Visa fullständig version : Till oss som talar skånska
Har alltid tänkt på hur vi skåningar uttalar "farsan" och "morsan". Finns tre sätt:
1) Stockholmska: faschan och moschan
2) Småländksa: fassan och mossan
3) Ärkeskånska: farrrrsan och morrrsan
Jag gillar inte mitt skånska uttal eftersom jag är elitistisk lundensare så jag väljer att köra på det småländska alternativet som är en slags "både och". Det låter inte gay, samtidigt som det inte låter helt bonnigt. Hur gör ni andra skåningar?
Här i Malmö så är det fassan och mossan som gäller, fast vi stavar det med r:en också.
Guybrush
2008-12-15, 20:01
Mossan och Fassan såklart.
Den som säger Morrrsan och Farrrsan är efterbliven...
Seriöst.. jag har aldrig hört en skåning uttala r:et i hela mitt liv.
Fassan, mossan låter ju som något en 4-åring hade sagt.
hahavaffan
2008-12-15, 20:06
Fassan, mossan låter ju som något en 4-åring hade sagt.Eller en skåning. Hur säger du det? Faashan, som en adlig, kravattbärande, nasal stockholmare? :D
Seriöst.. jag har aldrig hört en skåning uttala r:et i hela mitt liv.Jag har hört det och det låter inte bra. Säger man det på stockholmska men talar med rullande "r" i övrigt låter det bara pretentiöst. Fassan/mossan känns mest naturligt.
Flygplan
2008-12-15, 20:07
Fassan och mossan, givetvis. Att du är från Lund förklarar antagligen varför du har fått det här om bakfoten, då de flesta i den staden inte pratar skånska ;)
Mass-Tech
2008-12-15, 20:09
Alternativ B.
Men jag säger mamma och pappa.
Lund är konstigt. Varför talar en del med tungspets-r, och en del inte?
hahavaffan
2008-12-15, 20:14
Lund är konstigt. Varför talar en del med tungspets-r, och en del inte?Plys att U yttalas Y.
Guybrush
2008-12-15, 20:17
Plys att U yttalas Y.
Nu tänker du på Helsingborg?
Guybrush
2008-12-15, 20:18
För att ett universitet drar till sig diverse löst folk från hela landet.
JustinCredible
2008-12-15, 20:41
Edit blev fel bort .
faschan moschan OFC
fassan? låter som ngt arabnamn
faschan moschan OFC
fassan? låter som ngt arabnamn
HAHAHA så kan man också se det.
Jag säger inget av de, jag säger mor & far. Om jag ska utgå från alternativen däremot så blir det alternativ b.
martin86
2008-12-15, 20:53
Mossan / fassan. Kommer från helsingborgsområdet.
Litecore
2008-12-15, 22:19
Seriöst.. jag har aldrig hört en skåning uttala r:et i hela mitt liv.
w0rd! påminner mer om något en murlock skulle få ur sig ;P
Jag har märkt att det är en viss skillnad i uttal även hos infödda lundensare. Jag kan med ganska stor träffsäkerhet pricka in en person som är uppväxt på Gunnesbo. Lyssna på hur de uttalar bokstaven o.
Nu tänker du på Helsingborg?
Jag har iaf hört en person från Lund som sa ett distinkt "Lünd" när man frågade om härkomst. I övrigt träffar jag inte så mycket folk därifrån.
Som en notis så verkar det som att folk från Lund förnekar detta, så jag tror att dom tror att U uttalas så. Kanske är skillnaden mellan deras u och y så liten att vi andra inte inte hör den.
Här kan ni lära er lite om skånska dialekter:
Wc3-AyPLa6I
Här är ett exempel på den värsta dialekten:
KxSCrsgTa4c
Lund är konstigt. Varför talar en del med tungspets-r, och en del inte?Vi är internationella och trendiga. Vi beblandar oss inte med den skånska pöbeln, samtidigt som vi är stolta över vår kontinentala/danska ådra och vägrar assimileras av stockholm.
Jag har märkt att det är en viss skillnad i uttal även hos infödda lundensare. Jag kan med ganska stor träffsäkerhet pricka in en person som är uppväxt på Gunnesbo. Lyssna på hur de uttalar bokstaven o.+1
Världen är liten haha!
Mossan och fassan såklart.
Har aldrig hört någon uttala det med skorrande R. Låter ju heltokigt.
Här kan ni lära er lite om skånska dialekter:
Wc3-AyPLa6I
Haha, skrattade speciellt åt den så kallade mff-dialekten. Kommer ihåg när sloganen "Haur du sitt malmöe haur du sitt varden" kom. Eller något liknande. Hela Malmö stod som ett trågetecken. Vem fanken pratar så, liksom? :D
Edit: Såg att Jesper Röndahl uprspungligen kommer från Veberöd, men hans dialekt tycker jag är jäkligt typisk för Malmö. Han har väl förvisso bott här ett tag nu. Kanske är därför?
Wille005
2008-12-16, 00:16
ey morsan langa frulle!
ey morsan langa frulle!
Morsan e inte inne, hon har jonnat till mojen för att tjacka wurre!
bertbert
2008-12-16, 10:29
Jävla barbarer. Mor och far heter det.
Vi är internationella och trendiga. Vi beblandar oss inte med den skånska pöbeln, samtidigt som vi är stolta över vår kontinentala/danska ådra och vägrar assimileras av stockholm.
+1 :D
När man hör tanten i det där klippet så tanker jag att det inte är konstigt att somliga bildar sig en uppfattning om skånska som fult/obegripligt
Jag har märkt att det är en viss skillnad i uttal även hos infödda lundensare. Jag kan med ganska stor träffsäkerhet pricka in en person som är uppväxt på Gunnesbo. Lyssna på hur de uttalar bokstaven o.
Jag och Stevebc feels very offended.
Jag säger mor och far eller pappa och mamma.
Nitrometan
2008-12-16, 12:39
Mor å far!
Moooa ååå faaaaa hete deh!
http://www.imdb.com/title/tt0104873/
Herr Oberst
2008-12-16, 12:54
Meeoour och Faar
Alltså, Mor och Far har jag alrdig förstått mig på. Finns nog inget värre än skånska småbarn som med gnällig röst skriker: Mooooooerrr, Faaaaaerrr.
OnT, Mossan och Fassan blir det från mig.
Morschan och Farschan säger jag nog. Fast det ligger närmast Moschan och Faschan. Lägger ner min röst :) Mossan och fassan kan man seriöst säga så?
Morschan och Farschan säger jag nog. Fast det ligger närmast Moschan och Faschan. Lägger ner min röst :) Mossan och fassan kan man seriöst säga så?
I Skåne är allt möjligt! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.