handdator

Visa fullständig version : Dellpaket: Intel-processor (2 v.s. 4 kärnor)?

JG_81
2008-12-29, 22:15
Sitter och plockar ihop ett datorpaket hos Dell. Nu står jag och väger mellan två paket som, bortsett från processor och pris, är likvärdiga. Hårdvarubiten har aldrig varit mitt stora intresse, men jag vill minnas att jag läst att Vista (och många program) inte klarar av mer än två kärnor, och att högre klockfrekvens på två kärnor skulle vara att föredra framför en lägre klockfrekvens på fyra kärnor?

Hur som helst.. vad skulle ni rekommendera av följande?

Intel® Core™ 2 Q6600-processor med fyra kärnor (2,40 GHz, 1 066 MHz FSB, 8 MB cache).

eller

Intel® Core™ 2 Duo E8400-processor (3,00 GHz,1 333 MHz, 6 MB cache) för +530:-.

Snobbe
2008-12-29, 22:18
Beror på vad du ska göra. Om du sitter i väldigt CPU krävande program osv kan fyra kärnor va bra medans i dem flesta spelen får du mer ut av 2 bra kärnor. Dock är det inte direkt svårt o sätta ihop en dator själv som många verkar tro så jag hade nog skippat dell o kört ihop en egen lr betalat en polare att sätta ihop den åt mig.

JG_81
2008-12-29, 22:24
Beror på vad du ska göra. Om du sitter i väldigt CPU krävande program osv kan fyra kärnor va bra medans i dem flesta spelen får du mer ut av 2 bra kärnor. Dock är det inte direkt svårt o sätta ihop en dator själv som många verkar tro så jag hade nog skippat dell o kört ihop en egen lr betalat en polare att sätta ihop den åt mig.

Spelar inte särskilt mycket utan vill ha en "kontorsdator" som ska kunna hantera 3D-applikationer och film med högre kvalitet utan att hacka allt för mycket. Allt det här lär ju funka bra oavsett vilken ny dator jag beställer, men man vill ju samtidigt få ut det mesta ur pengarna man investerar.

Bygga själv är förvisso ett alternativ.. har ju mekat lite tidigare, men är väl rätt lat av mig. :)

Loke
2008-12-29, 22:27
Klarar och klarar... Grejen är att de flesta program inte utnyttjar 4 kärnor på ett effektivt sätt.

Vanligtvis får man 2 bättre kärnor för samma pris som 4 sämre kärnor, och då är det nästan alltid bättre med 2 kärnor. I ditt fall är det ju 2 bättre kärnor för ett högre pris än 4 lite sämre kärnor, så där vet jag inte vad jag ska ge för råd faktiskt. Äh, kör på det billigaste. Processorn är inte alls den viktigaste komponenten i en dator, även fast Intel med flera vill få folk att tro det, du kommer knappast märka skillnad mellan dessa två. Det går som sagt ändå inte att säga något tvärsäkert om antalet kärnor, effekten varierar mellan olika program och för den delen olika användare med samma program.

JG_81
2008-12-29, 22:37
Jo, jag är väl också lite inne på att beställa den billigare varianten. Tror väl inte heller att det blir någon större skillnad mellan processorerna för det jag tänker utsätta datorn för (kan istället köpa vassle/kasein + EAA för femhundringen som blir över :))

Off topic:
Dell har för övrigt en väldigt jobbig sida. Det känns som att det finns ett oändligt antal sätt att komma till konfigurationssidorna där man "bygger" sin dator, och beroende på vilket chassi/modell man valt så får är man låst till vissa komponenter (verkar inte finnas någon logik kring detta, dvs kompatibilitetsbegränsningar). Det hade ju, åtminstone för konsumenten, varit bättre med en sida där man kunde välja bland hela utbudet.

Nordenator
2008-12-29, 22:56
Jo, jag är väl också lite inne på att beställa den billigare varianten. Tror väl inte heller att det blir någon större skillnad mellan processorerna för det jag tänker utsätta datorn för (kan istället köpa vassle/kasein + EAA för femhundringen som blir över :))

Off topic:
Dell har för övrigt en väldigt jobbig sida. Det känns som att det finns ett oändligt antal sätt att komma till konfigurationssidorna där man "bygger" sin dator, och beroende på vilket chassi/modell man valt så får är man låst till vissa komponenter (verkar inte finnas någon logik kring detta, dvs kompatibilitetsbegränsningar). Det hade ju, åtminstone för konsumenten, varit bättre med en sida där man kunde välja bland hela utbudet.

Då blir det ju svårare att lura på dig allt skit du inte behöver. Bättre att ha en standardkonfiguration med allt som de slöa väljer medan de som faktiskt vet något eller orkar lägga ned tid på det väljer bort det :)

Snobbe
2008-12-29, 23:15

Off topic:

Mjo inte varit inne där så mycket men tex datorbutiken hade ju mycket bättre där du såg alla delar som fanns osv. Dock så är dem ju i konkurs nu men det var riktigt bra billigt också om man jämnför me dell.

Dreas
2008-12-29, 23:37
E8400 och Q6600 är ganska likvärdiga då det kommer till prestanda. Skulle kört på den billigaste :)

Vinter
2008-12-30, 02:23
Komplett.se har en ganska enkelt navigerad sida om man vill plocka ihop en egen konfigurering, bra priser med. Hämtbutik i stockholm så de finns en fysisk butik om man behöver support. Köper nästan alltid därifrån nuförtiden.

shut teh face
2008-12-30, 02:26
Komplett.se har en ganska enkelt navigerad sida om man vill plocka ihop en egen konfigurering, bra priser med. Hämtbutik i stockholm så de finns en fysisk butik om man behöver support. Köper nästan alltid därifrån nuförtiden.
Hämtbutiken är värdelös i supportaspekt. Man kan lämna in saker där, så skickar de sakerna till deras supportcenter nere i landet. Men man får vänta i tusen år... de slussar bara med lastbil 1-2 gånger i veckan. Man får alltid vänta 2 veckor minst.

Jag rekommenderar Dell. Köpte en fin dator där och när fläkten på nätagget gick sönder för det var för mycket damm, så ringde jag dell och dagen efter kom en tekniker och fixade allting direkt.