handdator

Visa fullständig version : Muskelmassa och fettreducering

Kapten A
2008-11-17, 23:21
Stämmer påståendet att nybörjare inom styrketräning har möjligheten att både gå upp i muskelmassa och samtidigt sänka befintlig kroppsfett?

Hur fungerar detta fenomen, det låter inte logiskt i mina öron. Om detta påstående stämmer, hur länge kan detta ske, visserligen individuellt, men på ett ungefär?

Kapten A

Snobbe
2008-11-17, 23:24
Det är väl för att de e lättare att bygga muskler i början? Om jag inte har fel. Och det går ju för såna som tränat ett tag kan göra det också med det är svårare bara. Vad jag har fattat det som iaf.

Eesti
2008-11-18, 00:17
Det stämmer det, Jag har tränat styrketräning i 1 år rätt så exakt. Och jag fortsätter nu i samma tempo fast jag har börjat med en diet och känner att jag fortfarande sakta går uppåt i styrka ;) Höjt lite vikter och sett mer muskelmassa på min kropp. Så det fungerar för mig efter 1års tid.

Anton Fräs
2008-11-18, 05:38
Styrkeökningar under deff är vanligt, speciellt ibland nybörjare då man fortfarande förbättrar sin teknik väldigt mycket m.m. Dessutom kan man öka i muskelmassa, tror det beror bland annat på den extremt gynnade hormonella nivå som uppstår när man nyligen börjat träna. Är man dessutom tonåring så är miljön ännu mer gynnsam.

Handcuff
2008-11-18, 07:13
ALLA kan uppnå detta fenomen och gör ofta detta. Bara fråga vem som helst så kommer de säga att de gått ner i vikt och samtidigt byggt muskler - särskilt de som inte tränat särskilt länge *rolleyes*

Danny Devito
2008-11-18, 12:31
Jag tror bl.a. det beror på att proteinsyntesen stimuleras kraftigare av styrketräning när man är nybörjare. Muskeltillväxt är ju ett resultat av proteinsyntes minus nedbrytning. Ju längre man tränat dessto lägre och kortare blir proteinsyntes-höjningen av styrketräning.

Kischen
2008-11-18, 13:38
Är det märkbara skillnader eller är det mer så att man minskar sin fett% när man börjar träna?

Eesti
2008-11-19, 00:44
Är det märkbara skillnader eller är det mer så att man minskar sin fett% när man börjar träna?

Det är ju det också, när du styrketränar så gör du ju av med energi så om du tidigare har legat på en balanserad kost (alltså käkat ungefär lika mycket som du gjort av med) så kommer du naturligtvis också bli av med fett :)

Guddi
2008-11-19, 14:06
Det är som danny devito skriver. Styrketräning ökar proteinsyntesen medan kaloriminus ökar proteinnedbrytningen. Summan av dem avgör om man går upp eller ner i muskelmassa. När man är nybörjare så kan man få en sådan höjning av proteinsyntesen att summan blir positiv även när man har en negativ inverkan i form av kaloribrist.