handdator

Visa fullständig version : Vad är det med mitt huvud som missfärgar textilier??

Slartibartfast
2008-11-24, 21:55
Jag har försökt klura ut dethär i månader nu, men har inte kommit på vad det kan vara.

Det är så att typ alla mina skjortkragar och alla mina handdukar har blivit missfärgade. Eller kanske rättare sagt blekta. Jag trodde först det var pga Basiron 5% som jag smetar i fejset som gjorde missfärgningarna, men då blekningen går längs nacken på skjortkragorna också, så kan det ju inte vara det.

Jag har alltid en handduk hängande i duchen och på morgonen lägger jag huvudet under kranen för att få ner morgonrillan och sen torkar jag håret i nedre delen av handduken. Denna nedre del har nu efter några månader blivit nästan helt vitblek, från att ha varit ganska mörk turkos! *screwy*

Vad fan är det som gör missfärgningarna?? I håret använder jag vax från Taft och hårgel från Fructis.

Mr.Cosybear
2008-11-24, 21:58
vax + svett? eller något av dem separat. Förr när jag använde vax eller gel så märkte jag att jag fick fula kragar och efter det provade jag att sluta köra med hårgrejs och vipps problem solved.

Andy.da.wohoo
2008-11-24, 21:59
Först trodde jag det var missfärgningar från svett. Men har inte hört talas om att det ska bli blekt av svett:confused:

PowPow
2008-11-24, 22:02
Först trodde jag det var missfärgningar från svett. Men har inte hört talas om att det ska bli blekt av svett:confused:

Det har jag. MÅnga av mina mörkare träningströjor är vita under armarna.

Fast nu när jag tänker, så kan det väl vara en kombo av deo och svett...

Fast Slarti lär väl inte svettas märkbart när han torkar håret :D
Skulle gissa på någon av de produkterna du har i kallufsen.

Slartibartfast
2008-11-24, 22:06
Ok, om det är hårprodukterna, så hur har dom då missfärgat kragarna? Alltså hela kragen där den är vikt är missfärgad. På vissa stickade tröjor syns missfärgningar runt halshålet. Och varför har det inte hänt förr, då jag använt samma hårprodukter i åratal.

Andy.da.wohoo
2008-11-24, 22:09

Fast Slarti lär väl inte svettas märkbart när han torkar håret :D
Skulle gissa på någon av de produkterna du har i kallufsen.

Tror att det är deon som missfärgar det så det blir vitt, alla mina träningströjor gulnar under armarna:D

Sniggel
2008-11-24, 22:11
I hårsäckarna produceras ett antal ämnen varav ett är kännt för att tillsammans med vissa vaxsorter bleka textilier (kommer inte ihåg namnet). Dock motverkas denna reaktion av ett enzym som också produceras i hårsäckarna, iaf hos personer som inte är på väg att bli gråhåriga, då produktionen av detta enzym avstannar.
(var det en dålig lögn?)

Nimille
2008-11-24, 22:12
Jag har märkt samma sak på ett par handdukar men har inte lyckats lista ut vad det är för fel =/
Kanske borde testa att ta hårprodukter på en handduk över natten och kolla vad som bleker.

tobbo
2008-11-24, 22:16
Jag har märkt samma sak på ett par handdukar men har inte lyckats lista ut vad det är för fel =/
Kanske borde testa att ta hårprodukter på en handduk över natten och kolla vad som bleker.

Kan vara ansiktsprodukter också.

Nimille
2008-11-24, 22:22
Kan vara ansiktsprodukter också.
Använder bara en rengöring- och fuktighetskräm så känns inte som det är det. Dock använde jag basiron förut, kanske var då alla handdukar blektes, men jag tror att några blivit blekta även efter jag slutade med det. Nu blev jag osäker.

rememberence
2008-11-24, 22:26

Det är på grund av aluminumklorhydrat som finns i deon :)

tobbo
2008-11-24, 22:28
Använder bara en rengöring- och fuktighetskräm så känns inte som det är det. Dock använde jag basiron förut, kanske var då alla handdukar blektes, men jag tror att några blivit blekta även efter jag slutade med det. Nu blev jag osäker.

Det hände mig iaf, fast då var de några grejer som stank svavel typ. :p

Grisen
2008-11-24, 22:40
Ha ha, det är bara du slarti som råkar ut för något sånt här...

ManuelIT
2008-11-24, 22:41
My bet is on basiron

Tricce
2008-11-24, 22:44
My bet is on basiron

Jag tror det också, kan det inte va så att huden absorberar lite av ämnet och man svettar ut det, Grub? :D (låter väl lite otroligt men man får väl spekulera? :em:)

Jens.Andersson
2008-11-24, 22:54
My bet is on basiron

Jag med. Basiron tvättas inte av så enkelt, jag kan fortfarande lukta basiron (kudden likaså) dagen efter jag tagit basiron och duschat. Annars alkoholen i parfym kanske?

MSXS
2008-11-25, 08:17
Ok, om det är hårprodukterna, så hur har dom då missfärgat kragarna? Alltså hela kragen där den är vikt är missfärgad. På vissa stickade tröjor syns missfärgningar runt halshålet. Och varför har det inte hänt förr, då jag använt samma hårprodukter i åratal.

Det kan dom inte. Om det skulle vara hårprodukterna så skulle ditt hår också blekas.

Jag tror mer på basiron.

Från fass: "Gelen kan bleka eller missfärga hår, tyg och andra material."

jakke
2008-11-25, 08:49
Det kan dom inte. Om det skulle vara hårprodukterna så skulle ditt hår också blekas.

Jag tror mer på basiron.

Från fass: "Gelen kan bleka eller missfärga hår, tyg och andra material."
Jo, det beror ju på, vissa ämnen reagerar bara med vissa ämnen. Mina syskon har blekt massor av handdukar och dom använder hårvax men ingen hudkräm.

MSXS
2008-11-25, 09:15
Jo, det beror ju på, vissa ämnen reagerar bara med vissa ämnen. Mina syskon har blekt massor av handdukar och dom använder hårvax men ingen hudkräm.

Låter väldigt otroligt. Hårprodukter kan missfärga hår och textiler men bleker inte. Jag har aldrig hört något sådant fall under alla mina år som frisör.

Slartibartfast
2008-11-25, 10:14
Låter väldigt otroligt. Hårprodukter kan missfärga hår och textiler men bleker inte. Jag har aldrig hört något sådant fall under alla mina år som frisör.

Det mest logiska svaret vore ju basiron, eftersom det har en dokumenterad blekande effekt på textilier. Några av mina träningströjor har också missfärgats på precis dom ställen på ärmarna/axlarna där jag torkar bort svett under passen. Men hur kommer det sig då att handdukarna bleknat? Jag har inte torkat ansiktet i dem, bara håret. Och varför missfärgas kragvecken när dom inte är i kontakt med mina kinder där basironet är applicerat?

Slimfit
2008-11-25, 16:32
Missfärgade mina handdukar när jag använde basiron så det är väl troligtvis svaret.