Visa fullständig version : Morgonpromenader vs. cykling
Hur är det igentligen?, Är det mer skadligt för kroppen (jag tänker då på muskelförlust) att ta en cykeltur innan frukost på en timme i halvsnabb takt kontra rask promenad på en timme? Cyklingen bör väl bränna mer kcal (fett) än promenaden eller? :hbang:
King Grub
2003-07-07, 15:49
Personligen tror jag inte att det är någon fara med muskelnedbrytning, så länge du håller ner pulsnivån någotsånär och inte trampar på som en galning.
Annars kan du ju spara cyklingen tills du har ätit, och verkligen köra som en galning istället. Så slipper du hålla på så länge, får bättre effekt, och kondition på köpet. ;)
Oj då, det gick snabbt. :) Tackar för det.
Anledningen till att jag undrade är, att jag får så förbannat ont i mina benhinnor efter ca 30 min. raskt promenerande. Om jag däremot får vara uppe ett par timmar och strosa runt först så känns det helt ok att gå. Har testat att stretcha och massara innan men det verkar inte bli någon skillnad. Så om cykling kan vara ett komplement till att gå vore det ju kanon! :D
Originally posted by King Grub
Personligen tror jag inte att det är någon fara med muskelnedbrytning, så länge du håller ner pulsnivån någotsånär och inte trampar på som en galning.
Annars kan du ju spara cyklingen tills du har ätit, och verkligen köra som en galning istället. Så slipper du hålla på så länge, får bättre effekt, och kondition på köpet. ;)
Så en relativt lång cykeltur (säg en 1 timme) som är väldigt intensiv bränner mycket fett fast man inte kör på tom mage?
Värt att testa isf, variera sig lite...
King Grub
2003-07-07, 17:01
Ju intensivare du kör, desto mer energi går det åt. Under intensiv cardio är det kolhydrater som är det främsta bränslet, även om det givetvis går åt en del fett under själva träningen också, men ju mer kolhydrater som går åt, desto mer fett efterförbränns. 1 timme intensivt låter i maffigaste laget. 20 minuters HIIT är perfekt. Jag tycker högintensiv aerobisk träning är otroligt överlägsen morgonpromenader.
Originally posted by King Grub
Ju intensivare du kör, desto mer energi går det åt. Under intensiv cardio är det kolhydrater som är det främsta bränslet, även om det givetvis går åt en del fett under själva träningen också, men ju mer kolhydrater som går åt, desto mer fett efterförbränns. 1 timme intensivt låter i maffigaste laget. 20 minuters HIIT är perfekt. Jag tycker högintensiv aerobisk träning är otroligt överlägsen morgonpromenader.
Ok, jag har fått väldigt bra resultat av Morgonpromenader. Det enda jag ändrade på kostmässigt var att bara äta protein på kvällen (kesella och eventuellt ett äpple). Visst det tog nån vecka man man blev bra mycket hårdare.
Brukar köra AeroBox utöver gymmet nu också, det är antagligen inte tillräckligt intensivt? Det är boxning varierat med gummiband osv...
King Grub
2003-07-07, 21:09
Inget fel på morgonpromenader. För andra. Jag tycker de är värdelösa och hatar dem. Men alla är olika. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.