handdator

Visa fullständig version : komma i form på 6 mån?

Juliet
2008-12-14, 18:14
Hinner man komma i form från nyår till sommaren? Jag är tjej, 26 år, knappt 160 lång och väger nästan 60 kg. Vill gå ner i vikt, mest för att jag känner mig småfet och less. Har skrivbordsjobb och borde rör på mig för kroppens o knoppens skull i största allmänhet. Men självklart skulle jag vilja fasta till min kroppsform lite. Har inte mkt energi och känner mig trött mest hela tiden. Jag har provat alla viktnedgångsmetoder, det som funkade var givetvis att räkna o hålla koll på intaget. Har tränat mkt i perioder = friskis o svettis kondition och gym. Men ofta håller det inte för att jag blir så arg på mig själv för ett lite snedsteg och så äter jag en chipspåse för att straffa mig själv eller nåt.

Jag pendlar till jobbet vilket gör att jag går upp 5.30 och kommer hem 18 -19 ungefär, lite olika. Jag är då ganska trött o hungrig, vill mest hem och äta, se på tv, sova. Det är inte lika deprimerande som det låter men jag har ingen lust att träna och såhär har det varit hela hösten. Fick in lite mer träning när det var ljust ute, då började jag jogga efter jobbet för då slapp jag hålla tiderna på friskis.

Jag tänkte börja planera och förbereda mig för att verkligen ge mig själv en seriös chans att komma i form till sommaren, ett halvår borde räcka för någon förändring... Nyår känns som en naturlig startpunkt. Hur börjar man om man verkligen vill skärpa sig? Jag är motiverad men den här gången ska jag planera så att det lyckas! Hur ska man tänka, måste man räkna kcal? och hur mycket och vad ska jag träna? Hur motiverar man sig att komma iväg? Funderar på att köpa hem en crosstrainer eller nåt, är det "bra"? Har du hållt på fram o tillbaka - vad gjorde att du tillslut fixade det och håller dig kvar i form?

Ostknäcket
2008-12-14, 18:26
Det borde inte vara några problem, försök att lägga dig på sisådär 500kcal underskott per dag, då hinner du gå ner 12kg på 6 månader, men riktigt så mycket behöver du inte gå ner i vikt tycker jag. För tips på hur du ska göra så står det många bra tips i "Deff - en guide" av King grub här på forumet

mattilainen
2008-12-14, 21:44
Tror garanterat du klarar detta utan problem, tänk dig en sommar där du känner dig snyggast av alla, skulle inte det vara nästan det bästa som finns?

kopierar in vad jag skrev i en annan tråd om hur jag motiverar mig för att träna, direkt kopierat så kan vara lite off thread

"Jag gjorde en träningsjournal för inte alls så längesedan där jag skriver upp varje gång jag tränat/vad jag tränar/hur hårt jag tränat det etc.. och det som gör det så bra är att när du sitter och tänker "ska jag träna idag?" så får iaf jag upp i skallen att "jo men då kan jag ju få ett till pass i min träningsjournal" tycker det är extremt roligt med feedback/tips.

När jag gjorde en träningsjournal så blev träningen lite av en kamp att visa att man kan, och det visar sig på resultaten ganska så mycket.

Testa och se, kanske hjälper dig, annars vill jag bara säga lycka till och hoppas allt går vägen, tänk på att inte ge upp då vägen inte alltid är rak."

Förstår också att du är trött när du kommer hem, men försök få in träningen som en rutin. Du kommer garanterat få mer energi på jobbet/vardagen när du börjat träna, du kommer känna dig gladare och roligare och på så sätt blir livet mer värt att leva :)

L-Sami
2008-12-14, 22:20
Det bästa är om du hittar till den här träningslivsstilen så att du inte slutar träna efter de 6 månaderna. Det jag menar med träningslivsstil är att du hittar en motionsform som känns roligt för dig istället för som ett "måste" , börja tänk vad träning ger för fördelar för dig och tänk hur du mår av att inte motionera, se till att träning/motion blir en del av ditt liv och ha så kul som möjligt när du tränar. Det blir lättare och roligare att träna då och du når målen effektivare. Sätt upp delmål, ha en bild i huvudet hur du vill se ut, börja skriv träningsjournal, utvärdera träning emellanåt och skapa ett slutgiltigt mål :)

Langster
2008-12-15, 10:55
Att hinna i form till sommaren bör inte vara något problem alls, du är ju knappast gravt överviktig.
Men jag tycker att 6 månader är för lång tid att endast tänka på fettförbränning. Du kommer att ledsna totalt på tanken att komma i form om du ska hålla på så länge.
Försök hitta en träningsform som du tycker är rolig så du kan vara konsekvent med träningen, att stå på crosstrainer hemma låter inte så kul... Tänk på att det räcker att träna 2-3 gånger i veckan, gå inte runt och tyck att du är dålig för att du inte tränar varje dag. Satsa på att bli så vältränad som möjligt under de 3 första månaderna utan att bry dig om att bränna fett, försök bli starkare, snabbare osv, öka prestationsförmågan. Jag tycker du kan äta vad du vill utan att må dåligt över det de 3 månaderna, så länge som vikten inte bara skenar iväg förstås...
Sen när det är 3 månader kvar så går du på en diet, förhoppningsvis har du då blivit konsekvent med träningen och tycker att det är kul, då går dietandet lättare, dessutom är det ljusare och varmare ute, vilket underlättar det också. Då kan du ta promenader de dagar du inte tränar. Gissa dig inte fram angående dietandet, du måste räkna ut hur mycket kalorier du ska få i dig för att gå ner i vikt. Ta reda på vad som faktiskt funkar, det finns massor med information om deff och diet på det här forumet. På 3 månader kan du lätt gå ner typ 10 kg utan att må dåligt och då kommer du även ha nya muskler från de första 3 månaderna som får formen att se ännu bättre ut!
Det känns säkert lättare att gå ner snabbt, istället för att under 6 månader plåga sig långsamt och må dåligt över varje snedsteg och varje gång du blir bjuden på fest osv...

Juliet
2008-12-16, 20:50
Ja det är först o främst träningen som måste till. Det känns som ett grymt stort hinder just nu, men det måste gå. Önskar att jag vore intresserad av en sport där man inte tänker på att man tränar, typ dans. Men det är jag inte så jag får försöka hitta roliga pass på gymmet istället. Tycker det är kul o träna på friskis så det känns inte alls plågsamt att vara där, men att ta sig dit. Jag tyckte det lät bra Langster att börja med en sak, på våren/sommaren känns det också lättare att skippa filmkvällar, tyngre mat och istället äta goda sallader o grilla bra mat. Tror jag ska testa det där gamla tricket att skriva in träningen i almanackan så det blir av.