handdator

Visa fullständig version : Trådlöst och fast ansluten router samtidigt

rQx
2009-01-02, 18:05
Hej!

Vi har en router här hemma som är fast ansluten till bredbandet. Går det på något sätt att fixa så man har båda delar? Ansluta en trådlös router till en utgång på fasta routern ? Eller går det på något enklare/billigare sätt?
Det är min far som inte vill ha trådlöst, men jag skulle vilja ha det till min bärbara och till mitt wii.

MvH /Tim

stargate
2009-01-02, 18:08
Hej!

Vi har en router här hemma som är fast ansluten till bredbandet. Går det på något sätt att fixa så man har båda delar? Ansluta en trådlös router till en utgång på fasta routern ? Eller går det på något enklare/billigare sätt?
Det är min far som inte vill ha trådlöst, men jag skulle vilja ha det till min bärbara och till mitt wii.

MvH /Tim

Kan du inte bara använda den trådlösa, det borde väl har portar till din far också?

Albatross
2009-01-02, 18:10
Det är en accesspunkt du är ute efter. Sätta routers efter varandra är sällan särskilt lyckat. Idag så är prisskillnaden så låg så du kan lika gärna köpa en trådlös router direkt och ställa dit, istället för att ha två apparater...

rQx
2009-01-02, 18:17
Hur fungerar en accesspunkt då?

Jag kan inte bara ha en trådlös router eftersom min kära fader inte vill ha en trådlös router :P

hahavaffan
2009-01-02, 18:23
Hur fungerar en accesspunkt då?

Jag kan inte bara ha en trådlös router eftersom min kära fader inte vill ha en trådlös router :PMen din käre far kan snällt stoppa sin sladd i den trådlösa routern.

rQx
2009-01-02, 18:28
Jaha, så man kan köra en combo på det hållet alltså, då kanske problemet är löst ju :)

Antal Wan interface 1st 10/100 Mbps
Antal Lan interface 4st 10/100 Mbps

vad betyder det?

rQx
2009-01-02, 18:32
Tittade på en:

http://www.dustinhome.se/pd_5010085110.aspx

Kan man ansluta säg fyra vanliga kablar till denna och sen hur många som helst trådlöst?
Hur ser man räckvidden ?

Guybrush
2009-01-02, 18:33
WAN = Trådlöst
LAN = Tråd

Guybrush
2009-01-02, 18:35
Tittade på en:

http://www.dustinhome.se/pd_5010085110.aspx

Kan man ansluta säg fyra vanliga kablar till denna och sen hur många som helst trådlöst?
Hur ser man räckvidden ?

För samma peng hade jag tagit den senare modellen som har bättre räckvidd:

http://www.dustinhome.se/pd_5010116524.aspx

Nitrometan
2009-01-02, 18:36
Hur ser man räckvidden ?
Testar.

Räckvidden är beroende av antenner (i båda ändar), placering (av router och dator/wii), avstånd, väggar i huset (både placering och material).

rQx
2009-01-02, 18:39
Ah okej, well, annars är det bara att köpa nya antenner? :)

Men det står 4 LAN och 1 WAN innebär det att jag kan koppla in fyra datorer med tråd och en trådlös? Eller är trådlösa anslutningar hur många som helst i princip?

maaherra
2009-01-02, 18:41
Testar.

Räckvidden är beroende av antenner (i båda ändar), placering (av router och dator/wii), avstånd, väggar i huset (både placering och material).

Samt vilket gränssnitt routern sänder i

Guybrush
2009-01-02, 18:43
Ah okej, well, annars är det bara att köpa nya antenner? :)

Men det står 4 LAN och 1 WAN innebär det att jag kan koppla in fyra datorer med tråd och en trådlös? Eller är trådlösa anslutningar hur många som helst i princip?

Du kan koppla upp flera trådlösa enheter!

Man kan köpa till antenner att sätta på vägen som förstärker signalen. I ett vanligt hus brukar det dock inte behövas om det inte är för mycket betong i vägen.

rQx
2009-01-02, 18:45
Du kan koppla upp flera trådlösa enheter!

Okej, då är det bara ett problem kvar. Hur gör jag med skrivaren? Fanns ingen skrivarport på routern?

maaherra
2009-01-02, 18:49
Okej, då är det bara ett problem kvar. Hur gör jag med skrivaren? Fanns ingen skrivarport på routern?

Dela ut den via en dator på nätverket ifall den inte går att ansluta direkt dit.

rQx
2009-01-02, 19:27
Dela ut den via en dator på nätverket ifall den inte går att ansluta direkt dit.

Våra datorer är inte öppna hela tiden, krävs inte det för att man ska kunna skriva ut då? Kan jag köra en övergång mellan parallell och USB och skicka in skrivaren i USB ingången på routern?

Kwon
2009-01-02, 19:30
Köp en bra trådlös router rQx, you won't regret it.

Kan du tex låta far köra på den stationära medans du surfar på laptopen eller är på nätet på din Wii.

rQx
2009-01-02, 19:38
Köp en bra trådlös router rQx, you won't regret it.

Kan du tex låta far köra på den stationära medans du surfar på laptopen eller är på nätet på din Wii.

Ja jag är helt inne på det nu, men jag vill ha en skrivarport på den. Alternativt om det går att ansluta skrivaren med USB (och sen fixa sladd från parallell skrivar kabel till USB)

Har dock inte hittat någon?

Guybrush
2009-01-02, 19:47
Koppla skrivare till router är lite problematiskt har jag förstått. Att det finns en USB-anslutning innebär inte att man helt problemfritt kan koppla skrivaren dit. Jag har för mig att man måste ha en router som stöder skrivaren, som alltså har drivrutiner för den.

Rätta mig om jag har fel, ni mer kunniga :)

Albatross
2009-01-02, 20:02
Kostar dig nog mer att köpa en LPT -> USB adapter än en printerserver med LPT. Klart det är tråkigt att hosta upp slantar, men en dedikerad printserver slår Windows/CUPS shares vilken dag som helst...

rQx
2009-01-02, 20:03
Koppla skrivare till router är lite problematiskt har jag förstått. Att det finns en USB-anslutning innebär inte att man helt problemfritt kan koppla skrivaren dit. Jag har för mig att man måste ha en router som stöder skrivaren, som alltså har drivrutiner för den.

Rätta mig om jag har fel, ni mer kunniga :)

Så kanske det är, men just nu har jag ju en router som har en skrivaringång. Kanske bättre att fixa en accesspoint isåfall så jag slipper klyddet med skrivaren?

Kabuto
2009-01-02, 20:06
Koppla till vilken dator som helst med USB i nätverket sen är det bara att dela ut skrivaren.. Med skrivarkabel så menar du den här supergamla som är väldigt bred eller?

Spiffy
2009-01-02, 20:09
Koppla till vilken dator som helst med USB i nätverket sen är det bara att dela ut skrivaren.. Med skrivarkabel så menar du den här supergamla som är väldigt bred eller?

Om rQx kopplar in den så på sin dator, och den är avstängd när hans farsa ska skriva ut från sin egen dator så kommer det väl inte att fungera?

Kabuto
2009-01-02, 20:13
Oj nä det går nog inte. Läste lite hastigt och antog att alla har igång sina datorer jämt..

Hardrocker
2009-01-02, 22:14
Köp inte D-Link. D-Link är för det mesta skräp även om de har ryckt upp sig lite på slutet. Har varit med om många som har lagt av eller fungerat dåligt. Den här (http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx) från Linksys är bra.

En router behöver inga drivrutiner för en skrivare däremot behöver man en router med inbyggd skrivarserver eller ännu hellre en separat skrivarserver så att man kan placera skrivaren där man vill.

rQx
2009-01-02, 23:44
Köp inte D-Link. D-Link är för det mesta skräp även om de har ryckt upp sig lite på slutet. Har varit med om många som har lagt av eller fungerat dåligt. Den här (http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx) från Linksys är bra.

En router behöver inga drivrutiner för en skrivare däremot behöver man en router med inbyggd skrivarserver eller ännu hellre en separat skrivarserver så att man kan placera skrivaren där man vill.

Har den Linksys skrivarserver?

rememberence
2009-01-03, 15:40
WAN = Trådlöst
LAN = Tråd

Nej nej nej!

Wan är lika med Wide Area Network, i det här fallet internetkontakten.

rQx
2009-01-03, 17:27
Någon som har en hum om någon trådlös router för ca 600kr som har skrivarserver då? :)

Mr.Cosybear
2009-01-03, 17:38
Jag skulle möjligtvis köpa en D-Link DIR-635 och sen en ny billig skrivare med USB och sen bara koppla in i routern. En konverteringskabel går på rätt mycket och är ganska ovanliga vad jag sett, http://shopping.kelkoo.se/ss-printer-to-usb-adapter.html

De går på runt 500lappen och att köpa en sådan för en gammal LPT skrivare känns bara oekonomiskt när skrivare inte är allt för dyra idag. Vet dock inte hur fin skrivare ni har men.

Aldrig sett en modern router med LPT ingång, det finns troligen men dem är nog inte billiga isåfall

Scratch89
2009-01-03, 17:49
Det finns väl skrivare med nätverkskabel också, som man kan koppla direkt till routern som en egen enhet? Det har jag sett iallafall, fast det kanske bara är dyra och fina skrivare.

bubbe
2009-01-03, 17:50
får mig att tänka på piranhas tråd för ett par år sen, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1116694

Kabuto
2009-01-03, 17:54
Det finns väl skrivare med nätverkskabel också, som man kan koppla direkt till routern som en egen enhet? Det har jag sett iallafall, fast det kanske bara är dyra och fina skrivare.

Nä det är i stort sett standard nu för tiden.. Så jag tycker rQx köper en ny skrivare och en ny router..

rQx
2009-01-03, 17:58
Saken är att jag vill inte att det ska bli för dyrt ju, byta skrivare, router och allt, då kan jag ju lika gärna köpa en sånn där accesspunkt ni pratade om?

Kabuto
2009-01-03, 18:04
De som har skrivit accesspunkt tror jag har menat trådlös router.

Trådlös router för 450kr skrivare för 800-2000kr.

Nordenator
2009-01-03, 18:05
Linksys WRT54GL
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=74148

Billig och bra. Har portar för normalt lan och wlan fungerar prima också. För lite extra juice byter man mjukvara till tomato. http://www.polarcloud.com/tomato

Mitt routerförslag för en lagom summa :)

Scratch89
2009-01-03, 18:05
Du får en jättebra skrivare för en femhundring, och den routern som det länkades till, som jag har förövrigt, kan du få för samma pris också, om du kikar runt lite.

Mr.Cosybear
2009-01-03, 18:51
Saken är att jag vill inte att det ska bli för dyrt ju, byta skrivare, router och allt, då kan jag ju lika gärna köpa en sånn där accesspunkt ni pratade om?

Accesspunkt = trådlös router. Det jag menade innan var att en kabel som konverterar om anslutningen på din nuvarande skrivare går på runt 500kr, vilket du kan få en ok skrivare för istället. Sedan köper du en router (accesspunkt) med en USB-anslutning (D-linken som jag länka till tidigare exempelvis). Linksys WRT54GL routern i detta fall är inget att ha då den saknar USB-anslutning (underbar router annars)

Detta är det mest ekonomiska scenariot jag kan se iallafall.

För runt 1000kr kan du antingen
1. Utnyttja nuvarande gamla skrivare (med konverteringskabel) och köpa en ny router.
eller
2. Köpa en ny skrivare med USB och köpa en ny router.

Vilket är mest prisvärt för dig är då du som avgör.

Nä det är i stort sett standard nu för tiden.. Så jag tycker rQx köper en ny skrivare och en ny router..

Standard är väl att ta i, betydligt fler skrivare med USB än nätverk, plus att de är dyrare.

Hardrocker
2009-01-03, 23:34
En accesspunkt är inte samma sak som en trådlös router. Däremot så kostar de ungefär lika mycket. Jag skulle ha köpt Linksysen nu och köpt en printerserver senare. D-Linken har iofs en printerserver inbyggd men det är en D-Link.

MagnusG
2009-01-03, 23:52
Uj uj.. många tips här, så jag tänkte komma med ett till.

1. Köp en ny router med wifi (någon som dom föreslår). Men den måste EJ ha någno USB och/eller paralell-port. För att..
2. Behåll din gamla router och koppla den sedan helt enkelt till din NYA router. Så har du löst ditt skrivarproblem.

Dett är det billigaste sättet att göra det på.
Se bara till att du stängt av DHCP-servern i den gamla routern innan ni kopplar ihop dem bägge. Och den gamla routern kopplas via någon av switchportarna, till någon av swithcportarna i den nya.

Annars så är det bara hosta upp stålarna för antingen en konverter, eller en ny skrivare.

Sedan så är en router och en accespunkt två helt skilda saker. Så sluta förvirra gossen med alla dessa tekniska termer :)

hahavaffan
2009-01-04, 01:24

1. Köp en ny router med wifi (någon som dom föreslår). Men den måste EJ ha någno USB och/eller paralell-port. För att..
2. Behåll din gamla router och koppla den sedan helt enkelt till din NYA router. Så har du löst ditt skrivarproblem.

Se bara till att du stängt av DHCP-servern i den gamla routern innan ni kopplar ihop dem bägge. Och den gamla routern kopplas via någon av switchportarna, till någon av swithcportarna i den nya.

Annars så är det bara hosta upp stålarna för antingen en konverter, eller en ny skrivare.

Sedan så är en router och en accespunkt två helt skilda saker. Så sluta förvirra gossen med alla dessa tekniska termer :)Funkar det verkligen? Även om det är samma märke eller helt olika märken?

MagnusG
2009-01-04, 11:40
Funkar det verkligen? Även om det är samma märke eller helt olika märken?

Borde inte spela någon som helst roll.
Så länge DHCP-server in den gamla routern är av, och han ger den en IP-adress i samma IP-range och subnät som övriga datorer. (glömde nämna det i övre post)

hahavaffan
2009-01-04, 12:22
Borde inte spela någon som helst roll.
Så länge DHCP-server in den gamla routern är av, och han ger den en IP-adress i samma IP-range och subnät som övriga datorer. (glömde nämna det i övre post)Jupp, det borde ju funka. Jag kanske borde gett det mer än 30 sek när jag testade det :)

rQx
2009-01-04, 13:34
Verkar avencerat.. om jag nu går och köper en räknar jag med full installationsservice i denna tråd! :D

MagnusG
2009-01-04, 16:00
Verkar avencerat.. om jag nu går och köper en räknar jag med full installationsservice i denna tråd! :D

Hehe.. de är inte avancerat alls. Jag lämnar dock inga garantier ;)

rQx
2009-01-04, 16:21
Såg nu att vårt modem har fyra LAN utgångar, kan det underlätta något ?

MagnusG
2009-01-04, 16:27
Såg nu att vårt modem har fyra LAN utgångar, kan det underlätta något ?

Nope.. förmodligen har ni bara EN ip-adress utdelad ifrån eran ISP (Internet Service Provider). Så att plugga in fler maskiner där är inte att rekommendera.

rQx
2009-01-04, 16:29
Okej, för det sitter två kontaker där, men det kanske är till internet-TVn?

MagnusG
2009-01-04, 16:30
Okej, för det sitter två kontaker där, men det kanske är till internet-TVn?

Nu vet jag inte vad det är för "modem" ni har. Men ja, det låter rimligt. Och är det så, så är portarna dedikerade till vad dom skall användas till.

rQx
2009-01-04, 19:00
Okej, har börjat kolla i min router och se vad det är för inställningar jag ska göra, som en förberedelse lixom. Men jag har glömt lösenordet och det verkar inte som routern vill resetas. Jag har stängt av modemet, stäng av routern och resetat routern på reset knappen. Utan framgång. Vad tusan?!

WHITEFOLKS
2009-01-04, 19:40
Gå in på tillverkarens hemsida och leta upp default login info.

rQx
2009-01-04, 19:54
Gå in på tillverkarens hemsida och leta upp default login info.

Jo, jag vet vad default login är men jag har tydligen ändrat det för x antal år sedan. Har hänt förr och då har jag bara resetat routern, men verkar ju inte fungera nu :S

hahavaffan
2009-01-04, 20:03
Det finns reset, och så finns det reset to factory defaults.

rQx
2009-01-04, 20:05
Det finns reset, och så finns det reset to factory defaults.

Ah shit, måste alltså leta redan på en manual. Gammal router som inte finns kvar på hemsidan :/

Hardrocker
2009-01-04, 20:05

Sedan så är en router och en accespunkt två helt skilda saker. Så sluta förvirra gossen med alla dessa tekniska termer :)

En viktig sak att tänka på om man kör det här stuket är att man kopplar in internet på den nya routern och kopplar ihop den nya och den gamla routern via en lanport på båda routrarna. Men det här löser ju inte hans skrivarproblem eftersom den idag är inkopplad på en parallelport på en stationär dator om jag fattat det hela rätt?

Hardrocker
2009-01-04, 20:07
Ah shit, måste alltså leta redan på en manual. Gammal router som inte finns kvar på hemsidan :/

Standardlösenorden på i princip alla hemroutrar är nåt av följande:

Admin/admin
Admin/password
Admin/inget lösenord.

David86
2009-01-04, 20:14
Varför inte bara köpa vilken trådlös router som helst, ställa in den i bridge mode och smälla in den i en av LAN portarna på den gamla routern, bör funka direkt smärtfritt och det blir inga strul med printer servrar osv.

rQx
2009-01-04, 20:40
Hardrocker, skivaren sitter i routern som jag har nu. Därför vill jag ha kvar den :)
Och lösenordet är bytat men vet inte till vad, därför jag vill starta om den :)

David86, kan det vara så enkelt? :)

Trance
2009-01-04, 20:48
Nope.. förmodligen har ni bara EN ip-adress utdelad ifrån eran ISP (Internet Service Provider). Så att plugga in fler maskiner där är inte att rekommendera.

Uhm, va?

David86
2009-01-04, 21:05
Hardrocker, skivaren sitter i routern som jag har nu. Därför vill jag ha kvar den :)

Japp, det funkar kanske direkt. Annars kan du som sagt ställa om den nya routern i bridge mode så funkar den helt enkelt som en brygga mellan den gamla routern och de datorerna som är inkopplade i den nya routern.

Mr.Cosybear
2009-01-04, 21:08

http://www.phenoelit-us.org/dpl/dpl.html där har du alla standardlösenord för alla (väldigt många) routrar.

rQx
2009-01-04, 21:10
http://www.phenoelit-us.org/dpl/dpl.html där har du alla standardlösenord för alla (väldigt många) routrar.
Men hur många gånger ska jag säga att jag ändrat lösenord jsälv och glömt bort det?! :D

Då införskaffar jag mig en vanlig trådlös router då, och om det inte fungerar så får jag ta problemet då. Och göra de här inställningarna de talats om o.s.v verkar finnas lika många lösningar som routers på jorden :P

Mr.Cosybear
2009-01-04, 21:24
Men hur många gånger ska jag säga att jag ändrat lösenord jsälv och glömt bort det?! :D

Då införskaffar jag mig en vanlig trådlös router då, och om det inte fungerar så får jag ta problemet då. Och göra de här inställningarna de talats om o.s.v verkar finnas lika många lösningar som routers på jorden :P

haha oj ber om ursäkt, om du håller i resetknappen i 30sek då, provat hålla den länge? 30sek reset brukar vara en "hårdare" variant.

rQx
2009-01-04, 21:53
Jag har hållt den i en evighet :) men INGET händer, inte ens internet lägger ner :S

MagnusG
2009-01-04, 23:11
En viktig sak att tänka på om man kör det här stuket är att man kopplar in internet på den nya routern och kopplar ihop den nya och den gamla routern via en lanport på båda routrarna. Men det här löser ju inte hans skrivarproblem eftersom den idag är inkopplad på en parallelport på en stationär dator om jag fattat det hela rätt?

Nja.. skrivaren sitter ju in hans gamla router. Och det du beskrev, va ju det jag just skrev?

Varför inte bara köpa vilken trådlös router som helst, ställa in den i bridge mode och smälla in den i en av LAN portarna på den gamla routern, bör funka direkt smärtfritt och det blir inga strul med printer servrar osv.

Så kan man ju faktiskt också göra. Same same but diffrent :D
Skillnaden är ju att det blir fler hopp ifrån datorn till internet.

Bara resetta den gamla.
Lösenorden som INGEN vet är ju dom säkraste :D

rQx
2009-01-05, 06:43
Nja.. skrivaren sitter ju in hans gamla router. Och det du beskrev, va ju det jag just skrev?

Så kan man ju faktiskt också göra. Same same but diffrent :D
Skillnaden är ju att det blir fler hopp ifrån datorn till internet.

Bara resetta den gamla.
Lösenorden som INGEN vet är ju dom säkraste :D

Haha jaaa, om INGEN vet det är jag fan stensäker! Men den går inte att reseta så jag känner mig ganska körd :P

MagnusG
2009-01-05, 11:06
Haha jaaa, om INGEN vet det är jag fan stensäker! Men den går inte att reseta så jag känner mig ganska körd :P

Whut? Går inte att reseta? Vad har du för en mega-super-ultra säker router? Har inte stött på en enda router hitintills som man inte kan resetta!? :confused:

hahavaffan
2009-01-05, 11:23
Vad är det för router, och hur gör du för att resetta den? Du gör ju uppenbarligen fel om inte ens internet går ner för några sekunder.

MagnusG
2009-01-05, 11:43
Vad är det för router, och hur gör du för att resetta den? Du gör ju uppenbarligen fel om inte ens internet går ner för några sekunder.

Jag har hållt den i en evighet :) men INGET händer, inte ens internet lägger ner :S

Det skiljer ofta ifrån router till router hur man skall gå till väga för att resetta dom. En del räcker det med att hålla in knappen ca 30 sek när den är igång. Andra måste man göra routern strömlös, sedan hålla in knappen och sätta i strömkabeln.
Det bästa är om du söker upp manualen till din router på nätet. Det står i den hur du skall göra.

hahavaffan
2009-01-05, 11:48
Det skiljer ofta ifrån router till router hur man skall gå till väga för att resetta dom. En del räcker det med att hålla in knappen ca 30 sek när den är igång. Andra måste man göra routern strömlös, sedan hålla in knappen och sätta i strömkabeln.
Det bästa är om du söker upp manualen till din router på nätet. Det står i den hur du skall göra.Jo, precis. Därav min fråga.

Min ena Linksys har en resettknapp, men även en resettknapp, om ni förstår hur jag menar. Den ena startar du om routern på, och gör nåt mer som jag inte minns. Den andra måste du ha en spetsig penna för att tryck in, och den sitter bak på routern. Det är den som resettar inställningarna.

rQx
2009-01-05, 16:30
Det är en phee net och den har reset knapp. Jag har resetat den innan och det har alltid fungerat, men vi har flyttat kontoret nu och det fungerar inte :S .. Men jag ska leta upp manualen! :)