Visa fullständig version : Deffning i form av strypt kolhydratsintag.
DanielMohlin
2008-12-10, 20:30
Hejsan!
Är ny här på forumet och har några frågor.
Detta är första gången jag prövar mig på en seriös deff.
Hade tänkt att tappa så mycket fett som möjligt den kommande månaden. Det hade jag tänkt göra genom att äta regelbundet och försöka strypa intaget av kolhydrater så gott det går. Jag kommer även att träna på som vanligt vilket innebär 3-4 gympass i veckan där jag kör tung styrketräning och 2-3 kondispass i form av springrundor, cykling och badminton :).
Jag är 198 cm lång och väger 101kg.
Här är vad jag fick i mig igår.
kl 09.00 Frukost: 1st proteindrink (30g protein) 1.5 starbar (30g protein) koffein tablet, omega 3 och vitaminer.
Totalt ca 400kcal
kl 12.30 Mellanmål: 1 st proteindrink (30g protein) 2 st äpplen (~1g protein) Sojabönor (9g protein)
Totalt ca 400kcal
kl 15.40 Lunch: Två kycklingbröstfileer med grönsaker (60g protein)
Totalt ca 300 kcal
kl 18.40 Mellanmål: 1 st proteindrink (30g protein) ett äpple (~0.5g protein) och en halv starbar (10 g protetin)
Totalt ca 280 kcal
kl 21.15 Kvällsmat en burk tonfisk med grönsaker (33g protein)
Totalt ca 160 kcal
Hur tycker ni detta ser ut? För mig är detta ganska mycket då jag inte är så stor i maten. Jag kommer fram till att detta blir totalt 1540 kcal om jag räknar rätt. Även räknat fram till att jag har ett bee på 2300 ungefär. Detta innebär att jag skulle tappa ungefär 750kcal om dagen. Är detta för mycket då jag inte vill förlora muskelmassa? En grej till jag tänkt på, ska jag skippa mjölken att blanda proteindrinkarna med? Tycker väl som alla att det blir mkt godare med mjölk?
Jag ber om ursäkt i förväg om jag råkat posta denna tråd fel, eller om något är diffust. Jättetacksam för svar!
Mvh Daniel Mohlin
Scratch89
2008-12-10, 20:35
Det är väldigt lite mat, med tanke på hur stor du är. Sedan verkar det inte vara mycket riktig mat, utan mest piller och pulver. Se till att äta mer ordentlig mat. Ägg är bra mat om du försöker dra ner på kolhydraterna. Omelett till frukost kanske?
Lavorini
2008-12-10, 20:40
Vad är det du tror ska uppnå genom att i princip nolla kolhydraterna? Du kommer inte kunna träna med lika hög intensitet om du gör det, vilket i längden kommer att vara synonymt med muskelförlust. Vidare så ser du ut att få i dig relativt lite fett. Försök bl.a. få i dig makrill i tomatsås istället för tonfisk (t.ex.).
Det är jättesvårt att säga om du kommer förlora muskelmassa då det beror på en hel del faktorer, men bl.a. det jag skrev i ovanstående stycke kommer sannolikt påverka.
Angående mjölken så är den ju relativt energirik, så om du har "råd" så kan du fortsätta blanda med den. Det finns dock mycket forskning som påvisar en positiv effekt av mejeriprodukter under en viktnedgång, så det är helt klart bra att få i sig.
Vad är det du tror ska uppnå genom att i princip nolla kolhydraterna? Du kommer inte kunna träna med lika hög intensitet om du gör det, vilket i längden kommer att vara synonymt med muskelförlust. Vidare så ser du ut att få i dig relativt lite fett. Försök bl.a. få i dig makrill i tomatsås istället för tonfisk (t.ex.).
Det är jättesvårt att säga om du kommer förlora muskelmassa då det beror på en hel del faktorer, men bl.a. det jag skrev i ovanstående stycke kommer sannolikt påverka.
Angående mjölken så är den ju relativt energirik, så om du har "råd" så kan du fortsätta blanda med den. Det finns dock mycket forskning som påvisar en positiv effekt av mejeriprodukter under en viktnedgång, så det är helt klart bra att få i sig.
Han vill antagligen uppnå kitosis eller vad det nu heter. Har läst Palombo-dieten som förespråkar just det, men även där har jag för mig det förekommer ett stort kolhyderat-mål i veckan som skall bygga upp glykogen-reserver. Jag är dåligt på sådant här, någon annan fyller säkert på.
Lavorini
2008-12-10, 20:55
Han vill antagligen uppnå kitosis eller vad det nu heter. Har läst Palombo-dieten som förespråkar just det, men även där har jag för mig det förekommer ett stort kolhyderat-mål i veckan som skall bygga upp glykogen-reserver. Jag är dåligt på sådant här, någon annan fyller säkert på.
Ketosis tänker du nog på :) Men jo, det förstod jag också. Men jag ser inga fördelar med det om man tränar rätt mycket, jämfört med att vara en kontorsarbetare som på sin höjdgår några promenader i veckan.
DanielMohlin
2008-12-10, 20:58
Det är väldigt lite mat, med tanke på hur stor du är. Sedan verkar det inte vara mycket riktig mat, utan mest piller och pulver. Se till att äta mer ordentlig mat. Ägg är bra mat om du försöker dra ner på kolhydraterna. Omelett till frukost kanske?
Jo absolut, hade inte mycket till "frukost" hemma och hade inte orken att börja steka kött av något slag. Ursäkterna kommer direkt känner jag, men håller på att försöka vänja mig vid att gå upp tidigt. Nu har jag köpt ägg ialf till imorgon :)
DanielMohlin
2008-12-10, 21:03
Jag har en vän som nolla kolhydraterna och han gick ner massor under 2 månader, mellan 15-20 kg. Sen rådfråga jag en personlig tränare på gymet som tyckte jag skulle testa på det, så då tänkte jag lets go. Men det är med maten som jag är lite osäker. Nu när jag nollar kolhy så försvinner det så mkt av den mat jag gillar :). Du tycker alltså att jag borde käka på som vanligt, inte skippa kolhydraterna, för att jag tränar ändå tillräckligt mycket? Vill få till så snabba resultat som möjligt. Kommer bara köra denna diet under en månad för att sedan utvärdera och se vad som hänt med kroppen. Kolhydrater binder väl fett, så om jag nollar det borde jag väl tappa endel fettmassa, eller?
DanielMohlin
2008-12-10, 21:04
Tack för svaren hitills!
Lavorini
2008-12-10, 21:13
Jag har en vän som nolla kolhydraterna och han gick ner massor under 2 månader, mellan 15-20 kg. Sen rådfråga jag en personlig tränare på gymet som tyckte jag skulle testa på det, så då tänkte jag lets go. Men det är med maten som jag är lite osäker. Nu när jag nollar kolhy så försvinner det så mkt av den mat jag gillar :). Du tycker alltså att jag borde käka på som vanligt, inte skippa kolhydraterna, för att jag tränar ändå tillräckligt mycket? Vill få till så snabba resultat som möjligt. Kommer bara köra denna diet under en månad för att sedan utvärdera och se vad som hänt med kroppen. Kolhydrater binder väl fett, så om jag nollar det borde jag väl tappa endel fettmassa, eller?
Jo, men av dessa "15-20kg" så var säkert ~90% av dem vätska och glykogen, något som kommer tillbaka rätt omgående när man går tillbaka till en normal kosthållning (med kolhydrater).
Du behöver glykogen (som är lagrade kolhydrater i muskelaturen) för att klara av att prestera bra på gymmet, och du behöver prestera bra för att bibehålla den muskelmassa du byggt upp. Visst, du kan prova, men jag tror inte det är den bästa metoden. Jag skulle istället rekommendera att du drar ner (inte nollar) kolhydratintaget och istället centrerar större delen av det i samband med träning.
Var har du fått för dig att kolhydrater binder fett?!
Lavorini
2008-12-10, 21:18
Jag brukar ha för vana att posta den här studien vid sådana här tillfällen:
Ketogenic low-carbohydrate diets have no metabolic advantage over nonketogenic low-carbohydrate diets.
Johnston CS, Tjonn SL, Swan PD, White A, Hutchins H, Sears B.
BACKGROUND: Low-carbohydrate diets may promote greater weight loss than does the conventional low-fat, high-carbohydrate diet. OBJECTIVE: We compared weight loss and biomarker change in adults adhering to a ketogenic low-carbohydrate (KLC) diet or a nonketogenic low-carbohydrate (NLC) diet. DESIGN: Twenty adults were randomly assigned to the KLC (60% of energy as fat, beginning with approximately 5% of energy as carbohydrate) or NLC (30% of energy as fat; approximately 40% of energy as carbohydrate) diet. During the 6-wk trial, participants were sedentary, and 24-h intakes were strictly controlled. RESULTS: Mean (+/-SE) weight losses (6.3 +/- 0.6 and 7.2 +/- 0.8 kg in KLC and NLC dieters, respectively; P = 0.324) and fat losses (3.4 and 5.5 kg in KLC and NLC dieters, respectively; P = 0.111) did not differ significantly by group after 6 wk. Blood beta-hydroxybutyrate in the KLC dieters was 3.6 times that in the NLC dieters at week 2 (P = 0.018), and LDL cholesterol was directly correlated with blood beta-hydroxybutyrate (r = 0.297, P = 0.025). Overall, insulin sensitivity and resting energy expenditure increased and serum gamma-glutamyltransferase concentrations decreased in both diet groups during the 6-wk trial (P < 0.05). However, inflammatory risk (arachidonic acid:eicosapentaenoic acid ratios in plasma phospholipids) and perceptions of vigor were more adversely affected by the KLC than by the NLC diet. [B]CONCLUSIONS: KLC and NLC diets were equally effective in reducing body weight and insulin resistance, but the KLC diet was associated with several adverse metabolic and emotional effects. The use of ketogenic diets for weight loss is not warranted.
Am J Clin Nutr. 2006 May;83(5):1055-61.
Anders The Peak
2008-12-10, 21:42
Jag tror inte att det är helt fel att nolla kolhydraterna under första veckan och sedan öka på dem några veckor tills man är uppe kring 30-40E% kolhydrater men då med ett underskott av energi. Hur stort underskottet ska vara beror lite på hur kraftig man är och hur aktiv man är i livet.
Men som sagt om man är kontorsslav och rätt inaktiv så verkar Atkins modellen fungera bäst.
DanielMohlin
2008-12-10, 21:54
Innan jag fick för mig att börja med detta så åt jag ca 2 ggr per dag och kom absolut inte upp till mina 2300kcal utan träning. Jag tränar ganska hårt i veckorna också och ändå tycker jag inte det händer så mycket. Jag ökar visserligen i vikter på gymmet hyfsat stadigt men jag ser ingen skillnad. Kan vara så att jag käkat nyttigt en vecka och tränat på bra och så har jag ändå gå upp något kilo. Jag har jättemycket att lära, men då jag känner att inget händer så kände jag att jag ville testa och skippa kolhydrater för att se vad som händer. Men det verkar som ni tycker att det är inte det bästa sättet för att se snabba resultat. Får kanske tänka om detta lite.
DanielMohlin
2008-12-10, 21:57
Har en omega 3 burk med kapslar som heter 3x strenght fish fats. Står att man kan ta 3-4 ggr om dagen en sån kapsel för att det ska hjälpa till med förbättringen. Tycker ni jag ska följa det? Förut har jag bara tagit en, för jag trodde det räckte, men kanske hjälper bättre att ta 3-4 st om dagen.
Att gå ner 15-20kg på 2 månader låter ganska mycket om man har som mål att behålla muskelmassa, blir ca: 1,8-2,5 kilo i veckan.
Mvh Andreas.
Lavorini
2008-12-10, 22:15
Innan jag fick för mig att börja med detta så åt jag ca 2 ggr per dag och kom absolut inte upp till mina 2300kcal utan träning. Jag tränar ganska hårt i veckorna också och ändå tycker jag inte det händer så mycket. Jag ökar visserligen i vikter på gymmet hyfsat stadigt men jag ser ingen skillnad. Kan vara så att jag käkat nyttigt en vecka och tränat på bra och så har jag ändå gå upp något kilo. Jag har jättemycket att lära, men då jag känner att inget händer så kände jag att jag ville testa och skippa kolhydrater för att se vad som händer. Men det verkar som ni tycker att det är inte det bästa sättet för att se snabba resultat. Får kanske tänka om detta lite.
Har lite svårt att hänga med vad du vill ha sagt i det här inlägget. Först skriver du att du har svårt att komma upp i 2300Kcal, för att sedan tycker du att det är konstigt att du gått upp en massa...?
Som du skriver har du mycket att lära, så se till att göra det så att du får en bra grund - efter det kan du avgöra vilken metod du vill prova på. Vill du prova en keto-diet så ska du självklart göra det, men jag tycker då att du ska förstå vad den går ut på och vilka eventuella för- och nackdelar det finns.
Har en omega 3 burk med kapslar som heter 3x strenght fish fats. Står att man kan ta 3-4 ggr om dagen en sån kapsel för att det ska hjälpa till med förbättringen. Tycker ni jag ska följa det? Förut har jag bara tagit en, för jag trodde det räckte, men kanske hjälper bättre att ta 3-4 st om dagen.
Omega-3 är bra, men överskattat och väldigt kommersialiserat.
Give a man a fish; you have fed him for today. Teach a man to fish ; and you have fed him for a lifetime. Med det sagt; Lyssna in det här, så kanske det ljusnar lite: http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_kroppochsjal_081007010049.mp3
Kropp & Själ: Om hypen kring Omega-3 Du slipper hjärtinfarkt, förebygger alzheimer, blir av med depression, minns bättre, får smartare barn, slipper adhd, blir smalare och ser vackrare ut. Det finns ingen hejd på allt vad Omega-3 sägs hjälpa mot, och många har fallit för argumenten. Varje år säljs Omega-3-produkter för 12 miljarder kronor och företagen gör stora vinster. Men myterna och missuppfattningarna om det nyttiga fettet är många. Kropp & Själ reder ut vad som är sant och vad som är falskt. Programledare: Ulrika Hjalmarson Neideman.
DanielMohlin
2008-12-10, 22:26
[QUOTE=Lavorini;3365556]Har lite svårt att hänga med vad du vill ha sagt i det här inlägget. Först skriver du att du har svårt att komma upp i 2300Kcal, för att sedan tycker du att det är konstigt att du gått upp en massa...?
Kanske skriver otydligt. Det jag tänkte är att när jag åt 2 gånger om dagen och kom upp i kanske runt 1200kcal så gick jag ändå upp i vikt, men jag borde ju minska. Energi in mot energi ut. Det var därför jag ville börja testa någon ny diet som i detta fallet var att skippa carbsen!
DanielMohlin
2008-12-10, 22:28
Att gå ner 15-20kg på 2 månader låter ganska mycket om man har som mål att behålla muskelmassa, blir ca: 1,8-2,5 kilo i veckan.
Mvh Andreas.
Jo absolut och där är jag helt med. Jag menade bara på att han rasa ner i vikt av detta så det verkar ju funka. När det gäller mig så hade jag tänkt försöka äta lite mer än vad han gjorde så jag kanske tappar någonstans mellan 0.8-1kg i veckan.
Lavorini
2008-12-10, 22:32
Kanske skriver otydligt. Det jag tänkte är att när jag åt 2 gånger om dagen och kom upp i kanske runt 1200kcal så gick jag ändå upp i vikt, men jag borde ju minska. Energi in mot energi ut. Det var därför jag ville börja testa någon ny diet som i detta fallet var att skippa carbsen!
Det där ställer jag mig väldigt skeptisk till. Någon som väger 100+ och är frisk (dvs, inte lider av hypothyreos) går inte upp av 1.2Mcal om dagen.
Hur kom du fram till den siffran förresten?
DanielMohlin
2008-12-10, 22:37
Det där ställer jag mig väldigt skeptisk till. Någon som väger 100+ och är frisk (dvs, inte lider av hypothyreos) går inte upp av 1.2Mcal om dagen.
Hur kom du fram till den siffran förresten?
Satt och räkna lite på vad jag brukar äta en normal dag. Men vilket fall så ligger jag på ett kaloriunderskott vilket borde göra att jag minskar i vikt. Eller är det fler faktorer som spelar in som jag missat?
DanielMohlin
2008-12-10, 22:45
Vi kan skippa och gå vidare med detta, kommer lite ur spår :). Allt jag ville veta var egentligen om det jag åt igår såg okey ut som ett dagsintag av mat. Men får försöka ta och käka mer mat och komplettera med drinkarna och barsen. Tack för alla svar!
Lavorini
2008-12-10, 22:46
Men vilket fall så ligger jag på ett kaloriunderskott vilket borde göra att jag minskar i vikt.
Uh? Du gick ju upp i vikt skrev du ju för några poster sen?
Eller är det fler faktorer som spelar in som jag missat?
I stort så är det energi_in vs energi_ut som gäller, men det finns alltid andra faktorer (hormoner, stress, makronutrientfördelning, osv) som spelar in. Men, för att citera mig själv från en äldre tråd:
Att det inte är kcal in och ut till 100% har din lärare helt rätt i. Den absoluta grunden vilar på energibalansen men att det som är 3000kcal på tallrik A fylld med sockerrik och proteinfattig mat per automatik innebär samma kroppspåverkan som den isokaloriska men mer välbalanserade kosten på tallrik B är fel.
Ja jo men, resultatet av dessa andra processer (som påverkar kroppen utifrån mat, stress osv) är fortfarande bidragande orsaker till energilagarna. Och dessa processer kan inte hindra en viktnedgång förutsatt att kaloriunderskottet är tillräckligt stort.
DanielMohlin
2008-12-10, 22:54
[QUOTE=Lavorini;3365674]Uh? Du gick ju upp i vikt skrev du ju för några poster sen?
Ja det skrev jag, och nu skrev jag "vilket BORDE göra att jag går ner" men det gör jag ju inte :)
Scratch89
2008-12-10, 23:11
För det första så tror jag att dina uppskattningar och beräkningar av vad du äter inte stämmer alls. Om du inte har en matvåg, så är det rena rama uppskattningar, och det kan diffa med hur mycket som helst. Hur mycket är en portion ris och kyckling för dig? Hur många kcal räknar du att en brödskiva är?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.