Visa fullständig version : Vill riksdagsmännen slippa kontakt med väljarna?
Nitrometan
2008-11-20, 10:31
I veckan har flera tidningar rapporterat att riksdagsmännen har fått många mail från väljarna under året. De dignar under mängden inkommande mail.
Riksdagens dataavdelning har hjälpt riksdagsmännen att sortera de inkommande mailen i särskilda kataloger.
Stackars Fredric Federley talar i AB om att han raderade 1800 mail en dag.
Vill inte riksdagsmännen höra vad folk tycker?
Ska inte all inkommande post loggas och lagras?
Är det inte bra att folk kan få kontakt med riksdagsmännen och tala om vad som händer i "verkligheten"?
hahavaffan
2008-11-20, 10:38
De kanske sorterar bort mail som innehåller speciella ord. ku(e)k, bög, döda, ät skit osv... och dessa kastas, därför att det med största sannolikhet är idioter utan något vettigt att säga, som skickat dom.
Nitrometan
2008-11-20, 10:42
Så kan det vara.
Men enligt dataavdelningen så var det alla som de räknade som "jobbiga" - t.ex. om FRA, IPRED, Lissabonfördraget o.s.v.
Givetvis flyttas de rent "dumma" mailen till en spamkorg.
shut teh face
2008-11-20, 10:42
Jag tror inte särskilt många sitter och sysslar med att skicka ut post till riksdagsmännen med svärord. Syftet med dessa brev är att påverka och de som orkar engagera sig skriver nog vårdat.
Men jag får intrycket av att riksdagsmännen försöker smita undan. De sitter och ruvar på någon lag som ingen vill införa, sen i god tid innan valet så släpper de lös den, de får kritik från alla möjliga håll. Uppenbarligen så vill svenska folket inte ha detta, men de raderar mail, verkar inte bry sig, gör inget för att lugna folket. Och sen röstar de igenom skiten.
Syftar på FRA och IPRED nu.
Granatgiraffen
2008-11-20, 10:49
Nu läste jag aftonbladsartikeln och enligt den så handlar det om massmail.
eller vad är problemet? klart man inte lagrar all inkommande mail.
edit
och enligt den artikeln så visade ITavdelningen bara hur man kunde göra för att styra om mail till vissa mappar, dom utförde inte bara det automatiskt.
Å ena sidan måste politiker lysstna på folket, å andra sidan har de inte tid att läsa igenom tusentals mail varje månad. Å tredje sidan spenderar de inte alltid den tid de har praktiskt. Å fjärde sidan är politiker människor och agerar oftast efter sina egna värderingar.
Hursomhelst så verkar systemet för att ta emot mail inte vara helt fulländat, även om det är bra att de har ett. Kanske det är värt att tillsätta en funktion som sammanställer mail, även om det på ytan kan kännas som ett slöseri på resurser.
Det är helt enkelt så att många viktiga synpunkter går förlorade när de inte handlar om de saker som får massorna att agera i protester osv.
Det är ett problem. Lagen som säger att all korrespondens till myndigheter ska diarieföras är inte anpassad efter den situation vi har idag. Jag vill hellre att förtroendevalda ska jobba med sina sakfrågor i huvudsak, inte svara på tvåtusen mail från random Kalle som vill ladda ner musik. Samtidigt vill man såklart att de ska vara tillgängliga. Svårt att lösa.
Aftonbladet eller om det är Expressen (kanske båda) Brukar ju ha färdigskrivna mail där man bara skriver in sitt eget namn och trycker på send.
Senast var det ett färdig skrivet mail om FRA lagen som gick ut till alla riksdagsledarmöter har jag för mig. Så jag gissar att dom fick några mail som såg precis likadana ut, Knappast någon ide att läsa igenom alla 1000+ som strömmade in med samma rubrik.
Å ena sidan måste politiker lysstna på folket, å andra sidan har de inte tid att läsa igenom tusentals mail varje månad.
Dock är det väldigt sällan själva politikern läser och svarar på mailet. Det finns folk som är anställda för att göra sådant.
Deceiver85
2008-11-20, 11:10
Med tanke på att vissa organisationer roar sig med att göra "skriv under här och skicka ett mils långt brev till din riksdagsman om fråga X", så är det inte så konstigt att de får radera en jävla massa.
Aftonbladet eller om det är Expressen (kanske båda) Brukar ju ha färdigskrivna mail där man bara skriver in sitt eget namn och trycker på send.
Senast var det ett färdig skrivet mail om FRA lagen som gick ut till alla riksdagsledarmöter har jag för mig. Så jag gissar att dom fick några mail som såg precis likadana ut, Knappast någon ide att läsa igenom alla 1000+ som strömmade in med samma rubrik.Exakt. De allra flesta mailen lär ju vara sådana mallar som folk bara _spammat_ in. Jag har ju själv skickat in en sådan mall en gång och fick faktiskt (!!) svar från några ledamöter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.