handdator

Visa fullständig version : Vad har nervsystemet med ens humör att göra?

AJO
2008-12-27, 17:45
Om någon lätt hamnar ur balans, blir nervös mm. så säger man ju att den persoen har svaga nerver..

Men nerverna (cns) styr ju musklernas rörelser..

Kan man t.ex få starkare psyke pga att nerverna stärks av styrketräning?

Är det någon som lättfattligt skulle kunna förklara hur det fungerar..?

Rahf
2008-12-27, 18:03
Det är nog ett bildligt talesätt ska du se. Handlar nog mer om hur ens mentala försvar ser ut.

"Svaga nerver" är väl synonymt med att personen inte klarar av alltför mycket press, mentalt trauma eller dylikt innan denne visar effekten av detta, alltså blir nervös eller ledsen.

Shajjn
2008-12-27, 18:04
Hm. Undra vart ifrån ordet "Nervös" kommer ifrån? *screwy*

AJO
2008-12-27, 18:23
Det är nog ett bildligt talesätt ska du se. Handlar nog mer om hur ens mentala försvar ser ut.

"Svaga nerver" är väl synonymt med att personen inte klarar av alltför mycket press, mentalt trauma eller dylikt innan denne visar effekten av detta, alltså blir nervös eller ledsen.

Jo.. kanske, men man kan väl själv känna att ens humör påverkas. Om man har tränat ovanligt mycket till failure, kan man bli trött och irriterad. Har inte det med att nerverna är utmattade att göra?

Durante
2008-12-27, 18:35
Jo.. kanske, men man kan väl själv känna att ens humör påverkas. Om man har tränat ovanligt mycket till failure, kan man bli trött och irriterad. Har inte det med att nerverna är utmattade att göra?

Jag skulle gissa på att det har med signalsubstanser att göra.

watertouch
2008-12-27, 18:37
Nervig, Nervös händerna darrar= nerver. Annars så är det Amygdalan som bestämmer nervösheten.

Rahf
2008-12-27, 19:15

Därför att man oftast inte "orkar så mycket som jag[du] borde". Sen är trötthet ett förekommande inslag under hårda träningspass. Irritation får stå för dig, jag är och blir sällan irriterad när jag tränar.

Tolkia
2008-12-27, 22:59
Hjärnan är en del av nervsystemet och processerna i hjärnan anses ju vara det som s.a.s. är vårt humör, vår personlighet, vår läggning, så även om den psykiska balansen inte styrs av samma nerver som styr musklerna så har den ju med nervsystemet att göra. Uttrycket att "ha svaga nerver" är dock från en tid när våra kunskaper om nervsystemet var betydligt sämre än nu, och skall nog helst ses som just ett uttryck.

Det är mycket att förklara, så jag rekommenderar en grundläggande biologi- eller fysiologibok.

Trance
2008-12-27, 23:03
Lyssna inte på Tolkia. Det är dina magiska krafter som vaknar när du tränat mycket och blir trött och darrig, kroppen orkar inte hålla inom dem längre. Jag föreslår att du börjar träna på quidditch.

Archos
2008-12-28, 10:11
Hjärnan är en del av nervsystemet och processerna i hjärnan anses ju vara det som s.a.s. är vårt humör, vår personlighet, vår läggning, så även om den psykiska balansen inte styrs av samma nerver som styr musklerna så har den ju med nervsystemet att göra. Uttrycket att "ha svaga nerver" är dock från en tid när våra kunskaper om nervsystemet var betydligt sämre än nu, och skall nog helst ses som just ett uttryck.

Det är mycket att förklara, så jag rekommenderar en grundläggande biologi- eller fysiologibok.

Det är alltid intressant att se hur sådana här frågeställningar "styrs upp". I de första inläggen fanns ett flertal trådar att ta tag i och undersöka, bl a språket. Det slutar i fysiologi, och biologiboken och Trance förlöjligande. Alltid lika tråkigt att se en intressant fråga "degraderas" på det här sättet. Inte för att det inte finns många svar i fysiologiboken men andra trådar kan komplettera bilden och vidga frågeställningen istället för att göra den mindre. Ett vanligt tankefel (som jag upplever det) är att många verkar tro att all kollektiv kunskap har en linjär uppåtpekande kurva. Varför skulle den ha det? Är det inte bara av lathet vi tänker på det viset?

Jag har t ex en fysiologibok från slutet av artonhundratalet (har nyare också) som är fantastisk vacker att titta i (och intressant att läsa i). Handmålade detaljerade placher osv. Håller den minst lika högt som de modernare böckerna.

Det är aldrig farligt att "leka" till sig kunskap, utan tvärom det bästa sättet tycker jag. Inte heller är det farligt att spåna lite kring något på ett forum om ett fenomen.

Angående att det är mycket att förklara Tolkia så gör ett försök vettja! Att försöka förklara för andra är ytterst lärorikt, testa! :)

Tolkia
2008-12-28, 18:07
Jag tycker inte att jag degraderar frågan eller förlöjligar den som frågar genom att hänvisa honom/henne till vad jag ser som en god källa till den typ av kunskap som efterfrågas (hur nervsystemet är uppbyggt och hur det fungerar). Att du tolkar det så får stå för dig.