handdator

Visa fullständig version : Intagning till polishögskolan

Mr.Cosybear
2008-12-31, 12:20
Hejsan!

Jag har lånat detta kontot av min bror för att skriva här.

Just nu har jag blivit tillkallad till att göra fystesterna den 16 jan och vet vilka moment som väntar. Jag är säker på att jag kan klara av dem alla men är lite orolig över löpningen. Min tid på 2 km är just nu runt 11 minuter och för att klara testet ska man springa på under 10.15 min. Tror ni jag kan under 2 veckor förbättra min tid till att springa strax under 10 min?

Annars anser jag att min ansökan är en av dem bästa då jag är en tjej med utländsk bakgrund, har många språkkunskaper då jag kan både engelska, italienska, tyska, spanska och makedoniska. Jag har precis även läst klart en kriminologikurs och ska nu börja på en psykologikurs. Jag har även under hela min gymnasietid jobbat på ett café och nu när jag flyttat hemifrån till en annan stad där jag även haft jobb som servitris. Jag har rest oerhört mycket, både själv och med vänner. Med andra ord anser jag att jag hunnit med en hel del för att bara vara 19 år. Så nu undrar hur stor chans ni tror jag har att faktiskt komma in efter att jag klarat alla tester?

Finns det någon här som jobbar som polis som kan komma med input?

Vore snällt att få lite tips, tack på förhand!

rooz
2008-12-31, 12:43
Med dessa kunskaper i språk så lär du ju bli antagen, och med utländsk bakrund och tjej. Låter ju som taget?

capture
2008-12-31, 13:15
Bättre förutsättningar än du har lär man inte få, kanske skulle vara några år äldre men det kommer ;)

Sen angående löpningen. Ut och spring. Konditionen är en färskvara och endel lär du kunna förbättra den på 2 veckor. Tyckte att jag fick sjuk mycket bättre kondis när jag bara löpt 3 veckor.

Vet inte hur man tränar upp kondisen på bäst sätt men för dig skulle det nog vara att springa 2km just för du vill förbättra tiden på den sträckan. Ge järnet varje gång så du hinner vänja dig vid det. Då kanske du pressar fram några sekunder bara på ren envishet. När allt tar emot är det bara att bita ihop och visa lite "pannben".

Man kan pressa sig bra mycket. Själv sprang jag 1km med stridsutrustning i lumpen på 4-5min och då hade jag inte löptränat på 4 månader pga inflammation i ljumsken men som sagt med vilja kommer man långt.

Whistler
2008-12-31, 13:35
Har du blivit kallad till fystest innan du ens fyllt de 20 år som är kravet för ansökan?

olander08
2008-12-31, 13:43
Man skall fylla 20 under intagningsåret.

Mr.Cosybear
2008-12-31, 13:44
Med dessa kunskaper i språk så lär du ju bli antagen, och med utländsk bakrund och tjej. Låter ju som taget?

Jo jag anser också det, men är ju mycket prat om att det ska va så himla svårt att komma in både första gången man söker och i den unga åldern..

Bättre förutsättningar än du har lär man inte få, kanske skulle vara några år äldre men det kommer ;)

Sen angående löpningen. Ut och spring. Konditionen är en färskvara och endel lär du kunna förbättra den på 2 veckor. Tyckte att jag fick sjuk mycket bättre kondis när jag bara löpt 3 veckor.

Vet inte hur man tränar upp kondisen på bäst sätt men för dig skulle det nog vara att springa 2km just för du vill förbättra tiden på den sträckan. Ge järnet varje gång så du hinner vänja dig vid det. Då kanske du pressar fram några sekunder bara på ren envishet. När allt tar emot är det bara att bita ihop och visa lite "pannben".

Man kan pressa sig bra mycket. Själv sprang jag 1km med stridsutrustning i lumpen på 4-5min och då hade jag inte löptränat på 4 månader pga inflammation i ljumsken men som sagt med vilja kommer man långt.

Tack för svaret! Jag har tänkt likadant och jag är ju en löpare till vardagen men brukar aldrig ta tid utan springer hellre långa sträckor i lugnare tempo så detta är lite nytt för mig. Jag hoppas att viljan kommer bidra med en del!

Har du blivit kallad till fystest innan du ens fyllt de 20 år som är kravet för ansökan?

Kravet lyder som följande att man måste inte vara 20 år när man söker in. Utan man ska fylla 20 år det året då man kommer in.

Magica
2008-12-31, 14:16
Ha inte för bråttom med att söka, du är väldigt ung ännu. Men känner du dig redo för arbetslivet ska du såklart köra på! Lycka till!

z_bumbi
2008-12-31, 14:28
På två veckor går det inte att göra så mycket träningsmässigt för löpningen, ev kan du testa att springa kortare distanser med högre fart för att få in ett annat tempo i löpningen men jag vet inte om det gör så stor skillnad.

Mental
2008-12-31, 14:46
På två veckor går det inte att göra så mycket träningsmässigt för löpningen, ev kan du testa att springa kortare distanser med högre fart för att få in ett annat tempo i löpningen men jag vet inte om det gör så stor skillnad.

Jodå. kapa 45 sek på 2km ska man kunna klara på 2v, jag skulle köra bara den distansen och lägga in intervallträning.

Kaew
2008-12-31, 15:33

Går att göra otroligt mycket på 2 veckor ,speciellt då hon är otränad.

Hobbes
2008-12-31, 15:38
Ha inte för bråttom med att söka, du är väldigt ung ännu. Men känner du dig redo för arbetslivet ska du såklart köra på! Lycka till!

+1

Fys kan vem som helst träna upp! Den mentala biten att hantera jobbet såsom polis kräver en mycket god självkännedom! Den kommer med erfarenhet och självinsikt!

Jag önskar dig lycka till!

Torsk_ole
2008-12-31, 15:44
Även om man anser sig vara "perfekt" så finns det mycket fler faktorer som spelar in. Dessutom är det ett sjukt jäkla lotto om man kommer in. En polare till mig kom in nu när han var 20, han hade också "perfekt" bakgrund. Men det finns det fler som har och att han kom in var tillslut tur. Även om han genom sin bakgrund, kunskaper och personlighet tog sig så långt han kunde.

Är inte kravet 9.30 på två km? Var i det i alla fall när han sprang och det gjorde han i sommras om jag inte är helt ute och cyklar.

olander08
2008-12-31, 15:46
Även om man anser sig vara "perfekt" så finns det mycket fler faktorer som spelar in. Dessutom är det ett sjukt jäkla lotto om man kommer in. En polare till mig kom in nu när han var 20, han hade också "perfekt" bakgrund. Men det finns det fler som har och att han kom in var tillslut tur. Även om han genom sin bakgrund, kunskaper och personlighet tog sig så långt han kunde.

Är inte kravet 9.30 på två km? Var i det i alla fall när han sprang och det gjorde han i sommras om jag inte är helt ute och cyklar.

För män ja, kvinnor 10.15.

Whistler
2008-12-31, 15:51
Bovarna flyr och barn drunkar ju långsammare när det är en kvinnlig polis som rycker ut...

Exdiaq
2008-12-31, 15:59
För män ja, kvinnor 10.15.

Skojjar du?

TS: Nu har jag inte allt för stor erfarenhet inom just löpning, men de 45sekunderna bör man väl kunna kapa genom ett jävla anamma samt träning veckorna innan.

Mental
2008-12-31, 16:01
Skojjar du?

Nej, kvinnor behöver inte kunna springa snabbt för att bli bra poliser. Det är bara män som behöver det, det är bara att gilla läget, vi kommer aldrig få jämlikhet om vi ställer samma krav på båda könen.

regus
2008-12-31, 16:11
När blev en polis bättre om den kan löpa två kilometer på nio istället för tio minuter?

Mental
2008-12-31, 16:14
När blev en polis bättre om den kan löpa två kilometer på nio istället för tio minuter?

Precis, intagningskrav är fånigt, tar man random polis som har 20år innom kåren så skulle de inte klara fystesterna en gång till. Så länge det inte är ett stadigvarande krav för att få verka som polis så ser jag inget syfte med intagningskraven.

z_bumbi
2008-12-31, 19:31
Om poliser i 40-55 års ålder klarar testen vore iofs intressant att veta men det har väldigt lite samband med testen innan utbildning. Fystesten gallrar bort en del sökande som inte har fysik nog att klara utbildningen och/eller en del som inte vill bli poliser tillräckligt mycket då de inte förberett sig.

Hobbes
2008-12-31, 20:08
Om poliser i 40-55 års ålder klarar testen vore iofs intressant att veta men det har väldigt lite samband med testen innan utbildning. Fystesten gallrar bort en del sökande som inte har fysik nog att klara utbildningen och/eller en del som inte vill bli poliser tillräckligt mycket då de inte förberett sig.

De snittar väl på 58 år när det kommer till pensions ålder!

Fystesterna är bra, utbildningen i sig innehåller flera moment som kräver en grundfysik, ser man sedan till den generella polisens vardag hjälper en god fysik även här. Det bärs en hel del utrustning i bältet som ger belastningsskador samt tjänsteutövningen som sådan!

PHS Solna vill jag minnar har även fystester varje termin, vi har inte det på VPU, Umeå vet jag ej hur det fungerar!

Jag hävdar fortfarande att grundfys är inget problem för den som verkligen vill, dock finns det flera andra saker som är av yttersta vikt innan man ger sig in på utbildningen - samt fortsätter ut i verkligheten efter utbildningen.

Hobbes
2008-12-31, 20:11
Precis, intagningskrav är fånigt, tar man random polis som har 20år innom kåren så skulle de inte klara fystesterna en gång till. Så länge det inte är ett stadigvarande krav för att få verka som polis så ser jag inget syfte med intagningskraven.

Antar att det är ett syftningsfel, men du vet alltså detta?

Mental
2008-12-31, 21:53
Antar att det är ett syftningsfel, men du vet alltså detta?

Nej, det är en överdriven och generaliserad gissning. Men det vore kul att se hur fysiken ser ut på de som tjänsgjort 20-30 år

olander08
2009-01-01, 03:44
Bovarna flyr och barn drunkar ju långsammare när det är en kvinnlig polis som rycker ut...

Tänkte faktiskt komplettera mitt inlägg med något liknande.

2km plan terräng på under 9.30 skall utan problem klaras av med en någorlunda grundkondition tillsammans med motivation, som man.

Den extra motivationen som man får under den riktiga löpningen (ifall du verkligen vill bli polis) bör vara tillräckligt för att få dig under 10.15.

olander08
2009-01-01, 03:46
Nej, det är en överdriven och generaliserad gissning. Men det vore kul att se hur fysiken ser ut på de som tjänsgjort 20-30 år

Dom feta jävlarna jag sett som åkt runt i radiobil skulle med största sannolikhet inte klara av detta och bör således inte ha något att göra som polis. Däremot som jag nämnde så klarar man av kravet med en hyfsad grundkondition (dvs. inte sitter på en stol hela dagarna).

Vinter
2009-01-01, 04:17

Intaget har även endel att göra med mehovet av nya rekryter i närområde, behov av olika kompetenser etc.

Man förlorar inget på att testa att komma in, göra sitt bästa och missa. Ger klart bättre utgångsläge för nästa ansökan. Två veckor blir svårt att putsa tiden på 2km. Fast de som inte försöker vinner aldrig.