Visa fullständig version : Löpning på gräs - skor?
Matthew_90
2008-12-21, 15:15
Hej,
Funderar på att gå över till löpning på gräs, då jag känner att det för tilfället vore bättre för mina fötter och underben. Gäller framförallt HIIT.
Vad det gäller skor, går det köra med vanliga löpaskor (i mitt fall, Asics Gel DS Trainer) eller finns det någon ideé att kika på fotbollsskor eller likande?
Skulle det fungera att springa med spikskor avsedda för löparbana?
mvh,
Matthew
drakfelt
2008-12-21, 18:30
du kan ju ha dina vanliga löpardojor när det är torrt då funkar det hur bra som helst.
sen när det blir lite mer fuktigt i gräset halkar man väldigt lätt med slät sula och jag föreslår då något grövre alternativt dobbat skodon
Patrik`x
2008-12-22, 16:00
Vilken distans hade du tänkt att springa? Om du ska köra korta, explosiva distanser så vill man ju gärna ha bra grepp, exempelvis om man ska köra korta snabba svängar. Då är fotbollsskor lämpligt.
Om du bara ska springa "rakt" fram, lite längre distanser så funkar dina Asics alldeles ypperligt.
Mitt tips: Kör med dina Asics! Känner du att du vill ha bättre grepp, fotbollsskor/spikskor. Lycka till! ;)
Fotbollsplan, vanlig gräsmatta med halvtaskigt underhåll eller äng?
Hej,
Funderar på att gå över till löpning på gräs, då jag känner att det för tilfället vore bättre för mina fötter och underben. Gäller framförallt HIIT.
Vad det gäller skor, går det köra med vanliga löpaskor (i mitt fall, Asics Gel DS Trainer) eller finns det någon ideé att kika på fotbollsskor eller likande?
Skulle det fungera att springa med spikskor avsedda för löparbana?
mvh,
Matthew
Jag hade satsat på ett par fotbollskor om du nu inte kan ha vanliga gympaskor. Spikskor skulle jag inte rekommendera för att springa på gräs med(för små spikar).
Matthew_90
2008-12-22, 21:49
Jag hade framförallt tänkt mig kortare distanser, något HIIT-aktigt.
Löpningen kommer att ske framför allt på en fotbolls gräsplan, alternativt på en lite ojämnare gräsyta.
bear.flowertwig
2008-12-22, 21:55
Testa!
Funkar inte skorna du har brukar det inte vara så svårt att få tag på billigare fotbollsskor för runt 300-400:- tex på Adidasoutleten i Hammarby sjöstad om du bor i Sthlm.
Detective
2008-12-23, 10:18
vid fuktigt gräs skulle jag nog tagit fotbollsdojor. Annars tycker jag att vanliga skor funkar utmärkt
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.