Visa fullständig version : Low Carb / Very low cal?
Fearstrike
2008-12-08, 01:51
Är lite less på låg kcal kost då jag har höjt intag till 1500 ( från 800 sedan vlcd på 2 månader ) sedan en tid tillbaks och går varken upp eller ner i vikt.
Tränar på som vanligt dock utan lika mycket cardio för jag har blivit lite allmänt sleten efter allting.
Jag är iallfall nyfiken på inställningen hos folk här omkring till låg kolhydratskost?
Tänkte att det kunde vara kul med någonting nytt då det inte händer någonting alls just nu.
Har läst en hel del om det innan jag satte igång min VLCD period som gav underbara resultat, men som man lätt kan läsa här så blev det ju vlcd :D
Dock har jag efter en hel del rekommendationer ökat upp kalorierna väldigt försiktigt på sistone, närmare sagt c.a 12-13 dagar sedan. Märker ingen skillnad bortsett från att min yrsel när jag reser mig upp har försvunnit. Samt lite stick i bröstkorgen under cardio :D
Har dock ingen vidare ork eller annat under passen och pumpar inte heller bättre på gymmet. Snarare blivit någorlunda segare faktiskt.
Nåja, ska inte skriva noveller som vanligt. Som sagt undrar jag om ni tycker låg kolhydratskost kunde vara någon idé? Annars har ni något annat tips? Jag tycker jag har vart ganska tålamodig då jag helst vill gå ner stadigt i vikt hela tiden. Men nu börjar ja få nog. Händer NADA.
Tips? Rekommendationer? Varmt välkommet :D
P.S Jo en sak till, mitt humör har blivit någorlunda mer lättsamt än under VLCD perioden D.S
Fearstrike
2008-12-08, 01:52
Poängen är väl lite mer vad ni tycker om kolhydratskost för Mig, just nu i mitt läge. Inte i ren allmänhet. Då vet jag att ja startar en fråga som jag lär ångra.
Om du bara äter 1500 kcal så blir det nästan automatiskt lågkolhydratkost om du ska få i dig bra mängder med protein och fett. Så kör du på det om du vill det, jag hade personligen behållt lite kolhydrater kring träningen.
Scratch89
2008-12-08, 05:52
Om du gått från vlcd, som har en väldigt bra fördelning mellan protein och fett, till en kost som består av dålig mat och lite näringsämnen, är det inte konstigt om det känns sämre. Hur äter du idag?
Fearstrike
2008-12-08, 07:10
Om du gått från vlcd, som har en väldigt bra fördelning mellan protein och fett, till en kost som består av dålig mat och lite näringsämnen, är det inte konstigt om det känns sämre. Hur äter du idag?
Njae alltså jag har inte börjat med low carb än. Du missuppfattade nog :D
Fearstrike
2008-12-08, 07:14
Eller det kanske var jag som missuppfattade scratch.
Typisk dag:
yoggi 0,05% 2dl
musli 1dl ( 35g )
4 skivor polar extrem med 10% ost och en skiva tomat per brödskiva.
Sedan läggs vikten kring middagen eller det enda lagade målet per dag, är det efter gymmet så kör jag pasta med quornfärs oftast samt kesella 1% som sås med kryddor o.s.v
//
Har ju hänt någon dag eller två där jag har slappat rejält, men då är det framförallt protein som har släpat. Alltså att dagen t.ex bestått av polarextrem typ.
Jag vill minnas att vi diskuterade en återgång till "vanlig mat" bland annat ur perspektivet att det är bra att lära in matvanor som man kan leva med även efter sin bantning (så att man inte går upp direkt igen för att man återgår till gamla, dåliga vanor). Att leva på Polar extrem är garanterat inte idealiskt. Jag undrar var grönsaker och frukt står att finnas? En tomat, liksom ...
Jag vet inte riktigt vad du hade väntat dig för förändringar av att börja äta mer - att du skulle öka tiotals kilo på gymmet? Det faktum att du inte längre har yrsel och bröstsmärtor t(och för den delen att ditt humör gått upp så att det går att ha dig i möblerade rum ;) ) tycker jag låter som ett ganska tydligt exempel på att du faktiskt har fått bättre ork.
Ang. lågkolhydratskost så är det inget magiskt med den; du måste fortfarande äta mindre än vad du gör av med för att gå ned i vikt.
Eddie Vedder
2008-12-08, 08:01
Den största fördelen i ditt fall tror jagvore att din mat skulle bli mer näringsrik. Just nu är den ju bedrövlig men om du övergår till lågkolhydratkost kan du ju kanske klämma in fet fisk, ägg, broccoli, paprika, spenat, ost, kött o.s.v. och på så sätt lär ju kosten åtminstone bli mer näringstät än idag.
Arfenhouse
2008-12-08, 08:11
Den största fördelen i ditt fall tror jagvore att din mat skulle bli mer näringsrik. Just nu är den ju bedrövlig men om du övergår till lågkolhydratkost kan du ju kanske klämma in fet fisk, ägg, broccoli, paprika, spenat, ost, kött o.s.v. och på så sätt lär ju kosten åtminstone bli mer näringstät än idag.
Sen så tror jag faktiskt du mår mycket bättre utav det Eddie nämner, jag minndes att jag var otrevlig som fasen under min diet.
Fearstrike
2008-12-08, 10:27
Tackar för svaren!
Jag var väl inte så jätte tydlig men jag bombar alltid middagen med paprika/blomkål/gurka/tomat.
Frukt i form av päron/kiwi förekommer även rätt ofta :D
Sedan äter jag omega3 kapslar runt 2-3 om dagen samt det mest innehållsrika vitamin tillskottet jag kunde hitta på apoteket med hjälp av bemanningen där.
Men jag kan väl erkänna att det har vart ganska slappt med kosten faktiskt. Har en tendens att inte vara hungrig alls från det att jag vaknar tills sent på eftermiddagen även om jag har spenderat hela förmiddagen på gym inkluderat med 90min spinning pass.
Sedan måste jag väl säga att jag förväntade mig att jag skulle gå ner på 1500kcal/dygn ganska så snart efter att jag hade höjt upp till detta. Har nu gått 13dygn tror jag sedan första dagen jag höjde upp det och jag har förvisso inte heller gått upp något. Men inte heller gått ner något.
Men nu när jag tänker på det och återigen har läst igenom inläggen från er kommer jag att tänka på min kosthållning under VLCD perioden. Den bestod ju faktiskt till största del av sallad i form utav massa olika grönsaker och kesella som "dressing". En hel del spenat med kokt äggvita åt jag dessutom.
Kan det vara så att jag har blivit så seg pga kosten? Trodde inte det gjorde SÅ stor skillnad? Äter ju ändå kalori snålt och ger fan i allt vad snabbmat heter.
Scratch89
2008-12-08, 11:02
Jag tror inte att du äter 1500 kcal om dagen.
Fearstrike
2008-12-08, 11:11
bara för det så skall jag skriva ner å bokföra precis varenda detalj å köra upp det dagligen i min journal. Nu skall matvågen användas riktigt flitigt.
Målet med ökningen var väl delvis att kunna normalisera kosten så se till att göra det. Ät frukost, lunch och kvällsmat, ev några mellanmål.
Som jag ser det är det vad som är viktigast just nu, inte exakt vad du får i dig i kalorier.
Fru_Flisa
2008-12-08, 11:42
Vad anses som vlc? Under 100g kolhydrater om dagen eller är man ute efter ketos när man följer vlc?
Scratch89
2008-12-08, 11:46
Vad anses som vlc? Under 100g kolhydrater om dagen eller är man ute efter ketos när man följer vlc?
Det handlar om den totala kalorimängden. Man brukar räkna med runt 400-800 kcal för VLCD, och 1200 kcal för en LCD.
Eddie Vedder
2008-12-08, 12:27
Hmm, avser c:t i detta fall carbohydrates eller calories?
Blev lite förvirrad vilket du menar primärt nu?
Fru_Flisa
2008-12-08, 15:05
Hmm, avser c:t i detta fall carbohydrates eller calories?
Blev lite förvirrad vilket du menar primärt nu?
Men där slant jag med fingrarna över förkortningen. Det jag tänkte på var låg kolhydratskost.
Eddie Vedder
2008-12-08, 17:36
Härmed fortsätter diskussionen om huvudämnet och inte övrigt spam.
Fru_Flisa
2008-12-09, 10:33
Det handlar om den totala kalorimängden. Man brukar räkna med runt 400-800 kcal för VLCD, och 1200 kcal för en LCD.
Hur mycket kolhydrater/ dag är gränsen för vad man generellt anser vara en låg kolhydrats kost?
Eddie Vedder
2008-12-09, 19:48
Hur mycket kolhydrater/ dag är gränsen för vad man generellt anser vara en låg kolhydrats kost?
Inom forskningen brukar ju ofta det som kategoriseras som "low carbohydrate" vara allt under det som officiella rekommendationer i stort sett. Typ 40E% kolhydrater har jag själv läst i studier där olika makronutrientfördelningar förekommer.
Jag tror inte någon konkret siffra finns på samma sätt som för LCD och VLCD (där C alltså betyder Calories).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.