Visa fullständig version : Feta sömn problem...
Fearstrike
2008-12-15, 07:26
Finns det några allmäna tips?
Börjar bli allmänt psykstörd av att sova 4 timmar hit å dit å va allmänt super trött och spenderar mestadels av tiden att försöka skaffa en bra dygnsrytm. Det blir bara värre och värre. Har ingen energi alls längre och märker inga resultat längre på min deff, vilket förmodligen beror på markant miskad aktivitet.
Söker ju efter lite mer seriösa tips inte typ "drick ett glas varm mjölk" å sån skit. Eller är man tvungen att gå å försöka få ut recept belagda sömntabletter?
Tacksam för svar (seriösa svar)
Handlar mestadels om rutiner. Tvinga dig till att gå och lägga dig 23.00 varje kväll. Tillåt inte dig själv att sova alls på dagarna oavsett hur trött du är.
Är du en sån som kommer hem från skola/jobb och känner dig astrött, men sen 4 timmar senare så börjar du bli pigg igen? Skaffa då en ansträngande sysselsättning att göra på kvällen. Styrketräning räcker oftast inte, det behövs något som tar längre tid och är mindre intensivt. Lågintensiv konditionsträning eller vanligt arbete tror jag funkar bättre. Då kommer du förhoppningsvis drabbas av den där tröttheten vid 21-22-tiden istället.
Haft samma "problem" senaste veckorna. Rätt trevlig ibland, ibland inte. Sov 5-6h varje kväll och sen sov jag 1-2h runt 12 på dagen, konstigt nog var det när jag sov den timman på dagen då jag nollställde huvudet och tyckte att det var en ny dag.
Tips: Som sagt så handlar det om rutiner. Kämpa som satan för att hålla dig vaken när du inte ska sova, håll detta i 3 dagar. Done.(Själv är jag inne på min andra kanske tom tredje vecka, har tappat tidskollen helt, har dock haft 3 bra dagar nu:))
Eddie Vedder
2008-12-15, 08:03
Ta en titt i dijna egna trådar som du startat (samt alla andras trådar där du också skriver om dina bekymmer) så inser du ju förstås att ditt eviga bantande är orsaken.
Och ja, det är helt korrekt som du säger att det lär få ytterligare negativ effekt på bantandet. Det finns tydliga samband mellan dåliga sömnvanor och svårigheter att hålla vikten, både vad som direkt kan överföras till miskad aktivitet men även rent hormonellt ogynnsamma förhållanden till följd av den otillräckliga vilan som kropp och hjärna får.
Och då blir det ju en ond cirkel. Jag har påpekat det för dig tidigare, ditt bantande gör dig mer skada än nytta och ett break fram tills efter nyår vore kanske exempel på en smart lösning?
Fearstrike
2008-12-15, 08:06
Mjo men de hjälper inte med rutiner, jag är väl erfaren av detta. Grubblar på allt möjligt några gånger i veckan å då hjälper det inte hur mycket jag än vill sova eller hur länge jag ligger i sängen, somnar ändå inte. Äh skit samma, bara så jävla tröttsamt. Går ut över framförallt träningen.
Fearstrike
2008-12-15, 08:07
Ta en titt i dijna egna trådar som du startat (samt alla andras trådar där du också skriver om dina bekymmer) så inser du ju förstås att ditt eviga bantande är orsaken.
Och ja, det är helt korrekt som du säger att det lär få ytterligare negativ effekt på bantandet. Det finns tydliga samband mellan dåliga sömnvanor och svårigheter att hålla vikten, både vad som direkt kan överföras till miskad aktivitet men även rent hormonellt ogynnsamma förhållanden till följd av den otillräckliga vilan som kropp och hjärna får.
Och då blir det ju en ond cirkel. Jag har påpekat det för dig tidigare, ditt bantande gör dig mer skada än nytta och ett break fram tills efter nyår vore kanske exempel på en smart lösning?
Allright vedder.
Fearstrike
2008-12-15, 08:18
Well, ransakade mig själv lite nu å känner nog lite att de har gått för långt. Börjar bli smått psykstörd av allting nu.
Tar en paus till 1a Januari, det är väl det enda jag kan tänka mig utan att ja får plågo tankar kring å käka för mycket å tvingar mig själv å gå å väga mig å skit. E sjukt rädd för att gå upp massa kg ja kämpat bort nu.
Men men, ur right as usual. Ska hålla mig borta från kollo tills 1a Januari, annars blir det bara att jag fortsätter.
Känns som om sömnproblemet bara är ett av dina problem och kanske tom en produkt av övriga problem. Har du någon gång alvarligt tänkt på att gå och prata med någon inom sjukvården? Du kanske ska prata med någon som kan hjälpa dig lösa problemen istället för att fortsätta med små nödlösningar som egentligen bara är temporära.
Muskelbyggaren
2008-12-15, 08:35
Om du inte kan sova ska du heller inte ligga kvar i sängen och vänta utan gå upp och göra nåt annat till du känner dig trött. Bestäm en tid då du går upp varje dag, oavsett hur lite du sovit, och ligg bara i sängen när du är trött och kan sova. Kan du hålla det har du mycket stora chanser att få ordning på sömnen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.