handdator

Visa fullständig version : Vänsterarm som aldrig kommer ikapp

oscar?
2009-01-05, 15:10
När jag började träna för 2 år sedan var min högerarm betydligt starkare än min vänstra. Detta märktes speciellt i hantelcurl. Jag har spelat tennis i många år, så detta är antagligen inget konstigt och vänsterarmen kom snabbt ikapp.

Men, min vänsterarm är fortfarande MYCKET svagare i vissa övningar. I bänkress lyfter jag ofta snett till följd av en svagare vänsterarm. Och i lutande hantelpress dör vänsterarmen medan högerarmen skulle klara 4-5 reps till. Då har jag tränat dessa övningar seriöst i drygt ett år.

Hur ska jag göra för att vänsterarmen ska bli lika stark som högerarmen?

ChrisDEFC
2009-01-05, 15:14
spela tennis med vänster arm i nått år så är saken biff :smash:

skämt o sido: skulle satsat på att köra bara med hantlar ett tag, tänka mycket på balansen så du inte lyfter snett och sen helt enkelt köra så ett tag och försöka att hela tiden öka vikterna så du pressar vänstersidan till tillväxt medans högersidan kommer ha det ganska behagligt och inte kommer ha lika stor anledning att växa/bli starkare. du kanske kört mycket så innan åxå men prova med enhandsövningar för hela överkroppen även ryggövningar som latsdrag, rodd osv.

JohnRick
2009-01-05, 15:26
Unilaterala övningar (hantlar) där den svagare sidan får styra antalet repetitioner kommer att åtgärda problemet. Eller åtminstone vända det till det bättre.

När det är dags för höger arm att arbeta (eller om du väljer att simultanköra hantelcurls förslagsvis) så ska antalet repetitioner denna sida gör, ej överstiga vänsterditons avklarade antal.

jokem
2009-01-06, 00:04
Unilaterala övningar (hantlar) där den svagare sidan får styra antalet repetitioner kommer att åtgärda problemet. Eller åtminstone vända det till det bättre.

När det är dags för höger arm att arbeta (eller om du väljer att simultanköra hantelcurls förslagsvis) så ska antalet repetitioner denna sida gör, ej överstiga vänsterditons avklarade antal.

Det var som taget ur munnen på mig! +1

hoikka poika
2009-01-06, 00:26
Själv så skulle jag kasta hantlarna och bara köra skivstång, eventuellt maskiner där armarna kan jobba individuellt. Det känns lättare att hålla en symmetrisk form med skivstång och i tidigare nämnda maskiner.

Rahf
2009-01-06, 00:26
Om det är en övning där varje arm arbetar ett set i taget (t.ex. Hantelrodd) så börjar du med den svagare sidan och gör dina repetitioner, den starkare sidan gör ej fler utan följer den svagare.

Det jämnar ut sig till slut. Tid tar det.