handdator

Visa fullständig version : Nytt bredband, vad rekommenderas?

sleep is the enemy
2008-11-27, 07:33
Jag kommer snart flytta och kan då inte ha comhem längre som leverantör. Jag vill gärna ha trådlöst internet förutom att jag vill ha min xbox med lina. Så det vore smidigt om man fick med allt man behöver från början istället för att behöva köpa en trådlös router. Jag vill gärna slippa krånglet som det är med comhem också där man först måste ha ett speciellt modem, som sedan går vidare till en router. Hastigheten räcker med ungefär 5mbit. Det viktga är väl att det blir så lite utrustning som möjligt. När det står att det ingår trådlöst modem, fungerar den som router också?

CVN
2008-11-27, 08:36
Du har en router för att kunna koppla in flera stationer till ditt nätverk, så i ditt fall (är dock inte helt 100%) så måste du om du inte vill köra med router antingen välja om du vill använda den till xboxet eller datan.

När det står att trådlöst modem så är det förmodligen en router, förstår inte riktigt varför du inte vill använda det :S

sleep is the enemy
2008-11-27, 08:59
Du har en router för att kunna koppla in flera stationer till ditt nätverk, så i ditt fall (är dock inte helt 100%) så måste du om du inte vill köra med router antingen välja om du vill använda den till xboxet eller datan.

När det står att trådlöst modem så är det förmodligen en router, förstår inte riktigt varför du inte vill använda det :S

Jag skrev kanske otydligt. Jag vill självklart ha en router, men ja skulle vilja att den följde med och att det var modem och router i ett. Alltså att jag inte behöver ha ett speciellt modem, och sen behöva koppla vidare till en router också.

Dreas
2008-11-27, 09:04
Telia tror jag erbjuder detta ifall du tecknar dig, de är oftast dyrast men har också stabilast lina. Bredbandsbolaget finns också men många klagar på dessa.

Mr.Cosybear
2008-11-27, 10:06
Jag skulle faktiskt valt comhem XL 50 så får du väldigt bra förbindelse. 50mbit ner och 10mbit upp. Sedan kan du skaffa det dem kallar trådlöst modem som är router och modem i ett så har du löst ditt problem och fått en väldigt snabb tjänst.

http://www.comhem.se/portal/comhem/tradlost_modem

hahavaffan
2008-11-27, 10:09
Jag skulle faktiskt valt comhem XL 50 så får du väldigt bra förbindelse. 50mbit ner och 10mbit upp. Sedan kan du skaffa det dem kallar trådlöst modem som är router och modem i ett så har du löst ditt problem och fått en väldigt snabb tjänst.

http://www.comhem.se/portal/comhem/tradlost_modem400kr i månaden för det är ju sinnes.

sleep is the enemy
2008-11-27, 10:13
Jag kan alltså inte ha comhem längre, och för mig räcker det med ungefär 5mbit. Angående trådlösa modem/router. Går det alltid att koppla in en lina till dessa (för min xbox).

Mr.Cosybear
2008-11-27, 10:26
400kr i månaden för det är ju sinnes.

Knappast sinnes om man ska ta exempelvis telias 8/1mbit, som är en riktigt stabil tjänst, i jämförelse för runt 320 eller vad det ligger på. Men det är väl inte alla som behöver den där snabba linan, men för mig som det skulle komma väl till hands är utan tvekan villig. Sen så är inte den tjänsten helt färdigbyggd än så priset kommer droppa någon gång nästa år när det är klart.

hahavaffan
2008-11-27, 10:28
Knappast sinnes om man ska ta exempelvs telias 8/1mbit i jämförelse för runt 320 eller vad det ligger på.Nä självklart inte... men Telia är en klass för sig :D Sen kommer du nog väldigt sällan upp i de utlovade 50Mbiten.

Ja, du kommer kunna koppla en sladd från modem/routern till ditt Xbox. Alla har ju inte trådlösa datorer, och därför känns det rimligt att de stödjer även dem.

Mr.Cosybear
2008-11-27, 10:30
Nä självklart inte... men Telia är en klass för sig :D Sen kommer du nog väldigt sällan upp i de utlovade 50Mbiten.

Hehe det är sant, men det är faktiskt inte så illa med deras tjänst, känner flera stycken som utan tvekan når uploaden men snittar 40mbit ner, vilket enligt mig är väldigt bra betyg.

hahavaffan
2008-11-27, 11:06
Hehe det är sant, men det är faktiskt inte så illa med deras tjänst, känner flera stycken som utan tvekan når uploaden men snittar 40mbit ner, vilket enligt mig är väldigt bra betyg.Ja det får man säg är bra betyg. Hur är pingtider, routing till andra länder osv hos Comhem nu för tiden?

Mr.Cosybear
2008-11-27, 11:14
Ja det får man säg är bra betyg. Hur är pingtider, routing till andra länder osv hos Comhem nu för tiden?

Routing mot andra länder vet jag faktiskt inte. Men pingtider inom sverige är lika bra som min teliaförbindelse, ligger på runt 8ms mot exempelvis bredbandkollens servrar har jag hört.

Nordenator
2008-11-27, 11:25
Personligen skulle jag aldrig mer ta en router från t.ex. Telia. Routern är verkligen grunden i ens nätverk, och allt dlink-skräp som man kan råka ut för skapar bara en jävla massa besvär. Jag kastade en femhundring på en linksys WRT54GL och flashade den med tomato, sen dess har mitt nätverk varit sjukt stabilt. Innan dess var mina lina låst på 5 Mb, den gick ner om jag använde den och liknande. Blägh.

sleep is the enemy
2008-11-27, 11:27
Personligen skulle jag aldrig mer ta en router från t.ex. Telia. Routern är verkligen grunden i ens nätverk, och allt dlink-skräp som man kan råka ut för skapar bara en jävla massa besvär. Jag kastade en femhundring på en linksys WRT54GL och flashade den med tomato, sen dess har mitt nätverk varit sjukt stabilt. Innan dess var mina lina låst på 5 Mb, den gick ner om jag använde den och liknande. Blägh.

Men jag trodde att man var tvngen att använda leverantörens modem/router? Kan man istället kasta den och köpa en egen istället, behöver man i så fall ett modem OCH en router?

Mr.Cosybear
2008-11-27, 11:46
Men jag trodde att man var tvngen att använda leverantörens modem/router? Kan man istället kasta den och köpa en egen istället, behöver man i så fall ett modem OCH en router?

Absolut kan du göra det, bara låta bli att använda medföljande. Det blir ju då lite dyrare för dig då eftersom du måste betala ytterligare för egen hårdvara. Här har du en lista över routrar med inbyggd dsl modem.

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=k=s31623641 (notera att alla inte har inbyggt trådlöst där så du får kolla i listan till höger.)

Hur bra dem är har jag ingen aning om, men jag skulle rekomendera dig isåfall att göra som Nordenator och köpa en Linksys WRT54GL och sen flasha den (finns guider på nätet) med antingen tomato eller dd-wrt. Innan jag köpte denna hade jag endel routrar som alltid kopplade ner mig och gick crazy, det är bara leva med två enheter, ett modem och en router. Lägg dem på varandra så är problemet löst :)

hahavaffan
2008-11-27, 12:21
Personligen skulle jag aldrig mer ta en router från t.ex. Telia. Routern är verkligen grunden i ens nätverk, och allt dlink-skräp som man kan råka ut för skapar bara en jävla massa besvär. Jag kastade en femhundring på en linksys WRT54GL och flashade den med tomato, sen dess har mitt nätverk varit sjukt stabilt. Innan dess var mina lina låst på 5 Mb, den gick ner om jag använde den och liknande. Blägh.D-Link är det absolut inget fel på. Det är väl snarare det att modellerna man får med är de absolut sämsta tillverkarna har att erbjuda.

Simon.
2008-11-27, 12:32
Jag skrev kanske otydligt. Jag vill självklart ha en router, men ja skulle vilja att den följde med och att det var modem och router i ett. Alltså att jag inte behöver ha ett speciellt modem, och sen behöva koppla vidare till en router också.

Alla som jag installerat i år har bara haft en box (Bredbandsbolaget, Telia & Comhem), alltså ett modem med inbyggd router, du behöver inte koppla in mer än en box. Förr i tiden var det separata boxar för modem & router etc.

sleep is the enemy
2008-11-27, 12:38
Alla som jag installerat i år har bara haft en box (Bredbandsbolaget, Telia & Comhem), alltså ett modem med inbyggd router, du behöver inte koppla in mer än en box. Förr i tiden var det separata boxar för modem & router etc.

Tack! Har du någon erfarenhet av vilket bolag som har bäst utrustning?

j2b
2008-11-27, 12:44
jag har bredbandsbolaget turbodsl, 40mbit ner 10mbit upp, får ut hela hastigheten..

kostar 319kr per månad nu i 12 månader för mig, sen höjs det lite, fick ett snyggt vitt modem med inbyggd trådlös router samt mobilt bredband på köpet

Simon.
2008-11-27, 12:51
Tack! Har du någon erfarenhet av vilket bolag som har bäst utrustning?

Dom flesta har dom mest grundläggande funktionerna men vissa har låst fler funktioner än andra. Den BBB-router som jag testade var väldigt låst, kunde i princip bara byta nätverksnyckeln till WLAN:et.
Telia hade bäst router, inga funktioner var låsta.

sleep is the enemy
2008-11-27, 13:02
Det kanske är så att det spelar mindre roll vilket bolag man väljer då eftersom alla verkar ha ungefär samma utrustning. Funderar mellan Glocalnet och BBB då dom har bäst priser och hastigheter. Är det någon större skillnad om man bortser priser?

CVN
2008-11-27, 13:26
Det kanske är så att det spelar mindre roll vilket bolag man väljer då eftersom alla verkar ha ungefär samma utrustning. Funderar mellan Glocalnet och BBB då dom har bäst priser och hastigheter. Är det någon större skillnad om man bortser priser?

ja glocalnet suger och BBB äger, så välj BBB även om de kostar 100 kr mer.

Pudzianovski
2008-11-27, 14:07

Jag har aldrig märkt av någon egentlig skillnad mellan de 4-5 olika ISP jag haft. Jag har Glocalnet nu. 8/1 229kr/mån.

hahavaffan
2008-11-27, 14:10
ja glocalnet suger och BBB äger, så välj BBB även om de kostar 100 kr mer.Glocalnet må vara usla, men BBB vet jag ingen av kanske 20 användare som gillar. Skrattretande pingtider och routing till annat än andra BBB-användare, och det kopplar ner till höger och vänster. Nä BBB har gått från top notch till bajs på ett par år.

sleep is the enemy
2008-11-27, 14:16
Glocalnet må vara usla, men BBB vet jag ingen av kanske 20 användare som gillar. Skrattretande pingtider och routing till annat än andra BBB-användare, och det kopplar ner till höger och vänster. Nä BBB har gått från top notch till bajs på ett par år.

Jag förstår ingenting av det du säger. Men är det något man märker av om man bara slösurfar å spelar på Xbox Live? Vilken leverantör ska man ha då?

Scratch89
2008-11-27, 15:30
Nu vet jag inte hur BBB sköter sig för tillfället, men deras kvalitet sjönk rätt så drastiskt under tiden jag bodde i Skövde och gick på gymnasiet. 04-05 där omkring var det riktigt stabilt och jag låg nästan alltid på maxnivåer, inga nedkopplingar, inget strul. Vi fick till slut säga upp BBB och skaffa Telia, då det bara krånglade. Vi bodde hur nära telestationen som helst, och hade kanske halva hastigheten, och det kopplades ner och någon gång var det borta i över två veckor. Ingen ersättning fick vi heller.

hahavaffan
2008-11-27, 15:42
Jag förstår ingenting av det du säger. Men är det något man märker av om man bara slösurfar å spelar på Xbox Live? Vilken leverantör ska man ha då?Just vid onlinespelande är det rätt så viktigt med korta pingtider och bra routing. Pingtiderna kan man enkelt säga är fördröjningen mellan dig och de andra du spelar mot. Säg att du skjuter en motståndare med 100-200ms i ping, så kommer han inte bli träffad direkt, utan det "laggar" lite och tar ett ögonblick innan skottet faktiskt blir av. Nu tror jag dock inte du ska behöva tampas med så höga pingtider, men man vet aldrig. En polare jag spelar DotA med, hade fruktansvärda pingtider med BBB, men som sagt är det långt ifrån alla som drabbas av sånt tjafs.. Man vill ligga mellan 0 och 80ms. 0 är ju dock inte möjligt, men så lågt som möjligt är bra :) Routing är vad jag förstått hur väl datortrafiken från din dator färdas till andra ISP:ers nät, i Sverige och utomlands. Speciellt Tyskland brukar vara en svag punkt för Telia t.ex. Man kan t.ex. ha bättre pingtider till ett land längre bort, vilket då borde tyda på att routingen till det slöa landet är kassa.

Ring BBB och hör med dom... fråga om de vet om de fått några klagomål från kunde i ditt område. Om de nu vill vara så ärliga och tala om det :)

Larsson
2008-11-27, 18:39
Jag har bredbandsbolaget och jag är nöjd dem. Visserligen har jag fiber så det är inte riktigt samma sak, då fiber är mycket stabilare än ADSL. Har hört en del som har haft problem med deras kundservice. De har lovat saker de ej kunnat leverera.

henk4n
2008-11-27, 19:22
jag har telia 8mb, har haft det hur länge som helst. Har aldrig krånglat och fungerar utmärkt. kostar omkring 200kr i månaden. Du har inte funderat på mobiltbredband?

sleep is the enemy
2008-11-28, 06:57
Just vid onlinespelande är det rätt så viktigt med korta pingtider och bra routing. Pingtiderna kan man enkelt säga är fördröjningen mellan dig och de andra du spelar mot. Säg att du skjuter en motståndare med 100-200ms i ping, så kommer han inte bli träffad direkt, utan det "laggar" lite och tar ett ögonblick innan skottet faktiskt blir av. Nu tror jag dock inte du ska behöva tampas med så höga pingtider, men man vet aldrig. En polare jag spelar DotA med, hade fruktansvärda pingtider med BBB, men som sagt är det långt ifrån alla som drabbas av sånt tjafs.. Man vill ligga mellan 0 och 80ms. 0 är ju dock inte möjligt, men så lågt som möjligt är bra :) Routing är vad jag förstått hur väl datortrafiken från din dator färdas till andra ISP:ers nät, i Sverige och utomlands. Speciellt Tyskland brukar vara en svag punkt för Telia t.ex. Man kan t.ex. ha bättre pingtider till ett land längre bort, vilket då borde tyda på att routingen till det slöa landet är kassa.

Ring BBB och hör med dom... fråga om de vet om de fått några klagomål från kunde i ditt område. Om de nu vill vara så ärliga och tala om det :)

Okej, då e ja me! :) Tack för förklaringen, ska ta kontakt med dom och fråga om just det!

sleep is the enemy
2008-11-28, 06:58
jag har telia 8mb, har haft det hur länge som helst. Har aldrig krånglat och fungerar utmärkt. kostar omkring 200kr i månaden. Du har inte funderat på mobiltbredband?

Mobilt bredband är väl inte så stabilt? Jag vill inte tappa uppkopplingen när jag spelar Live.

Mr.Cosybear
2008-11-28, 09:16

Telia 8mbit för 200kr?? Vad har du fått för superdeal? :)

Sen så är ju inte mobilt bredband ett så bra val om man ska spela och vill ha en stabil lina.

Ilahi
2008-11-28, 09:38
Slänger in en liten snabb fråga i den här tråden.
Har för tillfället tele2 6 - 8 Mbit/s (199:-)genom tv jacket och undrar om det är värt att uppgradera till 12 - 24 Mbit/s (299:-).
Är ju ganska segt som det är för tillfället. Både att surfa på lite tyngre sidor (typ http://motionographer.com/) och ladda hem saker.

Mr.Cosybear
2008-11-28, 09:55
Slänger in en liten snabb fråga i den här tråden.
Har för tillfället tele2 6 - 8 Mbit/s (199:-)genom tv jacket och undrar om det är värt att uppgradera till 12 - 24 Mbit/s (299:-).
Är ju ganska segt som det är för tillfället. Både att surfa på lite tyngre sidor (typ http://motionographer.com/) och ladda hem saker.

Vad får du för resultat nu på bredbandskollen.se?

Tror inte du kommer märka av en större skillnad på surfandet med 12-24mbit, däremot kommer du känna av en radikal skillnad när du laddar ner andra diverse saker.

Ilahi
2008-11-28, 10:14
0.95 upp och 7.50 ner vilket ju är väldigt bra.

Mr.Cosybear
2008-11-28, 10:19
0.95 upp och 7.50 ner vilket ju är väldigt bra.

Ok men det är ju bra. Då lär du inte märka någon större skillnad på surfande om du uppgraderar, men nerladdning lär du märka rätt bra.