handdator

Visa fullständig version : Pepparkaksdeg

ackilf
2008-12-01, 15:53
För oss som vill äta mängder av peppisar, fram med era bästa recept på egen deg!

Skulle bli jätteglad om någon satt på något recept på lite hälsosammare pepparkakor. (Och ja, självklart ska jag baka och äta mängder av vanliga, mindre nyttiga. Men skulle vara kul att variera med en liten hälso-pepparkaka)

Tack :)

Cilia
2008-12-01, 17:20
Hirams pepparkaksdeg gör vi i vår familj. Har inte receptet här utan det är hos mamsen men det kanske finns på nätet. Hiram var en av våra första kändiskockar. Fantastiskt goda blir dom.

jenni
2008-12-01, 17:48
är det någon mer än jag som tycker att degen i sig är godare än de färdig gräddade pepparkakor ;)

levak
2008-12-01, 18:00
är det någon mer än jag som tycker att degen i sig är godare än de färdig gräddade pepparkakor ;)

+1

z_bumbi
2008-12-01, 18:26
Släng i pepparkakskryddor i en vanlig limpdeg och lägg till lite svartpeppar (om det inte redan ingår i pepparkaksreceptet). Smaken blir inte riktigt som pepparkakor men en lagom mängd grönmögelost fixar den saken.

Marcs
2008-12-01, 18:27
Pepparkaksdeg är godare än färdiga pepparkakor!*drool*

LadyG
2008-12-01, 18:42
Ingredienser till ca 200 pepparkakor:
4 dl strösocker
2 dl ljus sirap
2 dl vatten
250 g smör
2 msk kanel
1 msk mald kardemumma
1 msk malda kryddnejlikor
1 msk bikarbonat
15 dl vetemjöl, + lite till kavlingen

Ta fram alla ingredienser och häll socker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp och lyft bort kastrullen från värmen direkt när det börjar koka upp.
Dela smöret (det smälter snabbare då) och lägg det i en bunke tillsammans med kryddorna. Häll över den heta sockerblandningen och rör om tills smöret smält. Låt det svalna till rumstemperatur (eller nästan iaf).
Blanda mjöl med bikarbonat och rör ner det i smeten, som blir ganska lös (den sväller sedan). Arbeta ihop degen.
Låt degen vila, övertäckt eller inlagd i plastpåse, 1–2 dygn innan den bakas ut. Grädda utstansade kakor i 200 grader varm ugn. Degen kan sparas i påse ganska länge så man behöver inte baka alla 200 på en gång.

Det här receptet tycker jag ger trevliga pepparkakor. Det tar lite tid, men med bara 1 dygns framförhållning har man gott om bak framför sig :D

Cohen
2008-12-01, 23:38
Senaste gången jag bakade pepparkakor använde jag mig av följande recept:

150 g margarin
180 g strösocker
70 g sirap
100 g vatten
1 påse pepparkakskryddor (som var till 500 g vetemjöl enligt förpackningen)
1.5 tsk bikarbonat
450 g vetemjöl

Rör ihop fettet, sockret och sirapen så att det blir pösigt. Värm en aning om det behövs. Tillsätt kryddorna och blanda. Rör ut bikarbonatet i vattnet och häll i. Blanda i mjölet och knåda in det sista.
Sedan ska den vila i plastfolie, gärna flera dygn.
Gräddas sedan i 225 grader några minuter.

Prisman
2008-12-05, 14:50
Pepparkaksdeg är godare än färdiga pepparkakor!*drool*

Ohja! *popcorn*