handdator

Visa fullständig version : Tips på ämnesval inom internationella relationer

Exdiaq
2008-12-30, 04:23
Detta är till en skoluppgift som snart ska påbörjas i kursen Samhällskunskap B. Eftersom jag inte vill ha svar på några specifika frågor utan enbart hjälp med brain-storming tycker jag att tråden kan klara sig utan en låsning.

Så, har ni några tips på ämnesval inom området internationella relationer? Det enda jag har kommit på hitintills är hur Sverige (eller EU) ska tolka och föra sin politik gentemot Ryssland med tanke på Georgien och intern rysk politik (exempelvis att president-posten utökas till 6 år och vad detta kan tänkas innebära).

Fjantinlägg kommer rapporteras.

z_bumbi
2008-12-30, 10:32
Samarbetsavtalet i latinamerika är väl det mest intressanta som har hänt på länge vad gäller internationella relationer.

Kina - Taiwan

Afrika, det är för mycket för att göra en lista.

vsson
2008-12-30, 11:38
Hur ska det ligga i tiden? Någon speciell tidram?

Suezkriget kan vara rätt kul att skriva om, ett inte så känt krig kanske. Som allt annat fanns Sovjet och USA i bakgrunden.

Exdiaq
2008-12-30, 14:41
Hur ska det ligga i tiden? Någon speciell tidram?

Suezkriget kan vara rätt kul att skriva om, ett inte så känt krig kanske. Som allt annat fanns Sovjet och USA i bakgrunden.

Det var en bra fråga som jag faktiskt inte vet svaret på. Vi har inte fått några tydliga begränsningar men jag skulle tro att vi förväntas att skriva om något nutida.

Läste det finstilta i instruktionspapperna nu och såg att de enda kraven var:
1. Man håller sig inom internationella relationer
2. Det ska inte vara en konfliktanalys (varför vetefasen och är rätt dum begränsning anser jag)

Exdiaq
2008-12-30, 16:14
2. Det ska inte vara en konfliktanalys (varför vetefasen och är rätt dum begränsning anser jag)

Har ingen möjlighet att snacka med läraren och arbetet ska vara inne efter lovet så chansar och kör på "Är Ryssland ett hot mot Sverige?" där jag tar upp möjliga konfliktpunkter, rådande politik i Ryssland samt Sverige o.s.v.

Det är enligt mig rätt svårt att något om internationella relationer som inte kräver någon form av konfliktanalys plus att de förslagen på ämnesområde vi har fått kommer kräva konfliktanalys i olika utsträckning.

High1ander
2008-12-31, 13:21
Det jag tyckte var mest intressant nar jag tog en Internanational Politics kurs var FN, framforallt skapandet och enligt mig att det FN skapades for har de misslyckats helt med. Men det som de inte skapades for, humanitara insatser ar det inte helt sketna pa.

I princip sa blev FN ett stalle dar det det var OK att kriga pga. "jag far forsvara andra lander om jag vill" och darmed sa blev det kalla kriget mycket mera ett krig som gick ut pa att satta upp dockregeringar runt om i varlden och fora krig ute pa kanterna utan att dra in varlden i atomkrig.

Bubban
2008-12-31, 14:38
USA-Israel och dess inverkan på mellanöstern.

Anton Fräs
2008-12-31, 16:21
Det var en bra fråga som jag faktiskt inte vet svaret på. Vi har inte fått några tydliga begränsningar men jag skulle tro att vi förväntas att skriva om något nutida.

Läste det finstilta i instruktionspapperna nu och såg att de enda kraven var:
1. Man håller sig inom internationella relationer

Det är förmodligen för att senare i kursen kommer ni få göra en konfliktanalys alternativt att du i kursen Internationella Relationer får göra en djupgående konfliktsanalys.