handdator

Visa fullständig version : livsfarligt att köra bil nu

krilleh
2008-11-23, 21:25
Kom precis hem ifrån far. Har en bakhjulsdriven bil odubbade däck och antispin är urkopplad. Herregud säger jag bara. Sladdade bara runt. Fick ligga i 30-40 på 70 väg. Bara jag som har det besvärligt nu? :)

Nej nu får bilen stå tills på onsdag, då har jag bokat tid för antispin och abs bromsarna!

Raggis
2008-11-23, 21:27
Ja, det är bara du. Vi andra kör med dubbdäck.

Pdaddy
2008-11-23, 21:29
Och kopplar ej ut Antispinn , esp, å allt va de nu heter :D

Yes
2008-11-23, 21:29
Tyckte det var rätt trivsamt att sladda iväg till gymet tidigare idag.

Tricklev
2008-11-23, 21:33
Man kan ju tycka att vuxna människor som inte lärt sig hur almanackan funkar inte borde få köra bil.

krilleh
2008-11-23, 21:36
Och kopplar ej ut Antispinn , esp, å allt va de nu heter :D

abs-systemet funkar inte, så då blir antispinnen utkopplad automatiskt. Lite jobbigt.

krilleh
2008-11-23, 21:37
Man kan ju tycka att vuxna människor som inte lärt sig hur almanackan funkar inte borde få köra bil.

Va det här ett påhopp på mig eller bara allmänt? :D

krilleh
2008-11-23, 21:37
Ja, det är bara du. Vi andra kör med dubbdäck.

Happ. Själv är man miljövänlig!

Three pigs
2008-11-23, 21:38
töntigt med bakhjulsdrivet..

regus
2008-11-23, 21:39
Mer sand n shit på vägarna ftw.

Jazen
2008-11-23, 21:40
körde från gävle till sthlm idag, va ett helvete....omkörningsfilerna är ju oftast inte plogade!!!

krilleh
2008-11-23, 21:40
töntigt med bakhjulsdrivet..

Jo, och jag valde ju just bilen för att den var bakhjulsdriven...

suck

ceejay
2008-11-23, 21:43
hoppas du menar dubbfria vinterdäck? annars ska du fanimej hålla dig borta från vägarna just nu

eleni
2008-11-23, 21:44
bara för att hastighetsgränsen är 70 på vägen så betyder det inte att du alltid måste/ska köra i 70 km/h

strimman
2008-11-23, 21:46
bara för att hastighetsgränsen är 70 på vägen så betyder det inte att du alltid måste/ska köra i 70 km/h

Jo, annars blir jag rosenrasande.

;)

krilleh
2008-11-23, 21:48
hoppas du menar dubbfria vinterdäck? annars ska du fanimej hålla dig borta från vägarna just nu

klart det är vinterdäck. Men icke dubbade.

tommie-92
2008-11-23, 21:48
Är det riktigt halt så hjälper nog varken dubbade eller odubbade däck.

eleni
2008-11-23, 21:50
Är det riktigt halt så hjälper nog varken dubbade eller odubbade däck.

+1
jag sladdade av vägen här för 2 veckor sedan i 30 km/h med fyrhjulsdrivet och dubbdäck.

Yes
2008-11-23, 21:54
Precis, det är helt okej att köra fortare också!

Three pigs
2008-11-23, 21:54
Jo, och jag valde ju just bilen för att den var bakhjulsdriven...

suck

haha jag skoja bara, tänkte följa strömmen :D

men jag håller med dig, det är ruskigt halt på vissa ställen.
Åkte hem från en polare som bor nån mil ifrån mig, o det är skogsväg mellan där. På vägen dit var det lugnt, inget halt eller något. Men när jag åkte hem på kvällen var det snorhalt, verkligen snorhalt. Märkte det dock inte förrän jag körde i 70, o när jag tryckte på gasen kände jag hur jag tappade greppet, o tur var det, att jag märkte det. Annars hade jag nog åkt ned i diket för det finns en hel del skarpa kurvor där jag körde, och inte en suck till att kunna stanna.
Kör dubbfria jag med.

eleni
2008-11-23, 21:55
Jo, annars blir jag rosenrasande.

;)

Precis, det är helt okej att köra fortare också!

Exakt. Allt under 100 är fjantigt!
;)

strimman
2008-11-23, 21:57
+1
jag sladdade av vägen här för 2 veckor sedan i 30 km/h med fyrhjulsdrivet och dubbdäck.

Jag med, i Fredags! *grr27*

Men jag skyller på att jag hade ESP'n urkopplad. ;) Playtime. *rolleyes*
Som vanligt så önskar man ju att bilen bromsade lika bra som den driver när man kör 4-hjulsdrivet.

shut teh face
2008-11-23, 22:02
Vi körde runt med sommardäck i en framlätt gammal Corolla. Men vi ska byta däck så fort de finns tid för o byta fälg då ett sommardäck sitter på en fälg vi behöver till vintersetet. :)

Johan_S
2008-11-23, 22:13
Hur kul som helst att sladda omkring, har tyvärr inget vinterbil... Det kan vara en bra idé att ha en filt/ficklampa/skyffel/choklad? i skuffen. Det är många som hamnar i diket, blir man ståendes i några timmar är det bra att vara lite förberedd!

MAXX
2008-11-23, 22:20
KvcUINFj0wI

:D

Kross
2008-11-23, 22:27
Hur kul som helst att sladda omkring, har tyvärr inget vinterbil... Det kan vara en bra idé att ha en filt/ficklampa/skyffel/choklad? i skuffen. Det är många som hamnar i diket, blir man ståendes i några timmar är det bra att vara lite förberedd!

Ja man breddar ju gatan hela vägen till gymmet för fan. Får ju sitta vänd mot sidorutan för att se framåt. :thumbup:
Bakhjulsdrivet ska det vara, sen vet jag inte hur man lyckas sladda av vägen med fyrhjulsdrift och dubbdäck...

Nordenator
2008-11-23, 22:30
Jag är imponerad hur söderlänningar alltid lyckas skapa trafikkaos varje vinter. Det är som om folk hinner glömma bort att det byter till en ny säsong efter hösten, och att det inte är sommar.

Kaboffastar
2008-11-23, 22:33
Ja man breddar ju gatan hela vägen till gymmet för fan. Får ju sitta vänd mot sidorutan för att se framåt. :thumbup:
Bakhjulsdrivet ska det vara, sen vet jag inte hur man lyckas sladda av vägen med fyrhjulsdrift och dubbdäck...

rätt det!

Är ju asfett att slänga ut äschlet på bilskrället i 100 km/h+ och köra om en buss eller dyligt

Kross
2008-11-23, 22:37
Jag är imponerad hur söderlänningar alltid lyckas skapa trafikkaos varje vinter. Det är som om folk hinner glömma bort att det byter till en ny säsong efter hösten, och att det inte är sommar.

Borde finnas kurser för körning på vinterunderlag. JO just det det finns ju det, kallas halkbana. Så no excuses.

strimman
2008-11-23, 22:40

Vad är det du inte förstår? Tror du att fyrhjulsdriften påverkar bromsförmågan?
Jag var som sagt ute och sladdade, och drog ut från en korsning på bredställ, fick fäste i mitten av vägen, bilen sköt iväg som ett skott rakt ut mot diket, jag hade ESP'n urkopplad varpå jag alltså låste däcken (på den hala körbanan) och gled rakt ner i skiten. Visst, somliga kanske hade lyckats gasa sig ur den situationen, men det gick väl på ungefär 2 sekunder, och turbolagget ligger fan på 2 sekunder.

Kabuto
2008-11-23, 22:45
+1

Har du mycket erfarenhet av att köra när det är vinter?

Kross
2008-11-23, 22:48
+1

Var väl snarare det jag tänkte på. Har för övrigt provat en Audi A8 Quattro och det ska då fan mycket till innan man slinker i diket med den, satan som på räls.

hahavaffan
2008-11-23, 23:18
Vad är det du inte förstår? Tror du att fyrhjulsdriften påverkar bromsförmågan?
Jag var som sagt ute och sladdade, och drog ut från en korsning på bredställ, fick fäste i mitten av vägen, bilen sköt iväg som ett skott rakt ut mot diket, jag hade ESP'n urkopplad varpå jag alltså låste däcken (på den hala körbanan) och gled rakt ner i skiten. Visst, somliga kanske hade lyckats gasa sig ur den situationen, men det gick väl på ungefär 2 sekunder, och turbolagget ligger fan på 2 sekunder.Det har jag också gjort, fast på blött gräs. Inte helt kul, men bilen stannade 2dm från ett träd, så ingen skada skedd.

z_bumbi
2008-11-23, 23:36
Var väl snarare det jag tänkte på. Har för övrigt provat en Audi A8 Quattro och det ska då fan mycket till innan man slinker i diket med den, satan som på räls.

Iofs har inte alla fyrhjulsdriva elektronisk lull-lull som gör att folk tror att de kan köra bil bättre än de i själva verker gör och ju snabbare det går ju längre bromsträcka. Sen är det för de flesta en vanesak att köra fyrhjulsdrivet, jag vet att första vintern jag hade det så blev det lite mer kontroll efter några veckor men det finns inte alltid plats att gasa sig ur problem..

eleni
2008-11-23, 23:41
Har du mycket erfarenhet av att köra när det är vinter?

På vinterhalvåret, ja. På de helt fantastiskt usla norska vägarna med massa is och snö, nej.
Så jag kör jävligt försiktigt här ute.

Vi har två olika bilar på jobbet och den som jag hamnade i diket med har jag lyckats få sladd på två-tre gånger medan den andra ligger som fastgjuten på vägen. Jag blev själv riktigt överraskad när det hände, allt gick så fort och jag förstår inte hur det kunde inträffa från allra första början.

eleni
2008-11-23, 23:44
Iofs har inte alla fyrhjulsdriva elektronisk lull-lull som gör att folk tror att de kan köra bil bättre än de i själva verker gör och ju snabbare det går ju längre bromsträcka. Sen är det för de flesta en vanesak att köra fyrhjulsdrivet, jag vet att första vintern jag hade det så blev det lite mer kontroll efter några veckor men det finns inte alltid plats att gasa sig ur problem..

bingo, kan tilläggas att jag körde på en asfalterad bergsväg i samma storlek som de svenska cykelvägarna. på vänster sida hade jag ett lite dike men hade jag hamnat på andra hållet så jag antingen kraschat in i bergsvägg eller voltat ner för ett litet stup.

greklands vägar är rena lyxen i jämförelse med norges u-landsvägar.

tjabon
2008-11-23, 23:44
Kom precis hem ifrån far. Har en bakhjulsdriven bil odubbade däck och antispin är urkopplad. Herregud säger jag bara. Sladdade bara runt. Fick ligga i 30-40 på 70 väg. Bara jag som har det besvärligt nu? :)

Nej nu får bilen stå tills på onsdag, då har jag bokat tid för antispin och abs bromsarna!

Vi som har kört dylika fordon vet vad som gäller :
Lasta 50 - 100 kg i bagaget !!!!

Fatcan
2008-11-23, 23:52
Bara jag som har det besvärligt nu? :)!

Nä, nån kille i Uppsala också. Var ute på en biltur nyss (för att jag hade tråkigt), åkte genom ett bostadsområde, en bil hade sladdat av vägen och halvt igenom ett staket inte på en hustomt. Killen som körde såg rätt förbryllad ut när han stod och snackade med bärgaren :D. Tror inte han hade kört särskilt fort med tanke på läget.

hoikka poika
2008-11-23, 23:58

Det blev alltså vinter i år _också_!?

krilleh
2008-11-24, 00:06
Vi som har kört dylika fordon vet vad som gäller :
Lasta 50 - 100 kg i bagaget !!!!

och vad skulle den lasten bestå av? :D

krilleh
2008-11-24, 00:06
Nä, nån kille i Uppsala också. Var ute på en biltur nyss (för att jag hade tråkigt), åkte genom ett bostadsområde, en bil hade sladdat av vägen och halvt igenom ett staket inte på en hustomt. Killen som körde såg rätt förbryllad ut när han stod och snackade med bärgaren :D. Tror inte han hade kört särskilt fort med tanke på läget.

Jag körde också i uppsala. Vart hände det här?

Fatcan
2008-11-24, 00:10
Jag körde också i uppsala. Vart hände det här?

Det hände i sunnersta, på vägen in till vänster vid sunnerstagropen, innan man åker ned mot flottsundsbron.
Vilken väg körde du på? Har ju inte varit så farligt här egentligen, var inga problem att hålla 70 där det var 70, men då har jag framhjulsdriven bil och dubbdäck.

Fatcan
2008-11-24, 00:31
Det hände i sunnersta, på vägen in till vänster vid sunnerstagropen, innan man åker ned mot flottsundsbron.

In till höger menar jag.

KlopFer
2008-11-24, 00:34
Bah, tror jag måste slänga på vinterdäcken nu =/

Håller mig dock mest inne i stan där det är 50km/h så änsålänge har det varit chill.

Kross
2008-11-24, 01:19

Två 25-kilosvikter t.ex. Det är vad jag har i bagaget för tillfället.

KlopFer
2008-11-24, 01:27
Två 25-kilosvikter t.ex. Det är vad jag har i bagaget för tillfället.

Jag skulle inte vilja sitta i ditt baksäte när du krockar i ca 90km/h och två 25-kilosvikter sätter fart rakt in i ryggen :Virro

Kross
2008-11-24, 01:37
He e inga broblem. Sitter redigt åt med spännband från en flyttfirma, som gjutna i bagaget.

Jazen
2008-11-24, 04:46
Jag skulle inte vilja sitta i ditt baksäte när du krockar i ca 90km/h och två 25-kilosvikter sätter fart rakt in i ryggen :Virro

tror du vikterna åker från hans bagagelucka genom plåt+stolarna in i hans rygg =)
Brukade ha sommar däcken i bagageluckan då man åkte 740

Cilia
2008-11-24, 08:52
körde från gävle till sthlm idag, va ett helvete....omkörningsfilerna är ju oftast inte plogade!!!
Jag med igår, så har dom mage att klaga på plogningen i Stockholm.
Såg efter mycket om och men 1 plogbil som körde åt andra hållet.

BigSpawn
2008-11-24, 09:22
Tog faktiskt bilen in till jobbet idag på Östermalm, var inga större problem och alla körde relativt försiktigt:) dock så är det alltid nån som tycker det är smart att köra skitfort bara för att de har en stor jeep, vet inte om de tror att man inte kan få sladd med en sån, eller om de skiter i andra o tänker att de själva iaf klarar sig om de krockar och de i vanliga bilar blir mos.

Hallberg
2008-11-24, 10:00

Sandsäckar lämpligen. Då har du möjlighet att sanda om du sätter dig med bilen och det är isagata.

Det enda obehagliga med halt väglag är alla stressade nissar som inte har vett att sänka farten...

Bubban
2008-11-24, 11:37
Fan vad jag hatar att de inte kan salta eller sanda vägarna ordentligt.. Snön, eller rättare sagt isen har legat på i fyra dagar nu och man kan inte gå ut utan att sätta sig på ändan.. Idioti.

KlopFer
2008-11-24, 12:08

tror du vikterna åker från hans bagagelucka genom plåt+stolarna in i hans rygg =)
Brukade ha sommar däcken i bagageluckan då man åkte 740

...

Men iallafall, jag var lite ironisk också över mitt inlägg. Men kommer ihåg när jag var på halkan och lärarna berättade hur tunga saker blir vid en krock så man vet ju aldrig om någon bah slänger in 2 st 25-kilosvikter.

BrorDuktig
2008-11-24, 12:24
HAHA satt och garvade åt folks poster tills jag drog undan gardinerna för fönstret, helsike det är visst vinter ute. Blir definitivt ingen bil idag till gymmet, får masa mig ombord på en av stadens bussar istället. Kan bli intressant det med då busschaufförer har en viss tendens att köra som idioter.

spange
2008-11-24, 12:49
HAHA satt och garvade åt folks poster tills jag drog undan gardinerna för fönstret, helsike det är visst vinter ute. Blir definitivt ingen bil idag till gymmet, får masa mig ombord på en av stadens bussar istället. Kan bli intressant det med då busschaufförer har en viss tendens att köra som idioter.

+1, tänkte sno farsans bil till gymmet, men han har dubbfria däck och sa att han själv inte gärna åker bil idag pga halkan...det får nog bli buss:/ blåser och snöar satan här

KlopFer
2008-11-24, 12:55
Ni får väl köra lugnt?

Rahf
2008-11-24, 13:00
Lycka till att köra utan dubbdäck i Norrland.

von huff
2008-11-24, 16:13
Inte roligt att ha en bakhjulsdriven paketbil nu kan jag tro.Tänkte själv köra mot en skylt idag trots att man körde riktigt sakta och antispin lampan skre´k

Denstillasittande
2008-11-24, 16:24
Tycker inte det är några som helst problem att köra just nu. Saltas nästan för mycket, min bil är vit nu typ. Iofs bor jag i Kalmar så det är inte speciellt farligt, men har faktiskt snöat idag.

Har fortfarande sommardäcken på min egen bil.

Kabuto
2008-11-24, 16:28
Jag tycker inte heller det är något problem, varken med en 05 VW passat eller gammal volvo 740. Sen några dagar sedan är det snö och is precis överallt..

J.V
2008-11-24, 16:34
Förstår verkligen inte hur folk kan ha såna sanslösa problem med snö och is. Oavsett bil. Har man bara vinterdäcken på är det ju verkligen inte svårt att köra.

Fatcan
2008-11-24, 16:49
HAHA satt och garvade åt folks poster tills jag drog undan gardinerna för fönstret, helsike det är visst vinter ute.Blir definitivt ingen bil idag till gymmet, får masa mig ombord på en av stadens bussar istället.

Det där har jag aldrig riktigt greppat. Varför ska man ta bussen när det är skitmycket snö? Dom är inte bättre på att ta sig fram kan jag säga...

shadowfire
2008-11-24, 17:53
Jag ska byta till vinterdäcken på fredag och kör på blankslitna sommardäck just nu.

Komiskt nog så kör jag ändå bättre med fyrhjulsdrift o sommardäck, än vad många fåntrattar gör med sina vinterdäck här i stan.
Dels för att fyrhjulsdriften tar mig iväg vid rödljusen utan problem, medan bilarna omkring står o polerar upp isen först med dubbdäcken på 3000 rpm, dels för att jag är medveten om att jag bör ta det försiktigt och därmed anpassar körsättet i såväl start, stopp som sväng.

Somliga tycks tro att bara för att man växlar till vinterdäck, så kan man skita i både omdöme och trafikvett.

Lite sensmoral är att jag hade utövat handgemäng om en idiot kört in i mig och jag fått se att djupingen har sommardäck.

Wao
2008-11-24, 17:59
...

Men iallafall, jag var lite ironisk också över mitt inlägg. Men kommer ihåg när jag var på halkan och lärarna berättade hur tunga saker blir vid en krock så man vet ju aldrig om någon bah slänger in 2 st 25-kilosvikter.

Jag är nog ganska säker på att två 25kgs vikter kan åstakomma ganska mycket skada om man krockar i 90 km/h

Ajin
2008-11-24, 18:05
Då ska vi inte prata om bussar. Skulle med bussen till tuben idag .. Hoppar på bussen, den fastnar i uppförsbacken och glider ner till korsningen där den stannar, utan någon som helst möjlighet att komma loss. Komiskt, som varje år. :D

kohai
2008-11-24, 18:07
Lika fascinerande varje år... Vet inte folk i Sverige att vi bor i Sverige?

Dubbfria vinterdäck i Norrbotten/Norrland är inga problem. Likvärdigt grepp på is och bättre grepp på snö. Förutsatt att dom inte är tio år gamla då...

Baan
2008-11-24, 18:07
Jag ska byta till vinterdäcken på fredag och kör på blankslitna sommardäck just nu.

Komiskt nog så kör jag ändå bättre med fyrhjulsdrift o sommardäck, än vad många fåntrattar gör med sina vinterdäck här i stan.
Dels för att fyrhjulsdriften tar mig iväg vid rödljusen utan problem, medan bilarna omkring står o polerar upp isen först med dubbdäcken på 3000 rpm, dels för att jag är medveten om att jag bör ta det försiktigt och därmed anpassar körsättet i såväl start, stopp som sväng.

Somliga tycks tro att bara för att man växlar till vinterdäck, så kan man skita i både omdöme och trafikvett.

Lite sensmoral är att jag hade utövat handgemäng om en idiot kört in i mig och jag fått se att djupingen har sommardäck.

Här i stan kan man nog klara sig på friktionsdäck tom, förutsatt att man kör vettigt. Sommardäck är väl att ta i :)

Dubbfria vinterdäck i Norrbotten/Norrland är inga problem. Likvärdigt grepp på is och bättre grepp på snö. Förutsatt att dom inte är tio år gamla då...

I tester jag sett har dubbat generellt sätt bättre grepp på is. Men visst finns det bra friktionsdäck som får höga betyg på is, lika bra som många dubbdäck. Kanske ett säkrare alt. köpa dubbdäck på vintern om man inte orkar läsa vad som är bra/dåligt.

z_bumbi
2008-11-24, 18:11

Är greppet likvärdigt på is?

Cilia
2008-11-24, 18:18
Jag förstår eg inte det där resonemanget. För snö har alltid stannat upp samhället i alla tider. Det är inget nytt. Jag tycker snarare det nya är att många tror att naturen inte ska påverka vår vardag och blir irriterade när det är så.

Jag gillar att naturen gör så. Det är ibland läskigt och hemskt och förödande men trots all vår teknik och utveckling så är vi fortfarande lika små när naturen väljer att sätta in sina krafter.

Jag håller med när det gäller snö därför skulle jag hellre köra med odubbat i Norrland där man har riktiga vintervägar än i Stockholm där det ofta är is så fort det är vinterväglag. För på is så är det bara dubbar som riktigt greppar tycker jag.

shadowfire
2008-11-24, 18:21
Jag håller med när det gäller snö därför skulle jag hellre köra med odubbat i Norrland där man har riktiga vintervägar än i Stockholm där det ofta är is så fort det är vinterväglag. För på is så är det bara dubbar som riktigt greppar tycker jag.
Håller med, på is är dubbat överlägset.
Tyvärr så kör man oftast slut på dubben på asfalten, ännu värre här nere i södern där det mest är asfalt under vintern. Krävs verkligen inte många mil innan själva "spiken" i dubben har gjort sitt... så många kör med fullkomligt värdelösa dubbdäck, eller ja, de fyller åtminstone inte ens hälften av förmågan kontra ett dubbdäck med friska dubb.

Samir Troudi
2008-11-24, 19:23

rätt det!

Är ju asfett att slänga ut äschlet på bilskrället i 100 km/h+ och köra om en buss eller dyligt

Inte så jävla mycket snö kanske, men drifta det kan de fan och jag kan nästan sätta min högra testikel på at det är i hastigheter över 100km/h på ASFALT. =P
6W1bSKw0SkE

BisseN
2008-11-24, 19:25
Förstår verkligen inte hur folk kan ha såna sanslösa problem med snö och is. Oavsett bil. Har man bara vinterdäcken på är det ju verkligen inte svårt att köra.

Haha nääe jag förstår inte heller vad problemet är, helt otroligt. I Stockholm kör folk så dåligt att dom måste ha dubbade vinterdäck på ren asfalt....

Yankeee
2008-11-24, 19:26
Haha nääe jag förstår inte heller vad problemet är, helt otroligt. I Stockholm kör folk så dåligt att dom måste ha dubbade vinterdäck på ren asfalt....

Snälla, säg att du skämtar.

BisseN
2008-11-24, 19:33
Snälla, säg att du skämtar.
litegrann kanske, men ändå inte eftersom runt 70 procent rullar på fulldubbat och håller krampaktigt i sin ratt, och på dom mest oförklarliga sätt råka köra av vägen eller bidra till andra trafikfarliga situationer...

Yankeee
2008-11-24, 19:46
litegrann kanske, men ändå inte eftersom runt 70 procent rullar på fulldubbat och håller krampaktigt i sin ratt, och på dom mest oförklarliga sätt råka köra av vägen eller bidra till andra trafikfarliga situationer...

Det är inte vad jag ser när jag dagligen kör i Stockholm. Men jag ska inte säga emot en rutinerad förare på 19 år.

BisseN
2008-11-24, 19:57
Bravo, du gör rätt i att inte säga emot någon som du inte vet någonting om. Du kan skatta dig lycklig att du slipper se sådant, om du inte hör till den kategori som bidrar till ovanämnda situationer dvs.

Vissa förlitar sig på dubbdäcken som ökar på den falska säkerheten som sveper in förare med brister, och andra inser att det många gånger inte är motiverat med dubbdäck.

Yankeee
2008-11-24, 19:59
Vissa förlitar sig på dubbdäcken som ökar på den falska säkerheten som sveper in förare med brister, och andra inser att det många gånger inte är motiverat med dubbdäck.

Motiverat och motiverat, det skulle vara rätt drygt att byta däck varje vecka bara för att vädret inte är detsamma. Om det är dubbdäck man har så använder man dem, oavsett vad random cool snubbe tycker om en.

Pingu
2008-11-24, 21:01
Ett tipps för er med gamla hårda vinterdäck. Häll på (stark) avfettning på däcken, riktigt mycket också. Torka inte bort det sen utan ut och kör så kommer gummit bli mjuk och fint igen

Cilia
2008-11-24, 21:12
var kör dom bättre?
Kan det vara så att man är bra på det man övar på?
Har du sätt en från landet köra i stockholmstrafiken, är det en bra förare?
Kan det vara så att en som kör på snö och is under flera månader per år är bättre på det än någon som har snö en kortare period under året?

Kross
2008-11-24, 21:19
var kör dom bättre?
Kan det vara så att man är bra på det man övar på?
Har du sätt en från landet köra i stockholmstrafiken, är det en bra förare?
Kan det vara så att en som kör på snö och is under flera månader per år är bättre på det än någon som har snö en kortare period under året?

Dock är det ju lite intressant att vintern verkar komma som en överraskning varje år där nere.

Cilia
2008-11-24, 21:27
Dock är det ju lite intressant att vintern verkar komma som en överraskning varje år där nere.
Jag kommer ihåg förra året när det blev kaos uppe Norrland vid första snön som kom som en överraskning. Då var det inget prat om att man inte var förberedd.

Jag vet inte var du har varit idag men jag har varit ute i stockholmstrafiken och den flöt på bra. Däremot var det en del olyckor främst en på Essingeleden men det händer även sommartid tyvärr.

Sen hade man extra problem i Norrtälje och på Arlanda men det var snö och blåst. Ibland är naturen starkare. Jag är gammal nog att komma ihåg när Gävle var insnöat, då det kom stora mängder på kort tid. Då var det inte heller tal om att det var överraskning. Jag har en medarbetare i Norrtälje som var insöad, dom hade fått 1 meter snö.

rememberence
2008-11-24, 21:32
Jag vet inte var du har varit idag men jag har varit ute i stockholmstrafiken och den flöt på bra. Däremot var det en del olyckor främst en på Essingeleden men det händer även sommartid tyvärr.

Jag vart förvånad över att trafiken ändå flöt på så bra som den gjorde i morse:o
Men när jag är på väg hem så möter jag en jävla vägg och sitter i kö i minst 1 timme mellan Årsta och Södertälje.

Kross
2008-11-24, 21:33
Ingen aning om vad du anser vara Norrland men här uppe var det lugnt genom hela tidigvintersskiten, till skillnad mot söderut. "ONEJ 2CM SNÖ ALLA DÖR HJELP OSS!!!"

tommie-92
2008-11-24, 21:38
Nu är det ju inte riktigt 2cm snö det handlar om.

Cilia
2008-11-24, 21:38
Men när jag är på väg hem så möter jag en jävla vägg och sitter i kö i minst 1 timme mellan Årsta och Södertälje.
Det var en olycka på Essingeleden som lamslog trafiken där.

Ingen aning om vad du anser vara Norrland men här uppe var det lugnt genom hela tidigvintersskiten, till skillnad mot söderut. "ONEJ 2CM SNÖ ALLA DÖR HJELP OSS!!!"
Det var långt norrut och de var kaos.

Jag tror att du lever i en fantasivärld. Stockholm blir inte lamslaget vid 2 cm snö. Det krävs betydligt mer snö än så. Sen tycker jag att man måste ha respekt för olika förutsättningar. Har du någonsin tänkt på att det är olika förhållanden att snöröja Stockholm med 1 miljon invånare full med trafik under pågående snöfall än att snöröja en mindre by?

Yankeee
2008-11-24, 21:44

Prova att släppa ut ett par hundra tusen bilister samtidigt en morgon med ishalka i Norrland.

jakke
2008-11-24, 21:45
Uppsala var det faktiskt lite kaos. Inte så farligt. Jag är mest nyfiken på vilket ägg som utbildar alla plogbillsförare, det är ju en hel del "kreativa lösningar" man får se.

strimman
2008-11-24, 21:46

Jag tror att du får fel bild av det hela pga media, som vanligt så överdrivs det gärna en smula. I verkligheten så är det inte så farligt.

Säg att 0.5% av sthlms invånare inte klarar av den första snön, det blir ju några stackare, ja, det märks kraftigt i den tighta sthlmstrafiken, likväl som allt annat som händer även andra årstider.

..men 0.5% av norrlands invånare som inte klarar av snön, finns det inte en själ i världen som märker av, bortsett från björnjägarn på kalhygget som ser det i sin kikare.

Även om det skulle kunna vara 30% av norrlands befolkning som inte klarade av det, så skulle media antagligen inte rapportera om det.

Pingu
2008-11-24, 21:47
Jag kommer ihåg förra året när det blev kaos uppe Norrland vid första snön som kom som en överraskning. Då var det inget prat om att man inte var förberedd.

Jo men då kom snön första veckan i oktober och så tidigt har jag aldrig varit med om att snön har kommit

PowPow
2008-11-24, 21:47
Haha, klassikern om att Sveriges norra befolkning skulle vara gudar bakom ratten. Det är väl inte så konstigt att norrlänningarna inte drabbas av stockningar, köbildning och kedjekrockar. Alla fenomenen förutsätter ju ett ganska tungt trafikflöde.

Kross
2008-11-24, 21:49
Jag anser mig bo någorlunda långt norrut och det var inte kaos. Sorry.

Cilia
2008-11-24, 21:49
Jag tror att det är så enkelt att man älskar att sitta på landsbygden och hitta på historier om hur det är i storstan och hur dåligt dom kör bil och skrocka. Man läser det som står i media och helst i kvällstidningarna och tror att det är samma sak som sanningen.

Visst händer det att det blir kaos i trafiken på grund av snöoväder men det har inte alltid att göra med att folk inte kan köra bil utan att det helt enkelt inte finns möjligheter att få undan snön i den hastighet som den trillar ner från himlen. Det är ganska svårt att ploga gator som redan är fulla av parkerade bilar på båda sidoor och där alla körfält är fulla av bilar som försöker ta sig fram. Däremellan ska du också försöka transportera bort snön som du har plogat upp.

Cilia
2008-11-24, 21:52
Jo men då kom snön första veckan i oktober och så tidigt har jag aldrig varit med om att snön har kommit
Absolut, jag kommer ihåg att det var tidigt men likväl så lamslog snön trafiken. Frågan är ju vad man ska ha beredskap för. All beredskap kostar pengar. Ska norrland alltid ha beredskap för snöfall i början av oktober? Ska Stockholm alltid ha full beredskap för stora snömängder? Hur ofta inträffar dom olika skeendena? Vad är vi beredda att betala för?

Det handlar inte bara om kunskap utan även om samhällsekonomiska beräkningar för vad som är rimligt.

Cilia
2008-11-24, 21:53
Pingu i Skellefteå kommer iaf ihåg. Jag sa iofs inte att det var i hela jävla Norrland så ni kanske slapp undan där du bor.

Yankeee
2008-11-24, 21:54

Men förstår du inte att det bor så pass lite folk i Norrland att en persons misstag i trafiken inte påverkar tusentals andra?

bladhet
2008-11-24, 21:54
Vad är problemet?
Om jag lyckas ta mig fram med postens renault kangå med dubbade däck utan dubb idag så kan alla ta sig fram..

Yankeee
2008-11-24, 22:02
Men hur svårt kan det vara att inse att det är gigantisk skillnad på:

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00160/13588507_160678b.jpg

med ishalka och

http://farm1.static.flickr.com/251/517570753_56131c5f65.jpg

med snömodd.

Kross
2008-11-24, 22:06
Ja, för alla norrut bor ju på en äng. Eller? Förvånar mig inte att såna som ni kör ihjäl er vid första bästa snöstorm.

J.V
2008-11-24, 22:07
Det är ganska svårt att ploga gator som redan är fulla av parkerade bilar på båda sidoor och där alla körfält är fulla av bilar som försöker ta sig fram. Däremellan ska du också försöka transportera bort snön som du har plogat upp.Tror du att vi på kolo är de enda som äger bilar?
Ja, det är mindre folk här, men då är det också mindre städer == ändå fullt med bilar överallt.Men hur svårt kan det vara att inse att det är gigantisk skillnad på:

http://www.svd.se/multimedia/dynamic/00160/13588507_160678b.jpg

med ishalka och

http://farm1.static.flickr.com/251/517570753_56131c5f65.jpg

med snömodd.Ganska rättvis jämförelse. Bra jobbat :thumbup:

PowPow
2008-11-24, 22:09
Ja, för alla norrut bor ju på en äng. Eller? Förvånar mig inte att såna som ni kör ihjäl er vid första bästa snöstorm.

Du får gärna dela med dig av hur det ser ut Norrland när det är rusningstrafik. En bild kan upplysa oss.

tommie-92
2008-11-24, 22:16
Vad är problemet?
Om jag lyckas ta mig fram med postens renault kangå med dubbade däck utan dubb idag så kan alla ta sig fram..

Dubbfria vinterdäck med andra ord.

Kross
2008-11-24, 22:17
Eller apgamla däck med fler hål än det finns dubb.

bladhet
2008-11-24, 22:20
Dagarna före julen 2001 så var det en så kallad snöstorm i stockholm när vi for ner för att hjälpa min bror att flytta upp igen. Inga som helst problem att köra med en mercedes 190 och ett stort shell släp.. Bara man använder insidan av huvudet och inte som dom flesta stockholmare gör när dom kör bil, dom tror att man kan köra lika fort när det är massa snö och is på vägen som på sommaren.

bladhet
2008-11-24, 22:21
Dubbfria vinterdäck med andra ord.

Nej,. dubbade däck men uta dubb.. alltså är alla dubb borta.. Stor skilland

Ajin
2008-11-24, 23:02
Dagarna före julen 2001 så var det en så kallad snöstorm i stockholm när vi for ner för att hjälpa min bror att flytta upp igen. Inga som helst problem att köra med en mercedes 190 och ett stort shell släp.. Bara man använder insidan av huvudet och inte som dom flesta stockholmare gör när dom kör bil, dom tror att man kan köra lika fort när det är massa snö och is på vägen som på sommaren.

? *screwy*

strimman
2008-11-24, 23:07
Det har jag också gjort, fast på blött gräs. Inte helt kul, men bilen stannade 2dm från ett träd, så ingen skada skedd.

Inte med en Barracuda va?:smash:
Ush, adrenalinkickar är oftast ruskigt härliga, men i de fallen är dom ruskigt obehagliga. :)

kohai
2008-11-24, 23:25
Jopp likvärdigt grepp med dubbfritt i bra skick och dubbat. Pappsen som kör 8000 mil om året med säljdistrikt från Sundsvall till Riksgränsen har kört på dubbfritt i över tio års tid nu...

När däcken blir hårda och gamla däremot så är dom livsfarliga.

Skulle vara intressant att höra vad ni anser vara norrland? Många söderifrån man pratat med anser ju att från strax norr om Uppsala och uppåt så heter det ju norrland.

Borde vara rätt mycke folk då?!?

Jag minns "snökaoset" för nåt år sedan. Är samma sak varje år, säger inte att norrbottningar är gudar på att köra i halkan. Kan bara tala för mig själv, anpassar man körningen är det oftast inget problem.

Men när den kommer i Oktober så kör tyvärr många fortfarande med sina snygga coola breda 18" med kass mönster för dom hade inte råd att köpa nya däck.

Sen är det ju en annan sak med plogningen, det finns av någon anledning inga pengar kvar i budgeten för plogning när snön kommer för den har dom spräckt redan på våren...

Again, samma visa varje år...

Kross
2008-11-24, 23:27
Nja antingen har dom råd att sopa gatorna rena från grus eller så har dom råd att ploga/skrapa. Händer att dom inte har råd med varken eller.

JockeKillen
2008-11-24, 23:30
Det handlar väl fan inte om hur duktig bilförare man är. Är du ovan att köra på isiga snöiga vägar så är risken större att det går fel oavsett hur duktig du är annars. Samma sak med Stockholms rusningstrafik. Jag är övertygad om att större delen av norrbottningar som provar på den för första gången har ruskigt svårt att klara sig.

Yes
2008-11-25, 00:21
Nej, de allra flesta kör väldigt lugnt när det är halt på vägarna. Du borde inse att du uttalar dig om en trafiksituation du inte har någon aning om.

Ja, det är mindre folk här, men då är det också mindre städer == ändå fullt med bilar överallt.
Så hur ser trafiken ut på E4;an utanför Luleå jämfört med E4;an utanför Stockholm? Hur ser trafiken ut i innerstan när det är snöoväder under rusningstid? Har du kört bil i Stockholm under sådana förhållanden?

JockeKillen
2008-11-25, 00:23
E4an utanför luleå är inte mycket att hojta om.

Yes
2008-11-25, 00:31
Runt Stockholm är det lite annorlunda. Här räcker det med att minsta lilla händer för att man ska få milslånga köer. Det räcker nästan med att polisen stoppat någon vid väggrenen för att det ska bli problem. Lägg till snö på det och det är inte så svårt att förstå varför det blir kaos ibland. Innerstan ska vi inte tala om.

oath5
2008-11-25, 00:52
Helvete också! Drog rätt in i ett räcke nyss. Hela fronten är inmosad :furious:

Kabuto
2008-11-25, 00:55
Vars bor du då? :D

oath5
2008-11-25, 00:58
Vars bor du då? :D

Skövde :D Dubbdäck hjälpte inte det minsta

krilleh
2008-11-25, 06:26
Själv har jag inte vågat köra bilen efter i söndags. Orolig för hur jag ska ta den till verkstan imorn morgon... Men men. Får väl åka i typ 20 och vara glad om jag kommer iväg ifrån rödlysena *rolleyes*

Polarna håller ju dock på att tjata om att ta ut den och sladda omkring i snön dagarna enda, men nej tack. Lärde mig en läxa när jag åkte ner i diket i februari detta år..

BigSpawn
2008-11-25, 09:17
Jag är gammal nog att komma ihåg när Gävle var insnöat, då det kom stora mängder på kort tid.
Jag körde faktiskt bil upp till gävle i det ovädret då mitt ex behövde åka till sitt jobb på sjukhuset:) Det var en intressant upplevelse och jag var glad att det var så många glada människor ute och gick i stormen så jag fick hjälp loss varje gång jag fastnade:) gjorde inte saken bättre att det var en volvo 740 där hela friskluftsintaget snöade igen hela tiden så det blev imma i hela bilen.
Helt otroligt vad snödrivorna ökade i höjd från skutskär och in, såg ut att inte var så farligt med snö innan dess.

Nordenator
2008-11-25, 10:12
Jopp likvärdigt grepp med dubbfritt i bra skick och dubbat. Pappsen som kör 8000 mil om året med säljdistrikt från Sundsvall till Riksgränsen har kört på dubbfritt i över tio års tid nu...

När däcken blir hårda och gamla däremot så är dom livsfarliga.

Skulle vara intressant att höra vad ni anser vara norrland? Många söderifrån man pratat med anser ju att från strax norr om Uppsala och uppåt så heter det ju norrland.

Borde vara rätt mycke folk då?!?

Jag minns "snökaoset" för nåt år sedan. Är samma sak varje år, säger inte att norrbottningar är gudar på att köra i halkan. Kan bara tala för mig själv, anpassar man körningen är det oftast inget problem.

Men när den kommer i Oktober så kör tyvärr många fortfarande med sina snygga coola breda 18" med kass mönster för dom hade inte råd att köpa nya däck.

Sen är det ju en annan sak med plogningen, det finns av någon anledning inga pengar kvar i budgeten för plogning när snön kommer för den har dom spräckt redan på våren...

Again, samma visa varje år...

Umm.. Norrland är en geografisk region. Att anse att norrland är något annat än norrland skulle ju vara som att exkludera Skåne sådär spontant från Sverige, om det inte passar med ens världsbild.

Norrland är den nordligaste och största av Sveriges tre landsdelar och består av landskapen Gästrikland, Hälsingland, Härjedalen, Jämtland, Lappland, Medelpad, Norrbotten, Västerbotten och Ångermanland.

Om man vidare vill nämna att man kommer uppifrån får man ju använda norrbotten eller lappland, beroende på var arslet är beläget.

z_bumbi
2008-11-25, 10:43
Att jämföra situationen som den var i Gävle 98 (http://hem.crossnet.se/handren/foto_snokaos1998/snokaos1998.htm) med ett normalt snöfall känns ganska avlägset. Gävle 98 var ett extremfall som statiskt sätt inte kommer att upprepas på ett bra tag men snö i mer normala mängder faller det nästan varje år i stora delar av landet. Det är också intressant att när det handlar om det senaste snövädret så varierar det tydligen var man befinner sig om det är naturens fel och/eller om det är befogat att ha tillräcklig beredskap för snöröjning.

Själv kommer jag ut på vägen idag om jag måste men jag måste som tur var inte och stormvindarna under natten har nog ställt till det en del trots snöröjning.

rememberence
2008-11-25, 11:15
Att jämföra situationen som den var i Gävle 98 (http://hem.crossnet.se/handren/foto_snokaos1998/snokaos1998.htm) med ett normalt snöfall känns ganska avlägset.

Vilka sjuka mängder snö :hbang:

http://hem.crossnet.se/handren/foto_snokaos1998/simon_vinbar2.jpg

Fatcan
2008-11-25, 13:00
Det där har jag aldrig riktigt greppat. Varför ska man ta bussen när det är skitmycket snö? Dom är inte bättre på att ta sig fram kan jag säga...

Som sagt, igår låg det fan 3 bussar i diket när jag var påväg hem och folk var försenade som fan.