Visa fullständig version : Är du less på julen?
Har du lessnat på julhysterin? Orkar inte med stressen och förväntningarna? Orkar knappt engagera dig i julklappslistor eller köa timtals för att betala överpriser? Då är detta tråden för dig. Fritt fram för gnäll.
Nej, julen är mysig. All liv och rörelse ger bara en lugnande effekt på mig.
Mescreant
2008-12-21, 11:27
Ja, den värsta tiden på året.
Muskelbyggaren
2008-12-21, 11:29
Julen är kul och mysig om det inte vore för att så många tar på sig all världens ansvar för att göra alt så bra när det enda viktiga egentligen är att ta det lugnt och träfa familj och vänner. Om man sen köpt julskinkan färdigdonad på ICA och kör med plastgran spelar liksom ingen roll.
Har fortfarande inte handlat någon klapp till någon. Får bli idag eller imorgon. ÅNGEST*gah!*
Inte märkt av någon nämnvärd julhysteri så nej jag är inte trött på julen
Hah nice location Bro! :D
shut teh face
2008-12-21, 11:36
Nej julen är mysig.
Om man inte orkar med julysterierna i affären så går det bra att köpa julklappar långt innan så slipper man det!
Om man inte orkar engagera sig i matlagning/etc så kan man be barnen hjälpa till. Om man levt ett tag kanske det börjar bli jobbigt att hålla på, men i vår familj så är de vi barn på som gör allting. Vi tycker det är kul fortfarande och när vi blir äldre så får våra barn göra allt istället. :D
Sen det här med julklappslistor. Barnen tycker det är kul så där brukar jag ge en extra slant eller köpa något extra. Men övriga vuxna tror jag inte bryr sig lika mycket om klappar så i år ska jag baka grejer istället; alla vuxna ska få en flaska egengjord glögg och lite fina påsar med apelsintryffel, nougatkulor och wienernougat. Självklart har jag gjort allt själv (eller ska på måndag/tisdag). :)
shadowfire
2008-12-21, 11:36
+1. Julen hade de gärna fått ta bort från alla traditionslistor.
Jag försöker att blunda tills det är över.
Jag pallar inte dra och köpa presenter, borde handlat tidigare från internet. Juldagen kan bli kul pga utgång men annars börjar det bli lite för mycket nu ;)
reinholdsson
2008-12-21, 12:13
Ja, förutom ledigheten är det bara skit.
kalajset
2008-12-21, 12:15
Julafton, och dagarna kring den är mysiga. Bortser man från det så har jag redan "tröttnat" på julen, det gör jag alltid, då det är ett sånt j'kla meck och stressande med allt. Gjorde misstaget att besöka några affärer igår, inte för att handla julklappar, utan för "skojs skull". Det skulle jag inte ha gjort. Efter att ha letat parkering i en halvtimme hade man nöjet att trängas med julhandlande av alla åldrar och typer i härligt 25-gradiga butikslokaler, alldeles för varmt klädd själv som man alltid tycks vara i butiker. Sammanfattningsvis kan man beskriva upplevelsen som en "gratis bakfylla".
Scratch89
2008-12-21, 12:18
Mina julhelger har de senaste tio åren bestått att uppdelning i timmar, så det är väl den största negativa faktorn. I år har jag tre familjer att fira jul med, på samma dag. Annars gillar jag julen.
Jag hatar julen. Det är förjävligt att köpa julklappar till folk som har allt, och bara köpa något för att köpa något. Värdelöst att låstas bli glad över ett par strumpor. Äcklig mat, fulla släktingar. Kallt. Usch.
Äh. Tog mig 20 min att handla julklappar.
Päronen fixar resten, så det är chill. Fint med ledigheten som följer med julen dessutom.
Brian The Family Dog
2008-12-21, 12:30
Har ingen familj så julen tar verkligen på psyket :(
spoonchest
2008-12-21, 12:34
Mina julhelger har de senaste tio åren bestått att uppdelning i timmar, så det är väl den största negativa faktorn. I år har jag tre familjer att fira jul med, på samma dag. Annars gillar jag julen.
+1. Det värsta med julen är att man förväntas vara överallt.
Är absolut inte trött eftersom jag inte exponeras för det. Ser inte på TV, julpyntar inte, är bara i stan för att fylla på spritförrådet och umgås enbart med studenter. Julklappar beställer jag online och får i brevlådan.
Julen börjar om några timmar när jag tagit tåget hem för att träffa familjen. Farmor och farbror hälsar på på julafton och vi äter ett litet julbord och delar ut julklappar. På juldagen åker vi till mormor och morfar på den skånska landsbygden där vi tar det lugnt en vecka.
shadowfire
2008-12-21, 12:35
Har ingen familj så julen tar verkligen på psyket :(
Same shit here bro'.
Fördelen är att jag aldrig behöver köpa en enda julklapp.
johan karlberg
2008-12-21, 13:01
Jag hatar julen. Det är förjävligt att köpa julklappar till folk som har allt, och bara köpa något för att köpa något. Värdelöst att låstas bli glad över ett par strumpor. Äcklig mat, fulla släktingar. Kallt. Usch.
i agree! så därför firar jag icke jul längre!
det kan ju inte bli bättre än så,
i agree! så därför firar jag icke jul längre!
det kan ju inte bli bättre än så,
Jag firar jul för att träffa de släktingar som jag tycker om. Bor 30mil ifrån alla och är inte hemma så ofta. Det är så viktigt för dem så jag har inte riktigt något val.
Sedan får man ju äta sill iofs. Det är positivt.
Julen är inte direkt min favorit, nästa år kanske man tar någon resa för att slippa undan.
Enda positiva me julen är den "bra" släkten och maten. Julklappar är så överskattat och man blir ju inte lite less på alla som tar lite för mycket o dricka till maten...
shadowfire
2008-12-21, 13:22
Enda positiva me julen är den "bra" släkten och maten. Julklappar är så överskattat och man blir ju inte lite less på alla som tar lite för mycket o dricka till maten...
+1.
Tre dagar kvar nu, sen ska fruarna misshandlas o barnen gråta sig till sömns för att pappa och/eller mamma supit till lite för mkt. Är nog en hel del barn som bävar med rädsla inför denna helg då det på någotvis är "legalt" att supa sig själv under bordet och förstöra familjefriden.
Julen kan vi gott lägga ner. Funderar på att fejk-sjukskriva mig från julafton.
Jag har varken köat, stressat eller betalat överpriser..Mer jul jag vill ha..
Jag älskar julen *cupid* I år har den dock inte hittlis varit så bra som den brukar men det har inget med själva julen att göra..
Vi har mer eller mindre nedrustad julfirandet inom min familj, brukar mest vara en sen lunch med god mat och att titta på Karl-Bertil Jonsson med delar av familjen.
Hade egentligen tänkt fly landet i juletider men det är för mycket med skolan för att hinnas med, så nu blir det att fira med min flickväns familj.
Gillar inte alls detta forcerade julklappsköpandet och har lagt ner med julklappar inom familjen för längesen. Tycker det är tråkigt att köpa saker "bara för att", roligare att ge små presenter under året ifall man hittar något som man verkligen vill ge till en person.
Guybrush
2008-12-21, 14:29
Det är jobbigt att behöva hoppa fram och tillbaka mellan familjer nu när man fått barn. I år skall vi fira med tjejens föräldrar och hennes mormor och nästa år blir det med min sida av familjen. Det är piss och jag gillar det verkligen inte. Jag vill fira med min sida men att slå ihop släkterna går inte eftersom de är så olika.
Dyra julklappar till vuxna är så löjligt. Det hade varit bättre att helt koncentrera sig på kidsen, men ändå hålla det på en rimlig nivå. Det har eskalerat något så fruktansvärt och jag ser alltför många äckligt bortskämda barn, även i min egen släkt, som får grejer för hur många tusenlappar som helst varje jul. Det är verkligen ingen hejd på det och kommer att sluta illa. De lär sig inte uppskatta en dugg om de får en ministereo, Nintendo Wii och TV till egna rummet under samma kväll.
Sofia4_4
2008-12-21, 14:31
Jag försöker att blunda tills det är över.
+1
Kommer att lägga mig i sängen med en samling bra filmer (på DVD, eftersom det är bara sliskig julskräp på TV) och bara låta julen passera. Det kommer att vara så skönt att slipa alla julsliskmusik på gymmet också.
Slartibartfast
2008-12-21, 14:33
Skiter fullständigt i julen. Men alla dom lediga dagarna uppskattas väldigt.
All julmusik hatar jag.
Skiter fullständigt i julen. Men alla dom lediga dagarna uppskattas väldigt.
All julmusik hatar jag.
Haha. Du är ärlig, det bra.
Hur går det med jobbandet? Jag vill minnas att du verkligen avskydde att jobba.
Julen i sig betyder ganska lite för mig men alla andra som gillar det mycket så det och stämningen på julaftonskvällen är riktigt mysig.
Julen i sig betyder ganska lite för mig men alla andra som gillar det mycket så det och stämningen på julaftonskvällen är riktigt mysig.
Det var fint sagt javaretard.
Har knappt tänkte på att det är jul, snabbhandlade lite julklappar tidigare idag annars håller jag mig undan allt som har med kommersiell julstämning att göra (förutom på självaste julafton).
Gillar julen mest för maten och ledigheten. Detta året har jag inte det julkänslan som jag hade när jag var mindre.
Jag tycker det är lite upp till var och en om julen blir en trevlig upplevelse eller ej. Stressar man upp sig över ditten och datten, ja då blir det inte roligt. Tar man det istället lugnt så kan det bli rätt roligt.
Det jag har börjat reta mig lite på är alla förbannade jul-reklamer.
strimman
2008-12-21, 15:32
Tror ni att vi fortfarande kommer fira jul om 10 år? *jorgen*
Nitrometan
2008-12-21, 16:08
Det kan aldrig bli för mycket jul...
Mer jul!
C4-d6BXfRH4
beach2010
2008-12-21, 16:23
Julstämningen, dvs belysningen osv är väl trevligt. Men jag kräver snö på julafton annars blir jag besviken. Sen att jag antagligen hade suttit inne för mord på ca 542 stycken människor om jag hade burit en pistol med mig när jag köpte mina julklappar är en annan sak. Hur kan folk hetsa så fruktansvärt mycket, någon som har en vettig förklaring?
+ med juletider
Snö
Spendera pengar Låter lite konstigt kanske, men jag älskar att spendera pengar
Julklappar Förneka ingenting, det ÄR roligt att få julklappar
Ledighet
- med juletider
När det inte är någon snö
All satans hets från människor som måste trängas för att dom tror att allt i butiken ska ta slut Nackskott :ike
shadowfire
2008-12-21, 16:44
Det var fint sagt javaretard.
+1
Visste att det fanns en mjukis där...
Man väljer ju själv, så därför gillar jag den. Jobbar i år, grabben är med sin pappa så jag förskjuter den en vecka.. Men tycker att julen är ett gott sätt att bli tjock på, få ge presenter och frossa i hemmamys å trevligheter. Orka fira jul på dåliga sätt. Man behöver inte göra som alla andra, plocka russin ur kaka och frossa dödsmetall får man ju också göra liksom.
Jul e kul!
ChrisDEFC
2008-12-21, 18:58
va, ärre jul snart?
Tom Warrior
2008-12-21, 19:08
Julen är den bästa tiden. Då kan jag äntligen visa vem som har mest resurser i min bekantskapskrets, jag... Snacka om att jag drar fram det tunga artilleriet i år. Julklappar för miljoner...
Danny Devito
2008-12-21, 19:13
Det bästa med julen är att dricka en massa glögg och lyssna på Onkel Kånkel.
Otto GROV
2008-12-21, 19:27
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv.
shadowfire
2008-12-21, 19:47
fan nu har jag gjort fyra försök o ta mig till ica maxi, men kommer inte ens in på parkeringen pga bilköerna... kul.
fick handla kaffe på macken istället, 46kr/pkt. Jävla jultomtar.
Det är nästan så jag ångrar att jag skjutit all shopping framför mig.
True that. Har laddat upp med olika sorters glögg.
+1 :hbang:
Supercharger
2008-12-21, 23:46
Nu börjar det bli lite jobbigt.
Jobbar i butik där jag hör julsånger 8-10 timmar om dagen, slår dessutom in julklappar till kunder så nu börjar jag ledsna...
Ska dock bli skönt att få slappna av med familjen och få lite ledigt.
Det är nästan så jag ångrar att jag skjutit all shopping framför mig.
Tur att du inte har några vänner att köpa till, annars hade du varit illa ute :/
shadowfire
2009-12-14, 22:37
Japp, sjukt less, hoppas det snart är över även för denna gång.
Ja. I år skall jag nog inte umgås med familjen på jul.
miss_incorrigible
2009-12-14, 22:40
Jag skapar egna traditioner allteftersom. Det blir jobb denna jul och det känns mycket bra.
Såg snö för första gången igår, köper julklappar online, är bara i stan ett par gånger i månaden för att göra en snabbvisit på systemet, julpyntar inte - för mig börjar julen den 21:a varje år då jag åker hem till föräldrarna. Perfekt lösning.
Man väljer ju själv, så därför gillar jag den. Jobbar i år, grabben är med sin pappa så jag förskjuter den en vecka.. Men tycker att julen är ett gott sätt att bli tjock på, få ge presenter och frossa i hemmamys å trevligheter. Orka fira jul på dåliga sätt. Man behöver inte göra som alla andra, plocka russin ur kaka och frossa dödsmetall får man ju också göra liksom.
Jul e kul!
+1 även i år. Förutom att jag inte tänker bli tjockare över julen i år.. :D
Dessutom är mamma inlagd så *så här får man inte säga* kanske blir det inte så Norénaktigt att fira. El så kommer hon hem och är som folk, det vore ännu bättre. :) Älskar henne no matter what, men hellre på avstånd när hon är sjuk *så får man inte heller säga*.
frambogir
2009-12-14, 23:17
StorhelgsOB, annars är det väl skoj att träffa familjen. Men så mycket mer är det ju inte...
+1 även i år. Förutom att jag inte tänker bli tjockare över julen i år.. :D
Dessutom är mamma inlagd så *så här får man inte säga* kanske blir det inte så Norénaktigt att fira. El så kommer hon hem och är som folk, det vore ännu bättre. :) Älskar henne no matter what, men hellre på avstånd när hon är sjuk *så får man inte heller säga*.
Bra att du är ärlig iaf!
Bra att du är ärlig iaf!
Fast jag brukar ogilla folk som kräks ärligheter med efterföljande "men jag är bara ärlig"... Men det är väl mer att jag inte inger mig falska förhoppningar, och inte låtsas att man måste älska att ha det jävligt. Det är rätt tråkigt att ha det jobbigt, varför hymla. Hon vet hur jag känner, det är inte direkt märkligt att känna så.
Hillheim
2009-12-15, 00:37
Nej. Jag tänker njuta lugnt av julen med familj och vänner utan att dras med i någon shoppinghysteri eller stress.
Fatalist
2009-12-15, 00:38
Återkommer om några dagar, då är det antingen bästa julen någonsin eller en beigetråkig sugjul. :)
Hoppas du får en riktigt bra jul Fatalisten!
Christyle
2009-12-15, 00:41
mm äta gott men trist med kylan o all snö som kmr trakassera mig
Jag funderar vart som det är bra att resa över julen,. Jag vill till ett ställe där man inte firar jul, dessutom ska det inte vara fullt med turister som firar jul.
von huff
2009-12-15, 08:26
Köper inga julklappar och kommer troligtvis inte att resa nånstas heller så nån stress har man inte.Märker knappt av julen nuförtiden
Eldhroka
2009-12-15, 08:29
hur kan man ledsna på något som enbart infaller en gång per år??
fiskebulle
2009-12-15, 09:12
Det bästa med julen är ju definitivt Juldagen. Det är en så fruktansvärt skön dag, all mat är lagad, man har säkerligen något att sysselsätta sig med, typ en ny bok eller liknande, typiskt skön dag, ingen press.
Arne Persson
2009-12-15, 09:16
Skall njuta av julen tillsammans med min lilla underbara dotter som jag skall skämma bort lite med idel julklappar....:)
Stress, gissar jag på.
Nitrometan
2009-12-15, 09:42
Stress, gissar jag på.
Endera det eller så upplever vissa det jobbigt att julskyltningen börjar i oktober. Sen ökar julhetsen i varje reklamutskick. HUI (handels propagandaorgan) hittar i förväg på vilken som är årets julklapp.
Efter julafton kommer rean, där kan man prata om stress och hets.
Det skulle ju kunna vara nåt sånt som påverkar hur folk upplever julen.
Julen och vad det innebär gör en skitmånad som december till en bra månad. Utan jul skulle december vara som november och oktober, kallt och mörkt och allmänt trist.
Jag funderar vart som det är bra att resa över julen,. Jag vill till ett ställe där man inte firar jul, dessutom ska det inte vara fullt med turister som firar jul.
Spontant skulle jag säga Egypten eller ett annat Nordafrikanskt land.
Nordenator
2009-12-15, 11:33
Jag tycker julhysterin är rätt fånig. Visst, att vara ledig och spendera tid med sin familj är väl trevligt. Däremot att man måste göra någon stor sak av det känns bara löjligt. Visst kan jag tycka det är mysigt att ta en promenad med snön yrande runt en, med ljusslingor i träden runt och sedan komma in och ta sig en kopp glögg. Det köper jag helt klart. Men varför bara i december? Här i norr har vi ju vinter bra mycket längre än så. Presenthysteri, julhandlande, religiöst BS, Kalle f*ing Anke - det kastar jag gärna i papperskorgen.
För första året sen alltid kommer vi fira julen lite mindre traditionellt, vilket glädjer mig. Jag köper inte att man ska göra saker bara för att det alltid varit så. Mitt intresse för julen har bara gradvis minskat med åren. En fysisk önskelista har man väl inte haft sen man var runt fem, men idag hade jag lämnat den tom. Presenter vill jag inte riktigt ha och pengar kan jag få då jag förtjänar dem. Visst finns det saker man vill ha, men jag kan ju köpa dem själv, för mina egna pengar. Så prylkåt är jag inte.
Men det ska bli kul att möta brorsan och spendera lite tid med familjen på bortaplan. En sväng till Göteborg blir trevligt, även om jag ska jobba 6/7 dagar där. Skönt att slippa ytterligare en julafton med släkten. Denna julen lär väl visserligen karaktäriseras av juridikpluggande och jobbande, men det kommer fortfarande med största sannolikhet vara min bästa någonsin.
Jag är less på att ge... lol ursäkta, få, julklappar som man brukar på julafton. Vore mycket bättre om folk bara skickade mina julklappar till mig med posten, eller bättre än, fuck teh yule claps n just w1r3 me teh möni.
Julen är jättemysig, speciellt om man tillåter sig att ta den som det kommer utan att göra för stor sak av det hela.
Julens stressmoment (hitta 100 coola julklappar) försvann för mig i och med jag fick dålig ekonomi för några år sedan och nu är nära konstant pank.
Julen är jättemysig och jag lallar omkring och lyssnar klassiska julsånger och känner mig kär helt utan anledning...*cupid*
Och ingen dumpas när min kärlek till Julen svalnar vid trettondagen...Julen ftw!!
Jag drar inte igång med jul förrän typ runt den 20e. Älskar julen men för mycket för tidigt gör att jag blir less på skiten.
Det blir bara julmat under perioden 23-25 December för min del (för mycket av det goda ni vet).
Hatar människor som börjar med jullåtar redan i November eller väldigt tidigt i December.
Julen är helt ok.
Den stora funderingen jag har är om Allan är less på julen?
Wille005
2009-12-15, 14:45
Såg att jag senast röstade Nej, det kan inte bli för mycket jul dock måste jag medge att efter dom där långa timmarna på julafton och dagarna efter känner man sig rätt nöjd. Men när väl julen är här kan man inte få för mycket av den. Sann tradition som värmer själen.
otherside
2009-12-15, 15:26
julen är mysig men alldeles för lång dessa dagar, annonseras julbord i september och julmusiken drar igång i november,
men tycker det är mysigt med ljusen, träffa släkten, den goda maten och några rejäla fester med vännerna, alltid kul när man är från en liten stad att träffa polare som sällan kommer hem.
Favoriterna på julbordet är morsans julmustlimpa och pepparkakscheesecake*drool*
i år har jag köpt alla julklappar på nätet så ingen julstress här inte!
Julen är jättemysig! Tror det är mest de som inte har någon familj/släkt som är värdig namnet som inte gillar julen:(
julmustlimpa och pepparkakscheesecake*drool*
Vad är en sådan? :smash:
Tycker julen är mysig trots diverse galna jular med släkten (tänk Tomten är far till alla barnen).
Får dock aldrig samma känsla som när jag var liten, var trevligt nu när man vaknade upp och det var alldeles fullt av snö iaf.
Förra året var jag less, nu är jag inte det. Gissar på att jag är alldeles för ung för att ha hunnit bli less på riktigt.
Kan inte bli för mycket jul, tycker det är riktigt mysigt ju mörkare och kallare samt mer pynt desto bättre. Väntar bara på att få tentorna avklarade så jag kan njuta :cool:
shadowfire
2009-12-15, 17:48
Finns miljarder med äckliga anledningar till att vara less på julen och allt därtill redan innan den infaller.
Julen brukar inte vara något speciellt för mig, lite god mat, glögg och träffa släkten jag sällan umgås med (vilket är en pina innan man är rejält salongsberusad).
Nu när jag inte träffar min familj lika ofta så ser jag fram emot julen på ett annat sätt och jag har haft riktigt roligt när jag smugit runt i affärer efter julklappar istället för att fråga vad de önskar sig och beställa skiten på nätet.
otherside
2009-12-15, 18:46
Vad är en sådan? :smash:
Tycker julen är mysig trots diverse galna jular med släkten (tänk Tomten är far till alla barnen).
Får dock aldrig samma känsla som när jag var liten, var trevligt nu när man vaknade upp och det var alldeles fullt av snö iaf.
kan inte receptet men julmust är det i brödet och galet gott:)
Rockhard
2009-12-15, 18:55
Det kan aldrig bli för mycket jul...
Mer jul!
C4-d6BXfRH4
Ge mig en svårknäckt nöt,
sötare gröt,
djupare dopp i grytan,
glittrigare glim
och grötigare rim
och mer Arne Weise i rutan.
Jag vill ha rymligare säck,
segare knäck,
fetare fläsk från grisen,
krimsigare krams,
längre långdans
och raskare räv på isen.
:laugh:
+1 på mer Arne
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.