Visa fullständig version : mitt kost och träningsprogram. tips?
halloj go vänner!
är ny på forumet och har kommit för mig att jag ska deffa, motionera och träna. jag har gått upp lite och vill kunna kliva ut på stranden i sommar utan att skämmas.
ålder 27år
längd 188cm
startvikt: 94kg
målvikt: 80kg med muskler
lite om hur diet osv ser ut:
frukost1: 2 wasa sport med mini keso
frukost2: 2 wasa sport med mini keso och 1 banan
lunch: sallad (isberg, tomat, gurka med kokt kyckling, crabsticks eller tonfisk)
mellanmål: 1 banan
middag: sallad (isberg, tomat, gurka med kokt kyckling, crabsticks eller tonfisk)
ca: 1300-1400 kcal
promenad min. 1 timme per dag.
kommer att köra vanliga gympass 3 ggr i veckan och efter det dricks det whey-100 0,75dl pulver i vatten, 105 kcal
om man blir sugen på något på helgen så kan en burk kesella med kryddor och grönsaker till.
det som jag tycker är lite lattjo är att jag vägde in mig den 25e på 94kg och har hunnit med ett gympass sen dess och idag vägde jag in mig på 89,5kg (invägningen skedde på morgonen)
är mycket disciplinerad med motion, kost och vattentintag + att jag har ett rätt tungt jobb som lastpallsreparatör. blir mycket lyft och tigersågning.
men att 4kg kunde gå så förbannat snabbt kunde jag inte ana.
har läst mig till det mesta av hur mitt program med träning och kost ska se ut men skulle gärna vilja ha lite fler tips för att få det ännu bättre.
tack på förhand!
mvh
/jimpa
Eddie Vedder
2008-11-30, 13:35
Jag vet inte hur länge du har tänkt äta sådär men det är i alla fall en bedrövlig kost i mina ögon. Jag menar inget illa nu men du bad om feedback och jag måste vara ärlig.
Nästintill fettfritt och ditt val av grönsaker är ju bara grönfärgat vatten helt utan någon näring alls. Att nästan väga 100kg och ha ett fysiskt krävande arbete KRÄVER mer mat än sådär. Oavsett om du vill ner i vikt.
För tro mig, du kan gå ner i vikt utan att ligga på ett energiintag som skulle hålla en 9-årig flicka viktstabil.
In med mer ordentlig mat och mer näringsrika grönsaker. Broccoli, paprika, olika sorters lök, vitkål, grönkål, spenat, krossade tomater/tomatpuré, blomkål, brysselkål, gröna ärter m.m. är exempel på näringsrika och fiberrika grönsaker.
Käka potatis, var inte rädd för suveräna livsmedel som fet fisk och ägg, inte heller kött är något att undvika. Oavsett om du vill ner i vikt finns ju en hälsa att tänka på och du har ju den fördelen att du förbrukar mycket energi i vardagen så varför inte utnyttja den fördelen genom att BÅDE tillgodose ditt näringsbehov men ändå gå ner i vikt och förhoppningsvis må bra längs vägen också?
creperiet
2008-11-30, 16:28
Det kan aldrig vara en fördel att rucka på näringsbasen du får av grönsaker, fisk, kött, ägg, mjölk, osv. Utgå från den!
Lägg sedan på mer energigivande livsmedel tills du hamnar på önskat kaloriintag. Jag skulle aldrig ligga så lågt om jag vägde 90kg på 188cm.
Tja, ganska roligt, har ungefär samma förutsättningar. Fast det tog mig lite över en månad att gå ner från 93 -> 90.
Mitt tipps är morgonpromenader, det hjälper verkligen för mig. Framförallt så känner jag mig bättre efter en morgonpromenad! Det svåraste är dock att orka upp på morgonen men det ger sig efter någon vecka!
Lycka till! Niklas
Angående att du gått ner 4 kg betyder inte att de e 4kg fett. Vätska osv... Sen så är jag ingen expert men som eddie säger så ska du nog äta lite mer än sådär. Jag ligger själv över det och jag tränar inte och har inget fysiskt arbete. Går fortfarande ner 1kg i veckan dock och har fungerat rätt bra ett bra tag nu.
målet just nu är att hålla en kcal/fett-snål diet i en månad för att komma igång bra.
glömde att poängtera att syftet i nuläget inte är att lyfta skrot för att bygga utan för att bränna av mig så mkt som möjligt.
då jag blivit av med tillräckligt mycket hydda så är det dags att tänka på massan.
givetvis så kör jag ju inte på de här så att jag mår dåligt eller mindre ork.
har funkat bra den senaste veckan. klart att hälsan går i första hand.
mvh
/jimpa
Eddie Vedder
2008-11-30, 19:00
Oavsett ditt syfte ser jag inte meningen med dina matval. Det är ingen fördel att välja isbergssallad framför broccoli och spenat, ingen fördel att välja crabsticks framför ägg etc.
Och du kunde ju åtminstone lägga till en omega-3 kapsel per måltid t.ex.
Oavsett ditt syfte ser jag inte meningen med dina matval. Det är ingen fördel att välja isbergssallad framför broccoli och spenat, ingen fördel att välja crabsticks framför ägg etc.
Och du kunde ju åtminstone lägga till en omega-3 kapsel per måltid t.ex.
jo jo, ok. omega 3 tas till en gång om dagen redan.
jag varierar inte crabsticks/kyckling/tonfisk varje måltid utan det blir mest kyckling som går i salladen. ca ½ av portionen.
ägg är ingen dum idé att ha i.
och crabstick är inte något jag har i näringssyfte utan för att det är riktigt gott.
broccolin där är väl inge hit ifall den inte är lätt wokad. har du något att ersätta med förutom spenat?
mvh
/jimpa
Eddie Vedder
2008-11-30, 20:58
broccolin där är väl inge hit ifall den inte är lätt wokad. har du något att ersätta med förutom spenat?
Hur mycket grönsaker skall jag behöva rada upp egentligen?:D Duger INGEN av de jag skrev förut!?
creperiet
2008-11-30, 21:30
Supergott att koka, salta lätt, dra lite smörolja över och in. Att kokta grönsaker är tråkiga/äckliga är bara en fördom, typ som den om lever. Följande fullkomligt vräker mina nephews i sig, fast de enligt sig själva egentligen hatar grönsaker. Tror inte de vet om att det ens är grönsaker:D Barn tror ju ju typ att potatis kommer från ihoppressade chips.
Broccoli, brysselkål, blomkål, vitkål, rödkål, gröna bönor, vaxbönor, morötter.
Koka dem inte för kort, då är de hårda. Inte för länge då blir de sönderkokta. Lite lagom motstånd sådär. Smaka under tiden.
Supergott att koka, salta lätt, dra lite smörolja över och in. Att kokta grönsaker är tråkiga/äckliga är bara en fördom, typ som den om lever. Följande fullkomligt vräker mina nephews i sig, fast de enligt sig själva egentligen hatar grönsaker. Tror inte de vet om att det ens är grönsaker:D Barn tror ju ju typ att potatis kommer från ihoppressade chips.
Broccoli, brysselkål, blomkål, vitkål, rödkål, gröna bönor, vaxbönor, morötter.
Koka dem inte för kort, då är de hårda. Inte för länge då blir de sönderkokta. Lite lagom motstånd sådär. Smaka under tiden.
broccoli och blomkål går bara att äta rått :) rödkål och vaxbönor har jag dock aldrig testat på. får ta och experimentera lite.
min egna åsikt så är de bara bönor och morötter som går att äta kokta av de uppräknade. dock funkar de minst lika bra råa.
bryssel stoppar jag inte in i kakhålet igen :)
tackar och bockar!
Hur mycket grönsaker skall jag behöva rada upp egentligen?:D Duger INGEN av de jag skrev förut!?
jojo, tack tack. är lite knepigt att få tag i färsk spenat så här års tyvärr men det är en utomordentlig god grönsak
Eddie Vedder
2008-12-01, 06:37
jojo, tack tack. är lite knepigt att få tag i färsk spenat så här års tyvärr men det är en utomordentlig god grönsak
Fryst är ju god.
byter ut grönsalladen (isberg etc.) mot vitkål. det är kalorisnål och mättande med mkt fibrer. ganska crunchy oxo så kan man tränar sina käkmuskler ;)
Eddie Vedder
2008-12-01, 09:31
byter ut grönsalladen (isberg etc.) mot vitkål. det är kalorisnål och mättande med mkt fibrer. ganska crunchy oxo så kan man tränar sina käkmuskler ;)
:thumbup::thumbup::thumbup:
Finns inte en aspekt som är negativ med det valet. Vitkål är billigare, mer mättande, vitkål är mer näringsrikt och vitkål är betydligt gynnsamt ur ett miljöperspektiv än isbergssallad.
Smaken är ju som baken mellan olika individer och gillar man inte smaken är det ju en annan femma. Dock är det enligt mig oerhört gott med vitkål och huruvida isbergssallad är gott eller ej kan jag egentligen inte svara på. Det smakar ju inget.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.