Visa fullständig version : "Boxning och styrkelyft gör pojkar våldsamma"
Krokodil
2008-11-27, 17:04
Anna Bäsén bloggar från läkarstämman idag.
http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=medicinbloggen&e=441840
"Boxning och styrkelyft gör pojkar våldsamma
- Det är så bra att killarna är på boxningsklubben eller på gymmet istället för att springa på stan på kvällarna.
Den här typen av vulgärargument hörs ofta, i synnerhet i behandlingen av "värstingar" och när det suktas efter bidrag.
Kampsporter påstås också vara socialt fostrande. En ny studie från Bergens universitet visar att det är precis tvärtom. Pojkar som sysslar med kampsporter som brottning, boxning, styrkelyft och asiatiska kampsporter har ökad risk att bli asociala och våldsamma.
Enligt professor Kaj Blennow beror det på att machomyter odlas inom dessa sporter och att det smittar av sig också utanför träningslokalen.
Det är egentligen inte så konstigt. Att den som lär sig slåss slåss. Att boxare sen riskerar få hjärnskador gör det inte bättre."
Läsbar länk
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/11/27/pojkar-som-boxas-riskerar-/index.xml
J Child Psychol Psychiatry. 2005 May ;46 (5):468-78 15845127 (P,S,G,E,B) [Cited?]Participation in power sports and antisocial involvement in preadolescent and adolescent boys.
[My paper] Inger M Endresen, Dan Olweus
BACKGROUND: A limited number of mostly cross-sectional studies have examined the possible effects of power sports on aggressive and antisocial involvement in children and youth. The majority of these studies have serious methodological limitations, and results are partly contradictory. Longitudinal studies with representative, reasonably large samples and adequate dependent variables are lacking. METHODS: The relationship between participation in power or fight and strength sports (boxing, wrestling, weightlifting, and oriental martial arts) and violent and antisocial behaviour was examined in a sample of 477 boys, aged 11 to 13 years at Time 1, over a two-year period. Making use of information about different participation patterns over time, the longitudinal design provided an opportunity to examine specified hypotheses about possible causal effects of power sports. RESULTS: The total pattern of results strongly suggests that participation in power sports actually leads to an increase or enhancement of antisocial involvement in the form of elevated levels of violent as well as non-violent antisocial behaviour outside sports. In addition, there were no indications of selection effects; the presence of such effects would imply that boys who started with power sports were characterised by already elevated levels of antisocial involvement. CONCLUSIONS: The results provide strong support for the 'enhancement hypothesis'. The negative effects in boys seemed to stem from both the practice of power sports itself and from repeated contact with 'macho' attitudes, norms, and ideals. The negative effects of participation in power sports represent a societal problem of considerable dimensions which has been largely neglected up to now.
Mesh-terms: Adolescent; Antisocial Personality Disorder :: epidemiology; Antisocial Personality Disorder :: psychology; Child; Follow-Up Studies; Humans; Male; Questionnaires; Research Support, Non-U.S. Gov't; Sports :: statistics & numerical data;
Arf Pingvin
2008-11-27, 17:17
"Särskilt tydligt var sambandet mellan styrkelyft och våld."
My mind has been boggled.
Pudzianovski
2008-11-27, 17:18
Hade varit intressant att se jämförelser med andra idrotter, t.ex motorsport, fotboll och ishockey.
Slartibartfast
2008-11-27, 17:26
Ett förbud vore kanske på sin plats.
hahavaffan
2008-11-27, 17:32
Ett förbud vore kanske på sin plats.:D
Skulle också vilja se liknande studier på andra sporter. Har ju väldigt jävla svårt att tro att styrkesport skulle odla fram aggressiva tendenser.
Det är ju först nu jag är stark nog för att krossa skallar. =(
"Pojkar som sysslar med kampsporter som brottning, boxning, styrkelyft och asiatiska kampsporter har ökad risk att bli asociala och våldsamma. "
Detta stämmer rätt bra i min erfarenhet, kampsportare och väldigt seriösa gymtyper är väldigt ofta asociala knäppskallar. Det handlar dock nästan enbart om att asociala knäppskallar dras till individsporter med så lite känslomässig och social kontakt som möjligt. Där är ju många kampsporter och styrketräning smidigt, då den sociala kontakten nästan uteslutande handlar om konstruktiv kritik, precis så som dessa miffon vill ha det.
Innan jag har fått tag på studien så har jag ingen direkt åsikt även om jag kan tänka mig en rad möjliga förklaringar till resultatet. Hur de dessutom har fått ihop ett gäng styrkelyftande 13-15 åringar i Norge som är så många att de har någon signifikans är nog en bra fråga.
Edit: 11-13 åringar är det ja, och sådana finns det troligen extremt få av men studien säger å andra sidan tyngdlyftning
Det är intressant att man på samma kongress (eller vad det nu är) just nu presenterar en studie om skador på hjärnan som härrör från boxning. Iofs har jag inga som helst problem att se att sådana kan ske men det verkar lite väl välregisserat och mycket riktigt är den presentatöreren en stor motståndare mot boxning och han var mycket aktuell i debatten om proffsboxning och även om MMA/kickboxning.
"Pojkar som sysslar med kampsporter som brottning, boxning, styrkelyft och asiatiska kampsporter har ökad risk att bli asociala och våldsamma. "
Detta stämmer rätt bra i min erfarenhet, kampsportare och väldigt seriösa gymtyper är väldigt ofta asociala knäppskallar. Det handlar dock nästan enbart om att asociala knäppskallar dras till individsporter med så lite känslomässig och social kontakt som möjligt. Där är ju många kampsporter och styrketräning smidigt, då den sociala kontakten nästan uteslutande handlar om konstruktiv kritik, precis så som dessa miffon vill ha det.
bra jobbat där. du kallade just halva brädan här för miffon :)
Jag föreslår fackeltåg och blockader utav Friskis & Svettis. Samt att hantlar över 22 kilo förbjuds.
Kanske beror på en blandning av det som Loke säger och det som Kaj Blennow spekulerade om. Att det är en viss typ av människor som söker sig till t.ex. styrkelyft och att det inom den sporten tack vare det odlas en viss kultur.
Andra anledningar kan vara att man starkt sammankopplar dessa sporter med att man ska vara på ett visst sätt. I takt med att musklerna växer så växer också det "manliga egot".
Att styrkelyft utmärkte sig över kampsporterna förvånade mig dock lite. Kan bero på att det i utbildningen av unga kampsportsutövare pratas väldigt mycket om att undvika våld utanför mattan?
Edit: Jag förutsätter såklart att det är en väl utförd studie, och rapportering.
+1
Ett konstaterande i stil med att ett stort antal av de intagna i sveriges fängelser är kriminella.
Fängelsen har ju en tendens att att dra till sig en viss typ av människor. Det kanske muskel- och våldssporter också har. Att vanliga killar/tjejer skulle bli våldsamma och en fara för allmänheten av lite brottning har ivf jag svårt att tro. Fast sen är jag ju själv kampsportare som går på gym.
Arf Pingvin
2008-11-27, 17:53
Menar du att han har fel? Eller tar du illa upp när någon säger som det är?
Helt rätt. För att citera vår egen stora tänkare "I väntan på att sunt förnuft ska bli norm kan förbud vara på sin plats.".
Detta stämmer rätt bra i min erfarenhet, kampsportare och väldigt seriösa gymtyper är väldigt ofta asociala knäppskallar. Det handlar dock nästan enbart om att asociala knäppskallar dras till individsporter med så lite känslomässig och social kontakt som möjligt.
Ja det är väl lite på grund av den jättefräscha lagandan i diverse populära lagsporter som vissa söker sig annorstädes. De flesta kampsportare som jag träffat är lite till mycket äldre än pojkarna i studien och visst finns det gott om orginal, men det är en tolerant stämning gentemot avvikare på de klubbar jag tränat på. Asociala är det få som jag sett; de slutar efter första terminen ungefär. Sedan finns det ju folk som inte är så jättesociala direkt.
Boxning kan nog ge hjärnskador, allt de gör i princip är ju slag mot skallen rond efter rond. Lite för mycket upprepade slag mot skallen för att det skall vara nyttigt. Inom Thaiboxning så är det iaf fler träffytor och inom MMA så blir det mycket brottning.
Normalitet är överskattat.
hangatyr
2008-11-27, 18:10
jag vet inget om styrkelyft, men alla kampsporter är extremt gruppfokuserade och rena motsatsen till det du beskriver. Kampsporter är INTE individsporter, kampsporter är lagsport där hela klubben är ansvarig för den enskildes eventuella framgångar på mattan eller i ringen/buren. Jag vågar påstå att kampsporter i viss mån innehåller MER social samvaro än många lagsporter.
Min studie som jag skall skicka in till The Journal Of Anecdotal Evidence tyder på att de som håller på med kampsport är sugnare på att använda/visa sina kunskaper på fyllan än gemene man. Nu är majoriteten av dessar något töntiga saker som att visa vilket coolt grepp man nyss har lärt sig eller hur hårt man kan sparka en lyktstolpe. Vi andra är alla mycket imponerade så fortsätt gärna med det.
King Grub
2008-11-27, 18:12
Det här stämmer med det jag observerat genom åren (personliga reflektioner, inga vetenskapliga fakta). Tränares "men det är bra att dom har någonstans att ta vägen så dom inte är ute och slåss på kvällarna" är en klyscha.
Min studie som jag skall skicka in till The Journal Of Anecdotal Evidence tyder på att de som håller på med kampsport är sugnare på att använda/visa sina kunskaper på fyllan än gemene man. Nu är majoriteten av dessar något töntiga saker som att visa vilket coolt grepp man nyss har lärt sig eller hur hårt man kan sparka en lyktstolpe. Vi andra är alla mycket imponerade så fortsätt gärna med det.
Hur brukar du gå tillväga när du ska visa kodning på fyllan? Jag skulle säga att uppvisandet beror på att det är smidigt göra det på krogen när det är en del folk som ändå vill ha stryk. Det är ingen som vill ha någon applikation kodad vanligtvis :/
hangatyr
2008-11-27, 18:19
aj!
:laugh:
Jag är rädd för kampsportare som blandar ryssfemmor och alkohol.
Anna Bäsén bloggar från läkarstämman idag.
http://blogg.expressen.se/TrackBack?b=medicinbloggen&e=441840
"Boxning och styrkelyft gör pojkar våldsamma
- Det är så bra att killarna är på boxningsklubben eller på gymmet istället för att springa på stan på kvällarna.
Den här typen av vulgärargument hörs ofta, i synnerhet i behandlingen av "värstingar" och när det suktas efter bidrag.
Kampsporter påstås också vara socialt fostrande. En ny studie från Bergens universitet visar att det är precis tvärtom. Pojkar som sysslar med kampsporter som brottning, boxning, styrkelyft och asiatiska kampsporter har ökad risk att bli asociala och våldsamma.
Enligt professor Kaj Blennow beror det på att machomyter odlas inom dessa sporter och att det smittar av sig också utanför träningslokalen.
Det är egentligen inte så konstigt. Att den som lär sig slåss slåss. Att boxare sen riskerar få hjärnskador gör det inte bättre."
Länken funkar inte
Jag är rädd för kampsportare som blandar ryssfemmor och alkohol.
Särskilt om de är 11 år.
Hade varit intressant att se jämförelser med andra idrotter, t.ex motorsport, fotboll och ishockey.
Fotboll tenderar att göra killar mer intresserade av andra killar.
Hur brukar du gå tillväga när du ska visa kodning på fyllan? Jag skulle säga att uppvisandet beror på att det är smidigt göra det på krogen när det är en del folk som ändå vill ha stryk. Det är ingen som vill ha någon applikation kodad vanligtvis :/
Jag visar på min laptop.
Den här diskussionen har förts i alla år ända sedan jag var 9-10år. Men på den tiden pratade man om hur hemskt biker mice from mars serien, darkwing duck och mortal kombat till supernintendo var eftersom det skapade våldsamma pojkar
Vet inte om de ens studerat just _detta_, men det råder ju stor skillnad inom killgruppen vilka som blir våldsammare och inte. Det hade snarare betytt att problemen börjar tidigare.
Många av de som söker sig till mina boxningsträningar är helt normala killar som kanske pluggar eller jobbar. Sedan kommer ett o annat stolpskott som man märker har grova aggressionsproblem och som inte kan sparra en enda gång utan att det ska bli ett regelrätt slagsmål!
Gick även några dokumentärer på tv om fängelser i usa, där de hade mark och bänkpresstävlingar. Anledningen till detta var för att de då blev lugnare och lättare att hantera
Menar du att han har fel? Eller tar du illa upp när någon säger som det är?
varken eller. men eftersom det här är ett styrketräningstränings forum i grunden (inte längre kanske?) så är det kanske inte så uppskattat att komma med en sådan kommentar ;)
Alltså styrkelyft en kampsport? Det heter kraftsport. intelligent och påläst artikelskrivare må jag säga. det är nog många, som till exempel herr Sisu som säger det själv i sin dokumentär att det räddar en från våld inte tvärtom. Dessutom så är det mycket tränings och tävlingsgemenskap i Sl, det funkar itne att vara totalt asocial.
Det står inget specifik om styrkelyft i studien (eller snarare i abstraktet eftersom jag inte har orkat försöka leta reda på studien) utan det gäller antingen styrketräning eller tyngdlyftning.
Black Star Abyss
2008-11-27, 21:13
Är det några som har problem så är det väl unga killar som sysslar med hockey och fotboll?
Ska fan sänka alla som säger att man blir våldsam/aggressiv av styrkelyft. Det gör mig fly förbannad.
Om någonting, så lär kampsport en att kontrollera och hantera sin kropp samt att behärska sitt sinne. Kampsport är, och kommer alltid att vara, till stor del en mental sport, framför allt om det är tävlingsinriktat.
Saft und Kraft
2008-11-27, 23:27
Ska fan sänka alla som säger att man blir våldsam/aggressiv av styrkelyft. Det gör mig fly förbannad.
Gentlemannailska; ett högst belevat och rättfärdigat slag.
F. ö. kan jag säga att alla styrkelyftare jag mött (även om studien nu gällde tyngdlyftning) är otrevliga och aggressiva sällar, inte helt sällan otvättade dessutom.
Låter som en ren provokation i mina öron.
Jag är kanske lite asocial och knäpp, men inte ett dugg våldsam. :D
Baskagge
2008-11-28, 00:36
Det stämmer väl ungefär lika bra som påståendet att man blir massmördare av datorspel.
Alltid lika kul när folk är tvärsäkra på att en studie är fel med inget bättre underlag än att de själva tycker att det inte är/borde vara så.
Carolinew
2008-11-28, 01:16
Jag tycker att styrkelyftare är några av de absolut trevligaste människor jag någonsin träffat :confused:
Ja, eller som herr Plomeros hade sagt:
- Klappa säften på dom !!.........:D
För övrigt tycker jag att det finns en viss skillnad mellan kampsportare
och styrkelyftare:
Unga kampsportare står ofta vid busshållplatserna och vädrar sitt
testosteron genom att sparra med varandra.
Styrkelyftare kan bete sej som alfa-gorillor under träning
men är hur lugna som helst annars. Tror aldrig att jag träffat en styrkelyftare
med aggressionsproblem.
bear.flowertwig
2008-11-28, 01:55
Alltid lika kul när folk är tvärsäkra på att en studie är fel med inget bättre underlag än att de själva tycker att det inte är/borde vara så.
+1
Styrkelyftare kan bete sej som alfa-gorillor under träning men är hur lugna som helst annars. Tror aldrig att jag träffat en styrkelyftare med aggressionsproblem.
Jag bevittnade ett tvättäkta roidrage för cirkus 15 år sen när en av Sveriges då bästa juniorer fick ett bryt och jagade en medtränande med en skivstång (de mindre). Slutsatsen är alltså att styrkelyftare är livsfarliga. Förmodligen rent dödliga i sina dräkter.
Arf Pingvin
2008-11-28, 05:42
Jag bevittnade ett tvättäkta roidrage för cirkus 15 år sen när en av Sveriges då bästa juniorer fick ett bryt och jagade en medtränande med en skivstång (de mindre). Slutsatsen är alltså att styrkelyftare är livsfarliga. Förmodligen rent dödliga i sina dräkter.
Den andra kanske körde curls i böjställningen? Styrkelyftare är normalt fromma som lamm, men det finns gränser.
Danny Devito
2008-11-28, 07:59
Ja, eller som herr Plomeros hade sagt:
- Klappa säften på dom !!.........:D
Haha :thumbup: :D
För övrigt tycker jag att det finns en viss skillnad mellan kampsportare
och styrkelyftare:
Unga kampsportare står ofta vid busshållplatserna och vädrar sitt
testosteron genom att sparra med varandra.
Styrkelyftare kan bete sej som alfa-gorillor under träning
men är hur lugna som helst annars. Tror aldrig att jag träffat en styrkelyftare
med aggressionsproblem.
Man kan också se styrkelyftare stå och träna knäböj vid busshållplatser och bänka i luften. Det kan upplevas som aggresivt. Det är lugnt det är bara simulering av kommande lyft. En utvecklad variant av målvikter vid mental träning.
Man kan läsa abstraktet och hitta en hel del godbitar om man är något så när allmänbildad inom idrott. I det här fallet är det iofs inte kul utan som vanligt mer tragiskt att se klåpare till presentatörer och journalister misshandla forskningsmaterialet.
Hallberg
2008-11-28, 09:01
Den andra kanske körde curls i böjställningen? Styrkelyftare är normalt fromma som lamm, men det finns gränser.
hehe. Då har ju personen gjort sig förtjänt av att jagas med skivstång
:D
130kg finsk sisu
2008-11-28, 09:47
Aaaaaaaaaah nu får man vädra fördomar igen. :)
Den som tror/tycker styrkelyft är en associal sport så vet nog inte vad de pratar om. I få idrotter tränar elit och sämsta motionerer tillsammans och har kul. Känner mycket få associala lyftare.
Däreemot kan jag tänka mej att vanliga gymtränande som ofta tränar själva kan vara associala. :)
Den som tror/tycker styrkelyft är en associal sport så vet nog inte vad de pratar om. I få idrotter tränar elit och sämsta motionerer tillsammans och har kul. Känner mycket få associala lyftare.
Däreemot kan jag tänka mej att vanliga gymtränande som ofta tränar själva kan vara associala. :)
Lugna ner dig nu.
130kg finsk sisu
2008-11-28, 09:54
Lugna ner dig nu.
Jag är lugn baby hur är det själv?
OM det nu är på det här viset har vi ju ett problem.
Jag är nyfiken på hur machokulturen tar sig uttryck just i idrottssammanhang. Är det bara pojkarna som blir utsatta för den, eller är flickor immuna mot den? Hur är det när man tränar kampsport: delas grupperna upp mellan flickor och pojkar när de är barn?
hangatyr
2008-11-28, 11:01
Jag är nyfiken på hur machokulturen tar sig uttryck just i idrottssammanhang. Är det bara pojkarna som blir utsatta för den, eller är flickor immuna mot den? Hur är det när man tränar kampsport: delas grupperna upp mellan flickor och pojkar när de är barn?
såvitt jag vet är det mest på tävlingar det är könsuppdelat och ofta först när man kommer förbi säg 12-årsåldern.
Kvinnorna som tränar kampsport (mer än en termin) brukar vara av ett hårt virke de också. På de flesta klubbar jag varit på så tränar tjejer och killar tillsammans, både i barn- och vuxengrupper.
Det är högst ovanligt att man delar upp pojkar och flickor inom kampsporten (med undantag av någon kurs i kvinnligt självförsvar). Det till och med vanligt att alla sparras med alla på träningarna. En vanlig åsikt bland tränare är att vad flickor brister i fysiken tar de ofta igenom genom en bättre teknik. Problemet är att vissa klubbar har ett något ovårdat språk om kvinnor, men mycket har hänt inom kampsportsvärlden de senaste åren.
Sen skiljer sig stämningen åt mellan klubbarna. Själv har jag alltid sökt mig till klubbar med en god gemenskap framför de konkurrensinriktade.
Langster
2008-11-28, 11:27
Nog blir man "aggressiv" av kampsport och styrkesport. Man lär sig ju att våld och styrka är bra. Och vem kan påstå att det inte finns en viss machokultur inom idrott, speciellt i de som går ut på att vara stark eller bra på att slåss?
Frågan är väl om det är något dåligt med det? Att vara aggressiv är bara ett problem om det går ut över andra. Att man själv utnyttjar och utvecklar sin aggressivitet behöver inte vara dåligt på något sätt.
Jag ser inget fel med att få utlopp för aggressivitet på ett konstruktivt sätt eller att det finns en machokultur inom idrott. Är alternativet att ha instängda aggressioner och ilska samtidigt som man måste vara feminist bättre? Antagligen inte alls för de som söker sig till dessa sporter.
Jag tycker att de som sysslar med styrkesporter och kampsporter överlag är mer harmoniska (det finns självklart undantag). Jag tror att det beror på att man snabbt lär sig sina begränsningar, man vet exakt hur mycket man lyfter eller hur bra man är på att slåss. Tror att många som är ute och slåss är ute efter att just testa hur bra de är på att slåss, eller hur starka de är. Vet man redan så är det inte så intressant.
stargate
2008-11-28, 13:12
Jag stör mig på när folk blandar ihop slagsmål med kampSPORT. Jag tränar själv kampsport och det är just vad det är, en SPORT.
Slåss gör folk på stan. På klubben boxas man..... (om vi nu pratar boxning).
Jola Bero
2008-11-28, 14:02
Låter konstigt, MMA klubben där jag tränar har nog den mest hjärtliga och avslappnade miljön jag någonsin har upplevt. Absolut ingen som ska hävda sig eller är asocial eller aggresiv. Alla är på bra humör och har kul. Jag började träna boxning som 12åring efter att ha tränat fotboll/handboll/basket/ishockey/innebandy. Boxningen var de ställe där stämningen var bäst. De andra sporterna var fyllda av unga grabbar som skulle tuppa och hävda sig. På boxningen fanns ingen prestige, alla ville bara träna hårt och ha kul.
Jag var dessutom en jävligt aggressiv unge innan jag började med kampsport, slogs med skolkamrater och var uppkäftig mot allt och alla precis hela tiden. Detta har förändrats helt. Har inte varit i ett slagsmål utanför mattan sen jag började på boxning.
Fast jag har ingen aning, jag har inte forskat på ämnet.
bigtraps
2008-11-28, 16:07
Många av samhällets mindre smarta individer med hävdelsebegär brukar förr eller senare dyka upp på ett gym.
Orientering och skidåkning har väl inte samma dragningskraft på dessa personer eller?
von huff
2008-11-28, 16:13
Låter konstigt, MMA klubben där jag tränar har nog den mest hjärtliga och avslappnade miljön jag någonsin har upplevt. Absolut ingen som ska hävda sig eller är asocial eller aggresiv. Alla är på bra humör och har kul. Jag började träna boxning som 12åring efter att ha tränat fotboll/handboll/basket/ishockey/innebandy. Boxningen var de ställe där stämningen var bäst. De andra sporterna var fyllda av unga grabbar som skulle tuppa och hävda sig. På boxningen fanns ingen prestige, alla ville bara träna hårt och ha kul.
Jag var dessutom en jävligt aggressiv unge innan jag började med kampsport, slogs med skolkamrater och var uppkäftig mot allt och alla precis hela tiden. Detta har förändrats helt. Har inte varit i ett slagsmål utanför mattan sen jag började på boxning.
Fast jag har ingen aning, jag har inte forskat på ämnet.
Så upplevde jag ochså det när jag tränade kampsport.Fast vet ochså många lite yngre grabbar (17-20) som gillar att slåss som sysslar med kampsport och styrketräning.jag tvivlar på att kampsport eller styrketräning gör en aggressiv fast det är möjligt att endel blir mer självsäkra och genom det börjar bråka oftare.
"The results provide strong support for the 'enhancement hypothesis'"
Dvs är man inte våldsbenägen och antisociala från början kan man spola ned rapporterna, resultatet visar endast att de som redan har problem får värre problem.
Typ.
Huffo the A-LagaRe
2008-12-10, 22:47
Det är högst ovanligt att man delar upp pojkar och flickor inom kampsporten (med undantag av någon kurs i kvinnligt självförsvar).
Vad görman i männens grupp på det kvinnliga självförsvaret då? Lär de sig att slå ner och våldta kvinnor?
coolboynesko
2010-11-06, 10:29
Har 3 kompisar som tränar/tränat boxning och dem är 3 cp barn som gör vad som helst för att slåss! Så de ligger nog något i de Anna säger.
Vet att de är en gammal tråd!
eternallord
2010-11-06, 10:42
[My paper] Inger M Endresen, Dan Olweus
BACKGROUND: A limited number of mostly cross-sectional studies have examined the possible effects of power sports on aggressive and antisocial involvement in children and youth. The majority of these studies have serious methodological limitations, and results are partly contradictory. Longitudinal studies with representative, reasonably large samples and adequate dependent variables are lacking. METHODS: The relationship between participation in power or fight and strength sports (boxing, wrestling, weightlifting, and oriental martial arts) and violent and antisocial behaviour was examined in a sample of 477 boys, aged 11 to 13 years at Time 1, over a two-year period. Making use of information about different participation patterns over time, the longitudinal design provided an opportunity to examine specified hypotheses about possible causal effects of power sports. RESULTS: The total pattern of results strongly suggests that participation in power sports actually leads to an increase or enhancement of antisocial involvement in the form of elevated levels of violent as well as non-violent antisocial behaviour outside sports. In addition, there were no indications of selection effects; the presence of such effects would imply that boys who started with power sports were characterised by already elevated levels of antisocial involvement. CONCLUSIONS: The results provide strong support for the 'enhancement hypothesis'. The negative effects in boys seemed to stem from both the practice of power sports itself and from repeated contact with 'macho' attitudes, norms, and ideals. The negative effects of participation in power sports represent a societal problem of considerable dimensions which has been largely neglected up to now.
Mesh-terms: Adolescent; Antisocial Personality Disorder :: epidemiology; Antisocial Personality Disorder :: psychology; Child; Follow-Up Studies; Humans; Male; Questionnaires; Research Support, Non-U.S. Gov't; Sports :: statistics & numerical data;Den första fetstilade delen säger egentligen tillräckligt mycket om en artikel av denna typ, men visst.
Den andra fetstilade delen gör mig dock konfunderad. Är det bara jag som tycker att 11-15-åringar är ett exceptionellt dåligt intervall för att bedömma beteende hos män? Jag vill minnas att det var ungefär i den här åldern jag, utan kampsport eller andra påverkande faktorer, var absolut störigast och jobbigast.
+1 :thumbup:
Jag har nog aldrig träffat en asocial boxare. En av mina närmaste vänner tävlar i kickboxning på mycket hög nivå och han är nog den snällaste och mest sociala människa man kan tänka sej, har aldrig ens hört talas om någon som skulle vara i närheten. Eller styrkelyftare, jag har tränat länge på ett friskisgym med många som var "normalsociala", kom fram och snackade ibland. Jag har tränat sammanlagt en månad på Malmö Atletklubb tidigare och jag har nog aldrig snackat med så mycket folk under hela min tidigare gymkarriär på 3 år.
Bara ett gäng kärringar som vill synas och verka duktiga. Har dom inte provat att kolla fotbollsspelare och hockeyspelare framför allt, skulle gissa att hockeyspelare säkert är en av de mest agressiva idrottskategorierna. Eller gå till egen hemmaplan och kolla in ryttare. Min syster höll på med ridning innan och det var jäkligt mycket knepigt folk där som ahde en tendens att vilja bossa. Folk som inte kan umgås med andra människor söker sej till andra arter där dom kan bossa hur dom vill.
Grazzafukkinrazzi
2010-11-06, 11:04
Skulle ju även kanske kunna vara så att de flesta inte är på gymmet för att konversera utan är där för att träna och inte har tid att stå och prata för de har annat som ska fixas resten av dagen och utanför gymmet är de nog inte så associala ändå. Fast det är bara en teori, inget annat.
Döts-styrkelyft. Tur att jag slutade med det i tid.
Eddie Vedder
2010-11-08, 08:50
Jag undrar vilka idrotter som orsakat mest våld, boxning eller fotboll. :D
Det känns lite märkligt.....
Dock så färgas man av sin omgivning och om man ponerar att flera våldsbenägna söker sig till samma omgivning så skapas en sådan miljö som kan förstärka det beteendet. Din omgivning påverkar dig alltid på något sätt....de flesta påverkas kraftigt av den upplevda miljön.
Fast det känns som att det blir mer beroende på VAR man tränar än VAD man tränar isf, dvs man kunde like gärna sagt "Vistas i ghetton gör folk kriminella" och skylla på betongfärgade hyreshus.
Som vanligt säger studien inget mer än att våldsbenägna människor ofta har gemensamma intressen. Mina egna fördomar och observationer kring t.ex. styrkelyftare gör gällande att de är gymträningens Bror Duktig snarare än våldsmaskiner. Men visst, det finns väl olika miljöer (däribland boxningshallar och gym) dit likasinnade individer möts och utvecklar andra intressen.
Själv började jag styrketräna och kampsporta för att bli bättre på att slåss. Efter att ha lagt på mig lite vikt och kunskap så blev det också resultatet, med konsekvensen att jag oftast klarade mig undan handgemäng. Istället fortsatte träningen av helt andra orsaker, som b-rud-raggning och beachflashning, för att sedan bli en del av vardagen och en social plattform. Skulle nog behöva återuppta mitt kampsportande för att ventilera aggressioner i en legitim miljö...
filmjölk
2010-11-08, 10:22
Jag vill citera en bekant jag har som är "plit" i kriminalvården (han var rätt anti när fria vikter plockades bort i fängelsegymmen)
"På 30år har jag sett ett enda bråk mellan interner i samband med styrketräning, men det blir slagsmål varenda gång de spelar innebandy"
Rätt roligt att styrketräningen pekas ut som något farligt, och lagidrotter som något rehabiliterande.
Tycker oftast att de små liven som ska börja på kampsport för att bli bra på slåss är de som klarar sig kortast. Någon med mer erfarenhet dominerar sönder dem totalt och sen är det inte lika roligt att träna längre.
Annars så brukar de mogna när de får umgås med lite äldre personer som förklarar hur saker och ting fungerar.
Alltid bra att ha en studie att backa upp sina tillkortakommanden med.
Tycker oftast att de små liven som ska börja på kampsport för att bli bra på slåss är de som klarar sig kortast. Någon med mer erfarenhet dominerar sönder dem totalt och sen är det inte lika roligt att träna längre.
Annars så brukar de mogna när de får umgås med lite äldre personer som förklarar hur saker och ting fungerar.
Där jag tränar kickboxning kom ett par kids och körde ett tag och blev väldigt agressiva när de sparrades med varandra varav klubbens störste karl i 30-40årsåldern röt ut "PEÅGAR!!" och förklarade för dem att man skulle ta det lite lugnt. Har inte sett till dem på ett tag.
supercharge
2010-11-08, 12:11
Det är väl snarare en fråga lite i vad som är hönan och ägget i det här. Gör exempelvis gymträning och människor aggressiva eller är det snarare så att det är aggressiva människor som delvis söker sig dit.
rajjan_dammit
2010-11-08, 12:12
Jaha, hur var det nu med kausaliteten?
Tror snarare det är så att småkriminella, våldsamma, idioter börjar träna kampsport och styrketräna just för att kunna slå ner folk på stan osv.
det är väl snarare en fråga lite i vad som är hönan och ägget i det här. Gör exempelvis gymträning och människor aggressiva eller är det snarare så att det är aggressiva människor som delvis söker sig dit.
+1
mangemani
2010-11-08, 18:47
ja herre gud,vad säger man.
snart kommer dom väl och säger att alla med asbergers syndrom är mördare eftersom det nu är några med just asbergers som begått hemska brott*suck*
Måste vara dötsmetalen som ofta spelas på gym
Måste vara dötsmetalen som ofta spelas på gym
Jag tror snarare det är den kommersiella blandningen av skitlåtar som spelas av alla stora gymkedjor. Den får i alla fall mig att bli våldsam efter ett tag.:D
Löpsedel: Mördaren berättar "Brittan Spears made me do it!"
Jag tror snarare det är den kommersiella blandningen av skitlåtar som spelas av alla stora gymkedjor. Den får i alla fall mig att bli våldsam efter ett tag.:D
Löpsedel: Mördaren berättar "Brittan Spears made me do it!"
lol, alla vet att kampsport, dötsmetal och tv-spel ligger bakom alla våldsbrott från ungdomar
får inte glömma styrkelyft nu heller ju ;)
lol, alla vet att kampsport, dötsmetal och tv-spel ligger bakom alla våldsbrott från ungdomar
får inte glömma styrkelyft nu heller ju ;)
Ja egentligen borde jag spärras in, jag är lyftare, boxare och hårdrockare :hbang: Bara tv-spelen som saknas för att jag ska bli en komplett psykopat :D
supercharge
2010-11-09, 19:01
ja herre gud,vad säger man.
snart kommer dom väl och säger att alla med asbergers syndrom är mördare eftersom det nu är några med just asbergers som begått hemska brott*suck*
Ja eller att mustasch är ett tecken på massmördartendenser, vi har ju trots allt Hitler, Stalin, Himmler o.s.v.
Bonuskuriosa är att begåvningsreserven Bill O'Reilly faktiskt på fullt allvar framförde det som argument för kristendomen just att Stalin och Hitler inte var kristna. Ungefär samma samband som att båda har mustasch alltså.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.