handdator

Visa fullständig version : Lite nybörjarfrågor från en broder kring viktnedgång.

stretchpanic
2008-11-18, 19:07
Hola! Tänkte eftersom jag ändå kommer ägna mig en del åt träning och fortsätta med min viktminskning osv att jag kanske borde gå med i något forum där människor som faktist har mer än en månads erfarenhet av att röra på sig härjar. Människor som helt enkelt har en aning.

Basically så har jag varit kanontjock hela livet (är 26 idag) men fick för mig att ge fan i att fortsätta med det när jag insåg att jag vägde 160ishkg (vilket idag, känns helt overkligt). Jag började hela viktnedgången med cambridgekuren som jag höll stenhårt, raset i vikt var en viktig morot för mig men efter att ha tappat 35 kg med cambridgekuren så gav jag upp den eftersom det kändes som att kroppen och faktist psyket tog en hel del stryk. Rörde mig under den tiden ingenting, antar att det helt enkelt inte fanns energi till det. Gick ner till min dagsvikt på 105kg genom en blandning utav ett temporärt trädgårdsanläggningsjobb samt en kost bestående av en stor mängd vitkål. Det var ingen särskild planerad viktnedgång, mest att jag undvek bröd och fyllde på med vitkål istället. Så nu står jag här, och vill ner mot 70ish men jag saknar tänket och ärligt talat så är väldigt mycket av alla teorier väl över mitt huvud.

I dagsläget så är bee uträkningen på 2746 kcal.

Har skaffat Hälsovakten för någon slags hjälp med översikten av det jag äter och hur jag rör på mig. Efter mina önskemål om viktnedgång så placerade Hälsovakten mig på 1640 kcal om dagen och fem dagar i veckan så tränar jag för ca 400-500kcal om dagen. Har ett stillasittande jobb utöver det.Så om jag har förstått allting rätt så ligger jag innan träningen läggs in i det hela på ett kcalunderskott på 1106, och om vi räknar med träningen lågt så hamnar det på 1506 om dagen.

Min fråga är. Funkar det här upplägget? Jag bifogar 3 bilder från hälsovakten som visar nivåerna för näringsintaget per dag. För jag är extremt osäker på om jag gör rätt eller inte. Det känns som jag äter mycket och det får mig bara att tänka på mina dagar som ultramegatjock och skulle vilja få ett OK eller kanske en uppläxning. För det känns som om jag har gjort FEL någonstans i någon tankebana. Kilona rasar inte ner men de går neråt om än långsamt, måtten på kroppen är däremot ganska snälla och drar ihop sig rätt bra. Antar att muskler som uppstår slöar ner viktnedgången lite. Hur länge brukar ett sådant beteende från kroppens sida fortsätta?

Hoppas någon har lust att ge en broder lite hjälp alternativt en spark i röva.

Nå,antackardig.
Ciao!

BTWBTWBTW:::::

Är du kraftigt överviktig, dvs har mer kroppsfett än genomsnittspersonen, stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är något lägre än vad uträkningen ger. (Från: Deff - en guide)

Finns det någon som vet hur mycket lägre den kan tänkas vara?

Körv
2008-11-18, 20:44
Vill bara börja med att säga Grattis till viktnedgången. Att tappa 50kg+ är ingen dålig prestation!

Jag är ingen expert på ämnet, men att ligga på 1600~kcal om dagen när man väger 105pannor låter rätt hårt.

jag vet inte om du läst Deffguiden här på forumet, kan vara ganska intressant information för dom flesta nya!
(Deffguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881 )

stretchpanic
2008-11-19, 15:39
Jag har läst, frågan är om jag förstått bara ;) Actually, de där 50+kilona var skitenkla jämförelse med att komma under det där förbannade hundrastrecket, vilket är grymt irriterande för jag har en känsla av att det är en milstolpe som kommer kännas väldigt väldigt bra.

Pratade med en av instruktörerna på gymmet idag, han trodde att jag hade underskattat min förbränning en del med tanke på cykling i vardagen och så. Så vi har ökat upp den till en rimlig nivå. Har också idag justerat mitt näringsintag genom att äta för det jag tränat för. Är dock extremt osäker kring en sak ur deff - en guide. "Om du orkar räkna på saken är 2 gram protein per kilo kroppsvikt och runt 1 gram fett per kilo kroppsvikt bra siffror att ligga på"

Enligt hälsovakten (vet inte hur mycket vetenskap det egentligen är, men den ger bra överblick över maten in i kroppen iallafall) så är mitt rekommenderade dagliga intag av fett 48gram och utav protein 67g. Vilket om man ser till min kropssvikt är sanslöst lite om man går efter citatet ovan. Där skulle jag vilja få något slags råd. Jag bifogar vad jag har ätit, kommer äta idag. Har justerat upp kcal-intaget eftersom jag insåg att jag inte bara var trött häromdagen, utan att jag nog helt enkelt tuppat av (hade sovit 1 timma, men hade ingen aning om att jag ens somnat). Inte bra antar jag.

DAGENS NÄRINGSINTAG: 2350 kcal Motion: 690 kcal
Bifogar vad jag slängt i mig och kommer slänga i mig senare idag.

Ingen extrem träning direkt men skall nog sätta in någon mer förbrännande aktivitet senare på dagen, kvällen.
Är det okej att ligga på större kcal underskott än 1100kcal om man klarar av det med orken och så, funderar nämligen på att inte "äta upp" den senarelagda förbränningen, vet dock inte hur många kalorier det rör sig om ännu.

Cykla intensivt (till och från gym bara, vet ej hur mycket i övrigt men nog inte över 1 1/2 timma, och det är mest korta sträckor) 20 min 160-200ish?
Orbitek (Cross trainer) 35 min 325
Styrketräning, medel 50 min 282

Please una advicé por favor. *mini

kokosnot
2008-11-19, 15:52
Tjena,

Jag har ingen kunskap i ämnet men vill bara ge dig en stor tumme upp för din hittils väldigt imponerande viktnedgång! :thumbup:

Jag ligger faktiskt också på 105 kg och har precis hittat tillräckligt med motivation för att köra stenhårt för en viktnedgång, har haft ett antal misslyckade försök det senaste året men nu gäller det! Precis som du så har jag till en början lagt mig på ett underskott av cirka 1000-1500kcal om dagen, har ingen aning om hur det påverkar min kropp ännu eftersom jag började för bara ett par dagar sedan.

Är det ens personliga uppfattning om hur man mår som är relevant eller är det BARA dumt att ligga på för mycket underskott? Har som mål att nå 85 kg till den 2a april -09.

Ursäkta att jag lånar din tråd här lite, men det kändes så onödigt att starta en ny där min fråga egentligen är samma som din. :)

stretchpanic
2008-11-22, 14:03
Inga problem, bara att låna på. Nu har jag läst, och grinat och läst och läst lite till och eventuellt har jag fått det hela lite mer rätt. Hälsovakten var ju lite galen när man körde vikt x 2 protein samt vikt x 1 fett, den skrek och betedde sig. Hittade Formfixaren som verkar mer vettig i det att jag kan ställa hur mitt näringsintag skall vara fördelat sett till kolhydrat,fett och proteiner. Det är ju deffen jag försöker åstadkomma här och vill verkligen få det så rätt som det bara går.

Läng: 174cm
vikt: 103kg
ålder: 26

Daglig näringsintagsfördelning.
29 % kolhydrater 823 Kcal, 200 gram
34 % protein 1919 Kcal, 437 gram
37 % fett 2273 Kcal, 243 gram
= 5015 Kcal totalt (grundsiffran 2495 kcal är dock på 725kcal kolhydraterm 848 kcal protein samt 920 kcal fett.)

Grundförbränning: 2472 kcal
Resterande Förbränning: 1119 kcal

Totalt mängd kalorier "kvar" efter dagens slut: 1425 kcal

Så på papperet får jag iallafall för mig att allt ser bra ut (ja förutom själva överikten i sig då).
Men kan det verkligen vara rimligt att jag skall få i mig 5015 kcal?
Nu har jag ingen direkt vana vid att räkna kalorier men det ser helt sanslöst ut för mig. Är den siffran relaterad till de 1119 kcal som jag förbränner genom träning då?

Okej, ser det här riktigt ut? Planen är att gå ner strax över ett kg i veckan men vill gärna göra det på ett så hälsosamt sätt som möjligt. Hoppas nån har lust att OKa eller NEJa upplägget, det vore mycket uppskattat.

Ciao!

Scratch89
2008-11-22, 14:54
Hej!

Var får du de där siffrorna ifrån? Varför 5000 kcal?
Siffrorna som du använder dig av, fast fel, är 2 gram protein per kilogram kroppsvikt, och 1 gram fett per kilogram kroppsvikt.

Om du väger 100 kg blir det alltså 200 gram protein och 100 gram fett.
Snabbt räknat blir det runt 1800 kcal.
Sedan får du fylla på med kolhydrater så pass mycket som du känner passar.
Äter du t.ex 200 gram kolhydrat blir det drygt 800 kcal till, och du hamnar på 2600 kcal, vilket kan vara en rätt så bra siffra med tanke på din vikt.

stretchpanic
2008-11-22, 15:30
Hola! tack för svaret, jag skall försöka förklara.

Sifforna får jag i Formfixaren (http://www.formfixaren.com/)
Där valde jag Viktminskning (anpassad sådan) för att kunna följa det som står i deffguiden. Bifogar bild på hur programmet är inställt vad gäller mitt näringsintag. Den siffran du nämner 2600 kcal har jag med (hundra mindre iofs) och i programmet så är det inställt att jag skall äta 177g kolhydrater, 207gram protein och 99gram fett fast detta för att nå 2500 kcal då istället.

Sedan vet jag inte om programmet i sig gör påslag per automatik på kcalbehovet pga av grundförbränningen (2472) och träningen (1119 kcal) och det är därför jag får fram den siffran (5015) på vad jag har tillgodo gällande dagsintaget av näring.

5015 - 3591 (2472+1119) = 1424 kcal vilket jag får fram det till blir som är kvar då efter dagens slut. Hur jag än vrider och vänder på det så verkar ju underskottet på strax över 1000 kcal finnas där och jag hoppas och vill att det skall vara rätt men som sagt, detta är en helt ny värld för mig och från att aldrig ha reflekterat över näring i hela mitt liv så är det svårt att veta om man tänker rätt eller fel och om osäkerheten är befogad eller inte.

Jag hoppas du förstår hur jag tänker iallafall sen om jag tänkt fel eller inte spelar inte så stor roll om jag bara förstår hur jag skall tänka rätt i slutändan.

stretchpanic
2008-11-22, 15:39
Jag plussade helt enkelt alla sifforna där för att få fram det höga kcal-antalet.
Fan, kände en ökad förvirring. Suck.

Scratch89
2008-11-22, 15:47
Jag förstår fortfarande inte vart du får siffran 5000 ifrån. Vad är det du lägger ihop för att du ska komma dit? Oavsett vilket, så ska du inte räkna med den.

Säg att du en dag utan träning förbränner runt 2500-3000 kcal om dagen (du väger ju en del), och med träning så kanske 400 till (säg en halvtimmas löpning eller crosstrainer i friskt tempo).
Du hamnar alltså på drygt 3000 kcal i förbrukning om dagen. Äter du 2500 kcal så får du ett underskott på drygt 500 kcal, vilket är vad man brukar rekommendera för vanlig viktnedgång. Troligen kommer du gå ner mer, iom att du väger tresiffrigt och troligen aktiverar dig mer än vad jag räknade på nu.