Visa fullständig version : Dominikanska republiken? Venezuela? Thailand?
En fråga till våra globetrotters: vilket av ovanstående resmål är bäst om man planerar att åka bort två veckor i mars? Vill ha sol, bad, kanske lite dykning och god mat..
Ni som åkt all inclusive, har det varit bra? Man vill ju inte att det ska vara samma buffé två veckor i rad, blir lite tjatigt.. Ska boka innan imorn kl två så shoot om ni har tips och trix!!!
bear.flowertwig
2008-12-03, 22:52
Thailand är Thailand... En svenskkoloni mer eller mindre. Mao väldigt uppskattat. Det finns så sjukt mkt att göra och se. Alla sorters semestrar så du kan få precis vad du vill.
Dom. Rep är underbart. Otroligt vackert. Grym vindsurfing! Sägs vara bland topp 10 i världen i Cabarete på norra sidan. Även en del vågsurfing. Sånt finns inte i Thailand där är det bara plattvatten (men bra dykning å andra sidan).
Både i Thailand och på Dom.Rep. kan du hitta boende i allt från vandrarhem till all inclusive. Jag skulle skippa det senare. Lite trist och mindre upplevelse att resa så.
Venezuela har jag ingen koll på.
Har du inte varit i Thailand är det mitt tips att börja där. Utbudet är oändligt och bra dykning finns det gott om (framför allt på Koh Tao på västsidan och Similianöarna österut).
kalle_banan
2008-12-03, 22:55
Thailand är ett säkert kort, du vet vad du får, det finns billiga prylar att köpa, det är billigare än ullared (det säger dom själva till och med). Du kan snorkla på fina ställen också, phuket har bad, avslappning och snorkling, så där slår du ett par flugor i en smäll.
Själv hade jag åkt till dominikanska republiken, och det är bara för att jag redan varit i thailand och tycker inte venezuela känns lockande.
Beror väl på vilken typ av människa du är. Jag upplevde Thailand som väldigt "turistvänligt" och svenskt (särskilt Phuket), vilket är någonting jag inte uppskattar. Dominikanska republiken är mysigare och rent generellt känns det mindre exploaterat. Venezuela har jag aldrig varit i, och skulle aldrig få för mig heller.
Jag har iofs bara varit på Dominikanska, men dit åker jag mer än gärna igen! Fantastiska människor, god mat, sol, bad, grym vindsurfing (säkert dykning oxå skulle jag tro), härlig musik osv osv. Dock tycker jag inte du ska välja all inclusive. Jag bodde både i Cabarete och Playa Dorada. Mitt tips: bo inte (alltså aldrig någonsin!!) i Playa Dorada. Vidrigt ställe som består av hotellkomplex, väpnade vakter och feta tyskar.. Cabarete däremot är helt underbart!! *cupid*
Beror på vad du söker, om du är ute efter lugnet att tex kunna bara slappa och koppla av så är dominikanska republiken något för dig. Om du är ute efter nattliv och stort utbud av shopping så skulle Thailand vara något för dig. Sol och bad hittar du på båda ställena.
Venezuela vet jag faktiskt inte.
Cancun Mexico. Grymt!!!!
Sjukt god mat, det hotellet vi bodde på hade tre olika restauranger att välja på.
Grymt vatten att snorkla och dyka i.
Massa Maya ruiner att åka och kika på och andra utflykter att göra.
Mycket uteliv om man är intresserad av klubbar och barer.
Jag kommer åka tillbaka dit...:thumbup:
Greven_2008
2008-12-04, 00:21
tyckte folket på dom.rep va jävligt jobbiga. på en hela tiden om o köpa grejor, var 5:e minut på stranden med... de mörkhyade kvinnorna var även avogt inställda till min (dåvarande) blonda flickvän och knuffade till henne ett antal ggr (???) :furious:
Det lutar åt Dominikanska, om det nu finns platser kvar! Rio San Juan blir det i så fall, jag håller tummarna... Ska lära mig stenhårda glidtacklingar att ta till ifall tanterna har nåt att invända mot mitt blonda hår.
Förstår att all inclusive inte riktigt är det man ska välja om man vill lära känna det äkta karibiska köket, men tror ni att det är helt åt helvete? Typ bacon och pannakaka tre ggr om dagen?
Förstår att all inclusive inte riktigt är det man ska välja om man vill lära känna det äkta karibiska köket, men tror ni att det är helt åt helvete? Typ bacon och pannakaka tre ggr om dagen?
Man åker väl inte utomlands för att sitta i en solstol på en stor resort? :D För med alla måltider förbetalda är det ju ganska stor risk att det blir så :) Iofs har man väl tyckt att all inclusive varit skönt ibland också. Fast då har man oftast varit ute i egyptisk öken eller något liknande.
Greven_2008
2008-12-04, 01:32
de all inclusive hotell som låg i cabarete där ja va låg mot stranden till o verkade synnerligen exklusiva i jämförelse med mitt hotell som låg på andra sidan gatan... inte en helt normal gata o gå över heller!
dock hade jag ett mango-träd utanför hotell fönstret!
Såja, nu är det bokat! Två veckor dominikanska i mars. HURRA!
Jo det är nog lätt hänt att man blir liggande som en valross på stranden... Men man kan ju alltid välja att hitta på nåt, och eftersom jag inte är nån proffspressare så blir det nog lite annat också. Hoppas vi fick ett sånt där exklusivt hotell nu då! Fast med mangoträd....mmm....Ni blev inte sjuka när ni var där?
Samir Troudi
2008-12-04, 11:45
Har du inte varit i Thailand är det mitt tips att börja där. Utbudet är oändligt och bra dykning finns det gott om (framför allt på Koh Tao på västsidan och Similianöarna österut).
Tvärt om.. koh tao ligger på östsidan.
Nyss hemkommen från Los Roques som är en liten ö 1h flygresa utanför Caracas (Venezuela). Grymt vackert!
http://www.losroques.org/img/los-roques.jpg
Jag har faktiskt hört mycket fint om öarna utanför Venezuelas kust, så dit hade jag nog helst åkt. Men DR är nog inte direkt fel :) Jag hoppas det tar många år till innan jag ens överväger all inclusive dock.
Inte för att jag känner att jag måste försvara mig mot pensionärs-pikarna här men....Nu var det som så att vi fick ett mkt bra erbjudande via en kollega vars respektive jobbar på resebyrån vi åker med, och då fanns det inget annat än all inclusive i dominikanska republiken! Annars hade jag gärna provat lite olika restauranger, men det finns ju inget som säger att vi inte kan göra det också. Och naturligtvis kommer vi att lämna hotellområdet :) Sådärja, ville bara rädda min tuffa image.
Mighty: det där ser helt underbart ut....
Jag håller med om att folket i Dom. Republiken är jobbiga. All Inclusive har jag aldrig gillat, jag föredrar att testa olika resturanger.
Jag själv väljer Costa Rica efter nyår och ska nog stanna där 5-6 veckor.
bear.flowertwig
2008-12-04, 13:18
Såja, nu är det bokat! Två veckor dominikanska i mars. HURRA!
Jo det är nog lätt hänt att man blir liggande som en valross på stranden... Men man kan ju alltid välja att hitta på nåt, och eftersom jag inte är nån proffspressare så blir det nog lite annat också. Hoppas vi fick ett sånt där exklusivt hotell nu då! Fast med mangoträd....mmm....Ni blev inte sjuka när ni var där?
Härligt. Ni kommer få det riktigt skönt :thumbup:
I Cabarete? Passa på att kika runt lite på ön. Cayo Levantado (Bacardi island) är visserligen rätt turistigt men värt ett besök. Världsberömd ö efter att Bacardi gjort en affisch därifrån på 70-talet. Bergen med kaffeplantager är vackra. Jag körde en arrangerad donwhilltur med mtb. Frukost i bergen och sen utför en halv dag... Det finns en flod där man kan köra wakeboard också riktigt trevligt. Flera vackra stränder strax utanför Cabarete.
Ang. försäljare så var det irriterande ett par dagar i början men sen slappnade de av. Roida ett par ggr bara så fattar de snart var skåpet står.
Tvärt om.. koh tao ligger på östsidan.
Så klart. :Virro
Ironbabe
2008-12-04, 15:42
Jag har varit i Cabarete och vi hade all inclusive, med facit i hand så skulle vi tagit utan. Men det funkar så var inte lessen för det :)
Vi tog en tur till en helt fantastiskt liten ö mitt ute i havet med underbart snorkelvatten! Som en oas mitt i vattnet, var inte rädd för att kosta på er någon utflykt. Vi hade först tänkt ta en tripp till Haiti men några andra avrådde oss då det är mycket fattigt där och inte så jättekul att se misären. Testa den lokala maten oxå, jättegott! Men som någon nämnde innan så är gatorna livsfarliga så ta det försiktigt om ni måste gå på en större väg!
Du kommer ha det underbart, jag är inte så lite avis *slap*
Jag håller med om att folket i Dom. Republiken är jobbiga. All Inclusive har jag aldrig gillat, jag föredrar att testa olika resturanger.
Jag själv väljer Costa Rica efter nyår och ska nog stanna där 5-6 veckor.
Nu tyckte jag iofs folket på östkusten i Costa Rica (rastafaris) var rätt jobbiga också, försökte hustla droger och nässla/tigga till sig pengar hela tiden.
Dock måste jag rekommendera en tripp dit iaf, otroligt vackert var det och med hyffsat avstånd från "chartertypen". På 5-6 veckor hinner du iofs se hela landet typ, om du så vill.
Jag vill också sticka iväg 5-6 veckor ;/ :cool:
Nu tyckte jag iofs folket på östkusten i Costa Rica (rastafaris) var rätt jobbiga också, försökte hustla droger och nässla/tigga till sig pengar hela tiden.
Dock måste jag rekommendera en tripp dit iaf, otroligt vackert var det och med hyffsat avstånd från "chartertypen". På 5-6 veckor hinner du iofs se hela landet typ, om du så vill.
Jag vill också sticka iväg 5-6 veckor ;/ :cool:
Jag klagar inte på att få droger erbjudna...
Vad ska semestern annars gå ut på?*screwy*
bear.flowertwig
2008-12-04, 18:21
Vad ska semestern annars gå ut på?*screwy*
Leta själv givetvis.
leta själv givetvis.
Haha :D
Greven_2008
2008-12-04, 18:48
Nyss hemkommen från Los Roques som är en liten ö 1h flygresa utanför Caracas (Venezuela). Grymt vackert!
http://www.losroques.org/img/los-roques.jpg
ön ser så liten ut. vart ska man sova o så tex
Greven_2008
2008-12-04, 18:50
Vi hade först tänkt ta en tripp till Haiti
ja de va inte mycket att se där ... massa folk med machete.
va lite sjukt att se med hur folk bodde som bodde inåt land till i djungeln... hyddor typ... (har ja för mig?) såg det när vi åkte över till andra sidan ön (den sidan som ligger åt öh... florida till)
Jag har iofs gjort tvärtom när jag varit ute, rest runt och snackat med lokalbefolkningen - men har några synpunkter ändå. Obs att jag rest som backpacker betyder ju inte att jag skippat badandet och snorklandet och vindsurfingen i Thailand - vilket gav en omgång stafylococcer (glömt stavningen) i foten vilket varken jag eller medecinförsäljarna på Khao San Road visste vad det var vid den tiden.
Eftersom jag varit i Thailand skulle jag dra till Venezuela och världens högsta vattenfall. Har just fått kontakt med en tjej i Venezuela :naughty:
Men Thailand ser jag nog som en bra kandidat till titeln världens trevligaste land - det är inte för inte som så många andra svenskar upptäckt Thailand de senaste åren. Vill du ha mystik så är den nog borta i Thailand vid det här laget men kvar i Venezuela. Ska du bara till en badort med helpension spelar ju inte det någon roll. Men Thailand är en religiös kulturbygd vilket många vill se.
Grattis till den bokade resan, hoppas ni får det trevligt men glöm inte att ta bilder och lägga upp här sen så vi kan se hur det var ;p
Skrev hustla :cool:
Vad många bra tips! Ska definitivt göra en utflykt till nån ö och ta med snorkeln, låter fantastiskt.
Greven: jag tror man sover under parasollerna där! Och sen fiskar man upp sin mat ur havet. Men var är flygplatsen?
Vilka vaccinationer ska man ha förresten, ni som varit där? Hepatit har jag redan (vaccination mot alltså.....). Malariamedicinen verkar ju hemsk, får nästan hellre malaria än de där hallucinationerna och febern som tabletterna ger!
Greven_2008
2008-12-05, 01:16
ja hade ingen vaccination alls...tror inte det behövs. dock blev magsjuk efter 4-5 dagar minns att jag åt kyckling som var lite rosa... smart. när ja kom hem hade jag diarré i 3 veckor gick ner 8 kg sen gick ja äntligen o kollade upp de hos läkarn gjorde sånt där vadenuheter bajs prov men de va ingenting o sen gick det äntligen över. när jag tränade under den här tiden hade jag extra kallingar i gymväskan på gymmet... skulle jag åka dit igen skulle jag va noggrannare med is i drinken och mest äta fisk o så o inte massa blodig oxfilé och pizza... pizzan va för övrigt bland det godaste jag ätit har ja för mig pga hur goda grönsakerna är där nere... *popcorn*
Tror inte risken för Malaria är så jätte stor där nere så det är nog inget du behövde vara rädd för.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.