handdator

Visa fullständig version : Mätning energi in/ut, önskar hjälp

shadowfire
2009-01-03, 20:58
Godkväll!
Att ligga på kcalplus o bygga var lätt, bara o äta som en häst o se glad ut. När jag nu ska prova o skala av fett, så har jag fått börja mäta vad jag äter och vad jag gör av med. En hel vetenskap.

Detta var dagens upplägg, kan det verkligen stämma? Är det något som ser riktigt galet ut? Jag har räknat ut min grundförbrukning som stillasittande (Harris&Benedict, EEH med faktor 1,2) och sedan adderar jag de aktiviteter jag gör under dagen.

Tycker att jag har ätit som jag brukar idag och varit mätt hela dagen, därav är jag som ett frågetecken på hur det kan bli en diff på ~1000kcal ändå. Det som saknas är Lomanders, har inte fått reda på näringsvärdet där ännu.

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/frstadeffen.jpg

Fatcan
2009-01-03, 21:08
Godkväll!
Att ligga på kcalplus o bygga var lätt, bara o äta som en häst o se glad ut. När jag nu ska prova o skala av fett, så har jag fått börja mäta vad jag äter och vad jag gör av med. En hel vetenskap.

Detta var dagens upplägg, kan det verkligen stämma? Är det något som ser riktigt galet ut? Jag har räknat ut min grundförbrukning som stillasittande (Harris&Benedict, EEH med faktor 1,2) och sedan adderar jag de aktiviteter jag gör under dagen.

Tycker att jag har ätit som jag brukar idag och varit mätt hela dagen, därav är jag som ett frågetecken på hur det kan bli en diff på ~1000kcal ändå. Det som saknas är Lomanders, har inte fått reda på näringsvärdet där ännu.

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/frstadeffen.jpg

Om jag förstått det där rätt så ska du ha en ett kcalbehov på 3200kcal, det tycker jag låter jäkligt högt, kan det vara att du adderat med en aktivitetsfaktor men ändå lagt till kcalförbrukning för dina dagliga aktiviteter? Men vänta en vecka typ, står du kvar på samma vikt så är det ju bara sänka ditt energiintag.

shadowfire
2009-01-03, 21:26
Om jag förstått det där rätt så ska du ha en ett kcalbehov på 3200kcal, det tycker jag låter jäkligt högt, kan det vara att du adderat med en aktivitetsfaktor men ändå lagt till kcalförbrukning för dina dagliga aktiviteter? Men vänta en vecka typ, står du kvar på samma vikt så är det ju bara sänka ditt energiintag.

Jo jag tog den lägsta aktivitetsfaktorn på 1,2 och sedan lade jag på resten av aktiviteterna där. King Grub skrev något i stil med att 1,2 var typ en dag sittandes vid datorn.

Med Harris&Benedict fick jag: =66,5+(13,75 * 84) + (5,003 * 178) - (6,775 * 32), dvs drygt 1900 kcal/dag i vilande form (84kg, 178cm, 32 år).

Tacksam för input om jag räknat något galet iaf, annars så kör jag på så får vi se vad som händer. :thumbup:

Fatcan
2009-01-04, 00:28
Jo jag tog den lägsta aktivitetsfaktorn på 1,2 och sedan lade jag på resten av aktiviteterna där. King Grub skrev något i stil med att 1,2 var typ en dag sittandes vid datorn.

Med Harris&Benedict fick jag: =66,5+(13,75 * 84) + (5,003 * 178) - (6,775 * 32), dvs drygt 1900 kcal/dag i vilande form (84kg, 178cm, 32 år).

Tacksam för input om jag räknat något galet iaf, annars så kör jag på så får vi se vad som händer. :thumbup:

Ja, men du räknar på 66,5+(13,75 * 84) + (5,003 * 178) - (6,775 * 32) för att få ut ditt basala energibehov vid vila. Sen multiplicerar du det med en aktivitetsfaktor beroende på hur mycket du rör dig.
Du har ju multiplicerat med aktivitetsfaktorn och sedan lagt på för andra aktiviteter. Det du borde göra är att strunta i aktivitetsfaktorn, och bara lägga på de kcal du räknat ut bränns på dina aktiviteter.

Altså 1900kcal + 942 = 2842.

dannegavle
2009-01-04, 01:02
Fatcan, jag tror du missförstått. Han har räknat ut hur mycket som går åt en dag utan speciella aktiviteter, vilket är BEE * 1.2. Sedan har han räknat ut hur mycket energi de aktiviteter han sysslat med kräver. Slutligen har han plussat ihop dessa siffror.

Jag ser inget uppenbart fel i beräkningen.

Torwald
2009-01-04, 01:09
Att bränna över 350kcal för att lyfta lite skrot låter dock rätt högt? Jag brukar räkna med 200 kanske, men jag kanske tränar som en mes ;)

Fatcan
2009-01-04, 01:22
Fatcan, jag tror du missförstått. Han har räknat ut hur mycket som går åt en dag utan speciella aktiviteter, vilket är BEE * 1.2. Sedan har han räknat ut hur mycket energi de aktiviteter han sysslat med kräver. Slutligen har han plussat ihop dessa siffror.

Jag ser inget uppenbart fel i beräkningen.

Ok, kan va så.

Scratch89
2009-01-04, 01:24
Hur effektiv är du när du städar egentligen? :D

Jag tror att du har överskattat din energiförbrukning vid de olika aktiviteterna. 300+ kcal vid gymträning är riktigt ordentligt.

Sniggel
2009-01-04, 13:01
Även om vissa aktiviteter kanske är överskattade så är ju skillnaden mellan intag och beräknad utgift stor. 2100 kcal låter i mina ögon som ett lågt intag för dig och borde förändra din vikt på sikt. Jag tror alltså att det kommer göra skillnad.'
Jag hade nog valt andra matvaror för mättnadens skull (men det är ju jag det) men om du inte blir hungrig på det du äter så spelar det nog ingen roll, proteinintaget ser ju bra ut.

mattilainen
2009-01-04, 14:17
jag känner av samma problem, jag räknade ut att med 1.2 i aktivitets faktorn så behöver jag ca 2700 kcal för att stå kvar på den vikten jag är.

Men jag ligger på ca 1200-1700 kcal per dag och känner mig inte hungrig, är det jag som missuppfattat det här med deffen och fått för mig att man ständigt ska känna sig hungrig i en deff eller är allt som det ska? känns som jag räknar fel, då det känns som otroligt lite kcal per dag :( senast åt jag detta, ni kanske kan kolla och se vad ni tycker.

tre mackor vit polarbröd rostat 120 gram 300 kcal
smör ca 15 gram = 170 kcal
ost ca 50 kcal

105 gram kyckling 110 kcal
260 gram jasminris kokt 302 kcal

95 gram kyckling 105 kcal
240 gram jasminrid 267 kcal

Totalt: 1304 kcal +200 för missade saker

Scratch89
2009-01-04, 15:36
Man behöver inte känna sig hungrig bara för att man äter lite mat.