handdator

Visa fullständig version : promenadfråga... Grub kanske?

MaW
2003-07-09, 22:59
Jo... det är så att nu i vår-försommaren har jag legat i deff, och har gått ner en hel del med en kombination av HIIT och morgonpromenader..

Nu på semestern tycker jag att det är så jäkla surt att dra mig ut innan frukosten, så nu går jag på kvällen istället..

Nu till frågan..
Om jag normalt går 1 timma på morgonen, får jag då lika stor förbränning om ja tex går 1,5 h på kvällen, eller hur mycket måste jag gå mer för att få samma effekt??

zombiealex
2003-07-09, 23:36
Vad jag förstått så går man morgonpromenader innan frukost pga att då är blodsocker och insulin nivåerna låga.

Dvs energin kommer att tas från fettcellerna och inte från maten (man har ju normalt inte ätit på många timmar).

Enligt "Fettförbränning 1" boken av F. P. så ska man:

1. Dricka ett stort glas vatten.

2. Drick två koppar kaffe 30 minuter före promenaden. (pga att koffeinet ökar frisättningen från fettcellerna)

3. Intag 20gr protein.

4. Tag om du har kosttillskott pyruvat och liponsyra 30 min. före oxå.

blablabla zzzzzzzz

greken
2003-07-09, 23:58
Originally posted by zombiealex
Vad jag förstått så går man morgonpromenader innan frukost pga att då är blodsocker och insulin nivåerna låga.

Dvs energin kommer att tas från fettcellerna och inte från maten (man har ju normalt inte ätit på många timmar).

Enligt "Fettförbränning 1" boken av F. P. så ska man:

1. Dricka ett stort glas vatten.

2. Drick två koppar kaffe 30 minuter före promenaden. (pga att koffeinet ökar frisättningen från fettcellerna)

3. Intag 20gr protein.

4. Tag om du har kosttillskott pyruvat och liponsyra 30 min. före oxå.

blablabla zzzzzzzz

rätta mig om jag har fel.. men punkt 3 gör väll att insulinnivåerna höjs, och påängen var ju att ha så låga nivåer som möjligt?:confused: :confused:

zombiealex
2003-07-10, 00:08
mmm här är texten från kapitel 12 - Morgonpromenader från boken:

Inta ca 20 gram protein 30 minuter innan du går ut. Det kan vara i form av mat som enbart förser dig med protein, t.ex. mager fisk eller äggvita. För den som vill göra det så enkelt som möjligt för sig kan ta ett rent proteinpulver, och de bästa typerna är vassleprotein eller sojaprotein. Dessa har nämligen andra positiva effekter för dig som vill gå ner i fettmängd. Skälen till att det kan vara bra att inta protein före promenaden är att det ger bränsle till citronsyracykeln, som kommer att stimulera fettförbränningen. Samtidigt ökar proteinet utsöndringen av glukagon, vilket kommer att frigöra extra fett från fettcellerna. En tredje effekt av proteinet är att det verkar antikatabold, d.v.s. det motverkar nedbrytningen av muskelmassa.

... tjolahopp... hoppas du förstod något nu.

King Grub
2003-07-10, 05:48
Om jag normalt går 1 timma på morgonen, får jag då lika stor förbränning om ja tex går 1,5 h på kvällen, eller hur mycket måste jag gå mer för att få samma effekt??

Du förbränner exakt lika mycket energi (kalorier) om du går på kvällen som på morgonen. Skillnaden är att inte lika stor del av den energin kommer att tas från fettdepåerna. Men skillnaden är inte så gigantisk, och förbrukad energi är förbrukad energi - hamnar du på energiminus går du ner.

Men varför inte köra något intensivare än promenader på kvällen? Ta en intensivare löprunda eller en cykeltur. Då slipper du hålla på så länge, och får kondis på köpet. Och nej, risken för muskelnedbrytning är minimal, eftersom du är laddad med både kolhydrater och protein efter en dags ätande och inte kör på fastande mage.

Angående protein före morgonpromenaden: det är nog ingen som helt säkert vet om fördelarna uppväger "nackdelarna". Själv tror jag proteindrinken före är onödig, bara man äter direkt man kommer hem.

DrP
2003-07-10, 07:34
"Skälen till att det kan vara bra att inta protein före promenaden är att det ger bränsle till citronsyracykeln, som kommer att stimulera fettförbränningen"

Tror det där mest är ett teoretiskt resonemang. Jag har inte sett någon studie på detta.

Jag pratade med han som har *************. Han tävlar själv och han har väldigt bra koll på fettförbränning. Han tyckte man kunde köra protein innan morgonpromenaderna när man kommer ner mot 5 % i kroppsfett. Innan behövs inte. Hans erfarenheter alltså.

TV-shopparen
2003-07-10, 12:03
Du kan ju ta promenaden 3-4 timmar efter du senast käkade om du vill efterlikna morgonens effekt.

Janna
2003-07-10, 12:39
Originally posted by DrP
"Skälen till att det kan vara bra att inta protein före promenaden är att det ger bränsle till citronsyracykeln, som kommer att stimulera fettförbränningen"

citronsyracykel stimuleras av kolhydrater och inte av protein (åtminstonde enligt min kemibok) .. därför kan man ta pyruvate som stimulerar citronsyracykeln är kroppen är tom på kolhydrater

zombiealex
2003-07-10, 12:50
Originally posted by Janna

citronsyracykel stimuleras av kolhydrater och inte av protein (åtminstonde enligt min kemibok) .. därför kan man ta pyruvate som stimulerar citronsyracykeln är kroppen är tom på kolhydrater

Så har jag också lärt mig. Men säg det till Fredrik Paulún :thumbup:

William
2003-07-10, 16:24
Flertalet av aminosyrorna i proteiner är glukogena aminosyror, vilket innebär att efter deaminering/transaminering så bildas citronsyracykel intermediärer av aminosyrorna.

Det stämmer att kolhydrater stimulerar citronsyracykeln eftersom det är det primära substratet för cykeln, men vid behov så kan även aminosyrorna förbrännas till energi. Lite enkelt förklarat...

Mvh William

Janna
2003-07-10, 16:37
och om aminosyrorna istället används till energi så gör de ingen nytta i musklerna och därför borde det va onödigt att ta vassle innan promenaden och bättre att ta det tillsammans med kolhydrater så musklerna får nytta av aminosyrorna

William
2003-07-10, 16:44
Anledningen till att en del rek. protein innan promenaden är för att spara muskelmassan. När du har låga nivåer av insulin har du höga nivåer av glukagon vilket är katabolt. Glukagonet bryter bl.a ner muskelmassan för att frigöra aminosyror till glukoneogenesen som sker i levern. Det är där proteinet innan frukosten kommer in i bilden. Proteinet hamnar inte i musklerna utan i levern där det bryts ner och omvandlas till glukos som svar på det låga blodsockret och höga nivåerna av glukagon.

Thats in theory iaf...

Mvh William

Janna
2003-07-10, 16:55
så därför tar man 10 gr glutamin istället för vassle

that´s my theory ... visserligen möjligt att jag har fel men jag har hört att många andra gör likadant

Ozz
2003-07-10, 22:20
Anledningen till att en del rek. protein innan promenaden är för att spara muskelmassan. När du har låga nivåer av insulin har du höga nivåer av glukagon vilket är katabolt. Glukagonet bryter bl.a ner muskelmassan för att frigöra aminosyror till glukoneogenesen som sker i levern. Det är där proteinet innan frukosten kommer in i bilden. Proteinet hamnar inte i musklerna utan i levern där det bryts ner och omvandlas till glukos som svar på det låga blodsockret och höga nivåerna av glukagon.

Jo men när proteinet bildat glukos och går ut i blodet och vips så sjunker glukagonnivåerna och insulinet ökar. Då har du förlorat syftet med promenaden innan frukost. Proteindrycken blev en frukost.
Ställer mig i ledet för dom som tycker att protein före morgonpromenaden är onödigt.
Förbränningen av muskler tror jag är överdriven. Muskelprotein är inte de första protein som kroppen väljer att ta. Muskler är viktiga för människan och djur...

z_bumbi
2003-07-10, 22:25
Janna: Om det nu har någon betydelse så använder väl kroppen även glutaminet som bränsle ?

William
2003-07-10, 22:36
Det stämmer att glukoset som frisätts från levern sänker glukagonnivåerna och att insulinnivåerna ökar men det är ju inte så att du får en insulinpik från den mängd glukos som bildas av aminosyrorna.

Muskelproteinet är bland det första som ryker vid energibrist så långa promenader på fastande mage tär visst på musklerna. Visst är muskler viktiga men dom är ju en belastning för kroppen sett ur en enrgisynpunkt eftersom de muste underhållas och kräver mer energi ju större dom är.

Mvh William

Ozz
2003-07-10, 22:46
Hursomhelst kommer ju glukoset som bildas att motverka fettnedbrytning.

Ja muskelprotein ryker ju före många andra livsviktiga protein men en hel del andra protein med hög omsättning går före. De i mag-tarmkanalen exvis.

Danet
2003-07-10, 23:50
undrade bara en sak alltså angående detta..

förbränns det mer/lika mkt fett under ett HIIT-pass
under dagen/kvällen på ex. 10 min-20 min än under en
morgonpromenad på en timme?
jag menar.. skulle man kunna ersätta promenaderna
(om man inte är så förtjust att gå upp tidigt på morgon)
med ett intensivt HIIT-pass?

Ozz
2003-07-11, 10:02
Under högintensitetsträning bränner kroppen i huvudsak kolhydrater. Men efterförbränningen av fett ska väl vara rätt hög.

Hur som helst så tränar du upp din kondition med HIIT ganska bra och med bättre kondition så lär sig kroppen bränna mer fett och spara på kolhydraterna (glykogenet).

DrP
2003-07-11, 10:12
Danet - det här ämnet har varit uppe massa gånger redan... Sök.

Det finns mycket forskning som visar att HIIT är lika bra eller bättre än lågintensiv träning. Dock passar det inte för helt otränade eller överviktiga. De bör börja med promenader.

Finns bra att läsa om detta på tex ast:s sajt tex.
http://www.*******.com/articles/article.asp?AID=97

vill du ha riktigt bra drag på förbränningen så kan du köra två korta pass, ett på morgonen (efter frukost) och ett på kvällen. 16 min pass.