Visa fullständig version : köpa mp3-spelare, bara Ipod som gäller?
hej!
Jag behöver köpa en ny mp3-spelare. Min gamla är för svårnavigerad och har inga uppladdningsbara batterier. Men jag har ingen koll på mp3-marknaden.
Är det bara Ipod som gäller? Eller vad är det annars som är värt att kolla på?
Max 1500 kr tänkte jag mig, måste väl vara rimligt...
Tack på förhand.
Alexlindgren
2009-01-03, 20:22
En gång iPod, alltid iPod :)
Har själv en Creative Zen. Väldigt nöjd och tycker ljudkvaliten är lite bättre än i ipods nanos iaf.
Har själv en Creative Zen. Väldigt nöjd och tycker ljudkvaliten är lite bättre än i ipods nanos iaf.
Hade en sån för typ 4 år sedan. Den tyckte jag var rätt jobbig, och en brakade senare ihop. Men dem kanske har blivit bättre under dessa år. Minns tex att klockan gick i otakt med tiden, så efter en dag eller två var det fel på över timman.
http://images.apple.com/euro/ipodnano/images/ipodnano_hero20080909.jpg
Ca 1400 resp 1800 för 8GB/16GB.
Är du kräsen på ljud ska du aldrig köpa en Ipod. Då är det en Iriver som gäller, dock är det så att du värdesätter funktioner och navigation mest. Då skulle jag nog tro att Ipod är det bästa valet.
En gång iPod, alltid iPod :)
En gång iPod aldrig mer en iPod. Har en iRiver Clix2 för tillfället men den börjar väl bli lite utdaterad. Skulle iaf aldrig köpa en spelare som istort sett är låst till en mjukvara samt använder sig av ej standardkontakter (läs usb-mini eller liknande).
EDIT: De flesta ipods har väl inte ens en equalizer?
Hade en sån för typ 4 år sedan. Den tyckte jag var rätt jobbig, och en brakade senare ihop. Men dem kanske har blivit bättre under dessa år. Minns tex att klockan gick i otakt med tiden, så efter en dag eller två var det fel på över timman.
Man blir ju förbannad på att högsta volymen ofta bara är standardhögt för dom flesta låtar. Har iof inte orkat kolla om det är nån hörselskyddsspärr som man kan stänga av för att kunna kräma på mer.
hahavaffan
2009-01-03, 20:44
En gång iPod, alltid iPod :)En gång iPod, aldrig mer iPod här. Men visst.
Jag har en asgammal Iriver, en nyare Iriver och en iPod Nano 3gen. Den nyaste Irivern är solklart bäst, och sen kommer den gamla Irivern, och på en klar sista plats kommer pissPoden. Jag gillar Apple, och designen och en del av funktionerna på iPoden är klockrena. Men resten suger så enormt mycket hästskit att det är löjligt hur vissa människor kan skriva nåt bra om dom. Batteritiden är hästlängder från Iriverna, och ljudet ska vi inte snacka om. Jag har testat med fyra par olka hörlurar till Ipoden, och alla olika inställningar i EQn, men allt låter som en påse av den redan nämnda hästskiten. Det är på den biten Iriver är ljusår framför Apple. Det är faktiskt löjligt när man tänker på det, att dom inte kan få fram bättre ljud.
Vet inte vilken du hade men den jag har kom för 2 år sen. Har haft lite problem med whitescreen tyvärr men fick en ny direkt eftersom den andra hade problem så funkar denna sjukt bra.
Jag tror ipod handlar om trygghet man vet vad man får.
Vågar man satsa på nåt nytt och kanske bli besviken?
Finns säkert riktigt grymma mp3´s där ute.
Iriver är kvalité och har alltid varit tycker jag.
Hockeyplayer
2009-01-03, 20:59
iriver eller cowon/iaudio bör du satsa på om du prioriterar bra ljud först, för dessa två märken är i den absoluta toppen i ljudkvalitet.. Har själv haft en iPod Nano tidigare och jämfört med dessa märken, en äldre iRiver samt en nyare, samt en äldre iAudio.. Det är enorm skillnad i ljudkvalitet!
Hur mäter sig Iriver mot Ipod, rent ljudmässigt?
Edit: Skrev de för ett tag sen o glömde klicka, aja
Nordenator
2009-01-03, 21:21
iPod är en grov innesak, men främst besvärligt. Hade inte haft min shuffle om det inte vore för att jag inte hittat något annat litet i den prisklassen. Egentligen är den ju knappast otrolig. Asono EMP-Z'an som jag hade för år och ytterligare år sedan var i ungefär samma storlek, och det krävdes 2nd gen av en shuffle för att få upp mäktiga 2 GB (hör och häpna!!!!!!). Hade en 30 GB video ungefär då de släpptes, men eftersom de är stora som tegelstenar och har en helt värdekass batteritid vid videouppspelning krängde jag den efter en stund till en kollega som inte alls tyckte storleken var ett bekymmer.
jabba the hut
2009-01-03, 21:30
Jag hade samma dilemma för ett tag sedan. jag var sugen på en iPod Nano men kunde inte bestämma mig, det finns ju som bekant en del annat också på marknaden.
Till sist beslutade jag mig för att ge SanDisk en chans, jag hittade en Sandisk Sansa Clip på 4 Gb, en liten plastbit för runt 500 spänn.
Jag har inte ångrat mig, spelaren levererar riktig bra ljud, som vanligt är det viktigt att man använder dig av bra hörlurar. Bra batteritid. En förvånansvärt bra radiomottagare med 20 förinställbara kanaler. Equalizer samt diktafon.
Man uppgraderar spelarens mjukvara via SanDisks hemsida, det som min spelare levererades med var buggigt, det hängde sig vid uppdatering av spelarens databas… men efter att ha uppgraderat mjukvaran fungerar allt som det skall. Svenska är ett av många språk man kan välja att använda till menusystemet.
Fungerar bra med MacOS. Antagligen med Windows oxå.
Så är man inte en iPod fanboy så…
Har haft följande:
Creative Dap jukebox 10gb - skapligt ljud, 10gb, bra kvalitet. Urgammal.
Iriver h340 - Grymt ljud men med ett batteri som snabbt tog slut. Men återigen brutalt bra ljud när den kopplades till stereon. Svindyr back in the days.
Archos 504 - nästan lika bra ljud som irivern, suverän att titta på film på den stora skärmen. Underbart kvalitetsintryck. Tog alla filmer och man kunde använda den som video. Inget man släpar med sig men en underbar pryl. Dock gick den sönder (hårddiskras) efter 14 månader och jag rekommenderar inte archos igen då fler haft strul med dem.
Ipod Classic - nåt måste man ju ha när archosen gett upp. HATAR Itunes, Ljudet har inte en chans mot iriver och archos. Filmfunktionen helt vedervärdigt jobbig med konverteringar och skit. Men den är liten och smidig, underbar att använda, batteriet räcker hur länge som helst, den stinker kvalitet osv....
Kontentan? Bra ljud: Iriver/Archos
Smidighet: Ipod, trots att den är LÅNGT ifrån perfekt och att den saknar personlig eq och låter imho inte alls så bra som alla säger och då kör jag med BRA och DYRA lurar från Sennheiser.
just my 2 cents
Anton Fräs
2009-01-03, 23:03
Jag har alltid kört Ipod och har inget att anmärka på. Har nu en Classic 120gb, fungerar finfint. Dock måste jag säga att erat whine om ljudkvalitén gör mig nyfiken. Är det så mycket bättre ljud hos vissa andra märken? Jag går nästan alltid med maxvolym och gillar rejäl kraft i bitarna därav min nyfikenhet :)
Som sagt, jag upplevde ljudkvaliten som ett REJÄLT nerköp efter irivern. Nu har jag inte ens kopplat min ipod till mina quad-högtalare på stereon. det lät skit rent utsagt. Med iriver/archos njöt jag av musiken. Dock är jag mindre kräsen när jag lyssnar i lurar/åker tåg/går på stan och då duger ipod....
Kolla in den här artikeln. Mycket bra information på den där siten.
http://www.anythingbutipod.com/archives/2008/07/best-sounding-mp3-players-right-out-of-the-box.php
Själv gillar jag Sony's MP3 spelare. Jag har en NWZ-A818. Ljudet sägs vara bland det bästa som går att få tag på och byggkvaliteten är mycket bättre än allt jag sett ifrån creative och apple... hela chassit är i princip i metal och ordentlig hårdplast, så det känns inte som en liten leksak utan som en pryl som håller bra.
Jag har alltid kört Ipod och har inget att anmärka på. Har nu en Classic 120gb, fungerar finfint. Dock måste jag säga att erat whine om ljudkvalitén gör mig nyfiken. Är det så mycket bättre ljud hos vissa andra märken? Jag går nästan alltid med maxvolym och gillar rejäl kraft i bitarna därav min nyfikenhet :)
kör jag maxvolym med min mp3 så dör jag nog troligtvis.
Man blir ju förbannad på att högsta volymen ofta bara är standardhögt för dom flesta låtar. Har iof inte orkat kolla om det är nån hörselskyddsspärr som man kan stänga av för att kunna kräma på mer.
Jäkligt tungdrivna lurar?? Jag brukar ha lite över hälften på min Ipod Nano g2 det är när jag bara vill höra musiken och inget ljud utifrån...
Ipod är mycket snyggare och har mycket skönt UI.. Men som alla andra säger, om man gillar batteritid och ljudkvalité bättre så är iRiver ett mycket bättre val... Jag måste byta tillbaka snart, iRiver IFP-795 var den bästa spelaren jag har haft :)
Jag hade en nyare modell som hette T10 som jag inte alls var lika nöjd med, mycket större och klumpigare och sämre ljud tyckte jag. Det var efter den jag provade på ipod.
Albatross
2009-01-04, 17:50
iRiver ska det va. Inget äckligt malware för att lyfta in sina låtar heller.
Ipod Classicen har ju blivit ännu billigare nu. 120 Gb för 2k. Det är bra.
Jag har Classic 160Gb. 40 timmars batteritid (7 timmar för video), och 160 Gb lagringsutrymme. Det enda alternativet som finns om man vill ha mycket lagringsutrymme.
Ingen hit att ha som tränings-mp3-spelare dock (=
Ipod köper man väl ifall man inte är intresserad av att ha bra ljud. Är man en vanlig användare så duger det ypperligt. Känner dock personer som har ett lite mer känsligt öra och de rattar Ipoden pga sämre ljud än andra mp3-spelare.
Itunes är inte det enda alternativet för att föra över musiken heller.
Sedan kan man fråga sig vad folk har för lurar, sitter man på lurar för 500kr så tror jag inte man hör någon större skillnad mellan en iRiver och en iPod.
Saken är att jag tycker att det är få spelare som är snyggare än iPod, skulle iriver eller något annat märke hosta upp en som är snygg så skulle jag kunna tänka mig köpa en sådan, annars är det iPod som gäller.
hahavaffan
2009-01-04, 20:24
Sedan kan man fråga sig vad folk har för lurar, sitter man på lurar för 500kr så tror jag inte man hör någon större skillnad mellan en iRiver och en iPod.Hur menar du nu? Skulle 500kr vara för dåligt för att höra skillnad? Jag hör stor, jävligt stor, skillnad med allt jag testat; orginalsnäckorna, Koss The Plug, Shure proppar, Koss Sporta Pro, Beyerdynamic för 2000kr... så felet ligger tyvärr inte i lurarna :(
Fredriiik
2009-01-04, 20:59
Jag ligger inne med en Samsung YP-P2.
En touch-screen model från dem som jag är GRYMT! nöjd med.
kan varmt rekommendera den.
Ligger runt 1500 kr för 4gb.
Hur menar du nu? Skulle 500kr vara för dåligt för att höra skillnad? Jag hör stor, jävligt stor, skillnad med allt jag testat; orginalsnäckorna, Koss The Plug, Shure proppar, Koss Sporta Pro, Beyerdynamic för 2000kr... så felet ligger tyvärr inte i lurarna :(
Jag har kanske dåliga öron men jag hör inte mycket skillnad på en iRiver och en Ipod med orginalsnäckor. Däremot är det enorm skillnad med mina Shure SE420 (till iRivers fördel).
Lurarna som följer med dumpar man i första bästa papperskorg, alltid skräp. ungefär som sladdar som kan medfölja högtalare. Se det som demo lurar.
Har haft 2st Ipods och 2 st Iriver spelare och 1st Zen. Iriver E10 är fortfarande min favorit ljudmässigt. Tyvärr så tålde den inte svetslågor och det är tid för en ny.. vilket självklart blir någon Iriver variant.
Litecore
2009-01-05, 01:04
på den gamla goda tiden när jag nyss hade köpt en ipod nano gen1 fanns det ett program
som hette GOpod som man genom ett enda klick "låste upp" volymspärren på ipoden med..
jag vet inte om det finns kvar idag eller ens om apple fortfarande inte ordnat problemet
men det är väl bara att googla? för att tillföra något i ämnet; köp en iriver, det är the shit ;P
maaherra
2009-01-05, 01:37
Jag har kanske dåliga öron men jag hör inte mycket skillnad på en iRiver och en Ipod med orginalsnäckor. Däremot är det enorm skillnad med mina Shure SE420 (till iRivers fördel).
Min iRiver Clix2 har en uteffekt på 17mW. Tror inte ens Apple specificerar vilken uteffekt nano har.
Iaf, ju bättre lurar man har, desto större skillnad hör du vid höga volymer.
rememberence
2009-01-05, 08:58
En gång iPod aldrig mer en iPod.
Det stämmer bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.