handdator

Visa fullständig version : Kiropraktor eller läkare?

Grisen
2008-12-10, 11:47
Känner mig lite "knasig" i ryggen och har lite ont, jag funderar om jag ska gå till läkaren, sjukgymnast eller kiropraktor, vad gör egentligen en kiropraktor och kan någon rekommendera en bra i Sthml?

Finns det någon anledning att gå till en kiropraktor bara för att man lätt känner sig hängig och får dålig hållning av att sitta sitt länge?

ewho
2008-12-10, 12:39
Jag hade gått till en läkare som i sin tur får skicka dig vidare om det behövs.

Kan du komma på några underliggande orsaker till ditt ryggont, mer än den dåliga hållningen när du sitter länge?

Att du lätt känner dig hängig (trött/sjuk?) beror nog mer på årstiden än att du har ont i ryggen. Jag tror också att du är långt ifrån ensam om att börja åla dig på stolen när träsmaken kickar in.

Grisen
2008-12-10, 12:45
Jag hade gått till en läkare som i sin tur får skicka dig vidare om det behövs.

Kan du komma på några underliggande orsaker till ditt ryggont, mer än den dåliga hållningen när du sitter länge?

Att du lätt känner dig hängig (trött/sjuk?) beror nog mer på årstiden än att du har ont i ryggen. Jag tror också att du är långt ifrån ensam om att börja åla dig på stolen när träsmaken kickar in.

Sant, tack!

stenis
2008-12-10, 13:30
Känner du knas i ryggen tycker jag du ska ta dig till en idrottsklinik/kiropraktor. Brukar jag själv göra 1-2ggr per år om jag känner obehag, då får dom "knäcka" ut den lite så brukar de kännas bra igen efter 1-2 dagar när ryggen återhämtat sig från behandlingen.

stybb
2008-12-10, 13:34
Gå till en naprapat eller kiropraktor

Tror inte läkaren kommer skicka vidare dig, tyvärr. Så lös problemet själv
Finns en naprapat på Högbergsgatan på södermalm vid ungefär vid södra station som är bra.

Cilia
2008-12-10, 14:23
Jag skulle gå till en kiropraktor. Skulle nog inte ens fundera på läkare i ett sånt fall.

Tolkia
2008-12-10, 17:25
Kan det vara sant att ingen har skrivit "sjukgymnast" tidigare? Jag skriver det nu.

Steg ett, som du kan och bör göra själv, är dock att se över hur mycket du sitter. Man är inte skapt för att sitta tio timmar på samma fläck utan att röra sig, förmodligen kan du infoga lite mer rörelsepauser i din dag.

Grisen
2008-12-10, 20:33
Kan det vara sant att ingen har skrivit "sjukgymnast" tidigare? Jag skriver det nu.

Steg ett, som du kan och bör göra själv, är dock att se över hur mycket du sitter. Man är inte skapt för att sitta tio timmar på samma fläck utan att röra sig, förmodligen kan du infoga lite mer rörelsepauser i din dag.

Absolut, sitter på tok för mycket. Hur ska man göra, husmorsgymnastik?