Visa fullständig version : Mer eutanasi åt folket - the poll!
Nitrometan
2008-11-18, 09:52
Kom att diskutera det här med ett par kompisar häromdagen. Vård i livets slutskede och såna saker.
Aktiv dödshjälp alltså. Ska vi ha det?
Vad tycker ni? Är dödshjälp nåt som är bra?
Nej, det finns redan "hjälp" i en viss mån. Det räcker.
Nitrometan
2008-11-18, 10:19
Nej, det finns redan "hjälp" i en viss mån. Det räcker.
"Hjälp"?
Hur menar du?
Är folk tillräckligt sjuka och vill dö ska de väl kunna få den hjälpen de behöver?
"Hjälp"?
Hur menar du?
Är folk tillräckligt sjuka och vill dö ska de väl kunna få den hjälpen de behöver?
Vi har redan disskuterat det här ämnet du och jag en gång och då förklarade jag för dig alla olika former av "dödshjälp" som det finns inom sjukvården, du får helt enkelt leta upp den tråden.
Nitrometan
2008-11-18, 10:47
Vi har redan disskuterat det här ämnet du och jag en gång och då förklarade jag för dig alla olika former av "dödshjälp" som det finns inom sjukvården, du får helt enkelt leta upp den tråden.
Ah. Just det.
Ska kolla. Sökfunktionen ska bli min vän.
Men jag anser fortfarande att det finns ett behov av aktiv dödshjälp i vissa fall.
Nordenator
2008-11-18, 11:08
Kill em' all!
Nitrometan
2008-11-18, 11:13
Kill em' all!
Berömda ord av påven Innocentius III - "Döda allihop och låt Gud ta hand om de sina."
"Kill them all and let God sort them out."
Det är inte mer än rimligt att jag själv får bestämma över min egen kropp, och dö om jag vill det.
Nordenator
2008-11-18, 11:15
Berömda ord av påven Innocentius III - "Döda allihop och låt Gud ta hand om de sina."
Aktiv dödshjälp till de som inte vill ha det ;)
Deceiver85
2008-11-18, 11:31
Jag skulle väl egentligen kunna ställa mig positivt till införandet av aktiv dödshjälp, och jag har gjort det förr. Dock måste jag säga nej, eftersom ett införande av aktiv dödshjälp skulle behövas skötas inom sjukvårdens verksamhet och man kan inte kräva av någon sköterska eller läkare att dem skall ta någon annans liv.
Angel har redan påpekat det, och det finns flera olika sätt att få dödshjälp för den som önskar.
backflash
2008-11-18, 11:46
Jag tror faktiskt att det inte var Innocentus som yttrade de orden.
Mescreant
2008-11-18, 13:31
Principiellt är jag för. Tror inte heller det är särskilt svårt att lösa i praktiken. Jag kan själv tänka mig att utföra det.
Nitrometan
2008-11-18, 13:59
Jag tror faktiskt att det inte var Innocentus som yttrade de orden.
Nähä. Vem tror du att det var?
Innocentius III var påve 1198-1216, och startade det så kallade Albigenserkriget (ett korståg mot katarerna i södra Frankrike). Krigarna stormade städer, dödade och brände, men alla i städerna var inte katarer. En av befälhavarna frågade hur de skulle kunna veta vilka var som katarer och vilka som var goda kristna. Då sade påven att de skulle döda alla och Gud skulle skydda de sina och se till att de kom till paradiset.
Men det är klart att orden är tuffa och har använts många gånger.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Albigenserkriget
http://xenophongroup.com/montjoie/albigens.htm
Trodde faktiskt att det var abbot Arnaud Amalric som låg bakom svaret, "Tuez-les tous; Dieu reconnaitra les siens" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Arnaud_Amalric ) men det kan ju ha varit påven också...
Nitrometan
2008-11-18, 14:12
Arnaud Amaury var påvens sändebud och framförde påvens svar.
Kanske broderade han ut det och skruvade till formuleringen lite extra?
Edit: spelar stor roll, tid och plats var södra Frankrike på tidigt 1200-tal - finns säkert massor med varianter och historier.
Arnaud Amaury var påvens sändebud och framförde påvens svar.
Kanske broderade han ut det och skruvade till formuleringen lite extra?
Edit: spelar stor roll, tid och plats var södra Frankrike på tidigt 1200-tal - finns säkert massor med varianter och historier.
Jo, uttrycket kommer ju definitivt från den tidsperioden och platsen i alla fall, sen vem som myntade det är kanske mindre viktigt. Nån inom katolska kyrkan var det ju i alla fall som var mordisk, som om det var påven själv eller hans sändebud kan ju spela kvitta :)
Aldrig att jag skulle ställa mig bakom något som tvingar dagens sjukhuspersonal att utföra detta.
Om man hittade en lösning där folk som frivilligt väljer detta som yrke så är jag 100% bakom aktiv dödshjälp.
Tricklev
2008-11-18, 14:19
Jag är för det, mer jobb för oss studenter, ge mig en spruta med gift och några tusen extra i månaden så kan jag döda dom flesta åt er.
Nitrometan
2008-11-18, 14:26
Om man hittade en lösning där folk som frivilligt väljer detta som yrke så är jag 100% bakom aktiv dödshjälp.
Jag är för det, mer jobb för oss studenter, ge mig en spruta med gift och några tusen extra i månaden så kan jag döda dom flesta åt er.
Vi har en kandidat. ;)
Jag skulle kunna tänka mig att eutanisera en del av de galningar som envisas med att köra bil fast de bevisligen har en IQ som understiger deras amerikanska skostorlek. De behöver inte ens göra ett aktivt val själva. Det kan även kombineras med donationer av de organ som det råder brist på i Sverige.
Det borde vara en mänsklig rättighet att få bestämma själv hur och när man vill dö.
Jag tror inte man ska låta sjusköterskor och läkare aktivt döda dem med giftsprutor mm. Det ska inte vara nån avrättning som i ett amerikanskt fängelse.
Däremot tycker jag att man, efter noggrann utredning, ska kunna få en liten shot serverad som man tar själv. På så vis är jag för.
Ellis Wyatt
2008-11-18, 15:37
Jag tror inte man ska låta sjusköterskor och läkare aktivt döda dem med giftsprutor mm. Det ska inte vara nån avrättning som i ett amerikanskt fängelse.
Däremot tycker jag att man, efter noggrann utredning, ska kunna få en liten shot serverad som man tar själv. På så vis är jag för.
Alltså, så länge man är kapabel att göra saker själv är det ju liksom inget problem.
Ja, jag anser att man ska få bestämma över sitt eget liv.
Alltså, så länge man är kapabel att göra saker själv är det ju liksom inget problem.
Nej, är man själv kapabel att göra något åt saken är det väl inga problem. Men om det händer något, totalförlamning efter olycka och konstant outhärdlig smärta t ex... Ska inte h*n få bestämma själv över sin död då?
Fast man kan inte tvinga sjukhuspersonalen att göra ett sådant jobb tycker jag, så varför inte öppna kliniker för ändamålet som de har i Schweiz (tror jag det var)?
jo det kan det väl visst vara?! Tänk dig nån som ligger på sjukan som ett kolli och knappt kan röra sig sånär som att tex smutta på ett sugrör, och aldrig nånsin kommer att bli frisk. Det är ju inte direkt så att den kan gå o hoppa från en bro. Jag menade ju inte att vem som helst ska kunna promenera in på ett sjukhus och beställa en egen död, utan vissa svårt sjuka som bara är som paket som ligger och möglar i en sjuksäng utan mening eller mål.
Ellis Wyatt
2008-11-18, 15:49
Alltså, det var ju precis min poäng. Du skriver ju att man skall ta shotten själv.
Nordenator
2008-11-18, 15:53
Döden AB. Runt tio anställda som har som arbetsuppgift att fara runt i Sverige iklädda heltäckande svart och ta folks liv. Fet lönecheck. Jag tror det finns incitament för folk att kunna ta sådant skitgöra om det faktiskt ger vettigt med pröjs.
Döden AB. Runt tio anställda som har som arbetsuppgift att fara runt i Sverige iklädda heltäckande svart och ta folks liv. Fet lönecheck. Jag tror det finns incitament för folk att kunna ta sådant skitgöra om det faktiskt ger vettigt med pröjs.
Jag skulle göra det.
Självklart ska dödshjälp vara tillåtet, fast lika självklart är det att ingen har någon skyldighet att tillhandahålla det.
Alltså, det var ju precis min poäng. Du skriver ju att man skall ta shotten själv.
aha, jag tolkade ditt svar på det andra sättet :) okej, never mind...
Tricklev
2008-11-18, 16:08
jag skulle göra det.
+1
Mescreant
2008-11-18, 16:20
Skitgöra? I det skedet är det snarare den ultimata frälsningen man kan ge någon.
Skitgöra? I det skedet är det snarare den ultimata frälsningen man kan ge någon.
Samtidigt ett yrke som säkerligen kommer vara ett av det mest föraktade yrken av många som är emot dödshjälp.
Visst är det underligt ändå att vi kan tänka oss att avliva husdjur som skadats eller blivit sjuka, för att de lider och har ont och inte skulle få ett värdigt liv men våra medmänniskor unnar vi inte den lyxen. Då ska livet jävlar i mig helgas in absurdum oavsett vad personen själv anser. Ibland är tillvaron både ironisk och deprimerande obegriplig.
Samtidigt ett yrke som säkerligen kommer vara ett av det mest föraktade yrken av många som är emot dödshjälp.
Samma som föraktar läkare som utför aborter antar jag?
Mescreant
2008-11-18, 16:27
Antagligen. Men det rör mig inte.
Nordenator
2008-11-18, 16:30
Antagligen. Men det rör mig inte.
Det jag syftade på. Personen som har som arbetssyssla att ta liv kommer vara hatad av vissa. Hade deras identitet varit känd hade dödshot och våldsdåd troligtvis varit vanligt förekommande saker. Anhöriga är nog inte alltid förstående, och människor är idioter.
Jag skulle tycka det vore bättre att outsourca det från sjukhusens verksamhet så man slipper som läkare hamna i sitsen där man inte längre räddar liv, utan faktiskt medvetet tar liv.
Mescreant
2008-11-18, 16:38
Det jag syftade på. Personen som har som arbetssyssla att ta liv kommer vara hatad av vissa. Hade deras identitet varit känd hade dödshot och våldsdåd troligtvis varit vanligt förekommande saker. Anhöriga är nog inte alltid förstående, och människor är idioter.
Jag skulle tycka det vore bättre att outsourca det från sjukhusens verksamhet så man slipper som läkare hamna i sitsen där man inte längre räddar liv, utan faktiskt medvetet tar liv.
Förmodligen. Den praktiska biten är möjligen krånglig men bevisligen inte omöjlig att lösa. Det principiella är ändå intressantare för diskussionens skull imo, så är det någon som är emot eutanasi av principiella skäl?
Granatgiraffen
2008-11-18, 16:39
Samma som föraktar läkare som utför aborter antar jag?
Ja för det är ju samma sak. doh.
Ja för det är ju samma sak. doh.
Nej, egentligen inte. Patienten som begär dödshjälp vill dö. Jag vet inte men jag tror inte fostret har samma önskan.
Vill man dö så kan man göra det själv, även om man är totalförlamad. Jag har träffat på en del patienter som har sagt nej till att fortsatt behandling och valt att dö.
Tror det räcker. Hellre reglerat än "Eutanasi? Ja".
Vill man dö så kan man göra det själv, även om man är totalförlamad. Jag har träffat på en del patienter som har sagt nej till att fortsatt behandling och valt att dö.
Om man vill dö "smärtfritt" då?
Om man vill dö "smärtfritt" då?
Då får man ett otroligt skönt gott smärtstillande rus undertiden.
Ah, najs.
Carolinew
2008-11-18, 18:19
Jag är helt klart för. Dock med vissa regler och kriterier som skall uppfyllas givetvis.
Jag är helt klart emot, men det kanske redan har framgått.
Raschmus
2008-11-18, 19:06
Tycker det är dåliga svarsalternativ. Kunde ju funnits fler än ja, nej och vet inte. Iallafall mer seriösa.
Ett av problemen med legalisering av dödshjälp är att det finns en överhängande risk för missbruk. Terminalt sjuka, invalida samt äldre patienter kan känna en press att be om dödshjälp. Sen kan man ju fråga sig vart gränsen ska dras? Ska man ge barn, dementa och förståndshandikappade hjälp att dö? En legalisering skulle troligen skapa en hel del problem.
Three pigs
2008-11-18, 19:54
Jo, vore rätt skönt just nu.
Problemet är inte att hitta någon som kan stoppa in sprutan, problemet är att hitta någon som kan ta beslutet. För inte ska det räcka med att folk säger "jag vill dö!" för att du ska komma med sprutan? Då måste vi ju ha läkare och/eller psykolog som gör bedömningen först. Och är läkaren och psykologen hyffsat kompetenta så tror jag att de skulle ha väldigt svårt att bevilja dödshjälpen.
Kanske skulle det finnas speciella eutanasiläkare?
Vad anser du själv Nitro?
Och vad säger experterna?
Grundfrågan är ju ändå inte att kolla på eventuella problem som kan uppkomma. Det mest grundläggande är huruvida man har rätt till sitt eget liv eller inte. Har man det ska man givetvis få ta livet av sig om man vill eller avtala med någon annan att sköta den biten, ifall man inte själv är kapabel.
När väl den frågan är ur vägen kan man isåfall diskutera det praktiska och juridiska. Att det är svårt är inget argument för att förbjuda det, Vad det är ett argument för är isåfall att man måste vara nogrann för hur man sätter upp reglerna.
Grundfrågan är ju ändå inte att kolla på eventuella problem som kan uppkomma. Det mest grundläggande är huruvida man har rätt till sitt eget liv eller inte. Har man det ska man givetvis få ta livet av sig om man vill eller avtala med någon annan att sköta den biten, ifall man inte själv är kapabel.
När väl den frågan är ur vägen kan man isåfall diskutera det praktiska och juridiska. Att det är svårt är inget argument för att förbjuda det, Vad det är ett argument för är isåfall att man måste vara nogrann för hur man sätter upp reglerna.
Tja, om man vill ha en filosofisk diskussion utan koppling till verkligheten har du rätt. Nu är dock frågan om vi ska ha dödshjälp eller ej, och då måste man ta hänsyn till verkligheten, tyvärr. I verkligheten måste man ha en plan för hur något ska gå till innan man lyckas övertyga folk. Då blir alla argument som bryter den planen bra argument för motståndarnas sida.
Tja, om man vill ha en filosofisk diskussion utan koppling till verkligheten har du rätt. Nu är dock frågan om vi ska ha dödshjälp eller ej, och då måste man ta hänsyn till verkligheten, tyvärr. I verkligheten måste man ha en plan för hur något ska gå till innan man lyckas övertyga folk. Då blir alla argument som bryter den planen bra argument för motståndarnas sida.
Fast nu är det så att svaret på den filosofiska frågan leder till hur man ska handskas med verkligheten. Svaret har också väldigt verkliga konsekvenser. Att man inte ges rätt till sitt eget liv ger en del väldigt obehagliga implikationer och du kan säkert själv räkna ut vad det lett till i samhällen där sådana idéer accepterats på bred front - idéer är inte några svävande abstraktioner utan koppling till verkligheten.
Man kan å andra sidan också vända på det och hävda att det att jag har rätt till mitt eget liv inte innebär att jag har rätt till andras, d.v.s. rätten att begära av någon annan att han/hon tar mitt liv.
Man kan å andra sidan också vända på det och hävda att det att jag har rätt till mitt eget liv inte innebär att jag har rätt till andras, d.v.s. rätten att begära av någon annan att han/hon tar mitt liv.
Absolut, att hävda något annat vore en motsägelse. Eutanasi ska därför bara utföras genom frivilliga överenskommelser.
Huffo the A-LagaRe
2008-11-18, 23:36
Vad behöver man göra för att få det dära smärtstillande ruset hon Angel snackade om?
Saft und Kraft
2008-11-18, 23:37
Nej, naturligtvis inte?
Åh det där får mig att tänka på en debatt som var för ett par år sen om en pappa och hans utvecklingsstörde son.
Sonen hade ingen tjej och var oskuld, men pappan tyckte att grabben hade rätt att få ha sex trots sitt handikapp, och tyckte därför att staten skulle bekosta en hora åt sonen... Visst har grabben rätt att ha sex som vem som helst, men man kan ju knappast kräva att han ska få bli påsatt på regelbunden basis.
Det är ju lite samma sak här, man har rätt till att bestämma över sin kropp och dö om man så önskar, men man kan inte kräva att nån annan fixar det åt en.
Mescreant
2008-11-19, 00:10
Tycker det inlägget var irrelevant. Det är givetvis en förutsättning att det finns människor som kan tänka sig utföra den tjänsten, inget tvång.
Vad behöver man göra för att få det dära smärtstillande ruset hon Angel snackade om?
Ha jävligt ont?
Det här är väl ändå en semanto-emotionell övning? Du har rätt att kräva av sjukvården att den ska hjälpa dig med ditt liv när det handlar om vård av detsamma. Hjärtkirurgi exempelvis. Jag kan inte förstå hur det blev att kräva rätten till någon annans liv att den ska serva dig på sjukhuset.
Nitrometan
2008-11-19, 16:38
Tycker det är dåliga svarsalternativ. Kunde ju funnits fler än ja, nej och vet inte. Iallafall mer seriösa.
Det behövs väl inte fler alternativ än ja eller nej?
Problemet är inte att hitta någon som kan stoppa in sprutan, problemet är att hitta någon som kan ta beslutet. För inte ska det räcka med att folk säger "jag vill dö!" för att du ska komma med sprutan? Då måste vi ju ha läkare och/eller psykolog som gör bedömningen först. Och är läkaren och psykologen hyffsat kompetenta så tror jag att de skulle ha väldigt svårt att bevilja dödshjälpen.
Jag tror att Tricklev är tillräckligt kompetent att avgöra vilka som ska dö.
Kanske skulle det finnas speciella eutanasiläkare?
Dr Jack Kevorkian?
http://en.wikipedia.org/wiki/Jack_Kevorkian
Vad anser du själv Nitro?
Och vad säger experterna?
Jag är för. Vill man dö ska man få göra det.
Experter? Finns det experter på dödshjälp?
Nitrometan
2008-11-19, 16:40
Är inte det fortsatt behandling?
Är inte det fortsatt behandling?
Nej det är stillande av smärtan som orsakas av sjukdomen som inte behandlas (längre). Konstra inte.
Det här är väl ändå en semanto-emotionell övning? Du har rätt att kräva av sjukvården att den ska hjälpa dig med ditt liv när det handlar om vård av detsamma. Hjärtkirurgi exempelvis. Jag kan inte förstå hur det blev att kräva rätten till någon annans liv att den ska serva dig på sjukhuset.
Jag gör inte anspråk på att sitta inne med sanningen, nota bene. Hur man svarar på den här frågan är rimligen kraftigt beroende av hur man ser på det här med liv/icke liv; jag tycker själv att det är viss skillnad mellan hjärtkirurgi och aktiv dödshjälp. Det förra har jag inga problem med att begära att någon skall göra om jag betalar för det, det andra däremot (jag skulle också - i det fall jag hade kompetensen - kunna tänka mig att utföra det förra, men inte det senare). Men det är ju som sagt en åsiktsfråga.
Jag har svårt att se att man skall kunna skapa ett säkert och fungerande system för aktiv dödshjälp, och jag tycker inte, av yrkesetiska skäl, att det är OK att återinföra bödelsyrket.
Jag gör inte anspråk på att sitta inne med sanningen, nota bene. Hur man svarar på den här frågan är rimligen kraftigt beroende av hur man ser på det här med liv/icke liv; jag tycker själv att det är viss skillnad mellan hjärtkirurgi och aktiv dödshjälp. Det förra har jag inga problem med att begära att någon skall göra om jag betalar för det, det andra däremot (jag skulle också - i det fall jag hade kompetensen - kunna tänka mig att utföra det förra, men inte det senare). Men det är ju som sagt en åsiktsfråga.
Jag har svårt att se att man skall kunna skapa ett säkert och fungerande system för aktiv dödshjälp, och jag tycker inte, av yrkesetiska skäl, att det är OK att återinföra bödelsyrket.
Det du säger nu är en annan sak tycker jag än det du sa tidigare. Det är samma princip som ligger bakom rätten att kräva saker av någon annan människa. Men precis som till hjärtkirurgen kommer det rimligtvis finnas krav på lämplig utbildning för de som kommer att utöva aktiv dödshjälp. I min värld är inte den uppgiften den svåraste psykiskt menat av de som utförs på ett sjukhus. Jag skulle, gissningsvis givetvis, nog ha svårare att jobba på onkologen bland de svårare fallen. Så föreställer jag mig det iallafall.
Bödelyrke? Det är väl ändå ungefär som att jämställa sjukvård med att leka gud sett till värdet av debattbidragen?
Jag undrar sen var du ser den största skillnaden mellan att aktivt avsluta livsuppehållande vård och att aktivt avsluta någons liv. Alla som haft någon som gått bort i cancer vet att man avbryter näringsdropp, tar bort hjärt- lungmaskiner och annat efter ett tag trots att detta med all säkerhet kommer att leda till döden. Det finns även en Någon(tm) som utförde detta på uppdrag av någon annan så vill man svänga sig med bödel-ordet så finns denne redan idag.
Det du säger nu är en annan sak tycker jag än det du sa tidigare. Det är samma princip som ligger bakom rätten att kräva saker av någon annan människa. Men precis som till hjärtkirurgen kommer det rimligtvis finnas krav på lämplig utbildning för de som kommer att utöva aktiv dödshjälp. I min värld är inte den uppgiften den svåraste psykiskt menat av de som utförs på ett sjukhus. Jag skulle, gissningsvis givetvis, nog ha svårare att jobba på onkologen bland de svårare fallen. Så föreställer jag mig det iallafall.
Bödelyrke? Det är väl ändå ungefär som att jämställa sjukvård med att leka gud sett till värdet av debattbidragen?
Jag undrar sen var du ser den största skillnaden mellan att aktivt avsluta livsuppehållande vård och att aktivt avsluta någons liv. Alla som haft någon som gått bort i cancer vet att man avbryter näringsdropp, tar bort hjärt- lungmaskiner och annat efter ett tag trots att detta med all säkerhet kommer att leda till döden. Det finns även en Någon(tm) som utförde detta på uppdrag av någon annan så vill man svänga sig med bödel-ordet så finns denne redan idag.
Du menar alltså att det skulle vara lika psykiskt påfrestande att stänga av respiratorn hos en terminalt sjuk patient som det skulle vara att injicera en dödlig dos morfin på en paralyserad ung man?
Du menar alltså att det skulle vara lika psykiskt påfrestande att stänga av respiratorn hos en terminalt sjuk patient som det skulle vara att injicera en dödlig dos morfin på en paralyserad ung man?
Vadå menar? Har du läst mitt inlägg för... där står precis hur jag menar.
Jag är för. Vill man dö ska man få göra det.
Experter? Finns det experter på dödshjälp?
Ok.
Det var lite fel ord av mig. Jag menade de som är insatta i etik och andra relaterade discipliner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.