Visa fullständig version : Samsung Omnia i900
Tänkte skaffa mig en Samsung Omnia.
Ni som känner till, eller använder den. Erfarenheter? Vad tycker ni om mobilen - positivt/negativt ?
Sen det här med Touch, är det jobbigt? Hur lätt/svårt är det att skriva sms o.s.v ?
Bild på telefonen ;
http://www.letsgomobile.org/images/news/samsung/samsung-omnia.jpg
Pudzianovski
2009-01-02, 16:47
Jag tyckte det var svårt att skriva när jag provade en kompis. Antar att det är en vanesak. Det bästa är väl att prova själv innan du köper den. Känns ibland som många skiter i om mobiltelefonen är praktisk eller funktionell och köper den på "hypen" istället utan att prova den irl.
Pudzianovski ; Okej.. Vad tycker du om storleken då? Är den stor/överdrivet stor? Eller är den lagom?
Ingen annan som har ngn fundering? ;P
Personligen tycker jag du ska ställa dig frågan, behöver jag dessa funktioner?
Jag ser massa ungdomar med dessa handdatorer ute på gatan, Iphone, Omnia etc. Det finns ingen anledning till att jag personligen skulle behöva min Iphone om det inte vore för mitt arbete och intresse för aktiemarknaden. Jag tvivlar på att många av ungdomarna har något av dessa två och använder alltså mobilen enbart för de mer vanliga funktionerna. Det dem däremot använder mobilen för är att visa runt denna snygga dator de inte har den blekaste koll på hur de ska använda, vilket är lite onödigt skrytande att köpa för +6000 kr.
Om du dock vid närmre eftertanke behöver den och tänker köpa en handdator. Gå då till närmaste affär och ta 30 minuter av säljarens tid att gå igenom allting. Förutom det ska du hitta någon som innehar denna mobil istället för att fråga på ett forum, helt onödigt eftersom smak och uppfattning är delad bland oss människor.
Behöver du den, isåfall hur mycket?
Mvh
Dav0d
Personligen tycker jag du ska ställa dig frågan, behöver jag dessa funktioner?
Jag ser massa ungdomar med dessa handdatorer ute på gatan, Iphone, Omnia etc. Det finns ingen anledning till att jag personligen skulle behöva min Iphone om det inte vore för mitt arbete och intresse för aktiemarknaden. Jag tvivlar på att många av ungdomarna har något av dessa två och använder alltså mobilen enbart för de mer vanliga funktionerna. Det dem däremot använder mobilen för är att visa runt denna snygga dator de inte har den blekaste koll på hur de ska använda, vilket är lite onödigt skrytande att köpa för +6000 kr.
Om du dock vid närmre eftertanke behöver den och tänker köpa en handdator. Gå då till närmaste affär och ta 30 minuter av säljarens tid att gå igenom allting. Förutom det ska du hitta någon som innehar denna mobil istället för att fråga på ett forum, helt onödigt eftersom smak och uppfattning är delad bland oss människor.
Behöver du den, isåfall hur mycket?
Mvh
Dav0dAllt behöver jag väl inte, dock har jag kollat igenom alla mobiler och jag tycker denna är snyggast. Har valt bort alla modeller förutom Samsung, då mina senaste telefoner varit Nokia, Sony ericsson o.s.v .
'Touch' kommer vara första gången jag använder, har du erfarenhet kring det ? Är det lätt/svårt att skriva sms ? Tar de tid .. finns de hastighets inställningar för sms ?
Snyggast? Du måste ursäkta, jag förstår aldrig poängen med en snygg mobil. Kläder för 6000 kr, det förstår jag dock eftersom det kan bli snyggt :)
På min Iphone var det segt första 2 dagarna, men nu skriver jag sms snabbare med touch än med vanlig mobil på T9. Går att skriva saker och ting tokigt snabbt, men detta är med Iphone. Iphones touch är kändare för att vara riktigt bra om jag inte misstar mig.
Dock behöver du båda händer när du skriver smset och en mer stadig position. Därför går det snabbare att skriva sms på vanlig mobil när du går eller bara har en hand tillgänglig. Vilket kan vara en väldigt stor sak för många personer.
Snyggast? Du måste ursäkta, jag förstår aldrig poängen med en snygg mobil. Kläder för 6000 kr, det förstår jag dock eftersom det kan bli snyggt :)
På min Iphone var det segt första 2 dagarna, men nu skriver jag sms snabbare med touch än med vanlig mobil på T9. Går att skriva saker och ting tokigt snabbt, men detta är med Iphone. Iphones touch är kändare för att vara riktigt bra om jag inte misstar mig.
Dock behöver du båda händer när du skriver smset och en mer stadig position. Därför går det snabbare att skriva sms på vanlig mobil när du går eller bara har en hand tillgänglig. Vilket kan vara en väldigt stor sak för många personer.:)
Allt känns OK varefall, förutom att den är lite för stor. Kanske känner mig gammal när jag använder den :P
Enda fördelen vs iFånen är ju kameran. Klarar du dig utan den hade jag utan tvekan valt den. Jag gillar inte interfacet på omnian själv, testat en kamrats. Men jag kan vara något äppelskadad också. Nu går den ju göra operatörsfri om man vill också, om det är för telias skull man inte är intresserad av den..
Jag väljer mellan iphone och omnia, sjukaste beslutsångesten på länge :D
Utan att gå in för mycket på just den mobilen, så kan jag som erfaren mobilmissbrukare säga att hur många gånger jag än försökt mig på touchmobiler av olika slag så har jag återgått till gamla hederliga designen med en knappsats öppen och tillgänglig jämt. Alltså ingen slide, ingen touch, ingen flip.
Touchmobiler är ballt och roligt i början men sen när du står på krogen med kladdiga fingrar och ska fylle-sms'a någon brud så blir det mest bara fel. Och kladdigt. (men det brukar det bli ändå? ;) )
Därför jag älskar min SE C902 :hbang:
/halvt off topic
Uppstår ett litet problem med min nya lur. När ngn ringer mig kan dom inte höra min röst, men jag hör deras.
Det står - Lås upp touchk.: tryck genv.k.
Hur skall jag göra för att få bort det där?
Så du köpte den, vad tycker du om den då?
Så du köpte den, vad tycker du om den då?Den är nice, riktigt bra faktiskt. Ska utforska den mer lite senare, men den var inte alls lika stor som jag trodde den var heller, bra skärm o.s.v
Som du nog förstått har ingen en Omnia här, för isåfall skulle dem nämnt det innan. Du får nog ringa någon support, kolla forum eller hemsidan.
pragmatist
2009-01-03, 19:31
Fjantigaste med Omnian är att pekpennan inte får plats i själva telefonen utan hänger som ett bihang vid sidan av. Plus att en så stor skärm behöver högre upplösning än 240x400 för att se bra ut. I Asien finns visst en "super-Omnia" med 480x800, det vore grejor det.
Verkar vara en bra telefon i övrigt, jag hade troligen köpt en om det inte vore för dessa störningsmoment.
Fjantigaste med Omnian är att pekpennan inte får plats i själva telefonen utan hänger som ett bihang vid sidan av. Plus att en så stor skärm behöver högre upplösning än 240x400 för att se bra ut. I Asien finns visst en "super-Omnia" med 480x800, det vore grejor det.
Verkar vara en bra telefon i övrigt, jag hade troligen köpt en om det inte vore för dessa störningsmoment.Jag har inte fått ngn penna med. Använder bara skärmen.
Som du nog förstått har ingen en Omnia här, för isåfall skulle dem nämnt det innan. Du får nog ringa någon support, kolla forum eller hemsidan.Varför så otrevlig?;D
Varför så otrevlig?;D
Äh, inte otrevlig. Bara "common sense" :)
pragmatist
2009-01-03, 20:45
Jag har inte fått ngn penna med. Använder bara skärmen.
Är du säker? Det är en liten hopfällbar historia i silver med ett litet snöre för att sätta fast den i telefonen.
Är du säker? Det är en liten hopfällbar historia i silver med ett litet snöre för att sätta fast den i telefonen.Ja. Den modellen jag har har ingen penna.
Hmm.. nu hann jag ju inte svara här.. men jag hade tagit Ipod Touch alla ggr!
Har en omnia och jag gillar den inte. Windows mobile överhuvudtaget suger!
Iphonen är så mycket skönare att jobba med, för att inte tala om alla program det finns att ladda ned.
Båda telefonerna har förståss sina plus åh minus, men hade jag fått välja (har företagsmobil) så hade jag tagit Iphone alla ggr!
Till ditt problem:
Vet inte om jag har sett ditt problem på min lur. Dock så kommer det upp en ruta när folk ringer mig. Är det den du menar? I så fall får du bort den genom att trycka på den svarta touchknappen som sitter mellan "svara" och "lägg på" knäpparna.
Hmm.. nu hann jag ju inte svara här.. men jag hade tagit Ipod Touch alla ggr!
Har en omnia och jag gillar den inte. Windows mobile överhuvudtaget suger!
Iphonen är så mycket skönare att jobba med, för att inte tala om alla program det finns att ladda ned.
Båda telefonerna har förståss sina plus åh minus, men hade jag fått välja (har företagsmobil) så hade jag tagit Iphone alla ggr!
Till ditt problem:
Vet inte om jag har sett ditt problem på min lur. Dock så kommer det upp en ruta när folk ringer mig. Är det den du menar? I så fall får du bort den genom att trycka på den svarta touchknappen som sitter mellan "svara" och "lägg på" knäpparna.När någon annan ringer mig och jag svarar, så hör jag bara min egen röst i min telefon. Hör inget från den andra telefonen, och den andra telefonen hör inte min röst heller.
Köpte du den i andra hand eller? :)
Köpte du den i andra hand eller? :)Lika bra att du inte skriver alls.
Lika bra att du inte skriver alls.
I see.. låter som att den är defekt i mina öron.
Antar att det är samma fenomen när DU ringer någon?
Lika bra att du inte skriver alls.
Jag undrade eftersom det är inte ofta du får en defekt mobil om du köper i en affär. Jag själv köpte min Iphone genom USA. Du kanske ska slappna av lite gubben?
Jag har en omnia och är nöjd. Har dock aldrig haft nån iphone men jag är lite anti telia och vill inte hålla på och låsa upp, förstöra garantier m.m. Men Det är ju en windows mobil så det finns ju en hel del möjligheter att installera program osv i den.
Och till dig som hade problem så har jag aldrig erfarit det problemet du har? Men man kan ju slå av och på micken under samtal, du kanske råkat stänga av den av misstag?
Jag undrade eftersom det är inte ofta du får en defekt mobil om du köper i en affär. Jag själv köpte min Iphone genom USA. Du kanske ska slappna av lite gubben?
Sedan när är det en garanti att en telefon fungera då man köpt den ifrån en affär?
Självklart kan den vara defekt. Och det är därför jag nämner detta. Och jag skulle ta telefonen tillbaka till affären. Dom kan kolla på den lite snabbt, och går det inte lösa, så ja, då får dom ta in den.
Detta jag just nu skrev, va ett råd och jag tror (utan att veta till 100%) att det är sådana han är ute efter. Så Dav0d. Har du inget "råd" att komma med, så kan du sluta posta. Känns rätt onödigt icke sant?
Sedan när är det en garanti att en telefon fungera då man köpt den ifrån en affär?
Självklart kan den vara defekt. Och det är därför jag nämner detta. Och jag skulle ta telefonen tillbaka till affären. Dom kan kolla på den lite snabbt, och går det inte lösa, så ja, då får dom ta in den.
Detta jag just nu skrev, va ett råd och jag tror (utan att veta till 100%) att det är sådana han är ute efter. Så Dav0d. Har du inget "råd" att komma med, så kan du sluta posta. Känns rätt onödigt icke sant?
Om du tittar lite tidigare i tråden märker du att jag försökt ge en hjälpande hand genom mina erfarenheter. När det senare visade sig att mobilen kan vara defekt var det nyfikenheten som tog över för att ställa frågan om det var ett andrahands köp. Därför undrar jag, när har jag sagt att det är en garanti att få en fungerande mobil i en affär och sedan när är det tabu att fråga om ett köp är gjort i andrahand?
Du kanske skulle ta och hjälpa ägaren till tråden istället för att hacka på andra som skriver i den.
Mvh
Dav0d
Om du tittar lite tidigare i tråden märker du att jag försökt ge en hjälpande hand genom mina erfarenheter.
Jag har läst ditt tidigare inlägg. Och kan inte kalla det "hjälpande". Det ända du gör är att ifrågasätta om han verkligen behöver en sådan mobil, vilket är HELT o relevant då han redan har bestämt sig för att köpa en mobil av denna kalliber.
När det senare visade sig att mobilen kan vara defekt var det nyfikenheten som tog över för att ställa frågan om det var ett andrahands köp.
Därför undrar jag, när har jag sagt att det är en garanti att få en fungerande mobil i en affär och sedan när är det tabu att fråga om ett köp är gjort i andrahand?
Ja. Du frågade det och nej, du säger inte att det är garanterat. Men ännu en gång. Vad har detta med en lösning på hans problem att göra? Om han hade svarat: - Ja. Den är köpt i andra hand.
Hade du då kunnat hjälpa honom?
Förmodligen inte.
Alltså.. en helt o relevant fråga, igen!
Du kanske skulle ta och hjälpa ägaren till tråden istället för att hacka på andra som skriver i den.
Mvh
Dav0d
Eh? Du kanske själv ska ta åh läsa innehållet i tråden?
Så.. nu lägger vi ned pajkastningen.
Sorry xarizma för att jag snodde tråden.
Hoppas problemet löser sig för dig.
MagnusG : Du har ingenting att be om ursäkt för, den som borde be om ursäkt vet vem han är. Tack för all hjälp ändå.
Tråd låst.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.