handdator

Visa fullständig version : Sörenstam större än Gunde Svan?

Mccartney
2008-12-14, 20:53
Såg precis sportspegeln och där ansåg man att Sörenstam var större än Gunde Svan.........

Min första tanke är Golf är fan ingen sport det är ett spel. Men sport Nej, Nej, Nej och åter igen Nej.

Sörenstam är säkerligen det bästa kvinnliga golf kvinnan genom alla tider. Men en idrottskvinna anser jag inte henne vara.

Eddie Vedder
2008-12-14, 20:56
Jag ser ingen anledning att placera den ena av dom två högre än den andra men att Annika Sörenstamn är en fantastisk idrottskvinna tycker jag absolut.

Att hon inte fått den status hon i mina ögon förtjänar beror inte på idrotten i sig utan det faktum att hon aldrig direkt "gett oss" så mycket. Golfare vinner ju inte OS-guld och VM-guld åt Sverige t.ex. och vi ser henne inte representera sitt land på TV m.m. Då blir man inte riktigt lika folkkär även om ens meriter är fantastiska i sig.

Mccartney
2008-12-14, 20:59
Vad är den fysiska prestationen när det gäller spelet golf.....?

Cilia
2008-12-14, 20:59
Jag håller med Eddie

sen har jag med svårt att se golf som en sport, det är en hobby

Timmi
2008-12-14, 21:00

Är pistolskytte mer sport än golf i din värld?

Är väldigt imponerad av Sörenstam, som idrottskvinna, är inte helt lätt att hålla fokusen uppe så länge.

tigerofsweden
2008-12-14, 21:05
Suck, vadå golf inte är en sport? Definiera sport isåfall

Eddie Vedder
2008-12-14, 21:07

Om du inte tycker att den precisionen som ett superbt golfslag kräver är en fysisk prestation så vet du inte mycket.

Tror du att golfspelarna förflyttar bollen med tankekraft?

Mccartney
2008-12-14, 21:08

Är väldigt imponerad av Sörenstam, som idrottskvinna, är inte helt lätt att hålla fokusen uppe så länge.

Där finns sport som inte är sport enligt mig. Jag anser inte heller att pistolskytte är en sport.

Jag kan också självklart beundra Sörenstam för hennes prestation, det är självklart.

tigerofsweden
2008-12-14, 21:10
Om du inte tycker att den precisionen som ett superbt golfslag kräver är en fysisk prestation så vet du inte mycket.

+1

Idag ställs det väldigt höga fysiska krav om man ska kunna konkurrera i den absoluta världseliten. Titta bara på Tiger Woods t ex :)

Mccartney
2008-12-14, 21:12
Idrott är nog ett bättre ord än sport.

tigerofsweden
2008-12-14, 21:14

Hur skulle du vilja skilja på idrott och sport då?

Eddie Vedder
2008-12-14, 21:16

I ditt första inlägg påstår du ju iofs att inget passar. Du vägrar ju klassa golf som sport och vägrar klassa Annika Sörenstam som idrottskvinna.

Jag kan inte på något sett se det logiska i hur du resonerar kring att golf inte har något med fysisk prestation att göra och inte heller varför det skulle utgöra ett kriterium i sig. Sporter som bågskytte, pilkastning, spjutkastning m.m. har ju tusentals år på nacken.

Allan
2008-12-14, 21:19
På toppnivå ställer golf mycket höga krav på utövarna. Och att dominera så totalt i en sport med så många utövare är självklart en större prestation än att vara världsdominant i en mycket mindre sport. Som skidor

z_bumbi
2008-12-14, 21:20
Där finns sport som inte är sport enligt mig. Jag anser inte heller att pistolskytte är en sport.

Av vilken anledning?

Clarkolofsson
2008-12-14, 21:21
Sport = allt man kan tävla i.
Idrott = En sport som är fysiskts krävande. Och ja, där ingår Golf.

Mccartney
2008-12-14, 21:24
Det är min högst personliga inställning att jag inte anser att golf är någon idrott.

victor_n
2008-12-14, 21:29
dom som inte tycker golf är en sport ser jag inte som inteligenta.
gå en 18håls runda och döm själv!

dared
2008-12-14, 21:31
Hon har ju lagt ned många timmar styrke- och balansträning för att nå dit hon är idag! Även om det inte är ett måste för golf så har hon gjort det pga att bli bättre i golf och därför ingår det i hennes professionella träning.

Det är också relativt vanligt i college-golfträning att både styrketräna mycket. Dessutom finns det många som tränar extra kondition också, det är många timmars gång och ju mindre ansträngning man klarar detta på, ju bättre är det för koncentrationen och dyl.

Fattar inte alls hur man inte kan tyckte det är en sport/idrott.

Mccartney
2008-12-14, 21:32
sport är det, men ingen idrott anser jag....

stevebc
2008-12-14, 21:34
Idrott = En sport som är fysiskts krävande. Och ja, där ingår Golf.Bra definition rent spontant, det är nog också min definition.

hahavaffan
2008-12-14, 21:35
sport är det, men ingen idrott anser jag....Nyss var det ju inte någon sport, nej nej nej?

n1tro
2008-12-14, 21:41

vadå var det inte tankekraft? har jag förstått det fel? :D skoja.. golf är en sport, punkt...

jesse
2008-12-14, 21:41
Nyss var det ju inte någon sport, nej nej nej?

TS är nog lite förvirrad;)

Golf är absolut en idrott i mina ögon.

Whistler
2008-12-14, 21:45

Jag är själv tävlande pistolskytt och tycker knappast det är att värt att kallas sport.

Fast ska man verkligen klyva ord så kan jag väl sträcka mig till att grenar som simning, löpning, tyngdlyftning med mera är idrotter, medan skytte, bowling och golf är sporter. Det finns faktiskt ett förbund som heter Svenska Sportskytteförbundet.

Men nej, egentligen tycker jag inte det ska vara sport eller idrott om det inte innehåller en uppenbar fysisk prestation utöver de tekniska färdigheterna. Det finns gubbar med värdelösa fysiska egenskaper som har tekniken till att vara riktigt bra golfare, men jag tvivlar på att det finns cyklister som bara går på teknik, utan att ha kondition också.

Trance
2008-12-14, 21:45
Nu är golf inte någon uthållighetsidrott eller ställer några större krav på styrka (för att delta) men är hyfsat säker på att de flesta var riktigt utmattade efter sin första 18-håls.

burre
2008-12-14, 21:50
http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/41970000/jpg/_41970112_davies_pa416.jpg

Whistler
2008-12-14, 21:55
Nu är golf inte någon uthållighetsidrott eller ställer några större krav på styrka (för att delta) men är hyfsat säker på att de flesta var riktigt utmattade efter sin första 18-håls.

Precis som jag är säker på att de flesta är riktigt utmattade i psyke, arm och axel efter två timmars precisionsskytte.

Precis som jag är rejält utmattad efter att ha städat hela min lägenhet.

Betyder det att vi ska klassa städning som en idrott? Tycker man det är tillräckligt intressant kan man nog tävla i det, finns säkert fler som gör, så då är det ju kanske en sport. Men idrott? Kom igen...

joriice
2008-12-14, 21:56

Hahahah bra där. :D

Hon curlar nog en del, handskar och allt. *flex*

Pretender
2008-12-14, 21:57
Vilken idrottsman. :D Långt slår han iaf.

http://blogs.trb.com/news/local/morningnews/blog/john-daly-golfer.jpg

Lyset
2008-12-14, 22:05
Aaah, härligt med den gamla "vad bör räknas som en sport"-debatten. Här kommer min uppfattning:

För att något skall kunna räknas som en idrott kan det inte gärna vara tillräckligt att det finns ett tävlingsmoment. Ingen tycker väl att t.ex. schack är en idrott bara för att det är ett skicklighetsspel med en välutvecklad tävlingsverksamhet. Nä, för att något skall räknas som en sport bör man, enligt mig, ha en tydlig fördel av att vara antingen stark, snabb eller uthållig.

Till exempel är badminton en idrott, då det är ett klart plus att vara såväl snabb som konditionsstark, även om teknikmomentet naturligtvis är viktigast.

Däremot är inte biljard, bowling, skytte, cs, hockeyspel, etc. några idrotter eftersom man inte har någon avgörande fördel av vare sig styrka, snabbhet eller kondition, och man kan också hävda sig väl i ovanstående sysselsättningar utan att i något avseende vara särskilt atletisk.

Utifrån dessa kriterier är golf alltså inte att betrakta som en sport. :)

Men om någon kan troliggöra att en annan uppsättning kriterier är bättre, då är jag beredd att ändra mig.

Vidare är det förstås ingen vidare invändning att Tiger Woods eventuellt är vältränad. Det bevisar ju inte att man måste vara vältränad för att spela världsgolf. Mer rimligt är ju att vända på argumentationen och försöka visa att man kan spela världsgolf utan att vara vältränad. Till exempel skulle man kunna nämna Colin Montgomerie som inte direkt framstod som något fysfenomen, men som under många år var en av världens bästa golfspelare.

AFanatic
2008-12-14, 22:06
Det är min högst personliga inställning att jag inte anser att golf är någon idrott.

sport är det, men ingen idrott anser jag....

Bra där.

Curling är med i OS, då anser jag att golf är såväl en sport som idrott. Och för dem som ej spelat så är det jobbigare än det ser ut. För att inte nämna den mentala biten. Golfspelare har en väldigt stor del mentalträning i sin idrott och där tror jag vissa andra sporter/idrotter ligger långt efter.

jesse
2008-12-14, 22:13
Aaah, härligt med den gamla "vad bör räknas som en sport"-debatten. Här kommer min uppfattning:

För att något skall kunna räknas som en idrott kan det inte gärna vara tillräckligt att det finns ett tävlingsmoment. Ingen tycker väl att t.ex. schack är en idrott bara för att det är ett skicklighetsspel med en välutvecklad tävlingsverksamhet. Nä, för att något skall räknas som en sport bör man, enligt mig, ha en tydlig fördel av att vara antingen stark, snabb eller uthållig.

Till exempel är badminton en idrott, då det är ett klart plus att vara såväl snabb som konditionsstark, även om teknikmomentet naturligtvis är viktigast.

Däremot är inte biljard, bowling, skytte, cs, hockeyspel, etc. några idrotter eftersom man inte har någon avgörande fördel av vare sig styrka, snabbhet eller kondition, och man kan också hävda sig väl i ovanstående sysselsättningar utan att i något avseende vara särskilt atletisk.

Men om någon kan troliggöra att en annan uppsättning kriterier är bättre, då är jag beredd att ändra mig.

Vidare är det förstås ingen vidare invändning att Tiger Woods eventuellt är vältränad. Det bevisar ju inte att man måste vara vältränad för att spela världsgolf. Mer rimligt är ju att vända på argumentationen och försöka visa att man kan spela världsgolf utan att vara vältränad. Till exempel skulle man kunna nämna Colin Montgomerie som inte direkt framstod som något fysfenomen, men som under många år var en av världens bästa golfspelare.

Fast det är ju en klar fördel att vara i god fysisk form även i golf, såväl styrka som kondition och snabbhet/explosivitet är fördelaktiga egenskaper. Man ska även ha klart för sig att golfen har utvecklats rätt mycket det senaste årtiondet i hur spelarna tränar rent fysiskt. Anledningen till detta är just att det gör dem bättre och mer konkurreskraftiga.

Yankeee
2008-12-14, 22:14
Vad fan som helst är inte en idrott bara för att håller på länge och kan tävla i det.
Golf må vara ett spel eller en sport, men är inte och kommer aldrig att vara en idrott.

victor_n
2008-12-14, 22:16

Jag kan medela att det är sjukt fysiskt och psykiskt att gå 18hål en varm sommardag, 3-4h i 30c och högt tempo man nästan halvjoggar fram till bollen/nästa hål

Mccartney
2008-12-14, 22:17
Anser inte heller att Curling är en idrott.....Bara för det är med i OS.

tigerofsweden
2008-12-14, 22:18

Visst har du en del poänger, men jag skulle dock vilja hävda att den utveckling som golf genomgår ställer så pass höga krav på spelaren att du måste vara väldigt vältränad för att kunna slåss i toppen :) Så det dröjer nog inte länge förens de inte finns utrymme för icke vältränade i världseliten!

Yankeee
2008-12-14, 22:18
Det är garanterat jävligt jobbigt att köra F1 också, samt att det kräver ett golfpsyke x 10. Är det en idrott?

Pretender
2008-12-14, 22:20
Och för dem som ej spelat så är det jobbigare än det ser ut. För att inte nämna den mentala biten. Golfspelare har en väldigt stor del mentalträning i sin idrott och där tror jag vissa andra sporter/idrotter ligger långt efter.

Det enda ansträngande med golfen är att släpa på klubborna, vilket proffsen inte gör. Det är inte en idrott bara för att det ingår mental träning, i så fall skulle lika gärna minigolf kunna vara det.

Tabbe
Det är garanterat jävligt jobbigt att köra F1 också, samt att det kräver ett golfpsyke x 10. Är det en idrott?

Nope, det är en sport :D

jesse
Jag kan medela att det är sjukt fysiskt och psykiskt att gå 18hål en varm sommardag, 3-4h i 30c och högt tempo man nästan halvjoggar fram till bollen/nästa hål

Nu ska man ju inte överdriva den rent fysiska biten, klart att man kan göra det jobbigt om man springer runt banan ;) I normalfallet så skulla jag inte vilja säga att det är "sjukt" fysiskt även om det är varmt ute.

Stoltz
2008-12-14, 22:22
Idrott = En sport som är fysiskts krävande. Och ja, där ingår Golf.

Wrestling är en idrott! :hbang:

tigerofsweden
2008-12-14, 22:23
Det enda ansträngande med golfen är att släpa på klubborna, vilket proffsen inte gör. Det är inte en idrott bara för att det ingår mental träning, i så fall skulle lika gärna minigolf kunna vara det.

Du verkar ha koll :)

jesse

Att jämföra psyket på eliten inom F1 och golf var ju intressant, hur kommer du fram till din slutsats?

MasterChief

Sjukt jobbigt fysiskt att spela en 18-håls runda? Hoppas du skämtar.

jesse
2008-12-14, 22:25
Wrestling är en idrott! :hbang:

Tävlar man i det? Trodde det var en show?

tigerofsweden

Nä speciellt jobbigt att gå runt en bana är det ju verkligen inte men att spela på en hög nivå med allt vad det innebär är definitivt slitsamt.

Timme
Vad fan som helst är inte en idrott bara för att håller på länge och kan tävla i det.
Golf må vara ett spel eller en sport, men är inte och kommer aldrig att vara en idrott.

Jag håller med där. Vad som helst kan vara sport (counterstrike tex).

Pretender
Du verkar ha koll :)

Definitivt, spelat i snart 10 år.

blasr
2008-12-14, 22:26

Idrott eller sport, hur ska du ha det?

Timme
2008-12-14, 22:27

:D

+1 på den.

tigerofsweden
2008-12-14, 22:28
Definitivt, spelat i snart 10 år.

Okej med minigolf då förstår jag

Mccartney
2008-12-14, 22:30
Håller Formula One som idrott helt klart.

Stoltz
2008-12-14, 22:31
Tävlar man i det? Trodde det var en show?

Det är ju fysiskt ansträngande :D Läs quoten jag hade i mitt inlägg :)

MasterChief
2008-12-14, 22:35
Nä speciellt jobbigt att gå runt en bana är det ju verkligen inte men att spela på en hög nivå med allt vad det innebär är definitivt slitsamt.

Ja, precis.
(En av världens bästa kvinnliga golfare):

jesse
2008-12-14, 22:36

Lös quoten själv, fast ordentligt denna gång.

"Sport = allt man kan TÄVLA i.
Idrott = En SPORT som är fysiskts krävande. Och ja, där ingår Golf."

burre
2008-12-14, 22:37

Tävlar man i wrestling?

tigerofsweden
2008-12-14, 22:38
Ja, precis.
(En av världens bästa kvinnliga golfare):

Vad jag vet så var det ett tag sen hon var en av världens bästa kvinnliga golfare :)

Stoltz
2008-12-14, 22:41
Lös quoten själv, fast ordentligt denna gång.

"Sport = allt man kan TÄVLA i.
Idrott = En SPORT som är fysiskts krävande. Och ja, där ingår Golf."

Jag noobade till det, missade "sport". The mind sees what it chooses to see eh? :D

MasterChief
2008-12-14, 22:44
Vad jag vet så var det ett tag sen hon var en av världens bästa kvinnliga golfare :)

Men det där var hennes form när hon tävlade.

tigerofsweden
2008-12-14, 22:46

Ja men det säger väll inget om hur hon hade klarat sig i dagens konkurrens?

Förutsättningarna är som sagt inte de samma..

tobbo
2008-12-14, 22:47

Hon kanske var styrkelyftare.

Trance
2008-12-14, 22:49

Det gör man inte normalt så det är inte sjukt jobbigt direkt. Men det är (som nybörjare) mycket jobbigare än man kan tro. Det är rätt jobbigt att hålla uppe koncentrationen i 4+ timmar när man inte är van.

jesse
2008-12-14, 22:50
Jag noobade till det, missade "sport". The mind sees what it chooses to see eh? :D

Jag förlåter dig :D

stevebc
2008-12-15, 00:09
Hon kanske var styrkelyftare.Med tanke på hennes midja ser det ut som hon kör mycket mark och böj.

AFanatic
2008-12-15, 06:36

Fortfarande finns det härliga förberedelser som många av proffsen pysslar med för att man ska kunna beteckna deras sport som fysiskt krävande. Woods och Sörenstam är väl de bästa exemplen om man nu bara ska se till proffsen.

Ser att jag använt idrott lite slarvigt: "i sin idrott" skulle varit "i sin sport". Jag anser inte per automatik att golf är en idrott, men det gör den inte mindre krävande, på sina plan, för det.

burre
2008-12-15, 07:29
Bra där.

Curling är med i OS, då anser jag att golf är såväl en sport som idrott. Och för dem som ej spelat så är det jobbigare än det ser ut. För att inte nämna den mentala biten. Golfspelare har en väldigt stor del mentalträning i sin idrott och där tror jag vissa andra sporter/idrotter ligger långt efter.

Fortfarande finns det härliga förberedelser som många av proffsen pysslar med för att man ska kunna beteckna deras sport som fysiskt krävande. Woods och Sörenstam är väl de bästa exemplen om man nu bara ska se till proffsen.

Ser att jag använt idrott lite slarvigt: "i sin idrott" skulle varit "i sin sport". Jag anser inte per automatik att golf är en idrott, men det gör den inte mindre krävande, på sina plan, för det.

Ok sammanfattning:
Först driver du med McCarney som säger att:
"Det är min högst personliga inställning att jag inte anser att golf är någon idrott."
"sport är det, men ingen idrott anser jag...."

Sen säger du uttryckligen att det är BÅDE en sport och en idrott.

För att avslutningsvis (när du insett att bla Yankeee tyckte att det var löjligt) inta en åsikt snarlik McCarneys.

Känns "Bra där" igen?:)

Griip
2008-12-15, 08:12
På toppnivå ställer golf mycket höga krav på utövarna. Och att dominera så totalt i en sport med så många utövare är självklart en större prestation än att vara världsdominant i en mycket mindre sport. Som skidor

Skidor är ingen stor sport, visst, men är verkligen golf större? Att det är mer pengar och publicitet råder det ju inga tvivel om, men det är ju enbart pga att det är en rikemanssport.

För övrigt är det väl inte konstigt? Klart Gunde är större för Svensson men inte utomlands och inte ens i Sverige om 10-20 år.

(Hmm.. nu slog det mig för andra gången: fan vad jag är på dig hela tiden :laugh: )

Yankeee
2008-12-15, 08:41
Att jämföra psyket på eliten inom F1 och golf var ju intressant, hur kommer du fram till din slutsats?

Är detta verkligen något som måste förklaras och göras tydligt för dig eller försöker du bara vara lustig?

MasterChief
2008-12-15, 08:58
Ja men det säger väll inget om hur hon hade klarat sig i dagens konkurrens?

Förutsättningarna är som sagt inte de samma..

Men ge dig. Sök på Laura Davies, hon är en av världens främsta genom tiderna och har varit aktiv under hela 2000-talet. Hon har garanterat bättre kondition än random tant, men att säga att golf är fysiskt sjukt jobbigt är en Överdrift DeLuxe.

MasterChief
2008-12-15, 09:00
Är detta verkligen något som måste förklaras och göras tydligt för dig eller försöker du bara vara lustig?

Men att köra i 340 km/h med massa galningar som försöker köra om dig kan väl inte jämföras med den psykiska terrorn att försöka putta ner en boll i ett hål.

Trance
2008-12-15, 09:03
Skidor är ingen stor sport, visst, men är verkligen golf större? Att det är mer pengar och publicitet råder det ju inga tvivel om, men det är ju enbart pga att det är en rikemanssport.

För övrigt är det väl inte konstigt? Klart Gunde är större för Svensson men inte utomlands och inte ens i Sverige om 10-20 år.

Det finns ca 600 000 medlemmar i landets golfklubbar och är inte särskilt dyrt heller om man inte behöver vara medlem på de finaste klubbarna.

KlopFer
2008-12-15, 09:09
Jo visst, det måste vara sjukt jobbigt att sitta i en liten elbil som man kan lasta klubborna på och bara glida runt på banan. Tur att hon kör mycket böj och kondis.

Tänk om gunde kunde slänga upp sina skidor på en elbil och glida genom banan :)

Griip
2008-12-15, 09:26
Det finns ca 600 000 medlemmar i landets golfklubbar och är inte särskilt dyrt heller om man inte behöver vara medlem på de finaste klubbarna.

Landet vi talar om är ett av de rikare på jorden. 600 000 medlemmar, visst, men hur många är aktiva? Långt ifrån lika många. Inte dyrt? Ooooookeeej....

Eddie Vedder
2008-12-15, 09:39
Landet vi talar om är ett av de rikare på jorden. 600 000 medlemmar, visst, men hur många är aktiva? Långt ifrån lika många. Inte dyrt? Ooooookeeej....

Kan ju tillägga att skidåkning knappast är en billig sport det heller. Man måste ju alltid jämföra idrotter på samma nivå och att tävla i skidåkning ställer höga krav på dyr utrustning precis som det ställer höga ekonomiska krav för en golfande på hög tävlingsnivå.

Vill man golfa på enbart motionsnivå är det lätt som en plätt att hitta billiga klubbar och köpa begagnad utrustning. Så rent kostnadsmässigt är jag faktiskt inte säker på att skillnaden är enorm även om MÖJLIGHETEN till att göra golfandet riktigt svindyrt antagligen är större. Det är ju bara att medvetet söka sig till en riktigt dyr golfklubb.

Och om man sedan ser en idrotts "storlek" till hur många länder som representeras så är ju golfen klart större, nu förekommer ju inte landslag på det viset men jämför nationaliteter i stora golftävlingar så är den mer varierande än i skidtävlingar.

Jag skulle inte se golf som en svårare sport att tävla i rent ekonomiskt än skidåkning eller hockey t.ex. Kolla cykeltråden dessutom, vore alla som Masterchief och Skaparn så är nog cykel det dyraste du kan syssla med.:D

victor_n
2008-12-15, 09:42
Jo visst, det måste vara sjukt jobbigt att sitta i en liten elbil som man kan lasta klubborna på och bara glida runt på banan. Tur att hon kör mycket böj och kondis.

Tänk om gunde kunde slänga upp sina skidor på en elbil och glida genom banan :)

det är inte så ofta man ser folk åka till vardags (lata,kraftiga,äldre) gör det men dom flästa går.

Samtidigt så jo det är jobbigt att stressa runt en bana så varför skulle det inte vara fysiskt jobbigt? då är ju simning mindre jobbigt, spurta 100m sen är det klart.

och mjo det är rätt dyrt, fast det beror på vart man spelar och vad man föredrar för klubbor. en spelrätt kan gå på 25-60 tusen sen har man årsacgift för klubben, +++ alla pegs man skjuter bort haha

Pingu
2008-12-15, 10:00

+1

Golf är en teknik sport inte en fysisk.
Vad heter han den där 50+aren (tror han är emerikan) som är överviktig och super som satan och tillhör världseliten i golf. Har avårt att se en överviktig söndersupoen person dominera i skidspåren......

Eddie Vedder
2008-12-15, 10:08
+1

Golf är en teknik sport inte en fysisk.

Är diskus och slägga inga idrotter? De fetaste inom OL och SL är det inga idrottare?

Att man super och är fet och ändå duktig kan väl inte hindra en aktivitetet från att bli en idrott? Basebollspelare är ju också ofta feta, amerikanska fotbollsspelare rugbyspelare o.s.v. Nykterister tror jag knappast att de är heller.

Men man kanske inte är idrottare såfort man inte har skidåkarkropp?

Mental
2008-12-15, 10:15
Om styrka och fysik inte är en faktor så finns det väl inga argument för att damerna ska spela golf i sin egen liga, med egna utslagsplatser, de borde då kunna konkurrera med männen på lika villkor?

TheGredde
2008-12-15, 10:24
och mjo det är rätt dyrt, fast det beror på vart man spelar och vad man föredrar för klubbor. en spelrätt kan gå på 25-60 tusen sen har man årsacgift för klubben, +++ alla pegs man skjuter bort haha

Finns dyrare exempel än så, jag har ett exempel där spelrätten/årsavgift ligger på den lägre summan per år. Men det var inte därför jag kommenterade utan jag ville bara flika in att helt off topic men väl inne i din diskussion att golf inte behöver vara dyrare än exempelvid hockey eller styrkelyft för den delen heller. utrustning är dyr i alla sporterna, därtill tillkommer andra avgifter och matkostnaderna ökar :)
Inom golfen kan du klara dig med samma klubbor i en "evighet", bollar spelar du inte bort eftersom att du slår rakt (annars hittar man alltid bollar) peggar är samma sak där, det finns överallt.

Nästa sak som skall kommentar som jag inte sett efter att ha skummat igenom tråden lite snabbt är att enligt min definition: sport luktar bensin, idrott luktar svett.

Brooklyn
2008-12-15, 10:28
Gunde är större än Gud ;)

TheGredde
2008-12-15, 10:28
...Golf är en teknik sport inte en fysisk.
Vad heter han den där 50+aren (tror han är emerikan) som är överviktig och super som satan och tillhör världseliten i golf. Har avårt att se en överviktig söndersupoen person dominera i skidspåren......

Jag tror du menar John Daly, han har ett fotografi på en av sidorna innan i en post. Har hört nått ryckte om att han röker dryga paketet cigaretter per golfrunda, som förövrigt för de som inte vet tar ungefär skulle jag påstå nära 5 timmar när de är och spelar på hög nivå.

Bullen!
2008-12-15, 10:30
sörenstam är historiens absolut tråkigaste "idrottsprofil".

tigerofsweden
2008-12-15, 10:32
Men ge dig. Sök på Laura Davies, hon är en av världens främsta genom tiderna och har varit aktiv under hela 2000-talet. Hon har garanterat bättre kondition än random tant, men att säga att golf är fysiskt sjukt jobbigt är en Överdrift DeLuxe.

Ge mig? Nu är det faktiskt du som talar om saker du inte har en aning om :) Var har jag sagt att golf är sjukt jobbigt fysiskt?

Jag vet nog vem Laura Davies är och att hon varit framgångsrik men återigen så har konkurrensen ökat, fysiken på spelarna har blivit otroligt mkt bättre, banorna har blivit väldigt mkt längre och svårare etc. Under dagens förutsättningar tror jag absolut inte hon kunde varit lika framgångsrik.

Danny Devito
2008-12-15, 10:35
Gunde är större än Gud ;)

+1
Jag är släkt med honom också, så att Sörenstam gått förbi honom i någon sorts ranking på Sportspegeln är ju skandal. :D

Eddie Vedder
2008-12-15, 10:37
+1
Jag är släkt med honom också, så att Sörenstam gått förbi honom i någon sorts ranking på Sportspegeln är ju skandal. :D

Jag har väntat på din kommentar i den här tråden.:D Bra att du försvarar dina släktingar.;)

Sniggel
2008-12-15, 10:45
För att något ska vara en idrott ska där finnas fysiska prestationsmoment.
Vad jag vet så är där sådana i golf, stort krav på motorik, det krävs kraft i slaget, inte bara så hårt som möjligt utan måste även justeras optimalt beroende på avstånd till målet. Sen krävs det koncentration och avståndsbedömning med mera men det är moment som jag inte tycker är nödvändiga för att det ska kallas idrott, även om idrotter kan innehålla sådana moment, och ofta gör.
Det behöver inte ingå aeroba, anaeroba eller utpräglade styrkemoment för att det ska vara en idrott. Det är iaf min åsikt.
För att det ska vara en sport ska man kunna tävla i det, vilket golf då också är.

fetochdryg
2008-12-15, 12:01
För att något ska vara en idrott ska där finnas fysiska prestationsmoment.
Vad jag vet så är där sådana i golf, stort krav på motorik, det krävs kraft i slaget, inte bara så hårt som möjligt utan måste även justeras optimalt beroende på avstånd till målet. Sen krävs det koncentration och avståndsbedömning med mera men det är moment som jag inte tycker är nödvändiga för att det ska kallas idrott, även om idrotter kan innehålla sådana moment, och ofta gör.
Det behöver inte ingå aeroba, anaeroba eller utpräglade styrkemoment för att det ska vara en idrott. Det är iaf min åsikt.
För att det ska vara en sport ska man kunna tävla i det, vilket golf då också är.

Mkt bra sammanfattning! Tillhör själv bland sverigeeliten och har spelat i många år och jag kan tillägga att det är inte på banan vi gör vår största fysiska prestation utan det är utanför banan. Jag och många andra lägger otaliga timmar i gymmet och i löpspåret för att bli så atletiska som vi bara kan bli och ge oss bästa förutsättningar för att kunna svinga en golfklubba riktigt bra!

Ngn sa tidigare att tiger var eventuellt vältränad, bara för han inte har tjurnacke som hyllas friskt här så är han nog mer atletisk än (nästan) alla på brädan. Han tar 190 i bänkpress f.ö. Även många andra världsstjärnor har vart sjukt vätränare, då menar jag inte överkropp utan ben är den gemensamma nämnaren. Faldo, Daly och inte minst The Bear Nicklaus var kända för deras groteska benstyrka. Blev lite luddigt men har bråttom till jobbet.

Trance
2008-12-15, 12:30
Ngn sa tidigare att tiger var eventuellt vältränad, bara för han inte har tjurnacke som hyllas friskt här så är han nog mer atletisk än (nästan) alla på brädan. Han tar 190 i bänkpress f.ö.

Nej..

Trance
2008-12-15, 12:33

Ca 3-4k om året för en "vanlig" klubb, vilket är ungefär vad de flesta betalar om året för gym.

Utrustningen håller länge och man behöver inte byta upp sig utan de som gör det hela tiden gör det mest för att nya prylar är roligt.

Golf är numera en Svensson-sport, vilket man ganska tydligt ser om man går ut på golfbanorna ute i landet.

Tricklev
2008-12-15, 12:34
Kroppsbyggning är ingen sport!!111one

z_bumbi
2008-12-15, 12:46
Nej..

+1 om man inte räknat i pund för då är det en ganska rimlig vikt för en övning som inte är så viktig, golfspelare har inte heller en grotesk benstyrka. Därmed inte sagt att de inte är vältränade för sin uppgift.

Satsningen på damgolfen är det få sporter som kan matcha och de har också fått fram resultat. De var 15-20 år före sin tid vad gäller mental träning och att sätta upp mål, även på det fysiska planen så fanns det en vilja att analysera hur de skulle nå de uppsatta målen.
Skulle alla idrotter i Sverige ha den ekonomiska och fokuserade satsningen på sin idrott skulle det troligen finnas många fler världstjärnor än vad det gör idag men tyvärr så är inte alla som styrketränar, springer en runda i skogen eller kör ett gympapass intresserade av att stödja eliten ekonomiskt

stevebc
2008-12-15, 13:00
Knappast 190kg... däremot 135kg, vilket inte är omöjligt med lite regelbunden träning och gymlyft.

http://www.bench-press.net/tiger-woods-bench-press.html

:P

Tricce
2008-12-15, 13:01
Nu ska jag få er att sätta lunch kaffet i halsen!
Ni vet väl att tävla i bilsim är en sport och upptaget i bilsportförbundet? :D
http://www.sbf.se/info/virtuell?openmenu=71

http://multimedia.campus.luth.se/deceptor/stuff/img001.jpg

Pingu
2008-12-15, 13:10
Är diskus och slägga inga idrotter? De fetaste inom OL och SL är det inga idrottare?

Att man super och är fet och ändå duktig kan väl inte hindra en aktivitetet från att bli en idrott? Basebollspelare är ju också ofta feta, amerikanska fotbollsspelare rugbyspelare o.s.v. Nykterister tror jag knappast att de är heller.

Men man kanske inte är idrottare såfort man inte har skidåkarkropp?

Behövs styrka i diskus och slägga, inte i golf.
Han jag menade är allt annat än tränad, får antagligen hjärtklappning av att gå i 4 trappor och ändå är han i den absoluta världseliten i golf.
Som sagt golf är en teknik sport där det inte behövs någon egentlig fysik.

Arnesson
2008-12-15, 13:12
I mitt tycke är Sörenstam betydligt större än Svan. Sen vad som är sport och idrott får ni andra gärna fortsätta att definiera :)

Pingu
2008-12-15, 13:15
Jag tror du menar John Daly, han har ett fotografi på en av sidorna innan i en post. Har hört nått ryckte om att han röker dryga paketet cigaretter per golfrunda, som förövrigt för de som inte vet tar ungefär skulle jag påstå nära 5 timmar när de är och spelar på hög nivå.

Tack, så hette han

z_bumbi
2008-12-15, 13:46
Han jag menade är allt annat än tränad, får antagligen hjärtklappning av att gå i 4 trappor och ändå är han i den absoluta världseliten i golf.

Hur vet du det? Kondition syns inte direkt på utsidan..

tigerofsweden
2008-12-15, 14:00
Hur vet du det? Kondition syns inte direkt på utsidan..

+1

Sen återigen, John Daly befinner sig inte i världseliten inom golf. Han är känd för att slå bollen väldigt långt, killen är riktigt smidig trots sin hydda. Sen är hans osunda levnadsvanor en bidragande faktor till att han är så uppmärksammad.

Sparven från Minsk
2008-12-15, 14:24
Sörenstam ska ha all heder. Legat i världstoppen under lång tid, presterat bra och räknas idag som den bästa kvinnliga golfaren någonsin. :thumbup:

Herr Oberst
2008-12-15, 14:55
Om golf är sport/idrott så är "virka en duk" eller "undvika blinka så få gånger på 1 timme" också det. Snacka om att det tar på psyket.
Och ja, jag är själv en gammal hobbygolfare med hyfsat respektabelt handikapp.

Jämförelsen med Formel 1 är ett skämt. Kan lova att inte en enda tjomme här på brädan har fysik nog att ens köra 15 varv på valfri F1-bana i en F1:a. Och väldigt få här har psyket att ens köra ett varv.

tigerofsweden
2008-12-15, 15:02
Om golf är sport/idrott så är "virka en duk" eller "undvika blinka så få gånger på 1 timme" också det. Snacka om att det tar på psyket.
Och ja, jag är själv en gammal hobbygolfare med hyfsat respektabelt handikapp.

Jämförelsen med Formel 1 är ett skämt. Kan lova att inte en enda tjomme här på brädan har fysik nog att ens köra 15 varv på valfri F1-bana i en F1:a. Och väldigt få här har psyket att ens köra ett varv.

Jag antar att du själv kört Formel 1?

Tricce
2008-12-15, 15:15
Jag antar att du själv kört Formel 1?

Det är rätt allmänt känt vad som krävs för att köra ett f1 lopp iof. Man behöver inte köra själv för att veta, hur allmänt det är vet jag iof inte egentligen då jag själv är f1 nörd :D

tigerofsweden
2008-12-15, 15:21
Det är rätt allmänt känt vad som krävs för att köra ett f1 lopp iof. Man behöver inte köra själv för att veta, hur allmänt det är vet jag iof inte egentligen då jag själv är f1 nörd :D

Aha okej, själv har jag ingen aning, men det stämmer säkert :D

Nåja, tycker bara det är trist att folk som inte har en aning om hur golf fungerar uttalar sig som de hade värsta kollen!

dared
2008-12-15, 15:34
Nu har ni visseligen en poäng med John Daly, dock så finns det ju flertal proffs-fighters som är väldigt feta och ser för vissa oinsatta rätt otränade ut. Dessutom har jag hört att det var väldigt vanligt bland ex. italienska fotbollsproffs att röka för bara kanske 15? år sedan. Fotboll var väl fortfarande en fysisk sport då?

Däremot så tror jag ju självklart inte Daly är i närheten av så vältränad som dessa fighters jag menade, min poäng var att "looks can be deceiving" ibland. Han kanske är jävligt stark, vad vet jag.

Vissa klarar ju faktiskt att vara exempelvis alkolister/rökare och ändå syssla med en sport/idrott. Maradona hävdar ju bland annat att han var ute och festade till 4 och drog cola hela tiden.

Poängen är att bara för att det finns någon eller några enstaka tjockisar/rökare/whatever så borde inte det göra att sysslan automatiskt inte klassas som idrott/sport

Eddie Vedder
2008-12-15, 15:47
Behövs styrka i diskus och slägga, inte i golf.

Av två fantastiska golfare är jag övertyga om att den mer fysiskt vältränade har en fördel gentemot den andra. Och om styrkan är oväsentlig ställer jag samma fråga som Mental: Varför har då kvinnor svårare att slå lika långt och måste tävla i en del för sig? Borde inte det ha med svagare fysik att göra?

Och självklart har du ingen aning om fysiken hos personen du nämner men dock gör du antaganden. Jag kan lika gärna säga samma sak om en diskuskastare, nog för att styrkan finns där men jag vet ju inget om konditionen.

Mighty
2008-12-15, 16:00
Som sagt golf är en teknik sport där det inte behövs någon egentlig fysik.
Väldigt tydligt att du inte har spelat speciellt mkt golf...
Testa att gå 72 hål över 4 dagar under stor tävlingspress.
Du skulle i så fall garanterat känna både fysisk och mental utmattning.

jwzrd
2008-12-15, 16:06

Jämfört med ett skidåkningsprotokoll på fyra dagar? Orka jämföra att skrida runt på en gräsplan med att gråta runt i skidspåret.

Whistler
2008-12-15, 16:12

Och du skulle garanterat kännt både fysisk och mental utmattning av att städa min lägenhet, vad är din poäng? Argumenten som givits handlar om huruvida det är ett krav för framgångsrikt utövande att ha goda atletiska färdigheter utöver tekniken.

Mighty
2008-12-15, 16:18
Jämfört med ett skidåkningsprotokoll på fyra dagar? Orka jämföra att skrida runt på en gräsplan med att gråta runt i skidspåret.

Jag talar om prestationen som sådan utan att väga den mot någon annan idrott. Att spela en golftävling över 4 dagar kräver en god fysik, om än inte samma nivå som en längdskidåkare. Det krävs andra kvaliteter för att bli en skidåkare så det är bara löjligt att jämföra dom sporterna med varandra (vilket du borde kunna lista ut själv).

jwzrd
2008-12-15, 16:19
Jag talar om prestationen som sådan utan att väga den mot någon annan idrott. Att spela en golftävling över 4 dagar kräver en god fysik, om än inte samma nivå som en längdskidåkare. Det krävs andra kvaliteter för att bli en skidåkare så det är bara löjligt att jämföra dom sporterna med varandra (vilket du borde kunna lista ut själv).

Det var inte jag som blandade in de fysiska aspekterna av en golftävling i ett försök att vinna över Pingu. Jag vet inte mycket om herr Pingu men jag är säker på att han klarar av att spankulera kring en gräsplan i fyra dagar utan att riskera hjärtinfarkt...

stevebc
2008-12-15, 16:19
Idrott = En sport som är fysiskts krävande. Och ja, där ingår Golf.Om detta är den gällande definitionen skulle jag vilja säga att golf är en sport (liksom Formel 1 och Counter-strike) men inte en idrott. Det är skillnad mellan psykiskt, och fysiskt krävande.

Mighty
2008-12-15, 16:20
Och du skulle garanterat kännt både fysisk och mental utmattning av att städa min lägenhet, vad är din poäng? Argumenten som givits handlar om huruvida det är ett krav för framgångsrikt utövande att ha goda atletiska färdigheter utöver tekniken.

Pingu skrev att det inte krävdes någon fysisk prestation att spela golf, jag hävdar motsatsen. That's it, att du är en lortgris har inget i denna tråd att göra.

jwzrd
2008-12-15, 16:21
Pingu skrev att det inte krävdes någon fysisk prestation att spela golf, jag hävdar motsatsen. That's it, att du är en lortgris har inget i denna tråd att göra.

Men kom igen nu, det är inte en fysisk prestation att spela golf mer än att springa i tunnelbanan är det.

fåret
2008-12-15, 16:25

antagligen för att det krävs en otrolig precition samt säkerhet när man kör en bil i den kalibern. Det krävs även en bra tränad nacke samt armar, man ser ofta förares huvuden som slackar i slutet av loppen

men jag kallr både golf och bilsport för just sport. väldigt svårt att definiera :Virro

hultman
2008-12-15, 16:32
Lustig diskussion. Är allt som inte är 100 percent pure physics en hobby? Det finns en anledning till att friidrottare inte samtidigt tävlar i tennis, skidåkning, gymnastik, fotboll, ishockey och andra fysiska sporter. Det finns nämligen egenskaper som är viktigare än de fysiska, även om de naturligtvis även spelar roll. Att i princip alla seriösa golfspelare tränar både styrka och kondition borde väl vara ett bevis för att de kroppsliga attributen faktiskt spelar roll. Själv inledde jag min "styrketräningskarriär" för att förbättra min golf. Visst, det finns både spinkiga och tjocka golfspelare i toppen, men de sistnämnda är definitivt i minoritet och hade säkerligen varit bättre om de vägt in på några pannor mindre.

Det är faktiskt ganska ansträngande att gå ett par golfrundor om dagen med bagen på ryggen. Testa det i en vecka och se hur resultaten påverkas av tröttheten :)

Herr Oberst
2008-12-15, 16:49
Schack är ganska sportigt också.

tigerofsweden
2008-12-15, 16:49
Men kom igen nu, det är inte en fysisk prestation att spela golf mer än att springa i tunnelbanan är det.

Jag kan välja att spela fotboll med minimal fysisk ansträngning. Det blir vad man gör det till.

rememberence
2008-12-15, 16:51
Jag kan välja att spela fotboll med minimal fysisk ansträngning. Det blir vad man gör det till.

Hur tänker du "Det blir vad man gör det till" som tillämpning på golf i fysiskt sammanhang?

Ignatius72
2008-12-15, 16:53
Om man vill hävda att golf är en sport så bör man iaf ha bättre argument än att det är jobbigt att knalla rundor på en gräsmatta, ja om man nu ens gör det utan tom åker golfbil. Jobigt att kliva in och ut ur bilen?

tigerofsweden
2008-12-15, 16:55
Hur tänker du "Det blir vad man gör det till" som tillämpning på golf i fysiskt sammanhang?

Jag tänker på följande vis

För att nå världseliten i golf så måste du vara oehört vältränad, mentalt stark osv. Visst kan du gå ut och spela en runda med polarna utan att ens vara i närheten av en svettdroppe men det kan jag göra på en fotbollsplan också.

Ignatius72
2008-12-15, 16:57
Jag tänker på följande vis

För att nå världseliten i golf så måste du vara oehört vältränad, mentalt stark osv. Visst kan du gå ut och spela en runda med polarna utan att ens vara i närheten av en svettdroppe men det kan jag göra på en fotbollsplan också.

OM då en golfare är oerhört vältränad, vad är då Gunde Svan? vad jämför du med?

tigerofsweden
2008-12-15, 16:58
Det komiska är ju att flertalet användare redan kommit med bra argument till diskussionen som helt verkar undgå de flesta *gah!*

z_bumbi
2008-12-15, 16:58

Om skillnaden på att vinna vs att komma sist är att slå 20 m längre på samtliga utslag så finns det ett visst incitament att försöka slå längre så vad krävs för att slå längre?

tigerofsweden
2008-12-15, 17:00
OM då en golfare är oerhört vältränad, vad är då Gunde Svan? vad jämför du med?

Han är väll en speta på kolospråk

Skämt åsido, det finns golfare som är oehört vältränad men okej, jag ändrar till vältränad.

Trance
2008-12-15, 17:10

Nej men numera krävs det hyfsad fysik för att tillhöra världseliten. Det har inte alltid varit så men speciellt efter Tiger så har golf blivit mer av en sport där man förutom krav på motorik ser ett tydligt tecken på att det krävs separat styrke och konditionsträning.

Men annars så är golf en av de bättre sporterna just för att alla kan köra på sin nivå, utmärkt för att få ut sådana som inte rör på sig i vanliga fall att röra på sig lite.

Tricce
2008-12-15, 17:12
En fråga, proffsen som går en 4dagars eller hur ni kallade det, bär dom sina golfväskor själva eller har dom caddys samt går dom från hål till hål eller åker dom med i golfbilar?

tigerofsweden
2008-12-15, 17:18
En fråga, proffsen som går en 4dagars eller hur ni kallade det, bär dom sina golfväskor själva eller har dom caddys samt går dom från hål till hål eller åker dom med i golfbilar?

De har caddies och använder bara i väldigt sällsynta fall golfbil, t ex om de måste transporteras väldigt fort från en punkt till en annan under pressade tidsförhållande. Men som sagt så går dem från hål till hål i 99 procent av fallen.

Pingu
2008-12-15, 17:29

Testa 4 dagars tävlande i schack så kommer du att vara mentalt slut också

Hemi
2008-12-15, 18:44
Såg precis sportspegeln och där ansåg man att Sörenstam var större än Gunde Svan.........

Min första tanke är Golf är fan ingen sport det är ett spel. Men sport Nej, Nej, Nej och åter igen Nej.

Sörenstam är säkerligen det bästa kvinnliga golf kvinnan genom alla tider. Men en idrottskvinna anser jag inte henne vara.

Internationellt sett är hon nog storre men inte i Sverige, norden, där skidor är stort. Beror lite på tid och situation. Skidor är inte vad det varit heller. Golf däremot idag är på vissa ställen i Sverige nästan en folksport och inte det snobberi det en gång var, men bara i liten skala. Jag tror att om 25 år är Sörenstam glömd. Även internationellt. Dessutom ifrågasätts golf som sport överallt och bara det gör Gunde större i Sverige.

Fast annars, vill man ha ett stort brett svar så måste nog Sörenstam vara större pga att hon är mer eller mindre välkönd i hela världen. Skidor är lite som ishockey VM, i Sverige och några andra nordöstliga länder är det jättestort och ett VM guld är allt för Sverige just då men i USA och Canada vet man knappt om att det spelas.

ceejay
2008-12-15, 18:50
Sörenstam ftw! lirar f.ö golf sj.

Jag menar hon har tagit typ 8 majors, fått en rad utmärkelser så som player of the year och vunnit enligt wikipedia 86 stora tävlingar.

Om inte hon är större än gunde svan så vet jag inte. hon är grym

Sen ÄR golf en sport, tänk er antalet timmar man lägger ned för att bli bra och sedan fokusera på banan i 5timmar(tävlingar tar tid..) och verkligen göra en bra score. Folk kan FÖRSÖKA argumentera emot att golf är en sport

Hemi
2008-12-15, 19:02
Fast frågan om att vara vältränad spricker väl också, Matti Nykänen är väl genom tiderna världens bästa backhoppare men när världseliten tränade förfullt satt han nere på någon ö och drack paraplydrinkar.

Liksom Riddick Bowe, var sällan i något vidare bra form, fast vann ändå osv...

MasterChief
2008-12-15, 19:12
Skulle det inte bli roligare om golf gjordes på tid? Ungefär som hästhoppning där både precision och tid är nödvändiga komponenter.

Trance
2008-12-15, 19:13
Skulle det inte bli roligare om golf gjordes på tid? Ungefär som hästhoppning där både precision och tid är nödvändiga komponenter.

Det är svårt nog ändå.

Tricklev
2008-12-15, 19:17

Jag tycker vi kan kombinera det med spjutkast, för att få en riktigt intressant sport. Inte nog med att du ska ha precision, koncentration och tålamod, du ska ducka spjut samtidigt.

tigerofsweden
2008-12-15, 19:17

Det finns redan en tidsaspekt, du kan bli dömd för långsamt spel :)

Huffo the A-LagaRe
2008-12-15, 19:46

Klockrent!

stevebc
2008-12-15, 19:52
Oavsett vad jag eller andra här på brädan tycker så är det ju mer eller mindre så att golf räknas som (fysisk) sport idag. Och jämför man hur Sörenstam presterat tävlingsmässigt är hon i mitt tycke större än Gunde. Så att hon räknas som en större "atlet" än Gunde förstår jag, men jag delar inte uppfattningen.

Trance
2008-12-15, 19:53

...och skulle jag ställa upp i en spjut-tävling så skulle jag inte vara vidare trött efteråt heller.

AFanatic
2008-12-15, 19:58
Ok sammanfattning:
Först driver du med McCarney som säger att:
"Det är min högst personliga inställning att jag inte anser att golf är någon idrott."
"sport är det, men ingen idrott anser jag...."

Sen säger du uttryckligen att det är BÅDE en sport och en idrott.

För att avslutningsvis (när du insett att bla Yankeee tyckte att det var löjligt) inta en åsikt snarlik McCarneys.

Känns "Bra där" igen?:)

Och sedan kan man ju försöka förstå att man kan skriva fel. Läser du alla Mccartneys inlägg så kan du ju berätta för mig om du får någon ordning på dem.

Vad har Yankeee med att jag skrev fel att göra?

Mccartney
2008-12-16, 14:12
Denna gången har jag nästan lyckats....10 sidor. Kul att läsa alla olika åsikter.

bigtraps
2008-12-16, 17:35
TV sporten vågade kanske inte jämnföra Sörenstam med Borg.
Meritmässigt (om man låter bli att jämnföra sporter) kan hon mycket väl göra det. Själv tycker jag golf är ett spel. Alltså ingen idrott

stevebc
2008-12-16, 17:44
TV sporten vågade kanske inte jämnföra Sörenstam med Borg.
Meritmässigt (om man låter bli att jämnföra sporter) kan hon mycket väl göra det. Själv tycker jag golf är ett spel. Alltså ingen idrottGunde Svan är en grej men jag tycker inte hon slår Björn Borg. Har nog aldrig träffat en icke-svensk som inte vetat vem det var. Han var stor.

Eddie Vedder
2008-12-16, 19:02
Om vi vill göra det enkelt för oss att bestämma den största svenska idrottsmannen/idrottskvinnan kan vi ju sätta upp ett kriterium som helt enkelt bygger på "beundrad av flest människor vinner" och då känns ju J-O Waldner ganska ohotad.:D