handdator

Visa fullständig version : Tips på 120 cm säng!

MEDiAHORAN
2008-12-14, 11:44
Jo nu är det så att jag behöver en större säng, har bulkat och kört så jävla mycket latsdrag! Höhö nej men tvåsamheten kanske smyger sig på så har ni några tips på sköna 120 cm sängar inklusive madrass?

Jag sätter pristak på 10K, vill helst inte beställa på Internet. Så om ni har någon riktig favorit från IKEA eller Mio eller något känt ställe så får ni gärna tipsa! :)

capture
2008-12-14, 12:03
Jag köpte min säng härifrån: http://www.ana.se/ny_wip/levvillkor.php

Finns lokaler lite varstans där man kan provligga dem. Har även för mig att jag läst att de betalar reseersättning om man åker en bit ifrån och vill prova sängarna.

Själv köpte jag en 120*210 säng med den finaste madrassen. Gick på 10k för mig med lite rabatt inräknat.

Srednq
2008-12-14, 15:50
har en 120säng från ikea. sultan. resårbotten med ben och bäddmadrass på. tror den gick på strax under 5000:- för några år sen. funkar bra att sova två i med.

shadowfire
2008-12-14, 16:12
Sultan skien från ikea... sålde min gamla sultansäng o lade på ett par tusenlappar o köpte denna istället. Grymt nöjd, sover som en kung i den. Fick ont i ryggen av den gamla, trots att det är samma hårdhet osv på dem.

PowPow
2008-12-14, 17:20
har en 120säng från ikea. sultan. resårbotten med ben och bäddmadrass på. tror den gick på strax under 5000:- för några år sen. funkar bra att sova två i med.

Samma här. 120 sultan med en skön bäddmadrass. Jag lade mer krut på bäddmadrassen än resåren. Vet inte om det är rätt tänkt, men tyckte det blev skönast så. Tror det landade strax över 5000.

Funkar bra både för 1 och 2 personer.

Åk ut till ikea och testligg lite.

Svedberg
2008-12-14, 17:44
Mitt tips är en 140cm säng istället :) Tycker 120 är lite för klent om man ska sova 2.

Nitrometan
2008-12-14, 18:11
Mitt tips är en 140cm säng istället :) Tycker 120 är lite för klent om man ska sova 2.
Nej. Empiriska undersökningar visar att 120 cm är optimalt.

:)

:cool:

PowPow
2008-12-14, 18:12
Nej. Empiriska undersökningar visar att 120 cm är optimalt.

:)

:cool:

MItt empiriska underlag visar på samma sak.

strimman
2008-12-14, 18:39
Och jag som tyckte jag var "smart" som valde en 160cm istället för en 180cm, bara för att komma lite närmare. Men ni grabbar gillar att ligga riktigt nära! :naughty:

coxie
2008-12-14, 18:41
Skulle aldrig orka med något mindre än en 180 säng, jag vill ha mitt utrymme i sängen.

MEDiAHORAN
2008-12-14, 23:26
Skulle aldrig orka med något mindre än en 180 säng, jag vill ha mitt utrymme i sängen.Hmm men har ens IKEA 140, 160 och 180? Får man mest bang for the buck där? Ska man bara köpa t.ex. sängramen på 140 cm på ikea för att sedan satsa på en überergonomisk madrass?

PowPow
2008-12-14, 23:28
Och jag som tyckte jag var "smart" som valde en 160cm istället för en 180cm, bara för att komma lite närmare. Men ni grabbar gillar att ligga riktigt nära! :naughty:

Det är säkert en vanesak. Har man väl vant sig vid en massa utrymme så är detnog att gå tillbaka. Kan jag tänka mig i alla fall.

Jag har spenderat några månader 2 personer i en 90-säng också. I spanien, i maj-juli. Nästan 40 grader varmt, utan AC :D

Arne Persson
2008-12-14, 23:38
Jag kan bara varmt rekommendera Jensen Supreme Dynamique. Jag har den själv...;):)

MEDiAHORAN
2008-12-15, 00:25
Jag kan bara varmt rekommendera Jensen Supreme Dynamique. Jag har den själv...;):)http://www.blocket.se/vi/19086036.htm?ca=15_s haha well iofs har man en säng länge men lite över min budget :D

ChrisDEFC
2008-12-15, 00:31
jag hade en 160 säng och det va lagomt med två pers men vette fan om jag inte slår till på en 180*210 nästa gång så jag har fossingarna i sängen istället för ett "utskick". alla som undrar över 160 och 180 så är väl det vanliga att köpa två 80 resp två 90 sängar och sätta ihop dom sen köpa en stor bäddmadrass att lägga över som är hel, så gjorde jag och exet iaf. nu ska jag snart flytta till en 1½lägenhet och va fan ska man ha då, 120 verkar som det största jag får in, skönt när man är själv, skönt när/om man får ragg =) större säng kan man ju köpa när det blir seriöst.

Edit: det jag skulle säga va att jag och exet hade en säng från jysk, en som va av deras bättre och den va inte speciellt bra kan jag säga... så jysk är nog mer om man har fruktansvärt dålig ekonomi och ska ha nått tillfälligt eller är väldigt okräsen, sov visserligen bra i sängen första året då...

PowPow
2008-12-15, 00:33
En annan fördel med mindre säng är ju att man får mer rum över.

Kryss
2008-12-15, 00:44
Köpte själv en 120 för 1 år sen och nu när man hamnat i ett förhållande så kommer ångesten krypande att man inte tog något större.
Det blev Ikeas sultan saltnes i Medium vilket är gudomligt bekvämt när man sover själv, när man sover två är det dock inte lika roligt. Så man borde väl ha tagit en fast :(

MEDiAHORAN
2008-12-15, 17:01
Okej nu har jag mätt mitt rum och ett element är 123 cm från väggen vilket betyder att jag får in en 120 cm säng och har pratat med mor och hon säger att det viktigaste är en bra madrass och att man kan ha medar / ben. Sedan kanske det är bra om madrassen är hyfsat hård då jag väger ca 85 kg och kanske går upp lite inom några år. Är det någon übermadrass som ni rekommenderar? :)

Kaboffastar
2008-12-15, 17:52
detta säger väl allt egentligen

www.ikea.se/sangtest :D

Versus
2008-12-15, 18:05
Köpte faktiskt ny 120cm säng på SOVA sängvaruhuset för några veckor sedan. Fick hem den efter 2 veckor och har nu haft den i snart 2 veckor.

Grymt skön! Min kosta totalt med 20% rabatt ca 7500kr. Tog någon äckligt dyr latexmadrass som bäddmadrass och jäklar var svalt och skönt det blev med det.

Ikea sängar får jag bara ont i ryggen av, och då har jag ändå haft deras dyraste. De gör sängarna så jäkla hårda så ryggen (iaf min) får inget stöd.

Jag rekommenderar att man går till en "riktig" sängvaruhusbutik.

MEDiAHORAN
2008-12-15, 18:05
detta säger väl allt egentligen

www.ikea.se/sangtest :DJag tror bestämt du avgjorde mitt framtida köp, ny fråga, går en 120cm säng in i en vanlig kombi? :-/

Kaboffastar
2008-12-15, 18:10
tveksamt.. hyr en kärra?

Kaboffastar
2008-12-15, 18:13
Sen åsikt nr.2. Håller med dem som tycker 120 är lite för dåligt för att sova 2 i en längre tid. har man plats och råd så tycker jag man bör satsa på 2*90

MEDiAHORAN
2008-12-15, 20:19
Sen åsikt nr.2. Håller med dem som tycker 120 är lite för dåligt för att sova 2 i en längre tid. har man plats och råd så tycker jag man bör satsa på 2*90Okej får väl bli att hyra släp tror dock inte vi har dragkrok haha :D Men skall kolla ett företag som heter Sängjätten om det har något, skulle kunna ändra om i rummet så jag får en 140 cm säng men då har jag ingenstans att ha garderoben. Sedan blir det väl 2*90cm när och om man flyttar ihop med någon, en skön 120 cm singelsäng är ju najs då man kan sova två iaf halvbra :P

Men antagligen så får jag mest bang for the buck under 5K om jag köper en IKEA Sultan Svaneholm?

paragon
2008-12-15, 20:21
120 är för lite, säg att ni får hem 2 brudar på trekant och dom ser sängen och vänder i dörren då ångrar ni nog att ni inte köpte en större säng.

man ska inte snåla på såna viktiga saker

MEDiAHORAN
2008-12-15, 20:59
Okej beställer nog från nätet då:

Sultan Svaneholm 120 cm 3395:-
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90073803

Sultan 20 cm ben 159:-

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90075656

Sedan är det värt att lägga till extra för deras dyraste bäddmadrass tro?

Sultan timan 120 cm 995:-

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50073490

eller

Sultan Tuvebo 120 cm 1495:-

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60073588

Sedan går hemleverans på 495:-

5544 SEK för de dyraste alternativen inklusive hemleverans, fast ska visst finnas olika hårdheter har jag läst, dessa verkar inte gå att välja när man handlar på nätet...

MEDiAHORAN
2008-12-16, 12:58
Någon som vet om man kan välja olika hårdhet på Svaneholm madrasserna från IKEA, hittar inget sådant alternativ på deras hemsida...

Har mailat dem om detta men om någon vet så är det bara att hojta :P

Dreas
2009-08-15, 01:34
Jag tar och bumpar denna tråd lite: Är i behov av en ny säng, den jag köpte förra året på Ikea håller på att ta död på mig. Sover på magen, så jag tog den hårdaste sängen de hade, stoooort misstag. Så nu söker jag en ganska mjuk eller om man kan kalla det en mellanhård säng.

Priset får väl vara, vad ska vi säga, max 5k, men ifall lite mer betyder himmelriket så får det väl gå. Var till en polare som hade handlat 2*80 på Jysk, den verkade rätt bra. Men spotta ut tips och idéer!

vicarious
2009-08-15, 02:10
Jag har en 180's :em:

Chaan
2009-08-15, 02:53
Är det någon übermadrass som ni rekommenderar? :)

Tempur.

Ska man bara köpa t.ex. sängramen på 140 cm på ikea för att sedan satsa på en überergonomisk madrass?

Om ens det.. själv ogillar jag fjädrar och skit i sängar och anser att den bästa sängen är plan och stabil i botten sedan har den en hård skumgummimadrass (svårt att få tag i nuförtiden) och överst en riktig tempurmadrass (inte den tunnare varianten alltså).

Därutöver så hjälpte jag exet att skruva ihop IKEA-sängen, det var konstruktionsfel på den iaf.. skulle själv aldrig köpa något avancerat från IKEA. Inte för inte som alla skämtar om hur svårt det är att sätta ihop skiten - det är ju egentligen ett lågbudgetmärke.

Om du ska prova tempur eller motsvarande memoryskum så tar det 2-3 dygn innan kroppen vänjer sig - gäller oftast även tempurkuddar.. alltså nacken vänjer sig. Det är pga tempur är förhållandevis hårt. Får som träningsvärk första nätterna.

Pepparkakssmurfen
2009-08-15, 09:20
Jag tar och bumpar denna tråd lite: Är i behov av en ny säng, den jag köpte förra året på Ikea håller på att ta död på mig. Sover på magen, så jag tog den hårdaste sängen de hade, stoooort misstag. Så nu söker jag en ganska mjuk eller om man kan kalla det en mellanhård säng.

Priset får väl vara, vad ska vi säga, max 5k, men ifall lite mer betyder himmelriket så får det väl gå. Var till en polare som hade handlat 2*80 på Jysk, den verkade rätt bra. Men spotta ut tips och idéer!

Kan rekommendera kungsängens sängar (www.kungsangen.com)(har själv en Gustav III),fast då får du tänja lite på din sängbudget,men det är det värt! (hemleverans ingår dessutom).

Dreas
2009-08-15, 14:05
Kan rekommendera kungsängens sängar (www.kungsangen.com)(har själv en Gustav III),fast då får du tänja lite på din sängbudget,men det är det värt! (hemleverans ingår dessutom).Det gör inte så mycket, dock bor jag i Karlstad så det blir nog svårt att få en dit? Sen vet jag ju inte hur mjuka sängarna är heller, skulle behöva testa en.

kålman
2009-08-15, 14:16
120 är för lite, säg att ni får hem 2 brudar på trekant och dom ser sängen och vänder i dörren då ångrar ni nog att ni inte köpte en större säng.

man ska inte snåla på såna viktiga saker

ingen risk för dessa grappar, 120 duger åt fröken höger :-)

Linnet
2009-08-15, 14:18
Det gör inte så mycket, dock bor jag i Karlstad så det blir nog svårt att få en dit? Sen vet jag ju inte hur mjuka sängarna är heller, skulle behöva testa en.

Åk till Sonnelids, där får du bra hjälp, även sängjätten är kunniga och trevliga.

Jag själv har en Svane Excellent som är en grym säng på alla sätt och vis!

isato
2009-08-15, 14:26
Jag har köpt en tempur bäddmadrass. Funkar det att den på en vanlig skummadrass eller måste det vara en resårmadrass?

Dreas
2009-08-15, 14:45
Åk till Sonnelids, där får du bra hjälp, även sängjätten är kunniga och trevliga.

Jag själv har en Svane Excellent som är en grym säng på alla sätt och vis!Sonnelids är det Mio som säljer va? Mio, Sängjätten och Jysk är de ställen jag tänkt besöka iaf, ifall inte någon har något annat att rekommendera? Tror att deras sängar håller högre kvalité än IKEAs.

Johan O
2009-08-15, 15:37
Var på IKEA och kollade på sängar... Höll på att få roidrage på alla valmöjligheter. Allvarligt alltså, jag är ett stort fan av PPM-systemet och alla dess möjliga val, men köpa säng på IKEA är bara förvirrande.
Sen har dom sytt på HANDTAG i tyg på sidan på alla jävla madrasser! Hur fult är inte det?!
Kollade också runt på EM, Mio osv. men blev aldrig imponerad av något i min prisklass.
Men idag så hittade jag en återförsäljare för KOZ. Jävlar va fina grejjor! Det blev givetvis en beställning.
www.koz.se

Dom billigaste varianterna går nog att klämma in i din budget.

Dreas
2009-08-15, 16:52
Var på IKEA och kollade på sängar... Höll på att få roidrage på alla valmöjligheter. Allvarligt alltså, jag är ett stort fan av PPM-systemet och alla dess möjliga val, men köpa säng på IKEA är bara förvirrande.
Sen har dom sytt på HANDTAG i tyg på sidan på alla jävla madrasser! Hur fult är inte det?!
Kollade också runt på EM, Mio osv. men blev aldrig imponerad av något i min prisklass.
Men idag så hittade jag en återförsäljare för KOZ. Jävlar va fina grejjor! Det blev givetvis en beställning.
www.koz.se

Dom billigaste varianterna går nog att klämma in i din budget.Verkar intressant, fanns på Karmgatan i Karlstad, ligger nära Jysk och inte långt ifrån Mio heller, man tackar :)

Dreas
2009-08-27, 00:29
www.koz.se

Dom billigaste varianterna går nog att klämma in i din budget.Var tack vare ditt inlägg gick jag till Sängcompaniet och tittade på sängar. De hade utförsäljning på två sängar, continentalsängar av Koz nr 2 och 3. Var även till de andra ställena och den säng som var närmast de två var på Sängjätten. Såklart var Koz 3an skönast att prövligga i iaf, och prislappen var därefter. Någon som har en Koz och kan säga något om den?

kaer
2009-08-27, 09:17
Tempur.
Därutöver så hjälpte jag exet att skruva ihop IKEA-sängen, det var konstruktionsfel på den iaf.. skulle själv aldrig köpa något avancerat från IKEA. Inte för inte som alla skämtar om hur svårt det är att sätta ihop skiten - det är ju egentligen ett lågbudgetmärke.

Jag kan inte hålla med här. Ikea VAR ett budgetmärke, med illa passande delar osv, förr i tiden, den stämpeln har hängt kvar.
Konsturktionsfel, varför skickade ni inte tillbaka den eller bad dem åtgärda det isåfall?
Jag skulle nog säga att man får ett mervärde i att handla ikeagrejjer, helt enkelt bygger deras affärsmodell på enorma volymer som gör att de kan hålla extremt låga priser i förhållande till vad man får.
Även om en ikea-säng inte kan mätas med t ex en hästens så får man mer än vad man betalar för skulle jag säga.

Ska snart köpa säng snart, men det är iofs itne givet att det blir ikea.

Lando
2009-08-27, 09:26
Kungsängen tycker jag är bra, och kostar definitivt under 10 000.

Pepz
2009-08-27, 09:30
Jag kan inte hålla med här. Ikea VAR ett budgetmärke, med illa passande delar osv, förr i tiden, den stämpeln har hängt kvar.
Konsturktionsfel, varför skickade ni inte tillbaka den eller bad dem åtgärda det isåfall?
Jag skulle nog säga att man får ett mervärde i att handla ikeagrejjer, helt enkelt bygger deras affärsmodell på enorma volymer som gör att de kan hålla extremt låga priser i förhållande till vad man får.
Även om en ikea-säng inte kan mätas med t ex en hästens så får man mer än vad man betalar för skulle jag säga.

Ska snart köpa säng snart, men det är iofs itne givet att det blir ikea.

fast hästen blev ju typ sämst i test.
Ikea kom tvåa och ekornes vann
http://www.dn.se/ekonomi/billig-sang-klarar-sig-bast-i-test-1.273674

mela
2009-08-27, 09:31
IKEAs Sultan Storfors är den bästa IKEAsängen. Helt underbar! Hade först en 120 i 4 år och har haft en 140 i ett år nu. Skönare säng finns det inte.

Johan O
2009-08-27, 09:46
Var tack vare ditt inlägg gick jag till Sängcompaniet och tittade på sängar. De hade utförsäljning på två sängar, continentalsängar av Koz nr 2 och 3. Var även till de andra ställena och den säng som var närmast de två var på Sängjätten. Såklart var Koz 3an skönast att prövligga i iaf, och prislappen var därefter. Någon som har en Koz och kan säga något om den?

Härligt!
Beställde själv en KOZ 2 continental 160cm. Fick också kampanjpris. En tvåa för samma pris som en etta normalt kostar tydligen.
Beställde även dom "dyra" benen. Dom korta och breda, så sängen bara står på fyra ben. Snyggt som fan!

Får min i slutet på nästa vecka.

Dreas
2009-08-27, 09:48
Härligt!
Beställde själv en KOZ 2 continental 160cm. Fick också kampanjpris. En tvåa för samma pris som en etta normalt kostar tydligen.
Beställde även dom "dyra" benen. Dom korta och breda, så sängen bara står på fyra ben. Snyggt som fan!

Får min i slutet på nästa vecka.Trean var med fötter,bäddmadrass och en 90 fast och en 9 mediummadrass. Jag vet inte hur jag ska göra dock, det är riktigt mycket pengar, men tänkte även att ifall jag köper en rejäl säng och sover som en prins i 5-10 år så är det fan lätt värt det!

kaer
2009-08-27, 10:09
fast hästen blev ju typ sämst i test.
Ikea kom tvåa och ekornes vann
http://www.dn.se/ekonomi/billig-sang-klarar-sig-bast-i-test-1.273674

Möjligt, poängen var ju att man fick mycket för pengarna på ikea, även om de kanske inte kan mäta sig med det som ät top notch och jag bara drog till med hästens.
De gånger jag sovit i hästenssängar har jag tyckt de varit verkligt sköna.

MrPowa
2009-08-27, 10:13
Själv har man en Svane bättre säng har ja aldrig legat i haft snart 2 år. Enda är väll att den kosta mycket men sömn är viktigt.