Visa fullständig version : MAX-OT
Är det någon som kört MAX-OT:s 3 dagars program, må-ons-fre? Jag undrar nämligen lite om de här uppvärmningsseten, vi tar tex ons- bröst,axlar och triccar. I bröstpasset kör man tex bänkpress först och där kör jag 5
uppvärningsset innan de 3 tunga 4-6 repparna.
efter bröstpasset (kör 2 övningar till i bröst passet) så har vi ju axelpassen med militärpress som första övning, här kommer kruxet: Behöver jag även här köra 5 uppvärmningsset innnan de tunga 4-6 repparna? Det är ju en helt ny muskelgrupp men när man kör pattarna så kopplas ju ändå axlarna in??! Likaså med triccarna, de får ju också en genomkörare när man kör ett bröstpass! Ett OT pass ska man ju köra på 35-40 min! (Tycker att jag kör intensivt som fan men ändå blir passen typ 50 min långa) :(
:rolleyes:
Johan1685
2002-06-19, 15:20
Jag personligen skulle köra uppvärmningen även på militärpressen, triceps övningarna skulle jag inte köra lika mycket uppvärmning på kanske 1-2 set före dom tunga.
Du behöver inte haka upp dig på tiden så mycket det är bättre att få ett bra pass på 50 minuter än ett sönderstressat och slarvigt pass på 40 min. det är ju större risk att skada sig när man stressar mellan setten och kanske inte är 100% fokuserad.
MVH / Johan
Arne Persson
2002-06-19, 15:40
I dag skall det bli ett brutalt >30 sets tricepspass, allt enligt Max-OT's rekommendationer. :D :D :D
Arne, du snackar jämt om din armträning. Kör du inte ben?
Hahaha :D kanske ett MAX-Arne :D
muskelbyggarn
2002-06-19, 15:50
>Wilco
För det första, fokusera inte för mycket på detta med 30-45 min per pass. 50 min är ingen fara heller!
3 dagar, blir fler muskelgrupper och lite fler set, totalt vilket kan göra att passet drar iväg lite i tid.
Kör du bröst först och värmer upp ordentligt som du verkar göra så behövs inte 5 set uppvärming på axlarna kanske. Känn efter lite själv hur mycket uppvärming just du behöver (kan variera lite från pass till pass).
Lycka Till
Vänl,,,
Tobbe
Tack Tobbe, det måste vara samma Tobbe som jag skickade mail till häromdagen angånde dina produkter på Muskelbyggarn, tack för det snabba svaret som jag fick... det kallar jag service. Beställning kommer snart :)
Arne Persson
2002-06-19, 20:08
Dre: Jo det gör jag. Vill bara klargöra en sak först. Jag har fördärvat mitt vänstra knä vid två tillfällen så illa att det är mlm ombyggt. Jag saknar det främre korsbandet, den inre menisken samt har fått lårmuskelfästet flyttat nedåt/innåt. Så mitt program ser ut enligt följande: Tisdag (lätt) Benspark 5X8-10 lårcurl 6x10-12
Fredag. Djup knäböj. 6 6 6 6 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5. Mer klarar tyvärr inte mitt knä. Sedan jag efter ett mkt långt upphåll började köra djupa knäböj igen så har jag blivit i stort sett smärtfri i knäet, dock lär jag tyvärr inte komma upp i samma standard som förr.
6 6 6 6 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5.
Arne P:Säkert bara jag som inte förstår, men kan du kanske förklara dessa siffrorna lite närmare...
Muskelbyggarn: Jag har läst lite på din hemsida om hur du tränar och att du kör efter Max OT. Har några frågor...
Jag tvivlar lite på detta upplägg med att köra så få set. Har provat det en del ggr men jag tycker inte att jag kan ta ut mig på samma sätt samma högvolym sets träningen. Själklart förstår jag att man måste ge det lite tid men... Hur länge har du kört efter detta upplägg och kan du säga tt denna träning har fungerat bättre för dig än dina andra träningsupplägg?
Hoppas du orkar svara. ;)
/Kristian
jag gissar på 24 set med 3-5 reps
Ursprungligen skickat av Arne Persson:
<STRONG>Dre: Jo det gör jag. Vill bara klargöra en sak först. Jag har fördärvat mitt vänstra knä vid två tillfällen så illa att det är mlm ombyggt. Jag saknar det främre korsbandet, den inre menisken samt har fått lårmuskelfästet flyttat nedåt/innåt. Så mitt program ser ut enligt följande: Tisdag (lätt) Benspark 5X8-10 lårcurl 6x10-12
Fredag. Djup knäböj. 6 6 6 6 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5. Mer klarar tyvärr inte mitt knä. Sedan jag efter ett mkt långt upphåll började köra djupa knäböj igen så har jag blivit i stort sett smärtfri i knäet, dock lär jag tyvärr inte komma upp i samma standard som förr.</STRONG>
varför kör du sån enorm högsetssträning?
tacka vet jag låga set och reps
120 reps är inte så mycket motsvarar 10 set med 12or förutsatt att man kör på samma vikt förstås :rolleyes:
Arne Persson
2002-06-19, 21:10
Jag kör höga reps för att få starka, styrkeuthålliga och förhoppningsvis stora muskler. I dag blev det brutalt för de stackars triccorna trots slarv med mat och en bedövande värme. ;)
>Tisdag (lätt) Benspark 5X8-10 lårcurl 6x10-12
Fredag. Djup knäböj. 6 6 6 6 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5 3-5.
För en gångs skull så tycker jag inte att det blir många reps... behövs tydligen massor av skador och lite knäsnideri för att få ner Herr Persson på en "rimlig" nivå :)
Arne Persson
2002-06-19, 22:19
Z-Bumbi: Vadå många reps? Många set kan jag gå med på. Jag börjar alltid köra ett par övningar med flera tunga set foch få reps. Därefter kör jag tex ett antal superset med lite högre reps fortfarande så tungt jag kan.
muskelbyggarn
2002-06-20, 06:49
>Wilco
Hör av dig om du har mer frågor!
>razores
Klart jag orkar svara, är tvungen att sparka igång ett tråkigt modem nuförtiden (jävla telia).
Har tränat efter Max-OT i snart 3 år och för mig fungerar det bättre än något annat träningssätt jag provat (och det är några stycken :D ). Som du skrev är det viktigt att ge det lite tid, det är det med alla träningsprogram man vill testa.
Precis som du skriver så känner man i början att man inte kan "ta ut sig" som träning med fler set och rep. I början var jag mycket fundersam till detta om det verkligen kunde fungera, efter alla år med många set och många reps (ledsen Arne ;) ).
Man ville ju känna den där pumpen man alltid gjort, den fanns helt enkelt inte nu. Utan pump, hur skall detta verkligen fungera?
Så jag gav programmet ett ultimatum :D det hade gått så dåligt innan med träningen med en 6 månadersperiod av viktnedgång både i träningsvikt och kroppsvikt. Tappade ex. runt 25 kg i bänken på ett halvår, när man egentligen skulle öka. Dessutom hade det i några år inte hänt särskillt mycket, träningen gav mig inte så mycket helt enkelt.
Så fungerade inte detta så tänkte jag ge upp mina 7 år av träning.
Nu efter snart 3 år med (lite modifierat) Max-OT så är träningsgnistan större än någonsin.
Det är inte bara träningen som är viktig, kosten är lika viktig, liksom vilan. Jag har länge tjatat om att ligga högt på proteinintaget. En av de viktigaste faktorerna faktist. Givetvis är de andra näringsämnena viktiga men det brukar vara lättare att få i sig kolhydrater och fett av någon konstig anledning :D
Vänl,,,
Tobbe
Arne Persson: Jag är nästan extrem åt andra hållet så det är därför jag tycker de flesta kör många reps och även set.
Jag har reagerat bra på minimla träning tidigare och jag har av olika skäl numera svårt att köra slut på kroppen så jag kör (När jag tränar) max 15 set per pass, ungefär 6-10 reps/set och jag går sällan till failure.
Då jag delar upp kroppen på tre dar så blir det inte så många set för varje kroppsdel och skulle jag köra ett av dina tricepspass på skulle jag behöva dela upp det på två dar :)
Men eftersom jag gillar att träna ben och ser hur dåligt många andra sköter den biten så verkar ditt program rimligt för mig att ge till nån som inte tränar lika "messigt" som jag gör.
DItt benpass ger en bra introduktion till styrketräning, klarar man att köra så många set benböj i rad så är man motiverad att träna seriöst i fortsättningen :)
Arne Persson
2002-06-20, 12:10
z_bumbi: Hade jag kunnat så hade jag kört benen betydligt mer omfattande. Tricepspasset tog mellan 1 - 1och 1/2timme. Brutal träningsvärk, som vanligt. ;)
Arne Persson: Det är det jag menar, på 1,5 timme hade jag hunnit träna bröst, axlar, triceps, druckit min gainer och strechat i 10 minuter...
Har faktiskt inte en aning vad som är bäst men det funkar bra för mig vilket är tur eftersom jag inte har nått val :)
steefann
2002-06-20, 18:19
Min kropp verkar svara bäst på ytterst få och tunga set. Allt över 40 minuter är ett evighetspass för mig. Dessutom vill jag inte tillbringa 2 timmar på gymmet varje dag och i synnerhet inte när jag inte tjänar något på den "sista" timmen utan den bidrar bara till att jag känner mig sliten.
Det är även rätt tillfredställande att se att många kör tre muskelgrupper medan många inte blivit klara med en och ändå så ökar jag mer mellan gångerna (beror givetvis på andra saker också). Olika kroppar svarar olika på olika träning men jag är ganska övertygad om att många står och sliter i onödan....
Arne, du verkar ha en enorm koll på det mesta gällande träning och jag förmodar att du även prövat köra få set/muskelgrupp under någon period? Varför kör man så många set egentligen?
kraftsport
2002-06-20, 19:01
Ursprungligen skickat av Arne Persson:
<STRONG>z_bumbi: Hade jag kunnat så hade jag kört benen betydligt mer omfattande. Tricepspasset tog mellan 1 - 1och 1/2timme. Brutal träningsvärk, som vanligt. ;)</STRONG>
Det brukar sägas att det finnas två dominerande träningstyper, hög volym och inte till failure, låg volym och till failure. Arne kan man säga att du tror mer på hög volym och inte lyfta till failure?
Har själv börjat tänka i dom banorna nu, om man skulle öka träningsvolymen och inte gå till failure. Eller till failure vart annat pass och då med lägre volym.
Arne Persson
2002-06-20, 20:04
Steffo: Oja mina biceps har jag alltid kört betydligt mindre. Jag är ganska stark i biceps. Har dock mycket sämre muskelutveckling. Det håller jag just nu på att råda bot på!
Har ökat markant setantalet och redan nu har styrkan ökat och förhoppningsvis så skall bicepsvolymen bli bättre. se: http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=001183.
Kraftsport: Jag kan försäkra dig om att jag kör till failure när jag kör de tunga seten. Det samma gäller på supersetten mm. En fördel med många tunga set är att man stärker sina ligament och senor på ett överlägset sätt. Ytterligare en fördel är att man får en snabbare återhämtning och bra styrkeuthållighet. Detta har man nytta av även utanför gymmet, eller hur?
;)
Arne Persson
2002-06-20, 20:09
Ops, lite fel på adressen. http://home.admax.net/kolozzeum/ubb/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=1&t=001183
:eek:
kraftsport
2002-06-20, 23:19
Arne, var får du dina idéer ifrån om träningsupplägg, böcker eller egna ideér?
Dom tycks ju funka för dig. :-)
Har du alltid varit stark, var du stark redan första passet?
Arne Persson
2002-06-20, 23:31
Kraftsport : Beprövad erfarenhet samt läst och sållat, läst och sållat tagit råd av erfarna personer genom åren osv..... Gjort alla misstag som tänkas kan (och gör väl en del fortfarande). Eftersom jag började träna som tolvåring (1970) så var jag inte speciellt stark. Var ganska duktig i spjut däremot vilket blev startanledningen till mitt livslånga intresse för styrketräningen. :)
Arne Persson
2002-06-20, 23:43
Jag kan även nöjt konstatera att jag lyckats behålla min steroidmödis under alla dessa åren. Detta visar också att mina "metoder" måste trots allt ha fungerat. :p
muskelbyggarn
2002-06-24, 11:09
Är helt med dig på den linjen Arne - MÖDISEN är så intakt som den bara kan bli. Tur man är oskuld i något ivf :D
Vänl,,,
Tobbe
Kan tyvärr inte säga att jag har min steroid mödis kvar :( Är 30 bast nu men höll på med steroider när jag var mellan 19 och 21...
Har aldrig ångrat något så mkt.... Fick bitch tits som jag dock har opererat, blev deppig som fan och massa andra prylar! Och det är nu för första ggn på 8-9 år jag tycker det är askul och träna...Känner att jag inte behöver vara störst och starkast längre eller åtminstonde inte på samma sätt som jag kände när jag var 19 år ;) Så jag fick mig en rejäl näsknäpp av den steroid resan! Och sen är det kul och läsa inslag av tex Arne och Tobias, får insperation!
Tack!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.