Logga in

Visa fullständig version : Påstående om att man blir degig av att bara skära ned på kosten

Tridnod
2008-12-11, 12:12
När jag gått ned i vikt så har jag fortfarande lite fett kring bilringarna och på brösten. Alltså där jag gått ned såpass mycket att jag inte kan gå ned mer, både för att det ser sjukligt ut samt att min vikt är alldeles för låg för min ålder/längd.

En som jag pratade med sa att detta berodde på att jag konditionstränade för lite/rörde på mig för lite med intensiv träning. Att jag skulle bli av med detta så fort jag började löpa i samband med viktnedgång.

I min värld låter inte det korrekt då man inte kan punktbränna fett så då borde väl inte själva löpandet avhjälpa detta oestetiska fettet mer än att skära ned på maten?

D.v.s, min kropp kommer väl inte se annorlunda ut om jag fortsätter äta 2500 kalorier/dag och löper en timma varje dag istället för att inte löpa alls och att dra in motsvarande energiförlust på maten istället!?

Är jag ute och cyklar eller är det som jag säger och att det som man kan göra än att bli bredare upptill?

roosm
2008-12-11, 12:49
Hur lång e du, vad väger du och hur gammal är du?
Jag skulle gissa på att du har fett där och det ser "oestetiskt" ut just eftersom du inte har gått ned till en tillräckligt låg kroppsfett % för att bli av med det fettet. Tipset är att träna styrketräning så att du bygger lite muskler. På så sätt kan du sedan gå ned mer i kroppsfett utan att det ser "sjukligt ut". Det krävs mer för att få tydliga magmuskler om du har mindre magmuskulatur än om du är vältränad med mycket muskelmassa. Sen är det olika från person till person hur lätt man har att få tydlig muskulatur samt vart man tappar fettet sist.

Nej, det går inte att punktförbränna fett, men det är definitivt en god idé att träna. Jag hade som sagt rekommenderat styrketräning, men även löpträning är absolut mycket bättre än ingen träning. Om du inte tränar alls och äter mindre istället blir skillnaden att du får minde muskulatur och det blir lätt så att det ser ut som att man suttit i koncentrationsläger istället för att man är vältränad med definierad muskulatur.

Guddi
2008-12-11, 15:02
D.v.s, min kropp kommer väl inte se annorlunda ut om jag fortsätter äta 2500 kalorier/dag och löper en timma varje dag istället för att inte löpa alls och att dra in motsvarande energiförlust på maten istället!? Självklart kommer du att se annorlunda ut om du tränar. Du påverkar en mängd hormoner som i sin tur påverkar fettinlagring, du kommer lägga på dig lite muskler, du kommer bränna mera fett kring buken mm..

Tridnod
2008-12-11, 15:45
Guddi>

Problemet är att jag har kort överkropp och är ca 174. Mycket hamnar då runt buken men du menar alltså att löpträning gör att man tappar mer sådant fett än bara genom att lägga sig på kaloriunderskott? Då talar vi ju ändå om att punktbränna fett???

Missförstå mig inte, jag lyfter skrot om än inte så mycket och siktar långsiktigt på att få en fastare, muskligare kropp vilket jag till viss del har men "handtagen " på sidorna är kvar ändå tyvärr. Jag ska träna så att jag blir ännu lite muskligare men går jag ned för mycket i vikt räknat i fett så ser jag utmärglad ut i ansiktet. Därför som jag fick höra att jag skulle börja löpträna för att som Guddi säger få bort bukfettet men jag betvivlar att det skulle hjälpa mer än att ligga på soffan på kaloriunderskott och lyfta skrot ett par ggr./veckan. Annars så måste det ju innebära att man kan punktbränna fett, trots vad alla säger.

King Grub
2008-12-11, 15:50
Det är inte punktförbränning. Punktförbränning är när fettvävnad i anslutning till en arbetande muskel skulle förbrännas mer ju där. Punktförbränning i den meningen finns också, men är i praktiken obetydlig för synliga resultat.

Att hormonbalansen påverkar hur och var fett lagras in och förbränning, och vilken sorts massa som nybildas och bryts ned - fettfri massa eller fettvävnad - vid ett visst kaloriöver- eller underskott är ett faktum. Och vad påverkar hormonbalansen? Jo - kost och aktivitet.

Fettförbränningen över ett dygn blir lika stor vid ett visst kaloriunderskott hur du än åstadkommer det - kalorirestriktion eller motion, men träning har andra fördelar som ger skillnad över en längre mätperiod, inte minst på hälsa och välbefinnande.

Tridnod
2008-12-11, 15:56
King Grub>

tack för svaret men jag förstår inte språket du talar, i alla fall inte mittsektionen i ditt inlägg :)

För att göra det enkelt, kan jag på något sätt få mitt synliga fett runt buken att minska mer genom en viss sorts träning/kostuppläg?
Helt enkelt kan jag få synliga resultat eller är det bara att acceptera att det är så här jag ser ut och att jag får träna på ett sånt sätt som kanske tar bort fokuset på fettet kring buken/midjan genom kompenserad större överkropp?

Tridnod
2008-12-11, 16:05
Kan säga att mitt tvådagars pass ser ut såhär:

Dag 1 3*10

Bänkpress
Axelpressar hantel
Benpress
Triceps extensions
Magträning i masking

Dag 2 3*10

Ryggresningar
Roddmaskin
Latsdrag
Biceps curl EZ-stång

Ett kondispass i veckan med lagsport och ligger på ca 500-750kcal underskott per dag.

Jag är alltså ute efter att bli lite muskligare och inte att bli stor.
Finns det något som kan förändra just den problematiken med det synliga bukfettet nämnvärt förutom just det jag gör nu.

Danny Devito
2008-12-11, 16:10
Hur gammal är du? Hur länge har du tränat?

Tridnod
2008-12-11, 17:14
22 och tränat till och från sen jag var 18 men det först nu som jag gör det för att få till snyggare/hårdare kropp (ej biffig).

Fatcan
2008-12-11, 19:36
Att hormonbalansen påverkar hur och var fett lagras in och förbränning, och vilken sorts massa som nybildas och bryts ned - fettfri massa eller fettvävnad - vid ett visst kaloriöver- eller underskott är ett faktum. Och vad påverkar hormonbalansen? Jo - kost och aktivitet.

Så vill man förlora så mycket bukfett som möjligt under deff är det altså en stor fördel att köra mycket cardio?

AmericanDragon
2008-12-11, 20:04
Så vill man förlora så mycket bukfett som möjligt under deff är det altså en stor fördel att köra mycket cardio?

Man åstakommer väl samma fettminskning vid buken via samma kaloribalans även om man tar sig dit via cardio, gym eller inget av dem?

Eddie Vedder
2008-12-11, 20:10
Man åstakommer väl samma fettminskning vid buken via samma kaloribalans även om man tar sig dit via cardio, gym eller inget av dem?

Nej. Uthållighetsträning har extra gynnsam inverkan på förbränning av viskeralt fett i bukregionen.

Fatcan
2008-12-11, 20:20
Nej. Uthållighetsträning har extra gynnsam inverkan på förbränning av viskeralt fett i bukregionen.

Ok, men inte subkutant fett altså? Det är ju det som är det största problemet för att få fram rutorna.

Vad menas med uthållighetsträning här? Jogging flera km eller har en rask promenad på 1,5h också en effekt?

King Grub
2008-12-11, 20:26
Vad menas med uthållighetsträning här? Jogging flera km eller har en rask promenad på 1,5h också en effekt?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3229939&postcount=13

Fatcan
2008-12-11, 20:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3229939&postcount=13

Hur är det med subkutant fett i magregionen då?

King Grub
2008-12-11, 20:36
Eddie skrev nog viskeralt av en anledning, tror jag.

Nej, det sker ingen preferentiell förbränning av subkutant fett.

Lavorini
2008-12-11, 20:43

Mätbart eller märkbart?

King Grub
2008-12-11, 20:44
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=106947&highlight=visceral

Tridnod
2008-12-11, 20:48
Viskuralt subkutant...alltså kan inte någon översätta och säga hur jag ska göra för att få bort det värsta bukfettet med vanliga ord som en vanlig person som släpar sig till gymmet 2 ggr./veckan förstår?

Tycker fortfarande inte att det har kommit något enkelt svar på om det spelar roll om jag utför någon aktivitet eller bara går ned i i vikt genom att äta mindre.

Kort och gott, kan någon aktivitet avhjälpa särskilt synligt bukfett som inte kostförändring gör och vad skulle detta var? Spinning, snabba promenader etc....

Eddie Vedder
2008-12-11, 20:53
Viskuralt subkutant...

Viskeralt är fettet som ligger runt organen i bukhålan. Subkutant är fettet under skinnet.

King Grub
2008-12-11, 21:05
hur jag ska göra för att få bort det värsta bukfettet med vanliga ord som en vanlig person som släpar sig till gymmet 2 ggr./veckan förstår?

Ät mindre, träna mer.

Guddi
2008-12-11, 22:12
Tycker fortfarande inte att det har kommit något enkelt svar på om det spelar roll om jag utför någon aktivitet eller bara går ned i i vikt genom att äta mindre.

Kort och gott, kan någon aktivitet avhjälpa särskilt synligt bukfett som inte kostförändring gör och vad skulle detta var? Spinning, snabba promenader etc....Jag svarade hur klart som helst på din fråga. Det spelar roll!

Om du vill att någon ska lägga upp något slags optimalt program till dig så får du gå till en självutnämnd "guru" (tex på T-nation) som drar ut något ur röven eller så får du ta till dig principerna du får här och sen snickra ihop ett eget program som följer dem principerna och som passar dig i ditt liv och med de förutsättningar du har.

En dålig hormonbalans kommer att leda till att du lagrar fett på ofördelaktiga ställen så som på och omkring buken. Träning är ett väldigt bra sätt tillsammans med en bra kost för att motverka en dålig hormonbalans. Följ råden i Grubs deffguide och ta till dig ett bra gymprogram där du kör igenom kroppen 2 gånger per vecka och lägg till några konditionspass av den form du föredrar så har du kommit långt. Sen får det ta lite tid, man kan inte fixa det över en natt. Sen har vi precis som du skriver alla olika förutsättningar, det kanske är så att du inte kan bli av med fettet på magen utan att se utarmad ut i ansiktet, men det vet du inte förrän du verkligen försökt....