handdator

Visa fullständig version : Borde man förbjuda salemmarschen

Röda_Lacket
2008-12-02, 16:58
Blev insperad av 30 november tråden och undrar vad alla på kolo tycker om frågan. Varje år i december hålls denna marschen till minne av någon "nationell?" svensk kille som dog i salem efter att ha blivit attackerad av ett gäng invandrare om jag förstått det rätt. Sedan är det fullt stök i hela salem vänster och högerextrema som drabbas samman och massor med poliser överallt. Det ser alltid ut som en krigszon när man får se det på nyheterna och kan tänka mig att det är ett rent helvete för boende i området.

Vad tycker ni borde denna marschen förbjudas eller låtas vara en gång per år helt enkelt?

Buken
2008-12-02, 17:06
Ska vi förbjuda den kan vi lika gärna förbjuda demonstrationer och marscher överhuvudtaget då det inte kommer att vara hållbart att förbjuda enstaka saker. Sen kan jag nog även påstå att det inte är Salem marschen i sig som gör det bråkigt utan motdemonstrationer(Attacker?) som spårar ur.

Nu är jag inget fan av Salem marschen tvärt om jag tycker det hela är löjligt och patetiskt.

Black Star Abyss
2008-12-02, 17:09
Utan att ta ställning för någon av sidornas respektive idéer så ser man ju tydligt vilka det är som bråkar. Om AFA o kompani skiter i att åka dit och härja så kan info14 och vad de heter gå sin marsch utan någon skadegörelse och enorm polisinsats. Förstår inte hur de som motdemonstrerar orkar bry sig. Låt de gå sin lilla marsch, vem skadas av det?

Viktor_Balck
2008-12-02, 17:10
I väntan på att sunt förnuft ska bli norm kan förbud vara på sin plats.

Mental
2008-12-02, 17:11
Alla demonstrationer borde förbjudas, politiska åsikter borde förbjudas.

Hobbes
2008-12-02, 17:36

Jag tycker mig ana att AFA inte får något att göra längre!

coxie
2008-12-02, 17:37
Jag tycker mig ana att AFA inte får något att göra längre!

Snudd på värt det ^^

egge
2008-12-02, 17:39

Du borde förbjudas. d:

stevebc
2008-12-02, 18:19
Fyfan vad respektlöst att utnyttja den mördade killen som propaganda, och det gäller båda sidor.

Ok att man går marschen för att hedra killen, men att gå där bara för att skrika sitt nazistiska/anti-nazistiska budskap, det tycker jag är förjävligt.

Förbjuda vet jag inte, men man måste väl ha tillstånd om man ska demonstrera? Blir det våldsamheter får ju polisen ingripa.

Math
2008-12-02, 19:25
Fyfan vad respektlöst att utnyttja den mördade killen som propaganda, och det gäller båda sidor.

Ok att man går marschen för att hedra killen, men att gå där bara för att skrika sitt nazistiska/anti-nazistiska budskap, det tycker jag är förjävligt.

Förbjuda vet jag inte, men man måste väl ha tillstånd om man ska demonstrera? Blir det våldsamheter får ju polisen ingripa.

Kolla på youtube, polisen är där men det är ändå kaos överallt.

PowPow
2008-12-02, 19:27
Nej, absolut inte.

Jag tycker förvisso att Salemmarchen är en skam, men alternativet är faktiskt ännu värre.

C.E.J.
2008-12-02, 20:35

Jag håller nästan med. Endast torra byråkrater borde få ha politiska åsikter.

Men hursomhelst borde inte nazism/rasism få gå under yttrandefriheten.

Jag är inte ironisk.

mini
2008-12-02, 20:37
Men hursomhelst borde inte nazism/rasism få gå under yttrandefriheten.

Man kan säga att de inte gör det fullt ut med tanke på lagen om hets mot folkgrupp.
Har du fler ideologier du vill förbjuda?

Pimpen
2008-12-02, 21:11

+1

Kyrkan borde styra allt.

ManuelIT
2008-12-02, 21:14
I väntan på att sunt förnuft ska bli norm kan förbud vara på sin plats.

:laugh::laugh:

wintersnowdrift
2008-12-02, 21:32
Som f.d. Salembo (mina föräldrar bor fortfarande där) förstår jag mycket väl varför kommunalrådet överklagade demonstrationstillståndet i fjol. Centrum stänger, gatstenar slits loss och kastas, (ffa vänster-) aktivister springer omkring i villa- och radhusområden och välter soptunnor, kommunens invånare blir i princip strandsatta då pendeltågen är fulla av först maskerade vänsterextrema proffsdemonstranter och sedan maskerade högerextrema proffsdemonstranter och bilvägar spärras av under flera timmar.

Det är alltid svåra avväganden när någons frihet inkräktar på någon annans (i det här fallet demonstranterna/yttrandefrihetsivrarna vs. allmänheten/Salemborna). Det är jäkligt synd att "vissa" inte kan uppföra sig som folk; men yttrandefriheten är och förblir en av demokratins grundpelare och personligen anser jag att det intresset väger över i det här fallet.

//Kristin

Olof
2008-12-02, 21:33
Vad tycker ni borde denna marschen förbjudas eller låtas vara en gång per år helt enkelt?

Förbjud den!

Herr Oberst
2008-12-02, 22:54
Hur många anti-våld och rasism-marscher/dagar/ finns det inte egentligen?
Varför ska man inte kunna få gå emot rasistiska invandrare för, är det bara svenska rasister som är ett problem? Varför är det fel att vara emot det svenskfientliga våldet?

Personligen bryr jag mig inte ett skvatt om vem som går med i Salemmarschen, det finns ändå ett bra syfte med den.

pragmatist
2008-12-02, 23:43
Nej, man bör inte förbjuda Salemmarschen eftersom det skulle innebära att AFA & Co får en sorts vetorätt över yttrande- och demonstrationsfrihet i Sverige. Allt de behöver göra i så fall är att ställa till tillräckligt mycket våld, ödeläggelse och elände så förbjuds de demonstrationer som de tycker är misshagliga.

Regeringsformen tillåter förvisso att man inskränker demonstrationsfriheten av hänsyn till allmän ordning och säkerhet, men det man nog avsåg var att demonstrationen i sig skulle utgöra ett hot mot säkerheten, inte att motståndarsidans aktioner skulle kunna leda till att demonstrationen förbjöds. Det skulle ju snabbt kunna leda till en ohållbar situation om det blev rättspraxis att göra så.

shadowfire
2008-12-02, 23:54
Nej, man bör inte förbjuda Salemmarschen eftersom det skulle innebära att AFA & Co får en sorts vetorätt över yttrande- och demonstrationsfrihet i Sverige. Allt de behöver göra i så fall är att ställa till tillräckligt mycket våld, ödeläggelse och elände så förbjuds de demonstrationer som de tycker är misshagliga.

Regeringsformen tillåter förvisso att man inskränker demonstrationsfriheten av hänsyn till allmän ordning och säkerhet, men det man nog avsåg var att demonstrationen i sig skulle utgöra ett hot mot säkerheten, inte att motståndarsidans aktioner skulle kunna leda till att demonstrationen förbjöds. Det skulle ju snabbt kunna leda till en ohållbar situation om det blev rättspraxis att göra så.

Med risk för att vara tråkig o bara plussetta, men det där var huvudet på spiken.

Olof
2008-12-03, 00:06
Denna rättshaverism skapar ett underbart spelrum för nazisterna. Nazisterna vill krossa demokratin och rättsivrare vill hjälpa dem att få fram sitt budskap.

Vem är det som sätter agendan? Är det ett löst sammansatt nätverk av frusterade ungdomar som AFA? Låter inte direkt sannolikt. De har inga ekonomiska muskler, politisk makt eller socialt kapital att påverka.

tjabon
2008-12-03, 00:09
Tycka vad man vill om det stora flertalet som deltar i Salemmarschen.
Men så länge Daniel Wretströms klasskompisar, släkt och vänner går i tåget,
tycker jag att man ska respektera det.

PixelMiner
2008-12-03, 00:24
Klart man inte skall förbjuda det. Lika lite som man skall förbjuda mot-demonstrationen. Däremot är det, mig veterligen, förbjudet både att kasta sten och hetsa mot folkgrupp så därför har jag inga problem med att polisen skulle skingra båda demonstrationerna med våld om så krävs.

Men självklart har alla rätt att demonstrera. För att citera något som Salman Rushdi sa på sitt senaste Sverige besök (fritt översatt av mig):
Demokrati är ingen mysig kaffebjudning. Om vi bara tillät de "bra" åsikterna så har vi inte längre demokrati.

Eller för att citera Evelyn Beatrice Hall (Inte Voltaire som många tror):
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Degpekka
2008-12-03, 05:59
Tycka vad man vill om det stora flertalet som deltar i Salemmarschen.
Men så länge Daniel Wretströms klasskompisar, släkt och vänner går i tåget,
tycker jag att man ska respektera det.

Tycker du inte det är viktigare att respektera Daniels föräldrars åsikt?