handdator

Visa fullständig version : Hur fungerar egentligen touchpads i laptopar?

G_lund
2008-11-29, 19:04
Antar att det är fler än jag som testat det här,
precisionen e superbra när man kör med ett finger, men varför fungerar det inte om man har en tunn handske på sig?
varför fungerar det inte att styra den med en penna?

Hur fungerar detta teknikens underverk?
Trycker man på ett speciellt sätt med ett finger?, är det storleken på tryckytan?, eller är det helt enkelt magi? *gah!*

Mental
2008-11-29, 19:05
Nej, det är inget magiskt med ett finger, testa styra med armbågen får du se.

Hades
2008-11-29, 19:05
Måste vara ledande material har jag för mig.

Mental
2008-11-29, 19:07
Läs operations här http://en.wikipedia.org/wiki/Touchpad

ceejay
2008-11-29, 19:57
Matrialet som rör måste kunna leda ström

Den känner typ av vart på paden fingret är och musen rör sig därefter

rQx
2008-11-29, 20:17
Varför kan man då inte styra med en bit metall ?

Sundsarn
2008-11-29, 20:24
Jag skulle tippa på att det är induktion? Samma sak med touch-skärmar. Eller har jag fel igen? *gah!*

jakke
2008-11-29, 20:29
Varför kan man då inte styra med en bit metall ?

Det måste vara "rätt" resistans i det kom kommer i kontakt med plattatan.

G_lund
2008-11-30, 00:23
fasen va lurigt, :)

Tricklev
2008-11-30, 00:43
Jag har läst varenda inlägg i tråden, och jag förstår inte mer nu än innan, jag fortsätter tro att det är magi.

Alexlindgren
2008-11-30, 01:11
När man sätter fingret emot "skärmen" så leds det väldigt svag elekricitet mellan skärmen och ditt finger, vilket gör att den kan lokalisera var fingret är/vilket håll det rör sig mot. Håller du en bit metall så är det som tidigare talare sa, helt annan resistans och ledningsmöjlighet.

Så som jag uppfattat allt iaf.

rQx
2008-11-30, 04:10
Teoretisk borde det alltså vara möjligt att styra musen med en metallbit som är av sådan area att den motsvarar mitt fingers? ^^

hahavaffan
2008-11-30, 04:12
De är besatta av djävulen.

hahavaffan
2008-11-30, 04:13
Teoretisk borde det alltså vara möjligt att styra musen med en metallbit som är av sådan area att den motsvarar mitt fingers? ^^Nej. Djävulen kommer inte acceptera metallens ledningsförmåga.

G_lund
2008-11-30, 11:33
jag tror fortfarande att dumbledore har ett finger med i tillverningen

Sundsarn
2008-11-30, 11:41
Tycker Wikipedia beskriver det ganska bra...

Theory of operation

There are two principal means by which touchpads work. In the matrix approach, a series of conductors are arranged in an array of parallel lines in two layers, separated by an insulator and crossing each other at right angles to form a grid. A high frequency signal is applied sequentially between pairs in this two-dimensional grid array. The current that passes between the nodes is proportional to the capacitance. When a virtual ground, such as a finger, is placed over one of the intersections between the conductive layer some of the electrical field is shunted to this ground point, resulting in a change in the apparent capacitance at that location. This method received U.S. Patent 5,305,017 awarded to George Gerpheide in April 1994.

The capacitive shunt method, described in an application note by Analog Devices[5], senses the change in capacitance between a transmitter and receiver that are on opposite sides of the sensor. The transmitter creates an electric field which oscillates at 200-300 kHz. If a ground point, such as the finger, is placed between the transmitter and receiver, some of the field lines are shunted away, decreasing the apparent capacitance.

Nitrometan
2008-11-30, 13:27
Jag har läst varenda inlägg i tråden, och jag förstår inte mer nu än innan, jag fortsätter tro att det är magi.
Trickis have spoken. Magi it is.

Magi låter rimligt.

egge
2008-11-30, 13:30
Teoretisk borde det alltså vara möjligt att styra musen med en metallbit som är av sådan area att den motsvarar mitt fingers? ^^

Njä, resistans är inte samma sak som area.