handdator

Visa fullständig version : Köp av väckarklocka

benk3
2008-12-27, 17:30
Funderar på att köpa en ny alarmklocka. Nu, denna årstid är det så mörkt ute och solen går inte upp förns 9-tiden. så jag funderar på att köpa en låtsassol med väckarklocka:

Philips Wake-up Light HF3475;
http://www.webhallen.com/prod.php?id=90074
Vad tror ni om den? :) Har ni tips på annat?

jocke12
2008-12-27, 17:55
Skulle jag lägga ut pengar på en väckarklocka skulle jag utan tvekan välja en sån som håller koll på sömncyklerna och väcker vid "rätt" tillfälle.

petah
2008-12-27, 18:01
Skulle jag lägga ut pengar på en väckarklocka skulle jag utan tvekan välja en sån som håller koll på sömncyklerna och väcker vid "rätt" tillfälle.

Du har aldrig en bestämd tid du behöver upp eller?

shadowfire
2008-12-27, 18:02
Jag har en dylik o jag var nöjd innan jag skaffade katt.
Nu sabbar kattskrälle allt, minsta lilla ljusstrimma som kommer o 4kg kattskrälle börjar hoppa på magen min.

benk3
2008-12-27, 18:02
Jo, du menar en sån... Axbo;
http://www.axbosweden.se/

Men, jag vet inte riktigt vilket som är bäst. Det känns naturligt att gå upp med "solen" liksom, när det blir ljust när man sover utsöndras hormonder som gör att kroppen blir piggare och vaknar lätt när solen (lampan) lyser för fullt.

Fast å andra sidan, med Axbon så väcks man när man precis gått ur djupsömnen.

Hmm, klurigt. Hjälp mig andra, vad skulle ni tagit?

Kabuto
2008-12-27, 18:04
Jag har själv varit sugen på en Axbo, men blev andra prylar istället. Min mobil fungerar som väckare ett bra tag till.

Shajjn
2008-12-27, 18:07
Jag har en sådan. Jag vaknar av att den "går igång" ganska ofta, så liite fail är den faktiskt. Men den duger.
[En Wake-up light alltså.]

reinholdsson
2008-12-27, 19:43

Är det inte så att du ställer in senaste tid för väckning? Eller så har jag fattat fel.

strimman
2008-12-27, 19:46
Är det inte så att du ställer in senaste tid för väckning? Eller så har jag fattat fel.

Jo.
Finns facit på sidan som länkats några poster upp tom.

http://www.axbosweden.se/om.html
Hur använder man aXbo Sleep Phase Alarm Clock?
Precis som vilken väckarklocka som helst så ställer du aXbo att väcka dig vid en viss tid, till exempel 07:00. Den optimala tiden att vakna ligger inom ett tidsmässigt fönster på 30 minuter, denna tidpunkt kan, baserat på dina kroppsrörelser (och därmed sömncykel) vara exempelvis 06:47 och aXbo kommer då att väcka dig.

aXbo kommer dock aldrig att väcka dig efter den tid du ställt in klockan på. Skulle du glömma att ta på dig armbandet kommer aXbo att väcka dig precis som en vanlig väckarklocka.

jocke12
2008-12-27, 19:49

De fungerar så att de aldrig väcker en efter en bestämd tid. Ställer jag in klockan på kl 8 så kan den väcka mig från 7.30 fram till 8 beroende på när den tycker det passar bäst att väcka mig. Skön attityd, förresten.

haiduc
2008-12-27, 23:43
Har utvecklat en otrolig förmåga att vakna precis innan väckarklocken (mobilen) för om den hinner larma så skäller hundarna så in i h-vete att jag vaknar i ren panik med ett ringande i öronen... Så jag vaknar o slår av klocken strax innan den ska ringa varje morgon... om jag sen inte går upp inom tre röda så börjar de iof skälla i vilket fall, så upp kommer jag hur jag än gör....:whipped:

Edit: Inte för att detta kke hade med saken o göra men jag är på jobbet o har tråkigt...

Trance
2008-12-27, 23:47
Har utvecklat en otrolig förmåga att vakna precis innan väckarklocken (mobilen) för om den hinner larma så skäller hundarna så in i h-vete att jag vaknar i ren panik med ett ringande i öronen... Så jag vaknar o slår av klocken strax innan den ska ringa varje morgon... om jag sen inte går upp inom tre röda så börjar de iof skälla i vilket fall, så upp kommer jag hur jag än gör....:whipped:

Edit: Inte för att detta kke hade med saken o göra men jag är på jobbet o har tråkigt...

Det verkar asjobbigt, varför inte få dem att sluta med det?

ulfalf
2008-12-28, 00:08
Jag har precis köpt en Philips Wake up light, hf3475. Grymt nöjd faktiskt. Mycket lugnare och behagligare att vakna av ljus än av ljud. Snygg är den också.

Sebbe_H
2008-12-28, 00:09
Fick en wake-up light i julklapp och visst så är det behagligare att vakna till ljuset. Men jag tenderar att vakna för tidigt känns det som, när den inte hunnit tändas så mycket. Men definitivt bättre än standardväckarklockan.

mela
2008-12-28, 00:32
Jag hade tagit en sån med lampa. ska införskaffa en själv så fort jag får ett eget sovrum. Taskigt att väcka folk vid 04:30 annars.

En sån som kollar sömnstadierna hade jag blivit lack på. Fyfan för att bli väckt typ 04:12 istället för 04:30. Jag vill sova så länge som möjligt ;d

jocke12
2008-12-28, 00:51
En sån som kollar sömnstadierna hade jag blivit lack på. Fyfan för att bli väckt typ 04:12 istället för 04:30. Jag vill sova så länge som möjligt ;d

Du skulle hellre vakna upp dödstrött 04:30 än pigg 04:12? :confused:

Kryss
2008-12-28, 01:03
Känns som jag skulle vilja ha en kombination av axbo och philips. Är riktigt sugen på att köpa philips då jag vet hur mycket bättre jag mår när jag får vakna till ljus, samtidigt så känns det ju trevligt om Axbon ska tima in rätt tidpunkt för väckning (vilket jag iof känner mig lite skeptisk till)

petah
2008-12-28, 03:02
De fungerar så att de aldrig väcker en efter en bestämd tid. Ställer jag in klockan på kl 8 så kan den väcka mig från 7.30 fram till 8 beroende på när den tycker det passar bäst att väcka mig. Skön attityd, förresten.

okej, tack.

Nordenator
2008-12-28, 03:07
Tänkte testa bara göra något simpelt själv istället för att köpa en sådan variant. Inte lika flashigt och fint, men men. Mycket, mycket billigare.

Jag har inte datorn i samma rum som skärmarna och ljudanläggningen, så slipper därav fläktljud under nattetid. Kan poängteras. Ett fett hål i väggen och ett kabelknippe gör inte bara dig utan även ration en bra tjänst! :D

Stegrande ringsingnal med datorn. Testa söka på citrus alarm clock 1.05 på sökmotor of your choice. Version 2 började komma som betalningstjänst medan 1.05 är jättegratis. Huvudfunktionenerna som tilltalar mig är att den bara reglerar volymen på datorn (volymkontrollen) och spelar upp med min defaultspelare för musik. Det betyder att den klarar det foobar2000 klarar i mitt fall. Det betyder även att låtens längd inte är ett problem då den även kan spela upp spellistor i *.m3u-format without breaking a sweat. Tiden den fadar anges i minuter. Man kan även slå på så den mutar övrigt ljud på datorn fram tills väckningstidpunkt. Lämnar man något annat skit på kommer det alltså också gå igång samtidigt.

Ska börja med att testa vakna till Ratatats platta Classics med 10 minuters fade. Att man kan lägga olika scheman betyder att man kan ha olika playlists för olika dagar. Olika musik beroende på vilken dag man ska upp och vilken takt man ska upp! Ska man upp fortare än fan själv stegrar man på 2 minuter och drar igång Nasum på skithög volym.

Ljuset blir kanske lite flurigare. Behöver en stegrande dimmer för att koppla till en normal lampa. Man ska visst satsa på en lampa med större ljusspektrum för att mer realistiskt simulera solljus - jag testar en stegrande dimmer till en normal spot. Ordenliga lampor och sådant kan man eventuellt fixa om det visar bra resultat. Stegrande orkar jag nog inte med heller som första experiment. Huvudsaken är att den är digital så man slipper jobbiga ljud. Mekaniska med rörliga delar kan vara skitirriterande. Testar bara fula in ett kopplingsur för en femtiolapp och hoppas jag inte vaknar då lampan drar igång.

Detta tror jag kommer bli en permanent lösning om det faktiskt gör någon skillnad. Den enda riktiga svagheten är ju att allting skiter sig om strömmen går. Är det någon dag man _verkligen_ inte kan missa kan man ju alltid dra fram mobiltelefonen och ha en backup 10 minuter senare.

jocke12
2008-12-28, 03:13
Ljuset blir kanske lite flurigare. Behöver en stegrande dimmer för att koppla till en normal lampa. Man ska visst satsa på en lampa med större ljusspektrum för att mer realistiskt simulera solljus ...

Större ljusspektrum än vad? Synligt ljus? Tänker du lägga en schyst bränna innan du kliver upp? :)

Roliga idéer!

Nordenator
2008-12-28, 03:16
Större ljusspektrum än vad? Synligt ljus? Tänker du lägga en schyst bränna innan du kliver upp? :)

Roliga idéer!

Än normal halogen-/lågenergilampa. Att trigga ett solarium lär väl också ge fetingeffekten :D

jocke12
2008-12-28, 03:18
Än normal halogen-/lågenergilampa. Att trigga ett solarium lär väl också ge fetingeffekten :D

Hade varit häftigt :D

Ger inte åtminstone halogenlampor oftast ifrån sig väldigt vitt ljus?

Nordenator
2008-12-28, 03:21
Hade varit häftigt :D

Ger inte åtminstone halogenlampor oftast ifrån sig väldigt vitt ljus?

http://www.mtholyoke.edu/~mpeterso/classes/phys301/projects2001/awgachor/awgachor.htm
Nu kanske du inte får någon direkt uppenbarelse från en snabb googlelänk, men det första jag googlade fram :D

jocke12
2008-12-28, 03:36
http://www.mtholyoke.edu/~mpeterso/classes/phys301/projects2001/awgachor/awgachor.htm
Nu kanske du inte får någon direkt uppenbarelse från en snabb googlelänk, men det första jag googlade fram :D

Visar inte det där just att halogen ligger nära solljus?

mela
2008-12-28, 14:10
Du skulle hellre vakna upp dödstrött 04:30 än pigg 04:12? :confused:

Man blir ju inte dödstrött av en sådan med en lampa på. Ljuset gör att man går ur djupsömn och kommer upp till vaket tillstånd.