good job! hehe ;), näe, men jag skulle vara väldigt tacksam för svar, funderingar och tankar.
kram på er! *cupid*
King Grub
2009-01-05, 17:36
Nejdå, det är inga problem ur det avseendet. Det är maximal muskeltillväxt som begränsas av samtida konditionsträning, inte målen du beskriver. Så länge din sjukdom inte begränsar saken på något annat sätt, så är det inga problem i sig.
TinyPaws
2009-01-05, 17:54
oh, tack för det snabba svaret! glädjande att höra dessutom, har haft lite ångest över att inte kunna lägga båda passen efter varandra då "alla" säger att man inte ska göra så. gött gött. hade svaret vart nope, det går inte hade alternativet vart att kliva upp 5 på morgonen för att kliva ut i det kyliga mörker som lurar utanför sovrumsfönstret o snällt promenera iväg en timme med hunden, men jag är glad att jag slipper det för jag sover hellre i min varma säng en timme extra om jag ska va ärlig hehe.
oh, tack för det snabba svaret! glädjande att höra dessutom, har haft lite ångest över att inte kunna lägga båda passen efter varandra då "alla" säger att man inte ska göra så. gött gött. hade svaret vart nope, det går inte hade alternativet vart att kliva upp 5 på morgonen för att kliva ut i det kyliga mörker som lurar utanför sovrumsfönstret o snällt promenera iväg en timme med hunden, men jag är glad att jag slipper det för jag sover hellre i min varma säng en timme extra om jag ska va ärlig hehe.
Du ska inte lyssna alltför mycket på gormande bodybuilders! Det går som King Grub redan sagt oerhört bra att träna på det sätt du beskrivit! Jag tycker att det ser alldeles ypperligt ut! "Lycka till" med sjukdomen också. Läste lite och den låter inget vidare, hoppas att den inte sätter för mycket käppar i hjulet för dig i vardagen.
TinyPaws
2009-01-06, 12:42
:) mm riktigt nice att jag hittade hit och kom mig för att fråga här ist. Det har vart svårt att få ett vettigt svar på varför man inte skulle kunna köra så som jag vill, tills nu då vill säga :)
Naw tack :) men ye, det kan vara rätt tungt ibland. Man ser ju helt frisk ut på utsidan vilket gör att folk kan ha svårt att förstå. Den mer eller mindre ständiga värken, speciellt nu när det är kallare ute, lär man sig leva med men när den är värre blir man ännu tröttare och kroppen jobbar ju redan hårdare än vanligt för att stabiliisera upp allt så man sover otroligt mkt. En tupplur efter jobbet är nästan ett måste för att orka med resten av kvällen. jag skulle nog kunna skriva hur mkt som helst om hur det är men jag ska inte tråka ut er ;) :P, men det värsta just nu är nästan att ryggen bråkar med mig. Jag har fått ett väldigt stillasittande jobb och efter 2-3 veckor fick jag världens låsning mellan skulderbladen, det började med värk men slutade med att högerarmen kändes helt avdomnad, kunde knappt röra den utan att det smärtade och vänstern började bli likadan. Med den hårda arbetsmarkanden som är så har jag inte vågat säga nått till min chef om sjukdommen så de flesta i min omgivining tycker det är underligt att en frisk 26-åring kan få sånna problem av lite stillasittande. Mycket pga detta som jag beslutat mig för att börja styrketräna, måste träna upp ryggen så jag klarar av att jobba överhuvudtaget. Jag var till en sjukgymnas/kiropraktor och han knäckte till det, men det gled tillbaka direkt. Som "tur" var åkte jag på en dunderförkylning, virusinfektion av nå slag och blev sängliggandes 2 veckor, då fick ryggen chans att vila upp sig men det är en ständig kamp att hålla smärtan i ryggen i schack.
men, förresten, en fråga till, finns det någon norm/utvecklingskurva på hur utvecklingen ser ut när man börjar styrketräna? allstå, hur snabbt brukar man öka vikter osv? eller är det helt olika per individ?
jag vet att jag mesade på lite väl i början när jag körde bodypump, och ökade inte speciellt mkt på vikterna.
(i know, svårt att skriva korta inlägg...peta på mig ifall det blir för mkt hehe :P )
:) mm riktigt nice att jag hittade hit och kom mig för att fråga här ist. Det har vart svårt att få ett vettigt svar på varför man inte skulle kunna köra så som jag vill, tills nu då vill säga :)
Naw tack :) men ye, det kan vara rätt tungt ibland. Man ser ju helt frisk ut på utsidan vilket gör att folk kan ha svårt att förstå. Den mer eller mindre ständiga värken, speciellt nu när det är kallare ute, lär man sig leva med men när den är värre blir man ännu tröttare och kroppen jobbar ju redan hårdare än vanligt för att stabiliisera upp allt så man sover otroligt mkt. En tupplur efter jobbet är nästan ett måste för att orka med resten av kvällen. jag skulle nog kunna skriva hur mkt som helst om hur det är men jag ska inte tråka ut er ;) :P, men det värsta just nu är nästan att ryggen bråkar med mig. Jag har fått ett väldigt stillasittande jobb och efter 2-3 veckor fick jag världens låsning mellan skulderbladen, det började med värk men slutade med att högerarmen kändes helt avdomnad, kunde knappt röra den utan att det smärtade och vänstern började bli likadan. Med den hårda arbetsmarkanden som är så har jag inte vågat säga nått till min chef om sjukdommen så de flesta i min omgivining tycker det är underligt att en frisk 26-åring kan få sånna problem av lite stillasittande. Mycket pga detta som jag beslutat mig för att börja styrketräna, måste träna upp ryggen så jag klarar av att jobba överhuvudtaget. Jag var till en sjukgymnas/kiropraktor och han knäckte till det, men det gled tillbaka direkt. Som "tur" var åkte jag på en dunderförkylning, virusinfektion av nå slag och blev sängliggandes 2 veckor, då fick ryggen chans att vila upp sig men det är en ständig kamp att hålla smärtan i ryggen i schack.
men, förresten, en fråga till, finns det någon norm/utvecklingskurva på hur utvecklingen ser ut när man börjar styrketräna? allstå, hur snabbt brukar man öka vikter osv? eller är det helt olika per individ?
jag vet att jag mesade på lite väl i början när jag körde bodypump, och ökade inte speciellt mkt på vikterna.
(i know, svårt att skriva korta inlägg...peta på mig ifall det blir för mkt hehe :P )
Jag tycker att du ska träna med väldigt lätta vikter och många repetitioner. Låter som att du är i mycket större behov av uthållighet i musklerna än explosiv styrka. På gymmet tycker jag att du ska köra mellan 12-15 repetitioner per set. Sedan är nog crosstrainern och vanliga gympapass, ki-box, core, bodypump osv väldigt passande för dig!
TinyPaws
2009-01-06, 23:02
Ah I see, men 15rep på 4 set per övning borde va ok eller? Och vikterna jag kör på bodypumpen borde väll vara rätt lagom?
Ah I see, men 15rep på 4 set per övning borde va ok eller? Och vikterna jag kör på bodypumpen borde väll vara rätt lagom?
Japp! Vet inte hur bodypump är upplagt med vikter men tror du kan lyfta lite tyngre än vad du gör där när du är i gymmet.
Du får ju känna dig fram i början, tills du lär dig vad som funkar, men du kan alla gånger lyfta tyngre i gymmet än på BP:n. Det är STOR skillnad mellan att göra tio repetitioner och att göra repetitioner i tio minuter. Men det märker du (och känns det för lätt är det ju bara att byta till en tyngre vikt).
TinyPaws
2009-01-07, 19:09
Japp! Vet inte hur bodypump är upplagt med vikter men tror du kan lyfta lite tyngre än vad du gör där när du är i gymmet.
ah great, då testar jag att köra så, spännande att se va kroppen tycker :)
Du får ju känna dig fram i början, tills du lär dig vad som funkar, men du kan alla gånger lyfta tyngre i gymmet än på BP:n. Det är STOR skillnad mellan att göra tio repetitioner och att göra repetitioner i tio minuter. Men det märker du (och känns det för lätt är det ju bara att byta till en tyngre vikt).
sant, sant är ju väääldans många repititioner på bodypumpen :) då kanske jag tillome kan öka från mina mäktiga 2,5kg ;) haha. näe men jag börjar nog där, för visst måste det bli så man räknar? 5 kg totalt på stången men 2,5 på vardera sida.
sen måste jag ju erkänna att jag tittat runt rätt mkt här på forumet och det var nån som tränade kickboxning och frågade nått, iaf så blev jag grymt sugen (igen, har vart inne på det förr me) på att testa det. har kört box klass på gymmet där vi kombinerat sparkar/slag och det var underbart roligt. jäklarns va tävlingsinstinkten kickar igång hehe, men det har iaf funkat att köra. men nu har den instruktören slutat och dom har tatt in nån thaiboxare istället och det var alldelens för våldsamt för mina leder. så jag har hittat ett ställe där man kan köra 2 dagar i veckan, har anmält mig till nästa vecka, 2 provpass.
Men, kickboxning det är väll någorlunda mildare än thaiboxning eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.