handdator

Visa fullständig version : GM vill sälja SAAB

abbarn
2008-12-03, 00:10
Och ford vill sälja volvo. Är Göteborgsregionen och Svensk bilindustri dödsdömd nu eller vad tror panelen?

KlopFer
2008-12-03, 01:18
Jepp. Lika bra att saab lägger ner. Ritar ändå bara på gamla ritningar.

MAXX
2008-12-03, 01:23
Och ford vill sälja volvo. Är Göteborgsregionen och Svensk bilindustri dödsdömd nu eller vad tror panelen?
verkar så.

Sveriges ekonomi borde väl störtdyka nu när två av våra största exporter försvinner?

hoikka poika
2008-12-03, 03:02
Teoretiskt sett tycker jag att man ska lämna banker och biltillverkare vind för våg och låta systemet vara självsanerande. Tyvärr påverkas Svensson hårdast av detta medans de ytterst ansvariga skrattar hela vägen till (den överlevande) banken. Staten ska inte vara borgenär för privata företag.

Jag är övertygad om att regeringen kommer att gå in och rädda SAAB och Volvo om det skulle behövas. I nuläget kan regeringen inte säga "Vi tar skiten, ifall det blir nedläggningar" för då kommer det garanterat att bli så. De avvaktar helt enkelt på det amerikanska räddningspaketet och dess effekter innan man kan agerar.

Hur många jobb påverkas om SAAB och Volvo läggs ned? Kan tänka mig att det är rätt många underleverantörer, i flera led, som också påverkas?

J de Koof
2008-12-03, 04:21
Har svårt att se hur SAAB skall kunna säljas? De är tämligen insyltade och integrerade med Opel/GM-Europa. Kanske varumärket som blir till salu, men om köparen inte får använda plattformarna blir det inte mycket kvar.

Volvo är nog lättare.

I vilket fall tycks det råda delade meningar om hur stor del av den svenska ekonomin som just personbilstillverkarna står för. Tråkigt ändock.

Biceps
2008-12-03, 05:54
SAAB..lol... 9-5an kom 97 eller nåt och är inne på sin tjugofemte "facelift" typ. Begriper inte att de säljer bilar öht...
Att Volvo går åt helvete är inte konstigt, starkt fack, akademikerförakt, överbetalda arbetare och underbetalda tjänstemän.

J de Koof
2008-12-03, 08:10
Att Volvo går åt helvete är inte konstigt, starkt fack, akademikerförakt, överbetalda arbetare och underbetalda tjänstemän.

Ändå gick det bra att kamma hem grova vinster tills för kort tid sedan?

hahavaffan
2008-12-03, 08:15
Ändå gick det bra att kamma hem grova vinster tills för kort tid sedan?Gjorde det?

jakke
2008-12-03, 08:20
När gick dessa företag senast med vinst? 95?

D Andersson
2008-12-03, 09:13
Ska staten köpa Volvo eller Saab, vad tycker ni?

Angående "två av våra största exporter", jag säger inte att saab och volvo är obetydliga. Men vi ska inte glöma skogen, stålet, vapnen, telekomutrustningen, läkemedlen och verkstadsvarorna.

pragmatist
2008-12-03, 09:20
Om jag inte missminner mig så har SAAB:s personbilsdivision aldrig gått med vinst, möjligen med undantag för något enstaka år på 60-talet eller så.

För egen del tror jag att SAAB på sätt och vis är ett mer attraktivt köp än Volvo, de har tre nya modeller på väg ut på marknaden (9-5, 9-4X och "lill-Saaben" vad den nu kommer få för beteckning, 9-2 antagligen).

D Andersson
2008-12-03, 09:31
En annan kul grej är att så många i Sverige pratar skit om amerikanska bilar, att det är skräp och bara amerikaner som köper dem, att de är väldigt törstiga o.s.v., vilket det ligger mycket sanning i. Men samtidigt kör de själva en V70 eller 9-5 med >200 hästars turbomotor som drar 1,5 liter/milen, och de som inte redan kör volvo har som högsta önskan att få ställa en ny V70 på garageuppfarten.

Exdiaq
2008-12-03, 10:03
En annan kul grej är att så många i Sverige pratar skit om amerikanska bilar, att det är skräp och bara amerikaner som köper dem, att de är väldigt törstiga o.s.v., vilket det ligger mycket sanning i. Men samtidigt kör de själva en V70 eller 9-5 med >200 hästars turbomotor som drar 1,5 liter/milen, och de som inte redan kör volvo har som högsta önskan att få ställa en ny V70 på garageuppfarten.

En anledning kan vara att Volvo gör bra bilar som håller bra (iaf tidigare).

J de Koof
2008-12-03, 10:20
När gick dessa företag senast med vinst? 95?

Volvo PV: 4,2 miljarder 2005. Tydligen skickades även 2006 "miljarder" in till Ford. Sedan blev dollarkursen åt helskotta.

Många klagar på företaget Saab och att deras utbud är åldersstiget och dant. Men det handlar om ett dotterbolag som efter förmåga förvaltar ägarens förhållningsorder. Saab Automobile AB i Trollhättan agerar inte efter eget huvud, och har inte gjort på många år.

jakke
2008-12-03, 11:00
Volvo PV: 4,2 miljarder 2005. Tydligen skickades även 2006 "miljarder" in till Ford. Sedan blev dollarkursen åt helskotta.

Många klagar på företaget Saab och att deras utbud är åldersstiget och dant. Men det handlar om ett dotterbolag som efter förmåga förvaltar ägarens förhållningsorder. Saab Automobile AB i Trollhättan agerar inte efter eget huvud, och har inte gjort på många år.

jasså? Från DI.se: Finn Johnsson fick en direkt fråga om att köpa tillbaka Volvo PV vilket styrelseordföranden ska ha avvisat direkt och förklarat att koncernen bara hade 1,5 procent vinstmarginal på Volvo PV under de sista tio åren PV fanns i AB Volvo.

Har man bara 1.5% marginal är inte företaget lönsamt.

http://di.se/Avdelningar/SWVisaDetalj.aspx?SWType=DISE&SWId=/2008/11/26/313368&SWDate=&SWFileName=&SWSubType=

kelk
2008-12-03, 12:12
Staten ska absolut inte gå in och köpa Saab eller Volvo, till vilken nytta och för vilka pengar? Då är det bättre att människor blir arbetslösa och att staten hjälper till att hitta sysselsättning åt dessa människor inom en industri där det finns en framtid. Varför inte utveckla och expandera järnvägsnätet... Iofs så kanske det är bäst att ta kvällskurser i mandarin

tano
2008-12-03, 12:26
Tyvär verkar det som att utländska ägare förstört för två av sveriges största exportprodukter. Läste i NyTeknik lite historia om volvo och saab. Inte trevligt att läsa om hur långt framme de var i utveckling av miljövänliga alternativ på 90 talet men sedan beordrades strunta i utvecklingen och satsa på kortsiktiga vinster. Att vara långt framme i den utvecklingen idag hade betytt allt för dem.

Blir det återigen nya utländska ägare och de flyttar produktionen utomlands, ja det vore ganska dåligt för svensk ekonomi.

Baan
2008-12-03, 12:40
Om Saab och/eller Volvo skulle gå i konkurs känns som ett väldigt dåligt läge för Sverige som land. Jag vet inte hur stor risken är ifall staten inte går in och köper att det händer (men vill ju gärna tro att det inte händer riktigt stora företag), men om ett eventuellt statligt köp kan få företagen på fötter igen, varför inte.

z_bumbi
2008-12-03, 12:58
jasså? Från DI.se: Finn Johnsson fick en direkt fråga om att köpa tillbaka Volvo PV vilket styrelseordföranden ska ha avvisat direkt och förklarat att koncernen bara hade 1,5 procent vinstmarginal på Volvo PV under de sista tio åren PV fanns i AB Volvo.

Har man bara 1.5% marginal är inte företaget lönsamt.

Det som är intressant är när Ford köpte Volvo, var det innan, under eller efter en period med mycket investeringar i nya modeller? (sökorden är något övermättade) Rapporter från övertagandet fram till 05 vore lite kul att se.

05 var det i alla fall enligt resultatrapporten ett hyggligt år med den vinst som angavs tidigare.
06 minskade eget kapital med ca 10 miljarder

Vinstmarginaler
07 0,08 %
06 0,33 %
05 4,54 %

06 började den nuvarande nedgången och klimatfrågan slog igenom.

Iofs tycker jag att Volvo AB skulle vara ganska korkade om de köpte PV då personbilsbranchen gissningvis inte kommer att vara så kul de närmaste åren.

MickeZZ
2008-12-03, 13:29
Lite gissningar fran mig:

Jag kan tanka mig att nagon up&coming utlanning lagger bud pa Volvo. t ex Tata som tog over Jaguar Land Rover. De har mojligen rad att ligga och puttra till konjunkturen tar fart igen. Mig veterligt ar Jaguar Land Rovers utveckling/produktion fortfarande i England trots indiska agare och i ett sadant scenario finns mojligen Volvo kvar i Sverige.

SAAB ar val globalt ett betydligt mindre marke an Volvo samt verkar de ha haft en mycket tuff foretagspolitisk situation sedan GM kom in. De har val gatt med forlust 2005, 2006, 2007 har jag for mig(?) och 2008 lar val inte vara ett battre ar... och jag tror just forseningar av modeller osv har mycket att gora med hur agarna hanterar dem. Trots det undrar jag om det finns nagot starkt case idag for en ny agare att kopa loss 'lilla' SAAB. En tanke ar att nagon kanske koper rattigheter och teknikkunnande men later produktionen av SAAB-markta bilar vara vilande en tid. I ett sadant scenario forvinner nog SAAB fran Sverige.

hoikka poika
2008-12-03, 14:52
Staten ska absolut inte gå in och köpa Saab eller Volvo, till vilken nytta och för vilka pengar? Då är det bättre att människor blir arbetslösa och att staten hjälper till att hitta sysselsättning åt dessa människor inom en industri där det finns en framtid. Varför inte utveckla och expandera järnvägsnätet... Iofs så kanske det är bäst att ta kvällskurser i mandarin

Först och främst så ska jag säga att jag håller med dig. Staten ska inte stödja eller driva företag. Med det sagt: det kan vara en "bra affär" för staten. "Bra" i den meningen att det blir billigare att driva Volvo och Saab med förlust än att betala arbetslösa. Det är rätt många som påverkas av en nedläggning.

@MickeZZ: Jag tror att det får bli jävligt billigt om någon köper V eller S. Risken för nedläggningar är nog ändå överhängande.

D Andersson
2008-12-03, 15:12
Först och främst så ska jag säga att jag håller med dig. Staten ska inte stödja eller driva företag. Med det sagt: det kan vara en "bra affär" för staten. "Bra" i den meningen att det blir billigare att driva Volvo och Saab med förlust än att betala arbetslösa. Det är rätt många som påverkas av en nedläggning.

@MickeZZ: Jag tror att det får bli jävligt billigt om någon köper V eller S. Risken för nedläggningar är nog ändå överhängande.

Här kommer du in på det största problemet med svensk arbetsmarknad. De jobb som försvann på 70-talet och i början av 90-talet har i princip inte ersatts av nya riktiga jobb, utan av arbetsmarknadsåtgärder, förtidspension, och långtidssjukskrivning. Problemet är alltså att det nästan inte skapas några nya jobb i Sverige, medan det i USA exempelvis har tillkommit många miljoner nya jobb under samma period.

hoikka poika
2008-12-03, 15:48
Här kommer du in på det största problemet med svensk arbetsmarknad. De jobb som försvann på 70-talet och i början av 90-talet har i princip inte ersatts av nya riktiga jobb, utan av arbetsmarknadsåtgärder, förtidspension, och långtidssjukskrivning. Problemet är alltså att det nästan inte skapas några nya jobb i Sverige, medan det i USA exempelvis har tillkommit många miljoner nya jobb under samma period.

Jag är för dåligt insatt för att hålla med eller säga emot dina påståenden. Det låter rätt otroligt att inga nya jobb har skapats, du menar att pensionsavgångar skulle stå för alla nyanställningar?

Torwald
2008-12-03, 16:27
Många verkar anta att Volvo ska läggas ned nu. Varför då? Om något är det väl en chans till räddning. Just nu går det åt helvete, men ingen pröjsar mellan 10 och 15 miljarder för ett bolag för att försätta det i konkurs.

Saab var överraskande att höra om, tycker jag, eftersom att de är så starkt integrerade i GM. Jag tror i och för sig inte att det är ett hinder för försäljningen per se, för som jag har förstått det brukar man skriva ganska långt löpande typ cross-overavtal i bilindustrin? Det vill säga att köparen får en 8 år på sig att upprätta egen produktion.

Vad gäller Volvo har det ju spekulerats kring Kina, Ryssland och BMW, men det är nog högoddsare allihop, och BMW förefaller rätt orimligt (varför skulle de köpa ett företag som konkurrerar om samma kunder men som har ett sämre varumärke än de själva?).

hoikka poika
2008-12-03, 16:36
Många verkar anta att Volvo ska läggas ned nu. Varför då? Om något är det väl en chans till räddning. Just nu går det åt helvete, men ingen pröjsar mellan 10 och 15 miljarder för ett bolag för att försätta det i konkurs.

Saab var överraskande att höra om, tycker jag, eftersom att de är så starkt integrerade i GM. Jag tror i och för sig inte att det är ett hinder för försäljningen per se, för som jag har förstått det brukar man skriva ganska långt löpande typ cross-overavtal i bilindustrin? Det vill säga att köparen får en 8 år på sig att upprätta egen produktion.

Vad gäller Volvo har det ju spekulerats kring Kina, Ryssland och BMW, men det är nog högoddsare allihop, och BMW förefaller rätt orimligt (varför skulle de köpa ett företag som konkurrerar om samma kunder men som har ett sämre varumärke än de själva?).

Håller med dig, inget av köparalternativen är logiska. BMW, varumärket som du säger och sen tror jag inte Volvo kan tillföra teknologi till BMW; det skulle nog flöda åt andra hållet.
Kina ... nja, de skapar nog ett eget märke och teknologin ... njaaaa, kineserna är rätt duktiga.
Ryssland blir i så fall den "logiska" köparen men jag tvivlar starkt, känslomässigt om inte annat :)

PS. Enda alternativet som inte innebär nedläggning är ju BMW, den minst troliga köparen. Det enda Volvo kan tillföra BMW är ju "säkerheten". Men hur mycket cred har Volvo för den nuförtiden? Hänger det kvar?

snej
2008-12-03, 21:11
Renault är tänkbara köpare för Volvo. dom äger redan 20% av Volvo LV, och dom ligger väldigt nära varandra industriellt. Det är nog det bästa alternativet, förutom BMW, men BMW är för osannolikt.. SAAB, vem fan vill köpa SAAB? Dem kommer nog GM att få behålla om dom inte skänker bort skiten. Men tror nog Ford kommer behålla Volvo med, dom fiskar bara stödpengar hos kongressen..

rQx
2008-12-03, 21:21
SAAB kan man behålla för att de gör bra miljöbilar? GM och ford är ju värdelösa ägare, skicka skiten över atlanten till BMW eller något.

jakerbest
2008-12-03, 21:51
Att volvo inte gjort stora vinster de senaste åren är bara skitsnack. Från 1997 fram till 2006 drog volvo in 37 miljarder i vinst till ford! Det är ett snitt på 4 miljarder per år.

rQx
2008-12-03, 22:17
De kirrar ju aktieutdelning ännu .. så man har nog lite i kassan ja ;)

Motorbreath
2008-12-03, 22:45
Staten ska inte köpa Volvo och/eller Saab. Lär av gamla misstag. Det gick inte att rädda varvsindustrin, varför skulle det gå bättre med bilindustrin?

z_bumbi
2008-12-03, 22:53

http://www.allabolag.se/5560743089

rQx
2008-12-03, 23:05
Staten ska inte köpa Volvo och/eller Saab. Lär av gamla misstag. Det gick inte att rädda varvsindustrin, varför skulle det gå bättre med bilindustrin?

Det gick med stålindustrin .. men ja, jag tycker inte heller staten ska köpa dom. Hjälp dom istället med andra metoder.

bumbi: Förstod inte riktigt, var det bara en verifikation och källa på mig uttalande eller? :D

Motorbreath
2008-12-03, 23:13
Det gick med stålindustrin .. men ja, jag tycker inte heller staten ska köpa dom. Hjälp dom istället med andra metoder.

Efterfrågan på stål är väl bra mycket större än dito på svenska bilar.

rQx
2008-12-03, 23:22
Efterfrågan på stål är väl bra mycket större än dito på svenska bilar.

Vem säger att efterfrågan behöver vara stor för att nå framgång? Så länge efterfrågan uppväger ens produktionskapacitet o.s.v. Vem säger att företaget måste se ut som nu där man bara öser ut bilar?

Om inte marknaden vill ha svenska bilar är det något fel på marknadsföringen eller bilen, inte på marknaden. Omstrukturera företaget, skapa en målgrupp och nisha (stava) varumärket. Man behöver inte pumpa ut bilar och sälja hur många som helst för att det ska gå runt.. Koeniggsegg säljer fem bilar detta året?

Speedy
2008-12-03, 23:25
Ett tänkbart skäl för BMW att köpa Volvo skulle väl vara vara att de får lägre framtagningskostnader om de kan slå ut det på fler sålda bilar? bmw säljer väl ca: 1000 000 bilar/år och volvo vet jag inte men säga 3-400 000 då skulle det ju bli lite lägre forskningskostnader. I annat fall ser jag inte heller varför de skulle beblanda sig med volvo.

Tycker verkligen det är jättesvårt att veta hur man ska göra med dessa företag är ju fruktansvärt många anställda i dessa företag som jag inte ser en möjlighet att hitta jobb till i vårt lilla land, som redan nu har många arbetslösa. Dock så är det svårt att gå in och rädda dem också då det om två år kan vara ett annan sektor som går utför och då "måste" man gå in där också det går ju inte att hålla på så i all framtid.

abbarn
2008-12-04, 00:15

Du blandar inte ihop Volvo group AB med Volvo pv nu?

Biceps
2008-12-04, 00:21
Koeniggsegg säljer fem bilar detta året?

Koeniggsegg har mig veterligen aldrig gått med vinst.. det har pumpats in mkt pengar i flera omgångar för att hålla det vid liv

tano
2008-12-04, 00:38
En rolig grej med SAAB och Volvo mötte jag för cirka ett år sedan då jag spelade en del stracraft. Spelade bland annat med en sydkorean som var bosat för studier i USA.

Kom att prata om en massa saker bland annat kom vi in på ämnet bilar. Självklart frågade jag hur hans kunskaper om de svenska märkena Volvo och SAAB var. Först volvo, nej det hade han aldrig hört talas om, vad var det?
Sedan SAAB. Jo det var ett respektabelt märke, bra säkerhet, men det var dyrt.
Då körde han ändå själv en ny BMW...
Var roligt snacka med honom men var länge sedan nu.

hoikka poika
2008-12-04, 05:43
En debattartikel i SVD ( http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2138099.svd )

SAMVERKAN RÄDDAR BILINDUSTRIN Bakom tillverkarna Volvo och Saab finns 1000 underleverantörer med 90000 anställda och en total omsättning på 160 miljarder kronor. För att undvika totalt sammanbrott för svensk bilindustri krävs en snabb lösning där fordonstillverkare, leverantörer och regeringen samverkar, skriver Svenåke Berglie och Christer Palm.

Det är rätt många jobb och rätt mycket pengar inblandat!

Fordonstillverkarna kräver nu, *utöver extremt tuffa krav på ständiga prissänkningar, ytterligare reduceringar samt i enskilda projekt flytt av produktion till lågkostnadsländer. Detta ska ses mot bakgrund av radikalt sjunkande volymer och företag i likviditetskris.

Fordons Komponent Gruppen, FKG, är övertygade om att företag måste reda ut sina egna problem.

Samtidigt tror vi att när hela fordonsbranschen krisar, behövs gemensamma krafttag. Alla berörda parter – fordonstillverkare, leverantörer och regering – måste hjälpa till att skapa rätt förutsättningar.

Fordonsindustrin har själva bäddat för dagens situation. Visst, det är en svår bransch med långa ledtider ( jag räknar in utvecklingstiden ) men kom igen, det är ingen nyhet att bränslepriserna fluktuerar och därmed efterfrågan på mer eller mindre törstiga fordon? Det är ingen nyhet att fordonsindustrin är konjunkturkänslig? Är det ingen som tänker what if?

Långa ledtider, kvartalsrapporter och ledningsbonusar ... dessa tre tillsammans verkar bädda för katastrof ... välj två och det finns möjlighet att bygga en stabil industri.

rQx
2008-12-04, 06:44
Koeniggsegg har mig veterligen aldrig gått med vinst.. det har pumpats in mkt pengar i flera omgångar för att hålla det vid liv

Deras förluster har minskat och de är snart (eller var det i år?) på plus. För övrigt så är ju det inte sämre än SAAB då eftersom samma sak görs där?

abbarn: jo det gjorde jag nog ;)

tano
2008-12-04, 13:20
I dagens NyTeknik stod det om att endast 20% av underleverantörerna till Volvo var från Sverige. Det stod även om att den påstådda förlusten av 5 jobb för varje försvunnet jobb i volvo var väldigt överdriven, verkar ligga närmare 1.

z_bumbi
2008-12-04, 13:30
I dagens NyTeknik stod det om att endast 20% av underleverantörerna till Volvo var från Sverige. Det stod även om att den påstådda förlusten av 5 jobb för varje försvunnet jobb i volvo var väldigt överdriven, verkar ligga närmare 1.

Det är i det närmaste omöjligt att räkna ut hur många jobb som försvinner om ett så stort företag läggs ner men siffran 1 låter ganska låg?

tano
2008-12-04, 13:47
Det är i det närmaste omöjligt att räkna ut hur många jobb som försvinner om ett så stort företag läggs ner men siffran 1 låter ganska låg?

Ja det är ju i princip omöjligt att räkna ut, men enligt en modell som det beräknats på (vilka som gjort den kommer jag inte ihåg nu) gav ett resultat under 1. Tror det var 0.3. Låter löjligt lågt och kanske har dem missat någon stor faktor i sammanhanget, men det kan möjligtvis ge en hint om storleken.

Speedy
2008-12-04, 18:21
Ja det är ju i princip omöjligt att räkna ut, men enligt en modell som det beräknats på (vilka som gjort den kommer jag inte ihåg nu) gav ett resultat under 1. Tror det var 0.3. Låter löjligt lågt och kanske har dem missat någon stor faktor i sammanhanget, men det kan möjligtvis ge en hint om storleken.

Låter ju onekligen väldigt lite måste jag säga, men man vet aldrig.