handdator

Visa fullständig version : Chins och dips

Mr_fit2002
2003-07-15, 14:20
Tjena! Jag är bara lite nyfiken hur man står sig i konkurrensen när det gäller antal chins och dips. Har tänkt tävla i fitness 2004, och då självklart satsar man på 1.a platsen. Hur många chins respektive dips är bra i dessa sammanhang? Har gjort 29 chins och 45 dips, klarar man att hävda sig bra i tävlingar typ sm med dessa resultat?

Vore tacksam om någon har koll på ämnet=). Kan tillägga att fysiken är i bra klass(tror jag). Ska lägga ut bilder senare=).

M V H Fredde

Everest
2003-07-15, 14:31
http://www.stefancroona.com/ssp/ssp/kval03/sm+180herrar.htm

Klarar du 29 i chins och 45 dips kommer du etta :thumbup:

Arne Persson
2003-07-15, 15:50
Varför inte satsa på årets Decembercup?

Mr_fit2002
2003-07-15, 17:57
jovisst skulle jag kunna det, men det är bara det att benen ligger efter litegrann:em: . Sen vill man ju vara säker på att vinna*s*

Action
2003-07-15, 19:25
Originally posted by Mr_fit2002
Tjena! Jag är bara lite nyfiken hur man står sig i konkurrensen när det gäller antal chins och dips. Har tänkt tävla i fitness 2004, och då självklart satsar man på 1.a platsen. Hur många chins respektive dips är bra i dessa sammanhang? Har gjort 29 chins och 45 dips, klarar man att hävda sig bra i tävlingar typ sm med dessa resultat?

Vore tacksam om någon har koll på ämnet=). Kan tillägga att fysiken är i bra klass(tror jag). Ska lägga ut bilder senare=).

M V H Fredde

Gör du de resultaten på tävling lär du vara i topp i styrkan. Har dock hört talas om de resultaten tidigare men sedan på tävling har den personen inte varit i närheten. Utförandet är avgörande.

Jag själv med tävlingserfarenhet gjorde 42 dips med samma bedömning som 2002 de 3 sista träningspassen. När Arne sen dömde fick jag många bortdömda=satte sig i huvudet=jag blev trött=resultat 26 godkända.....

Kör hårt o Lycka till

Nils
2003-07-15, 20:05
jovisst skulle jag kunna det, men det är bara det att benen ligger efter litegrann:em: . Sen vill man ju vara säker på att vinna*s*
Om du nu vill vinna 2004 är det väl närmast ett krav att du tävlar någon gång innan så du får lite mer erfarenhet?!
Nils

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:08
Om vi säger såhär. Jag vet att dessa skulle vara strikta nog att bedömmas som godkända. Man ska ju som sagt alltid träna en rörelses fulla längd, vilket jag oxå gör. Men man vet ju aldrig hur domaren dömer, det e ju klart.

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:09
Originally posted by Nils

Om du nu vill vinna 2004 är det väl närmast ett krav att du tävlar någon gång innan så du får lite mer erfarenhet?!
Nils

Visst ligger det nånting i det du säger, men jag ställer ju inte upp för att komma 2.a.

Nils
2003-07-15, 20:17

Visst ligger det nånting i det du säger, men jag ställer ju inte upp för att komma 2.a.
Nä. Normalt sett är väl det lite väl sent att börja tävla om man kommer att komma så högt upp om det inte är en liten tävling.
Nils

Fultjack
2003-07-15, 20:23
tycker oxo du borde satsa på att vinna decembercupen eller nåt först.. sm är väl rätt mkt större?

men men , lycka till hur du än gör .)

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:23
det är först nu jag börjar känna mig tillfreds med min kropp. JAG ANSER ATT MAN INTESKA TÄVLA OM MAN INTE tror sig ha en ärlig chans att plocka hem Sm bucklan.

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:26
Man ska sikta högt och som sagt finns viljan, disciplinen och kunskapen kan inget gå fel.

rota
2003-07-15, 20:30
det är först nu jag börjar känna mig tillfreds med min kropp. JAG ANSER ATT MAN INTESKA TÄVLA OM MAN INTE tror sig ha en ärlig chans att plocka hem Sm bucklan.

Tänk om alla skulle tänka som dig, då skulle det inte bli många tävlande!

/rota

spas
2003-07-15, 20:36
Originally posted by Arne Persson
Varför inte satsa på årets Decembercup?

Därför då får jag en sämre placering :D

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:38
Jomen om man säger så här: tror du verkligen nån ställer upp i en tävling om dom inte känner att dom har en ärlig chans att vinna??? Men i det här landet är det tydligen fel att tro på sig själv och att vara stolt över vad man har åstakommit med år av hårt träning och diet. Jävla Jantelag säger jag bara!!!!!!!!!

Men som sagt vi får se vem som har fel 2004..........
och det e inte jag!!!!

spas
2003-07-15, 20:39

Med tanke på all doping och sån skit som finns i styrkesporten anser jag att det är en prestation att ställa sig på en scen helt ren och göra ett bra resultat om man sen vinner eller kommer i botten känns mindre viktigt. Jag kommer vara nöjd när jag står där oavset placering så länge domsluten är rättvisa.

Angående dips trode jag att jag lätt gjorde 30 godkända vägandes 90 kilo. när arne kollade mig blev det 23, dessa skall såklart öka :)

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:40
Originally posted by spas

Därför då får jag en sämre placering :D

Har du tänkt ställa upp du me????=)

spas
2003-07-15, 20:40

M V H Fredde

kolla på www.athletic-fitness.com där finns resultat och bilder från en massa tävlingar. lycka till.

spas
2003-07-15, 20:41

Har du tänkt ställa upp du me????=)

yupp. har 2 år kvar i skolan så skall det nångång bli av måste det vara nu sen vet man inte hur man har tid.

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:42

kolla på www.athletic-fitness.com där finns resultat och bilder från en massa tävlingar. lycka till.

Tack!=) Lycka till du med! Det ligger en del i det du säger....

spas
2003-07-15, 20:43
Vilken längdklass går du i? Själv är jag 184cm.

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:46

yupp. har 2 år kvar i skolan så skall det nångång bli av måste det vara nu sen vet man inte hur man har tid.

Tid har man alltid, det är bara en fråga om vad man prioriter att göra av den tid man har=). Jag vet att det är så. Jobbar själv minst 170 timmar/månad inom industrin(tungt jobb), och klarar ändå av att träna 4-5 dagar i veckan. Så tid är aldrig problemet, utan inställningen. Det gäller allt man gör här i livet=). Man får som sagt ingenting gratis.

M V H/Fredde

Pudzianovski
2003-07-15, 20:46
nä..man måste tävla för att vinna. Jag menar...man kan ju inte tävla för det är kul!!!!! det går ju lixom inte!!!!

:thefinger

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:50
Vilken längdklass går du i? Själv är jag 184cm.

jag går i minus 180 så du utgör inget hot mot mig*s*

Mina stats:
längd 1.70
vikt 70-75kg
armar 40cm
midja 70-74cm
bröst 117 cm
lår 60 cm
vader 39cm

spas
2003-07-15, 20:51
Phuuu... :)

Starta en träningsdagbok så kommer jag kolla där i alla fall.

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:51
Originally posted by Pudzianovski
nä..man måste tävla för att vinna. Jag menar...man kan ju inte tävla för det är kul!!!!! det går ju lixom inte!!!!

:thefinger

Självklart tävlar man för att det är kul oxå, men vinna är huvudmålet, thats it:hbang:

Bamse
2003-07-15, 20:55
Med tanke på all doping och sån skit som finns i styrkesporten anser jag att det är en prestation att ställa sig på en scen helt ren och göra ett bra resultat om man sen vinner eller kommer i botten känns mindre viktigt.

Japp, dom riktiga hjältarna är dom som ställer upp rena :cheers:

Mr_fit2002
2003-07-15, 20:55
Phuuu... :)

Starta en träningsdagbok så kommer jag kolla där i alla fall.

Ska fan göra det*s*. Startar nästa måndag=)
Kör hårt me träningen du med=). Lycka till!!!!

Kan tillägga till mina stats att Bf ligger mellan 8-11% offseason
och runt 5-7% tävling e de tänkt=)

Action
2003-07-15, 22:06

Ska fan göra det*s*. Startar nästa måndag=)
Kör hårt me träningen du med=). Lycka till!!!!

Kan tillägga till mina stats att Bf ligger mellan 8-11% offseason
och runt 5-7% tävling e de tänkt=)

Det är många som ställer upp för att vinna. Men också många som ställer upp för att lära sig. Det är mycket att tänka på som nybörjare. Och bara en sån sak som scenvana och posering kan vara svårt att få till första gången. Jag vet av egen erfarenhet.

Själv ligger jag på runt 9% nu.. Och vid tävling strax under 4%.. Men jag ser inte så hård ut om jag inte går ner så långt.. Det är ju individuellt.

Kul med någon som satsar hårt iaf... Lycka till mot alla grymma killar i korta klassen.

Bästa SM 2003 tror jag gjorde 33 Chins och 43 dips.

Nils
2003-07-15, 22:21
Jomen om man säger så här: tror du verkligen nån ställer upp i en tävling om dom inte känner att dom har en ärlig chans att vinna??? Men i det här landet är det tydligen fel att tro på sig själv och att vara stolt över vad man har åstakommit med år av hårt träning och diet. Jävla Jantelag säger jag bara!!!!!!!!!

Men som sagt vi får se vem som har fel 2004..........
och det e inte jag!!!!
i de sporter jag känner till är det ett säkert sätt att inte lyckas. Tävlingar är ett led i träningen inför de tävlingar man egentligen satsar på att vinna.
Jantelag? jag skulle vilja säga att det är att ha lite intelligens.
Nils

Arne Persson
2003-07-15, 23:04
Mr_fit2002: Med tanke på hur standarden på Decembercupen har utvecklat sig under de senaste åren så är nog inte helt lätt att ens vinna den. Dessutom är tidigare tävlingserfarenhet alltid tillgodo om man skall upp på ett SM.

palme
2003-07-15, 23:25
Du har en skön inställning! Hatar när folk är nöjda med en sjätte plats, fan inte ofta man hör folk från andra länder va glada över att inte vunnit men här i Sverige får man inte va sur utan ska va nöjd. BS!

no1fitness
2003-07-16, 04:22
Originally posted by palme
Du har en skön inställning! Hatar när folk är nöjda med en sjätte plats, fan inte ofta man hör folk från andra länder va glada över att inte vunnit men här i Sverige får man inte va sur utan ska va nöjd. BS!

Du har rätt, men det är lite skillnad på nöjd och nöjd... Man kan vara nöjd med en 6 placering om man verkligen gjort allt man kunnat och satt rekord i styrkemomenten och konkurrenterna var i toppklass. Men vara supermissnöjd med en andra plats om man vet at man missat på ett par saker...;)

Mr_fit2002
2003-07-16, 06:20
Originally posted by Nils

i de sporter jag känner till är det ett säkert sätt att inte lyckas. Tävlingar är ett led i träningen inför de tävlingar man egentligen satsar på att vinna.
Jantelag? jag skulle vilja säga att det är att ha lite intelligens.
Nils

Varför det????

Tävlingar är till för att vinnas, thats it!
Så du menar att om du på en tävling placerar dig på femte plats,
är nöjd med detta? Bara för att det var en "liten tävling".

Mr_fit2002
2003-07-16, 06:40
Originally posted by Fultjack
tycker oxo du borde satsa på att vinna decembercupen eller nåt först.. sm är väl rätt mkt större?

men men , lycka till hur du än gör .)

Man får se!:D
Sak göra mitt bästa!

Lellan
2003-07-16, 07:04
Jag menar inte att vara olyckskorp, och tycker din inställning är bra. Däremot så tror jag knappast tävlingserfarenhet skadar, dessutom kan du ha få lite placeringar och man är faktiskt inte odödligt.. jag menar, ganska surt om du skulle skada dig så att tävling blir omöjligt?

Om du säger att du klarar ett visst antal så tvivlar jag inte på det - men det är ju ändå lite annan "status" att kunna hänvisa till ett resultat som blivit bedömt av en domare i tävling.

Skulle du göra någon liten teknikmiss så lär du ju bli medveten om det då, jobbigt att behöva lära om om du väntar ännu längre - men tror du inte på erfarenhet och inte vill ge järnet på tävling i år så får jag önska lycka till 2004 istället! :thumbup:

Action
2003-07-16, 07:57
Det finns även en risk med att tro alldeles för mycket på sig själv. En kille jag känner va helt övertygad om att han skulle vinna SM ett år. Han va i grym form året runt, gjorde minst 25 chins och 40 dips. Påstod sig även vara bra på hinderbana.

Själv tvivlade jag aldrig på det. Jag såg ju själv hur han såg ut offseason. När sedan kvalet var över så kom han långt ner. Han hade inte räknat med att alla andra som tävlar är i grym form tävlingsdagen (ej som han året runt). Hans chins o dips blev inte så många när de blev bedömda av domare. Plus att hinderbana är något som fler kan.

På grund av hans inställning innan (Jag kommer vinna SM), berättade tom det för förra årets vinnare, så blev han totalt knäckt. Tog ett bra tag innan han visade sig och han har knappt tränat efter det misslyckandet.

Det är bra med självförtroende, men man måste vara ödmjuk också (många bra tävlande där ute) och kunna hantera ett misslyckande, som i ditt fall skulle kunna vara en andraplats.

Lycka till

Nils
2003-07-16, 09:02

Varför det????

Tävlingar är till för att vinnas, thats it!
Så du menar att om du på en tävling placerar dig på femte plats,
är nöjd med detta? Bara för att det var en "liten tävling".
Svaret har redan blivit skrivet av många, inklusive det som ditt reply var till.
Men det är många innan dig som har varit så rädda för att inte vinna att de inte vågat tävla och lära sig av tävlande. Jag har sett flera som har fått sin "karriär" avslutad innan den börjat av detta fenomen.
Hoppas du lyckas bättre!
Nils

Allan
2003-07-16, 09:08
Första gången man tävlar är det lika bra att hålla god min, se och lära, lyssna på tips - och inte minst känna spänningen. Det är en satans skillnad på att visa upp sig för folk man känner kontra att bli bedömd av oerhört kritiska (och insatta) människor.
Jag känner oerhört talangfulla killar och tjejer som faktiskt stått med posebrallorna på - och som bangat, låst in sig på muggen eller rymt. Och du skulle veta hur frustrerande det är att göra dips på dips, och det enda Arne säger är "åtta...åtta...åtta...åtta..nio...nio...nio...nio" och du tycker ändå att du gör precis rätt...

Lycka till ändå, Folk som är villiga att satsa allt ska ha en eloge. Nu ser vi bara fram mot bilder.

allan

Viveqa
2003-07-16, 10:41
Klart att du ska göra ditt bästa, men man vet aldrig vem motståndaren kommer att bli, så att ha "krav" att bli 1.a är lite väl mycket prestationsångest och orealistiskt...

En första tävling utan några egentliga krav kan vara bra för att få tävlingserfarenhet, du lär dig mycket som du kanske inte tänkt på inför din egentliga satsning.
Deffar du ner dig helt en gång så ser du dessutom hur du ser ut bättre, vad du behöver förbättra.

Tänk också på att du inte tjänar ett öre på det här, du gör det för din egen och ditt självförtroendets skull.

Kebab-Arne
2003-07-18, 17:37
För höga mål är aldrig bra, och absolut inte första gången.

Skolan brukar springa ett lopp, på en ca 6 km. Och jag trodde jag skulle vinna det. (dels för att morsan av alla personer sagt jag kunde det:em: )Hade det som målsättning, men loppet började bra, för bra. Tog ut mig, och ramlade in på typ 15 plats. Trodde för mycket på mig själv i början, för självsäker...

Kebab-Arne
2003-07-18, 17:38
Fel...