Visa fullständig version : Samhällsplanerarprogrammet på Uppsala universitet?
Super_Johan
2008-12-08, 22:09
Hej!
Jag har plats på samhällsplanerarprogrammet på UU (nu till vårterminen). Jag är dock inte säker om det är de jag vill studera/syssla med i framtiden. Det jag läst om ämnet låter jätteintressant.
Någon som studerat/studerar ämnet i fråga?
Hur är det anannars med bostäder i Uppsala?
mvh Johan
Dexterity
2008-12-08, 23:11
Mitt råd är att du testar på utbildningen och därefter avgör om du vill fortsätta eller inte.
Ska själv börja på ekonomprogrammet i Uppsala nu i januari och har också lite problem med att fixa bostad. Har dock lyckats få ett erbjudande på en 1a på 19 kvadratmeter på Sernandersväg 8 (Flogsta?). Någon som bor där/bott där och kan berätta lite om lägenheterna/området?
Min spontana tanke är: Varför inte läsa till civilingenjör i system och teknik i samhället i Uppsala, som jag gör?
5 år istället för 3 och mer vikt på teknik än samhällsvetenskap (även fast det blir en hel del sånt också), så visst är det mycket tyngre. Men å andra sidan blir chanserna att få jobb antagligen mycket större också. I övrigt tycker jag utbildningarna verkar påminna en del om varandra.
Vad gäller bostäder i uppsala: Är du måttligt driftig så är det nog ingen fara. Skriv in dig på studentstaden.se och sånt redan nu. Har du välbärgade föräldrar som vill göra en investering så är det ju annars riktigt bra läge att köpa bostadsrätt i uppsala det kommande året...
Flogsta är studentghettot, mycket mer finns väl inte att säga. Det är rätt långt till allt och inte speciellt billigt, men det är där folk hamnar. Kan man inte få nog av studenter så älskar man säkert flogsta, de flesta tror jag dock hellst flyttar därifrån när tillfälle erbjuds.
Mitt råd är att du testar på utbildningen och därefter avgör om du vill fortsätta eller inte.
Ska själv börja på ekonomprogrammet i Uppsala nu i januari och har också lite problem med att fixa bostad. Har dock lyckats få ett erbjudande på en 1a på 19 kvadratmeter på Sernandersväg 8 (Flogsta?). Någon som bor där/bott där och kan berätta lite om lägenheterna/området?
har för mig att flogsta är ett område med väldigt mycket studenter:) nära till en pizzeria dessutom, och ica flogsta eller vad det heter
Har själv bott i flogsta i just hus 8 också, och kan säga att flogsta höghus i princip är det sämsta och dyraste studentområdet i hela Uppsala (hyran höjs nu upp till 3200!!) men fungerar oftast som en första hållplats för nyanlända studenter som precis kommit till Uppsala alternativt utbytesstudenter. Folk bor oftast max 1 år i flogsta innan de flyttar in närmare mot stan vilket jag själv samt mina 10 närmaste vänner gjort.
Finns självklart positiva saker med flogsta också och det är väl att det ofta är liv där och en stor anledning till detta är just att det är nyanlända och festsugna människor som bor där, ju längre in mot stan du flyttar desto äldre och tröttare människor kommer du stöta på, men när du själv bott ett tag i Uppsala är det exakt där du vill bo.
har för mig att flogsta är ett område med väldigt mycket studenter:) nära till en pizzeria dessutom, och ica flogsta eller vad det heter
Finns nog inget studentområde i Uppsala som inte har nära till en pizzeria och matbutik :)
Dexterity
2008-12-09, 09:32
Har själv bott i flogsta i just hus 8 också, och kan säga att flogsta höghus i princip är det sämsta och dyraste studentområdet i hela Uppsala (hyran höjs nu upp till 3200!!) men fungerar oftast som en första hållplats för nyanlända studenter som precis kommit till Uppsala alternativt utbytesstudenter. Folk bor oftast max 1 år i flogsta innan de flyttar in närmare mot stan vilket jag själv samt mina 10 närmaste vänner gjort.
Finns självklart positiva saker med flogsta också och det är väl att det ofta är liv där och en stor anledning till detta är just att det är nyanlända och festsugna människor som bor där, ju längre in mot stan du flyttar desto äldre och tröttare människor kommer du stöta på, men när du själv bott ett tag i Uppsala är det exakt där du vill bo.
Okej, hur många är det som bor i korridoren på ett ungefär? Och är toan och duschen i rummet rent/fräscht?
Det beror lite på, bor du tio meter från en nation så brukar det finnas gott om festmöjligheter och festsugna människor.
Om du inte kommer i kontakt med ngn som läst det här, ring till fakulteten och fråga hur du kan komma i kontakt med någon som läser där.
Okej, hur många är det som bor i korridoren på ett ungefär? Och är toan och duschen i rummet rent/fräscht?
12 pers i korridoren, och toan och duschen är inte speciellt fräscha men duger helt klart. Man kan inte vara allt för kräsen som student =)
Ett tips är att kolla runt efter rum via nationer, dom har oftast bostäder närmare in mot stan och troligtvis din skola.
Det beror lite på, bor du tio meter från en nation så brukar det finnas gott om festmöjligheter och festsugna människor.
Jovisst, det gör jag själv faktiskt (ÖG nation), men nu talar jag mest om själva korridoren, att träffa på festsugna människor i stan/nationer är en helt annan femma, det är aldrig ett problem.
Jovisst, det gör jag själv faktiskt (ÖG nation), men nu talar jag mest om själva korridoren, att träffa på festsugna människor i stan/nationer är en helt annan femma, det är aldrig ett problem.
Visst är det bra läge?:D Men ni har rätt så varmt där nu va? Jag antar att det skiftar om man bor på Nedre Slotts eller på Trädgårdsgatan men när jag sov över i en dublett där härom veckan så höll jag på att kvävas av syrebrist.
Jag bor som du kanske märker även jag på i ÖG:s bostäder fast lite längre bort.
Jag känner enbart till ett par korridorer där det inte kommer in så många nykomlingar. Det brukar alltid smyga in sig någon recce i korridoren varje termin som är festsugen så lite drag brukar det ändå vara i korridorerna. Särskilt om man bor i samma korridor som vår 3Q kan jag tänka mig.
Super_Johan
2008-12-09, 15:58
5 år istället för 3 och mer vikt på teknik än samhällsvetenskap (även fast det blir en hel del sånt också), så visst är det mycket tyngre. Men å andra sidan blir chanserna att få jobb antagligen mycket större också. I övrigt tycker jag utbildningarna verkar påminna en del om varandra.
Vad gäller bostäder i uppsala: Är du måttligt driftig så är det nog ingen fara. Skriv in dig på studentstaden.se och sånt redan nu. Har du välbärgade föräldrar som vill göra en investering så är det ju annars riktigt bra läge att köpa bostadsrätt i uppsala det kommande året...
Flogsta är studentghettot, mycket mer finns väl inte att säga. Det är rätt långt till allt och inte speciellt billigt, men det är där folk hamnar. Kan man inte få nog av studenter så älskar man säkert flogsta, de flesta tror jag dock hellst flyttar därifrån när tillfälle erbjuds.
Min spontana tanke är: Varför inte läsa till civilingenjör i system och teknik i samhället i Uppsala, som jag gör?
Möjligheterna är många, men som finne har jag inte värst bra koll på utbildningarna i Sverige, vad man blir och hur det fungerar. Jag sökte bara in, och jag kom in. Jag har inget drömyrke, men samhällsplanerarprogrammet lät bra, statkunskap, sociologi och kulturgeografi är ämnen som jag har läst en del studiepoäng i här i Finland, och gillar alla. Men ja, civilingenjör i system och teknik i samhället är ju en möjlighet antar jag.
När man väl har börjat studera, går det att byta fritt från ett ämne till ett annat? E
En grej som jag har funderat på är hur pass anpassade de samhällsorienterade ämnen är på just det "svenska samhället". Jag kommer antagligen inte att bo i Sverige efter studietiden. Jag hoppas att man kan försöka sikta in sig lite mer på internationell/global nivå. Man har kanske inte så stor nytta av att vara expert på de svenska systemet om man ska bo i Finland? Men nåja, förhoppningsvis är det helheter och samhällen i allmänhet men studerar, inte bara de svenska.
Men va vet jag, kanske jag hittar den stora kärleken i Sverige och stannar där resten av mitt liv :).
Eddie Vedder
2008-12-09, 20:31
Jag bor i Flogsta höghus sedan ett och ett halvt år tillbaka. Hur fräscht/ofräscht det är i korridoren är rena lotteriet från termin till termin. Folk kommer och går mycket så det är olika folk från termin till termin.
Jag har haft tur och har trivts med mina korridorgrannar. Just den här terminen har varit sämst på renhetssidan dock.
Loke: Det är rätt olika utbildningar och i sådana fall kan han väl lika gärna läsa läkare. Om det är tyngden på utbildning och möjligheterna till jobb du tänker på. Jag förstår din tanke.
Jag antar att det är kulturgeografi som är huvudämnet och i sådana fall finns det väl en ett antal masterprogram som du kan läsa till efteråt, vad jag har förstått är de ofta på engelska och mer internationellt inriktade.
Har ingen erfarenhet av just det där programmet men det är väl rätt vanligt att kurser på svenska universitet är inriktade mot just Sverige till viss del. Ni kanske kommer att tala om miljonprogrammet och liknande i samhällsplanerardelen o.s.v.
Låter som en skojig utbildning!
edit: Menar såklart inte att det endast är svenska samhällen som studeras, antagligen: "Men nåja, förhoppningsvis är det helheter och samhällen i allmänhet men studerar" - som du säger!
Dexterity
2008-12-10, 01:03
Jag bor i Flogsta höghus sedan ett och ett halvt år tillbaka. Hur fräscht/ofräscht det är i korridoren är rena lotteriet från termin till termin. Folk kommer och går mycket så det är olika folk från termin till termin.
Jag har haft tur och har trivts med mina korridorgrannar. Just den här terminen har varit sämst på renhetssidan dock.
Okej, hoppas det inte är alltför svinigt bara. Vilket av höghusen bor du i Eddie?
Super_Johan
2008-12-10, 18:48
Ingen som har studerat, eller studerar på samhällsplanerarprogrammet?
KalleTeodor
2013-02-26, 12:10
Ingen som har studerat, eller studerar på samhällsplanerarprogrammet?
undrar samma, bumpar istället för att skapa ny tråd!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.