Visa fullständig version : Att ringa eller att inte ringa
Förra veckan, 25/11, sökte jag ett jobb som jag tycker verkar passa sjukt bra för mig just nu. Nu har det varit ca 10 dagar sedan jag sökte, och annonsen är fortfarande uppe. Dom har inte ringt upp mig än, men det kan ju bero på att de inte ringt upp någon.
Nu funderade jag på att ringa upp de och höra läget lite. Typ "Hej, jag heter", "Nej, jag tänkte bara höra hur det går" etc etc. Bara för att markera intresset lite extra och separera sig från mängden. Dock vet jag inte om det hjälper eller om det bara förstör, det kanske ger av ett lite desperat intryck. Å andra sidan borde väl en arbetsgivare gilla desperata arbetstagare.
Så frågan är: Om du vore en arbetsgivare, skulle du se positivt eller negativt på att någon som ansökt ringer upp och kollar hur det går?
sleep is the enemy
2008-12-05, 16:00
Såklart du ska ringa och höra! Var beredd på att få svara på mer frågor om dig själv bara och kanske passa på att fråga något om jobbet för att visa intresse.
Sålänge du inte ringer o tjatar så tror jag det bara är bra o ringa o kolla läget. När jag menar tjata så om du ringer tex idag och dem närmsta dagarna varje dag o kollar tex :)
Ring. Om jag vore en arbetsgivare så skulle jag förmodligen lägga lite extra tid på att läsa ditt CV om du hade visat intresse genom telefon också. Det skulle dock inte betyda att du är den jag söker efter. Försök hur som helst, du har inget att förlora :thumbup:
Sparven från Minsk
2008-12-05, 16:44
Visa framfötterna, att du är på hugget och är arbetsvillig och ring dem! :thumbup:
GL dude!
hoikka poika
2008-12-05, 16:47
Se till att ha några vettiga frågor så tror jag att det är bra.
Har ansökningstiden gått ut?
Du kan ju iaf höra efter om dom fått in din ansökan.
Om jag var arbetsgivare skulle jag bara se positivt på det, och om personen är trevlig gör det ju inget om denne försöker snacka in sig lite - t.ex. i stil med:
"Hej, ringde bara för att kolla hur det har gått med min ansökan. Hoppas jag inte stör men jag är väldigt intresserad av jobbet då det är något som verkligen skulle passa mig" (kan man sen svara på varför jobbet passar så bra så är ju det ett stort plus)
Desperat är personen som lever ensam med sju barn och inte längre har råd med mat eller lånet på villan. Då är man troligen inte så intresserad av jobbet i sig utan kan tänka sig vad skit som helst bara man får betalt.
Att visa intresse är bara positivt och inte alls desperat. Du ringer ju faktiskt för att just det jobbet verkar passa dig väldigt bra, och inte för att barnen gråter. Försök visa ditt intresse genom att lyfta fram de saker du gillar med jobbet så är jag övertygad om att arbetsgivaren kommer reagera positivt.
Klart du skall ringa Purren!
We believe in ya!
Ring 1 gång, men inte mer
Vi får in massor med ansökningar från folk där arbetsförmedlingen bett dem söka, men som egentligen inte är intresserade av jobbet. Dessa hör man aldrig av på telefon.
Sen får vi in från folk som verkligen vill ha jobbet, dessa ringer ofta 1 gång och undrar lite allmänt hur det går.
Sen har vi folk som ringer 3-6 ggr för att se hur det går osv, dessa sollar jag oftast bort direkt.
shadowfire
2008-12-05, 18:25
Jag ställer mig lite kluven till det (jag jobbar som rekryterande chef och har genomfört ett antal hundratal rekryteringar genom åren).
Först läggs en annons ut.
Sedan ansöker man genom CV/personligt brev och det är avsett för att man ska få komma på en intervju i första hand (få får ett jobb enbart pga sin ansökan)
En bra och kvalificerad ansökan gör att man kommer till en intervju. Här går man in på personligheten och här är det dags att plocka jobbet.
Jag anser inte att ett telefonsamtal "hej hur går det med min ansökan?" i huvudtaget ökar möjligheten att få komma på intervjun, utan krutet ligger på ansökan/personliga brevet i första hand.
Har inte ansökningstiden gått ut så kan det nästan bli irriterande då telefonen ringer stup i kvarten med sådana frågor och man ger svaret "ansökningstiden fortlöper och när ansökningstiden är ute kommer vi att kalla intressanta till intervju" osv.
Ringa och fråga om ansökan kommit in då? Ja, visst, har inte företaget bekräftat att den kommit in så sure. I dagsläget har dock de flesta stora företag ett verktyg som automatiskt skickar notify om detta via sms/epost.
Nej, ska du uppta rekryterarens tid med o ringa så tycker jag "hoikka poika" här i tråden har gett bra input, dvs se till att ha något konkret att ringa om. Ställ frågor kring tjänsten som känns relevanta.
Lycka till i varje fall! :thumbup:
sleep is the enemy
2008-12-05, 18:38
Jag ställer mig lite kluven till det (jag jobbar som rekryterande chef och har genomfört ett antal hundratal rekryteringar genom åren).
Först läggs en annons ut.
Sedan ansöker man genom CV/personligt brev och det är avsett för att man ska få komma på en intervju i första hand (få får ett jobb enbart pga sin ansökan)
En bra och kvalificerad ansökan gör att man kommer till en intervju. Här går man in på personligheten och här är det dags att plocka jobbet.
Jag anser inte att ett telefonsamtal "hej hur går det med min ansökan?" i huvudtaget ökar möjligheten att få komma på intervjun, utan krutet ligger på ansökan/personliga brevet i första hand.
Har inte ansökningstiden gått ut så kan det nästan bli irriterande då telefonen ringer stup i kvarten med sådana frågor och man ger svaret "ansökningstiden fortlöper och när ansökningstiden är ute kommer vi att kalla intressanta till intervju" osv.
Ringa och fråga om ansökan kommit in då? Ja, visst, har inte företaget bekräftat att den kommit in så sure. I dagsläget har dock de flesta stora företag ett verktyg som automatiskt skickar notify om detta via sms/epost.
Nej, ska du uppta rekryterarens tid med o ringa så tycker jag "hoikka poika" här i tråden har gett bra input, dvs se till att ha något konkret att ringa om. Ställ frågor kring tjänsten som känns relevanta.
Lycka till i varje fall! :thumbup:
Det beror ju på vilken typ av tjänst man söker. Mindre företag har ju inte direkt speciella rekryterare som sköter ansökningen.
Ring, om du inte redan gjort det sedan tråden skapades.
Visar på ett intresse för jobbet och får dem dessutom en röst till en ansökan kan det hjälpa i uttagningsprocessen. En röst och lite mer att gå på hjälper långt skulle jag vilja påstå, när man kanske sitter där med en redig hög ansökningar att gå igenom. :)
Dock håller jag med om en ovanstående skribent. Har inte ansökningstiden gått ut, så bör man ha nått mer konkret att säga också. :)
Hey guys and girls!
Till att börja med så tack för stödet :) Det fanns en hel del bra feedback i denna tråden.
Nu är det så att det är ett större företag, som t.om. har anlitat en rekryteringsfirma som sköter själva anställningen, och efter vad shadowfire har berättat så väntar jag nog ett par dagar till och ger dom lite andningsutrymme.
Men hör jag ingenting nästa vecka så slår jag en pling och försöker skapa någon sorts personlig kontakt! Vad tyckte ni om Yes förslag?
"Hej, ringde bara för att kolla hur det har gått med min ansökan. Hoppas jag inte stör men jag är väldigt intresserad av jobbet då det är något som verkligen skulle passa mig" (kan man sen svara på varför jobbet passar så bra så är ju det ett stort plus)
Desperat är personen som lever ensam med sju barn och inte längre har råd med mat eller lånet på villan. Då är man troligen inte så intresserad av jobbet i sig utan kan tänka sig vad skit som helst bara man får betalt.
Att visa intresse är bara positivt och inte alls desperat. Du ringer ju faktiskt för att just det jobbet verkar passa dig väldigt bra, och inte för att barnen gråter. Försök visa ditt intresse genom att lyfta fram de saker du gillar med jobbet så är jag övertygad om att arbetsgivaren kommer reagera positivt.
Tricklev
2008-12-05, 20:12
Det behövs utan tvekan en The Game bok om hur man fixar jobb, GPA, Get payed Artist.
Ringde!!!! WOO!!!
Sjukt stolt att jag gjorde det, lite nervöst.
Dom sa att dom redan kallat in folk för den här gången, men att dom hade markerat mig som en potentiell anställd sedan tidigare, så dom kanske ringer lite senare!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.