Visa fullständig version : Förbränna lite fett
Tjena!
Jag är en hårt tränande 15 åring.. okej inte riktigt. Jag tränar Nautilus tre gånger i veckan (om jag har tur). Jag saknar liksom motivation och jag har nu kommit fram till att det beror på mitt underhudsfett.
Ni har säkert läst en miljon trådar som handlar om att förbränna det hit och dit så här kommer en till.
Jag är som sagt 15 år och tränar tre gånger i veckan på nautilus. Jag får nog säga att jag har mycket muskler men mitt problem är att dom inte syns. Detta beror på mitt underhudsfett. Jag verkligen hatar att konditionsträna d.v.s springa, ro, cykla ja allt. Jag saknar liksom motivationen.
Så jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig att bli av med detta helvetiska underhudsfett och kanske ge tips på hur man hittar motivationen. Jag väger för övrigt ca 61 kg och är runt 175 cm lång.
Mvh Matte
61 kg på 175 cm.
Helt klart är det inte banta du ska göra för då blir du bara ännu tunnare. Saknas motivation får du hitta på något annat. Finns massor av andra aktivteter och idrotter. Snacka med polarna vad de gör efter skolan. En match badminton kan vara kul.
Samma problem typ, väger cirka 62-64 kg typ, 174 cm, men ändå har jag lite fett på magen osv.. vill bli av med det fortast möjligt rauwrs
Vore det inte bättre att bygga upp lite muskelmassa först? Jag tänker mig att om man har ett lager raklödder på en ballong och blåser upp ballongen så blir lagret raklödder tunnare (samma massa måste täcka större yta)? Eller fungerar det inte så?
Jag har muskler men dom syns inte, jag vill förbränna underhudsfettet. Några tips?
Kapten A
2008-12-08, 20:11
Inte för att vara den som är den, men är man 15 år gammal så anser jag att man inte bör deffa eller dieta. Undantag om personen i fråga är överviktig.
Desutom låter din längd i förhållande till din vikt väldigt lågt, men du gör som du vill.
Kapten A
Alla har muskler men om dem inte syns hur vet du att du har så "stora" så att dem kommer synas om du deffar bort något kilo?
Då jag kan greppa fett runt magen bevisar det ju snabbt att jag har överflödigt fett.
Men min fråga är fortfarande.. Hur bränner jag effektivast?
Du skaffar dig muskelmassa som håller upp din kropp.
creperiet
2008-12-08, 20:56
Men min fråga är fortfarande.. Hur bränner jag effektivast?
Du äter mindre energi än du gör av med. Om du vill göra det när din kropp är inne i en av de mest kritiska tillväxtfaserna är upp till dig.
Freddeman
2008-12-08, 20:58
jag har exakt samma "problem" som du, om man nu kan kalla det problem. musklerna finns där men dom framträder inte tydligt nog enligt mig. det är ju dom där rackarns rutorna man vill ha fram ^^. jag tänkte att man kanske kan köra några spinningpass i veckan i några månader och tona ner styrketräningen under tiden och se om det ger något. inte lägga styrketräningen på hyllan helt utan kanske köra ett helkroppspass i veckan för att hålla det vid liv. nån som har några andra tips eller ideer?
MVH
jag har exakt samma "problem" som du, om man nu kan kalla det problem. musklerna finns där men dom framträder inte tydligt nog enligt mig. det är ju dom där rackarns rutorna man vill ha fram ^^. jag tänkte att man kanske kan köra några spinningpass i veckan i några månader och tona ner styrketräningen under tiden och se om det ger något. inte lägga styrketräningen på hyllan helt utan kanske köra ett helkroppspass i veckan för att hålla det vid liv. nån som har några andra tips eller ideer?
MVH
Låter som en dålig idé att "tona ner styrketräningen", mindre belastning = mindre muskelmassa.
Eddie Vedder
2008-12-08, 21:12
Låter som en dålig idé att "tona ner styrketräningen", mindre belastning = mindre muskelmassa.
+1
Att minska på styrketräning och öka konditionsträningen är nog det sämsta valet man kan göra om vi förutsätter likvärdig kaloribalans och samma proteinintag i båda fallen.
Freddeman
2008-12-08, 21:13
okej, jag tänkte såhär, spinna för att förbränna underhudsfett = musklerna framträder mer. fortfarende styrketräna men inte lika mycket = inte bygga men ändå "underhålla" musklerna för att inte förlora muskelmassa. tänker jag fel? :/
Jag tycker det låter galet att fundera på viktnergång innan kroppen växt klart. Varför inte utnyttja att kroppen är i den mest anabola fasen den någonsin kommer att uppleva och bygga så mycket som möjligt? Den här gynnsamma perioden är erbarmligt kort, när testo-stormen lagt sig och partyt är över kan du deffa av hjärtans lust om det fortfarande behövs då, tycker jag i alla fall.
Anton Fräs
2008-12-08, 22:02
Jag tycker det låter galet att fundera på viktnergång innan kroppen växt klart. Varför inte utnyttja att kroppen är i den mest anabola fasen den någonsin kommer att uppleva och bygga så mycket som möjligt? Den här gynnsamma perioden är erbarmligt kort, när testo-stormen lagt sig och partyt är över kan du deffa av hjärtans lust om det fortfarande behövs då, tycker jag i alla fall.
+1
Det enda godtagbara skäl som kan finnas till viktnedgång under "testostorm-åldern" är om man är överviktig.
okej, jag tänkte såhär, spinna för att förbränna underhudsfett = musklerna framträder mer. fortfarende styrketräna men inte lika mycket = inte bygga men ändå "underhålla" musklerna för att inte förlora muskelmassa. tänker jag fel? :/
Du tänker inte helt fel, nej, men för att förbränna fett behövs inte spinningen, för fettförlusten spelar det ingen större roll om underskottet skapas av underätning i vila eller underätning med konditionsträning, dock har så klart träningen många andra positiva sidor.
Till trådskaparen tycker jag: Bygg muskler och gå upp i vikt i stället.
Mjae... Särskilt under deff är det ju viktigt att ge kroppen en signal om att behålla så mycket muskler som möjligt, eftersom övriga signaler (som du får av minskat energiintag och/eller ökat energibehov från spinningen) leder till att muskelmassan minskar. Visst kommer mindre träning fortfarande att tjäna till att underhålla mer muskelmassa än om du inte skulle (styrke)träna alls, men det kommer väl underhålla mindre muskelmassa än din nuvarande träningsmängd gör. Vet inte om det där var förståeligt...
Chicksncurry
2008-12-08, 23:49
Detta har fått mig att tänka om ,är 190cm lång och väger cirkus 83-84kg morgonvikt,har gått ner från säkert över 110kg och är nöjd med min prestation men just nu inför sista spurten så vill jag få bort det där lilla jobba fettet som sitter runt om på kroppen,tx det lilla som sitter kvar på magen osv men något säger mig att jag bör sattsa på en bulk ist för deff som jag håller på med nu,jag är bara så rädd att jag kommer bli fetare (se fetare ut)då jag har ett väldigt ideal på mig själv och mår hyffsat dåligt när jag inte är nöjd med min kropp. Jag kommer gå upp lite i fettmassa,det vet jag men frågan är om musklerna kommer få det att se bättre ut än vad det är :) Man kan säga att jag är rädd för att gå tillbaka i mitt gamla tillstånd,även om det inte ens är i närheten.
Med tanken på din vikt och din längd så kan jag inte tänka mig något annat än att du är riktigt smal. Sålänge du inte är missnöjd eller mår skit dåligt för hur du ser ut nu så kanske en bulk är bästa valet för dig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.