handdator

Visa fullständig version : Trött och hängig hela dagarna...

Ostbågen
2008-12-05, 22:54
Har börjat få problem att hålla mig vaken under dagarna. Går och lägger mig på sängen och vilar en kort stund minst en gång i timmen när jag är hemma. Ibland somnar jag till ordentligt också.

Idag börjar jag bli lite orolig. Hade tänkt plugga en massa och se på idol men jag nickade till efter maten runt halv sju. Vaknade upp och tänkte att nu ska det bli skönt att se på idol och dricka kaffe men då var klockan helt plötsligt strax efter tio!! Det är inte första gången jag sovit 3-4timmar mitt på en vardag och jag hade ställt klockan på halv åtta men jag stängde antagligen av den omedvetet. *cupid*

Jag kommer få grova problem att sova inatt. Räknar med att gå och lägga mig runt klockan 01:00 men kommer antagligen somna efter 04:00.
Mår skitdåligt. Har inte fått ett skit av det jag planerade gjort. :(

Sen har jag det bakvända problemet att jag sover dåligt på nätterna. Inte nödvändigtvis bara för att jag sovit bort hela dagen men det hjälper ju inte till direkt.

Vad beror egentligen tröttheten på? Först trodde jag att det var träning som gjorde mig trött men nu kör jag ju bara 3pass i veckan och idag var det vilodag.
Har även börjat äta roaccutan men jag har ju varit trött sen länge innan jag började med det. ;)

watertouch
2008-12-05, 23:17
Om det kommit rätt nyligen så kan det va SAD (seasonal affectiv disorder) Vinterdepression alltså för att blir mörkare.

Här är lite tips från apotekets hemsida viktigaste verkar vara regelbundna tider

http://www.apoteket.se/rd/d/6296

Sen finns det receptfria tabletter på apoteket typ Valeriana du kan testa.

G_lund
2008-12-05, 23:34
ojämn puls?

beby
2008-12-06, 02:02
Trög, deprimerad, frusen? (Sköldkörtel ned) tex eller som ngn sa att det är mörkt o trist

Annars har jag också varit sån i perioder, det är när det är för lite stimulans för min del iaf...fast det är ju en helt annan sak.

tejpis
2008-12-06, 08:24
ojämn puls?

Vad skulle det kunna betyda isf?

mini
2008-12-06, 08:33
Sluta sova på dagarna även om du är trött och sov minst åtta timmar varje natt. Det kommer vara svårt ett tag, men ge det mer än både en vecka eller två. Ät ordentligt. Se till att få lite utomhusljus varje dag.

Cilia
2008-12-06, 09:32
Sluta sova på dagarna även om du är trött och sov minst åtta timmar varje natt. Det kommer vara svårt ett tag, men ge det mer än både en vecka eller två. Ät ordentligt. Se till att få lite utomhusljus varje dag.

plusar på det, kost och regelbunden sömn och träning. Sen är ljus viktigt.

G_lund
2008-12-06, 11:46
Vad skulle det kunna betyda isf?

hjärtflimmer, men det är nog troligtvis som de andra säger, TS borde hålla sig vaken på dagen så att han e trött på kvällen.

Hjälper inte det så kanske man borde kolla upp det lite mer..

Shakemynuts
2008-12-06, 12:11
Som en person med grava sömnproblem sen mycket tidig ålder kan jag försäkra att kosten är bland det viktigaste. Extremt viktigt att hålla kosten på jämna tider och absolut inte vila på dagarna.

Det absolut bästa är att på morgonen aktivera sig, då brukar man bli piggare direkt och det hjälper till otroligt mycket för att hålla sig piggare hela dagen.
Om du t ex börjar dagen med att slappa i soffan med (lägg in valfri mat här) så är dagen dömd att misslyckas.

Och det är otroligt vad viktigt det är att gå upp i tid också.

Hur trist det än låter men, att allt ska hållas på rutin är jätteviktigt.

Äta regelbundet och samma tid varje dag, sova ordentligt på rätt tider och aktivera sig varje dag.

När jag håller allt det där kan det vändas bakåt också, att jag går och lägger mig vid 20-21 på kvällen och vaknar vid 04 och är hur pigg som helst. Då är mina kompisar fortfarande vakna och så hänger jag med dom ett tag och sen börjar dagen.

Om du håller allt det här kan du ju säga till så kan jag säkert komma med fler tips beroende på hur du har det.

n1tro
2008-12-06, 12:22
kolla njurarna också, kreatininvärdet. glöm inte det..