handdator

Visa fullständig version : Minimjölk?

Arfenhouse
2008-12-06, 13:10
Hejsan Hejsan, har precis börjat med att deffa, snart kört en hel vecka. :) Nu är det så här då att jag har träffat skolsköterskan ett flertal gånger under den senaste veckan, mestadels har det handlat om min kost osv. Men nu har hon kommit fram till att jag MÅSTE få i mig minst 3 dlc mjölk per dag. Frågan är nu då att eftersom att jag deffar och sånt så har jag hållit mig till vatten hela tiden. Det jag är nyfiken är att om jag kan lägga in minimjölk istället för vatten under mellanmålen? Äter mellan mål 3 gånger om dan.

Mental
2008-12-06, 13:18
Japp, jag antar att skolsköterskan vill se till att du får i dig kalcium, D och A vitamin eller?
Det går ju att äta ost eller yoghurt eller keso osv om du föredrar det.
Men mjölk är bra skit, helt klart!

Arfenhouse
2008-12-06, 13:22
Japp, jag antar att skolsköterskan vill se till att du får i dig kalcium, D och A vitamin eller?
Det går ju att äta ost eller yoghurt eller keso osv om du föredrar det.
Men mjölk är bra skit, helt klart!

Jag äter mer eller mindre bara wasa sport kncäke med keso på och lite kryddor på till mellanmål. Men jag är bekymrad över hur mycket mjölken kommer förändra resultatet utav deffen.

Just nu tränar jag 5 gånger i veckan och går 3 gånger i veckan 1 timme i rask takt, så jag vet inte om det riktigt räcker till. Iofs är väl Minimjölk nästan inge fett alls.. Åsikter?

Nattljus
2008-12-06, 13:41
jag har tappat 12,5kg på min deff hittills och har druckit standardmjölk hela tiden, så att ha med mjölk i dieten funkar ju uppenbarligen. fast jag räknar ju varenda kalori när jag häller upp ett glas, 60kcal per deciliter blir ganska mycket ganska snart om man, som undertecknad, gillar mjölk :D

äter du bara knäckebröd och keso? låter som en väldigt trist kosthållning i längden. variera dig lite så slipper du tröttna på maten :)

Delerious
2008-12-06, 13:45
Mjölk är fan en drog. Det godaste som går att dricka på denna jord.! :)
Plus är det jävligt bra.

Gillar min mjölk precis mellan rumpstemperatur och kylskåpskall. :)

Arfenhouse
2008-12-06, 13:46
jag har tappat 12,5kg på min deff hittills och har druckit standardmjölk hela tiden, så att ha med mjölk i dieten funkar ju uppenbarligen. fast jag räknar ju varenda kalori när jag häller upp ett glas, 60kcal per deciliter blir ganska mycket ganska snart om man, som undertecknad, gillar mjölk :D

äter du bara knäckebröd och keso? låter som en väldigt trist kosthållning i längden. variera dig lite så slipper du tröttna på maten :)

Haha, stabilt, 12.5! Vilken tur då, jag trycker knappt i mig en halv dlc mjölk. :$
Knäckebröd och keso är faktiskt ganska gott, så jag klagar inte. :) Men förslag på pålägg vore ju något. :D

Eddie Vedder
2008-12-06, 14:15
Det finns mycket forskning som tyder på fördelar med intag av mejeriprodukter för fettförlust och viktnedgång:

Abstract:
Dietary calcium plays a pivotal role in the regulation of energy metabolism because high-calcium diets attenuate adipocyte lipid accretion and weight gain during the overconsumption of an energy-dense diet and increase lipolysis and preserve thermogenesis during caloric restriction, which thereby markedly accelerates weight loss. Intracellular Ca2+ plays a key regulatory role in adipocyte lipid metabolism and triacylglycerol storage; increased intracellular Ca2+ results in the stimulation of lipogenic gene expression and lipogenesis and the suppression of lipolysis, which results in increased lipid filling and increased adiposity. Moreover, the increased calcitriol produced in response to low-calcium diets stimulates adipocyte Ca2+ influx and, consequently, promotes adiposity, whereas higher-calcium diets inhibit lipogenesis, inhibit diet-induced obesity in mice, and promote lipolysis, lipid oxidation, and thermogenesis. Notably, dairy sources of calcium markedly attenuate weight and fat gain and accelerate fat loss to a greater degree than do supplemental sources of calcium. This augmented effect of dairy products relative to supplemental calcium is likely due to additional bioactive compounds, including the angiotensin-converting enzyme inhibitors and the rich concentration of branched-chain amino acids in whey, which act synergistically with calcium to attenuate adiposity. These concepts are confirmed by epidemiologic data and recent clinical trials, which indicate that diets that include ≥3 daily servings of dairy products result in significant reductions in adipose tissue mass in obese humans in the absence of caloric restriction and markedly accelerate weight and body fat loss secondary to caloric restriction compared with diets low in dairy products. These data indicate an important role for dairy products in both the prevention and treatment of obesity.

Role of calcium and dairy products in energy partitioning and weight management. Am J of Clin Nutr, 2004 (Vol. 79) (No. 5(S)) 907S-912S

En ganska nypublicerad review visade dock att underlaget (från genomgådda studier) är svagare:

ABSTRACT
This review evaluates evidence from clinical trials that assessed the effect of dairy product or calcium intake, with or without concomitant energy restriction, on body weight and adiposity. Of 49 randomized trials assessing the effect of dairy products or calcium supplementation on body weight, 41 showed no effect, two demonstrated weight gain, one showed a lower rate of gain, and five showed weight loss. Four of 24 trials report differential fat loss. Consequently, the majority of the current evidence from clinical trials does not support the hypothesis that calcium or dairy consumption aids in weight or fat loss.

http://www3.interscience.wiley.com/cgi-bin/fulltext/119394887/HTMLSTART

Dairy and weight loss hypothesis: an evaluation of the clinical trials. Nutrition Reviews, (2008) Volume 66, Issue 5 (p 272-279)

Arfenhouse
2008-12-06, 14:18
Och vad menas med den hypotesen då? Att minimjölken skulle göra skillnad eller är det lugna puckar?

mini
2008-12-06, 14:24
Är det du som velat diskutera din viktnedgång med skolsköterskan eller tvärt om? Hur mycket väger du på vilken längd?

Arfenhouse
2008-12-06, 14:29
Är det du som velat diskutera din viktnedgång med skolsköterskan eller tvärt om? Hur mycket väger du på vilken längd?

Nja, det började för ett tag sen när jag kontaktade skolsköterskan angående att mina händer var kalla. Förklarade för henne att jag hade gått ner väldigt mycket på kort tid (25 kilo på 5~6 månader) och vips, så blev jag helt plötsligt tvungen till att komma till henne regelbundet för att kolla vikten osv. Jag väger 64,8~65 och är ungefär 170. Hade tänkt att deffa fram magrutorna nämligen, har tränat tillräckligt mycket mage så att rutorna syns, men väldigt, väldigt lite, tänkte gå ner från 65 till kanske 60-, eller ah, tills rutorna syns dvs. ;)

1684_
2008-12-06, 14:43
Du e ju normalviktig? riskera fan inte bli underviktig bara. Jag e oxåp 170, visserligen tjej men väger nu 55kg och hatar mig själv pga detta, fan när man va 66kg tung hade man muskler iaf.

Arfenhouse
2008-12-06, 14:46
Haha, nejdå, när jag gick ner ap-mycket så var jag precis på gränsen till att få anorexia, så jag vet när jag gör fel och när jag gör rätt. Jo jag vet att vikten är helt okej, men rutorna synns ju inte! Dem ska fram, sen är det bara att bygga på mer. :D

isterbuk
2008-12-06, 14:51
Körde helt utan mjölk under nästan ett halvår men har nu börjat dricka det dagligen igen, fyfan vad det är underbart med mjölk :). Jag tycker inte det gjort någon skillnad på min vikt heller, dricker jag ett glas mjölk drar jag ner lite på något annat, easy as dell.

Kan inte leva utan detta nu:
Mjölk+DP+1 tsk kakao = Chokladpudding :)

Arfenhouse
2008-12-06, 14:54
Det är ju det jag är nyfiken på, ifall 2-3 glas minimjölk gör såppas mycket att jag måste kanske skära ner på något annat?

young_george
2008-12-06, 15:45
Det är ju det jag är nyfiken på, ifall 2-3 glas minimjölk gör såppas mycket att jag måste kanske skära ner på något annat?

Vilket kcalunderskott ligger du på nu? 2-3 glas minimjölk borde inte blir mer än ca 90-120kcal om dagen.

Arfenhouse
2008-12-06, 15:47
Woah. Jag har faktiskt ingen aning om vad jag ligger på för underskott eftersom att jag inte direkt räknar, men jag försöker hålla mig på -500 enligt deff guiden. Men 90-120 kcal är ju ingenting! :o

Sverker
2008-12-06, 16:20
Du har gått ned 25 kg på 5 - 6 månader. Det är i snitt 5 kg per månad.
Du ligger på ett underskott på ca 1 000 kcal per dag. Inte konstigt att du har kalla händer.

Istället för att älta mjölk med skolsköterskan är det din fixering på magrutorna som måste upp till ytan. Varför inte använda skolsköterskan för att få hjälp med de funderingarna.

Arfenhouse
2008-12-06, 16:24
Du har gått ned 25 kg på 5 - 6 månader. Det är i snitt 5 kg per månad.
Du ligger på ett underskott på ca 1 000 kcal per dag. Inte konstigt att du har kalla händer.

Istället för att älta mjölk med skolsköterskan är det din fixering på magrutorna som måste upp till ytan. Varför inte använda skolsköterskan för att få hjälp med de funderingarna.

Det är inte så längre, jag åt nästintill ingenting förut. Var bara nyfiken på hur mycket minimjölk skulle förändra resultatet. Jag äter regelbundet 6 gånger om dan, 3 bastanta måltider,2 mellanmål och ett kvällsmål. Sen så vet jag inte vilket underskott jag ligger på, men jag skulle chansa på 500 med tanke på att jag hållit vikten annars.

King Grub
2008-12-06, 16:38
[QUOTE=Arfenhouse;3357662]Var bara nyfiken på hur mycket minimjölk skulle förändra resultatet./QUOTE]

Så mycket som kalorimängden den ger.

Arfenhouse
2008-12-06, 17:12
Okej, men isåfall så tycker jag att vi stänger den här tråden. Fick mitt svar. :)