Visa fullständig version : se hit alla högsets-rävar!
King Grub, Allan, Arne m.fl.
Är nyfiken på om ni har några vetenskapliga fakta som stödjer eran träningsideologi. (inte för att jag tänkt läsa igenom dem, bara nyfiken)
Av vilken anledning kör ni högvolym? bättre resultat, eller att man tar ut kroppen, får en jävla pump eller träningsvärk? Tycker ni bara det är roligt att träna mycket/plåga kroppen?
få höra nu.
mvh/Big Vik
:notme:
näh, bara det att dom växte upp under arnold tiden... typ på 60-talet :laugh: ..
shirunai
2003-07-07, 14:24
Dom har nog prövat allt möjligt, och de har noterat....högsets träning funkar just för dem, de ökar mest av det.
Inte alla som ökar bäst av just högsetsträning vi människor är så inviduella.
King Grub
2003-07-07, 14:38
Det är mycket möjligt att Allan eller Arne har några vetenskapliga studier att referera till. Jag har det inte. Styrketräning bygger såpass mycket på empiri att jag inte kan säga att det som fungerar på mig fungerar på någon annan. Med kost och näring är det en annan sak: alla friska individer svarar på ett likartat sätt på intag av ett visst näringsämne.
Jag har provat lågset och "high-intensity" träning, och det ger mig inte ett dugg. Och visst går det att träna intensivt under ett flertal set. Intensitet betyder inte att springa som en skållad råtta fram och tillbaka mellan stängerna eller maskinerna, utan att hålla intensitet och spänning i musklerna under belastning. Sedan tillräcklig vila för adekvat återhämtning, och så på eländet igen. Så fungerar jag.
Dessutom är det en helt annan känsla att köra 15+ set benböj och få en rejäl blodgenomströmning och ett fruktat tryck, för att sedan vackla hem, helt utmattad, än att köra 3 set, hur intensiva de än må vara. Man faller ihop på en bänk och stönar "aldrig mer, aldrig mer". Jag hatar varenda repetition kärleksfullt medan jag kör dem, men lik förbaskat längtar jag till nästa benpass igen. Och en rejäl, pulserande träningsvärk i låren är :hbang:
Originally posted by King Grub
Det är mycket möjligt att Allan eller Arne har några vetenskapliga studier att referera till. Jag har det inte. Styrketräning bygger såpass mycket på empiri att jag inte kan säga att det som fungerar på mig fungerar på någon annan. Med kost och näring är det en annan sak: alla friska individer svarar på ett likartat sätt på intag av ett visst näringsämne.
Jag har provat lågset och "high-intensity" träning, och det ger mig inte ett dugg. Och visst går det att träna intensivt under ett flertal set. Intensitet betyder inte att springa som en skållad råtta fram och tillbaka mellan stängerna eller maskinerna, utan att hålla intensitet och spänning i musklerna under belastning. Sedan tillräcklig vila för adekvat återhämtning, och så på eländet igen. Så fungerar jag.
Dessutom är det en helt annan känsla att köra 15+ set benböj och få en rejäl blodgenomströmning och ett fruktat tryck, för att sedan vackla hem, helt utmattad, än att köra 3 set, hur intensiva de än må vara. Man faller ihop på en bänk och stönar "aldrig mer, aldrig mer". Jag hatar varenda repetition kärleksfullt medan jag kör dem, men lik förbaskat längtar jag till nästa benpass igen. Och en rejäl, pulserande träningsvärk i låren är :hbang:
:hbang: :bow:
Själv älskar jag träning och ser ingen anledning att bara vara på gymet några minuter, när jag är där kör jag rejält många set och jag älskar mattheten som kommer efteråt. :)
King Grub
2003-07-07, 17:54
Originally posted by MAXX
näh, bara det att dom växte upp under arnold tiden... typ på 60-talet :laugh: ..
Skall be att få tala om att jag inte ens hade sett dagens ljus på 60-talet, herr Ungtupp. :smash: :booty:
Arne Persson
2003-07-07, 20:48
Jag har bara den beprövade erfarenheten och det sunda förnuftet att referera till, vilket jag är mycket stolt över. .
respekt att palla 15+ set i knäböj..... men är det den enda övningen du kör för ben då, eller kör du fler övningar, och hur månag set då? Lika för alla muskelgrupper?
Låter mycket intressant att få piska sin kropp mer, smärtan är min bästa vän:smash: :smash: :smash: :cryout:
ivandrago
2003-07-08, 00:18
håller med. 15 set är respekt. (t-shirt idé? :D)
King Grub
2003-07-08, 05:43
Originally posted by greken
respekt att palla 15+ set i knäböj..... men är det den enda övningen du kör för ben då, eller kör du fler övningar, och hur månag set då? Lika för alla muskelgrupper?
Låter mycket intressant att få piska sin kropp mer, smärtan är min bästa vän:smash: :smash: :smash: :cryout:
Oftast blir det bara böj, följt av några set benspark för att mata ut det sista. Mest mentalt, antar jag.
Framsida lår och rygg är de muskler jag kör flest set på, men på ryggen blir det fler olika övningar. Jag tror på principen "ju större muskler, desto fler set". Det fungerar utmärkt för mig. Lilla enkla biceps kräver inte mer än runt 12 för mig.
Slartibartfast
2003-07-08, 08:51
Tycker det är jobbigt med lågvolymnazister som hackar på högvolymfolk. Jag kör själv lågvolym, dels p.g.a. tidsbrist, dels p.g.a. att jag tror det funkar bättre för mig och är roligare. Men jag fattar inte detta att alla som kör lågvolym alltid ska ifrågasätta de som kör högvolym och komma med bittra och spydiga kommentarer och begära bevis för det ena och det andra. Om det funkar för er att köra lågvolym så kör lågvolym. Om det inte funkar så sluta gnäll på dem som kör högvolym och gör nåt åt träningen istället.
Är så jävla trött på folk som Mentzer och McRobert som skriker och härjar (skrek och härjade i Mentzers fall) om att heavy duty och lågvolym är det enda rätta.
live and let live.
:insane: :insane: :cheers:
Nitrometan
2003-07-08, 10:43
Jag har provat mig fram. Var faktiskt rätt nöjd med lågvolymträningen under en period - men när jag bytte min träning till betydligt högre volym kom ännu bättre resultat. Framförallt styrkemässigt ger fler set bättre resultat för mig. Sen har det gett några kilo kroppsvikt också - men det tror jag är ett resultat av ökad styrka i kombination med högt kaloriintag.
Pudzianovski
2003-07-08, 10:51
King Grub: Hur lägger du upp 15+ set?
5 lätta set 10 working set...pyramid upp o ner..hur gör du?
Hur gör ni andra som kör så många set?
King Grub
2003-07-08, 10:56
Originally posted by Pudzianovski
King Grub: Hur lägger du upp 15+ set?
5 lätta set 10 working set...pyramid upp o ner..hur gör du?
Hur gör ni andra som kör så många set?
Ett par koordinationsset, följt av 15 set till utmattning, i viktmässig pyramid. Förra knäböjspasset blev repetionerna 11, 10, 8, 6, 4, 3, 3, 6, 7, 7, 7, 8, 9, 7, 15 stycken, alla set till failure, eller nära failure på en del.
Slartibartfast
2003-07-08, 11:09
Ett par koordinationsset, följt av 15 set till utmattning, i viktmässig pyramid. Förra knäböjspasset blev repetionerna 11, 10, 8, 6, 4, 3, 3, 6, 7, 7, 7, 8, 9, 7, 15 stycken, alla set till failure, eller nära failure på en del.
Helt sjukt! Efter fyra set till nästan failure är det total kollaps som gäller för mig. :bow:
King Grub
2003-07-08, 11:14
Bra kondition är definitivt ett måste för att kunna prestera något vettigt i många set, i alla fall när det gäller tunga benövningar.
Pressarn
2003-07-08, 12:44
Skojar du grub? 15 set till FAILURE på en muskelgrupp??? :eek:
Fler som kör så?
King Grub
2003-07-08, 13:05
Originally posted by Pressarn
Skojar du grub? 15 set till FAILURE på en muskelgrupp??? :eek:
Fler som kör så?
Nej, jag skojar inte. Och jag har alltid kört så, ända sedan jag började träna. Jag brukar alltid köra varje set tills jag misslyckas med att få upp ett reps till. Jag tycker inte det är konstigt alls. Jag går inte till gymmet för att köra halv-set, där jag lägger ner vikten även om jag kan få upp den en gång till. Jag är inte så speciellt slut efter ett sådant pass, förutom efter just ben. What's the big deal? :confused:
Arne Persson
2003-07-08, 13:45
Pressarn: I min första bicepsövning kör jag 15 set! De tre första seten är uppvärmning sedan är det full ös för hela slanten. Mkt set ger volym och uthållig styrka.
King Grub
2003-07-08, 13:58
Originally posted by Arne Persson
Pressarn: I min första bicepsövning kör jag 15 set! De tre första seten är uppvärmning sedan är det full ös för hela slanten. Mkt set ger volym och uthållig styrka.
Exakt! :cheers: Styrka som går att använda, även utanför gymmet. Det tror jag inte alls lågsetsträning ger, i samma grad.
Pressarn
2003-07-08, 14:12
Borde ta o testa det nån dag kanske.. Såhär körde jag bänkpressen igår. Ett set på varje vikt, 20, 40, 60, 80, 90, 95. Sen blev det lite snebänk o militärpress. Har svårt att tänka mig att jag skulle köra fler set på 95kg iaf, eftersom jag bara klarade 2 reps så, ville inte sänka vikterna heller eftersom det känns så meningslöst.
Testa 3 8or på 80 och 2 6or på 85 öka sedan antingen 8orna eller 6orna med 2.5 kilo när du klarar mer än 6 i sista setet, kör så några veckor. Jag tycker det går skitbra.
Pudzianovski
2003-07-08, 14:25
Exakt! :cheers: Styrka som går att använda, även utanför gymmet. Det tror jag inte alls lågsetsträning ger, i samma grad.
Är det många som kör så bland eliten i SL o andra styrkesporter. Om det är så så kanske många set är en bra grej trots allt.
Men om nu större delen av eliten inom olika styrkesporter kör lågset så kanske det är Grub och Arne som är undantagsfall tillsammans med ett fåtal till.
Kanske?
Hm, blir inte era pass extremt långa om ni kör 15 set? Bara knöböjen måste ju ta närmare halvtimmen att göra klart då :/
ivandrago
2003-07-08, 17:50
körde 20 set rygg idag exklusive uppvärmningsset. tog runt 80min. kan dock inte träna med 100% intensitet i denna värme och utan ac :insane:
King Grub
2003-07-08, 18:00
Originally posted by Fors
Hm, blir inte era pass extremt långa om ni kör 15 set? Bara knöböjen måste ju ta närmare halvtimmen att göra klart då :/
Det får ta den tid det tar. Det är ingen som kommer och kastar ut mig ur gymmet efter en halvtimme. Ett benpass för mig tar runt en timme. Samma sak med rygg, och efter de flesta styrkepass (förutom just ben) kör jag högintensitetscardio direkt på.
En timme låter inte så farligt - kör du endast ben på bendagen så att säga? Och samma sak med rygg?
Om man slänger in två grupper på ett pass kommer det onekligen att ta en bra stund.
Får man fråga hur du har delat upp kroppen till passen?
Grub varför har du ingen träningsdagbok??
King Grub
2003-07-08, 18:23
Originally posted by Fors
En timme låter inte så farligt - kör du endast ben på bendagen så att säga? Och samma sak med rygg?
Om man slänger in två grupper på ett pass kommer det onekligen att ta en bra stund.
Får man fråga hur du har delat upp kroppen till passen?
Just nu kör jag enligt följande:
Dag 1: Bröst, Mage
Dag 2: Framsida lår
Dag 3: Rygg
Dag 4: Baksida lår, vader
Dag 5: Axlar
Dag 6: Biceps, Triceps
Två vilodagar under den perioden, där de behövs. Nästan alltid efter framsida lår + en till. Oftast efter armdagen, för att låta triceps återhämta sig till bröstdagen. Cardio 4-5 dagar per vecka.
King Grub
2003-07-08, 18:24
Originally posted by Big_Vik
Grub varför har du ingen träningsdagbok??
Inget behov av det. Jag för ingen privat heller. Jag kommer ihåg vad jag körde på för vikter och antal reps förra passet ändå, och gör mitt bästa för att överträffa de resultaten nästa gång. Ibland går det, ibland inte.
Jag tänkte gå direkt på Big_Viks ursprungliga fråga.
Ja, det finns gott om studier som visar att högsetsträning är överlägset för att maximera styrka. Och genom att vi vet att en ökad styrka är grundförutsättningen för ökad muskulatur är så att säga kontentan klar. Dessa studier är företrädesvis gjorda inom OL och SL – och de som finns på nätet kan jag säkert rota fram åt dig. Mycket är skrivet på tyska och olika öststatsspråk (eftersom det var bakom den gamla järnridån den egentliga forskningen om muskulär tillväxt och ökad styrka gjordes). Det finns bl a en mycket intressant forskarrapport från Dresden (på tyska givetvis) som visar på sambandet mellan nybildandet av större och starkare muskelfibrer kontra tidsåtgången och belastningsnivån som åtgår. Och den visar entydigt att en blandad träning där intensitet och belastningar periodiseras är det ideala.
Sedan måste jag också nämna mina personliga bevekelsegrunder.
Många set har under alla år varit basen inom bodybuilding och styrketräning. Det har kommit flugor och det har gått flugor under olika namn. Det enda som bestått är tron på att kroppen behöver många set för att öka muskulärt.
Högsetsträning är också ett förhållandevis humant sätt att träna hårt på. Alla de här komprimerade träningsformerna drabbas av mysko skador, ofta beroende på att man inte pallar med att jobba sig sakta och fint upp på arbetsvikterna.
Jag har levt med proffsen och sett hur de tränar – och ingen – jag upprepar – INGEN av dem har baserat sin träning på korta fåsetspass. Jag vet vad de säljer, och jag vet hur den där jädra världen funkar. Även de mest rabiata förespråkarna av HD och Max-OT och vad det nu kan heta – har alla haft en massiv grund av högsetsträning att stå på.
Det är lätt för ett proffs att säga att man ska träna korta intensiva pass, och alltid ha ett strikt utförande, och lyssna på kroppen, och aldrig fuska och aldrig belasta över sin kapacitet (!). När jag vet, eftersom jag sett dem, att när de byggde upp sig lyfte de allt som inte var fastspikat.
I några av kommentarerna har jag skymtat nån slags motvilja mot långa pass. Och jag säger igen – tittar ni på klockan när ni tränar? Det har jag aldrig gjort. Jag tränar tills jag är klar. Och då kan det bli tjugoåtta set knäböj och tre timmar i lokalen. Och eventuella invändningar kommer jag att bemöta med att jag kan lyfta brutala vikter och jag har skaplig muskelutveckling.
Titta i Medlemsbilder – de som har bäst muskelutveckling, vilka är det? Är det de där som tränar få set eller är det högsetarna?
Det finns så mycket lögner i den här branschen - de flesta har ni säkert klurat ut vid det här laget – och en av de mest livskraftiga är att det ska finnas ett maximalt sätt att lägga på sig muskler. Och det finns det – men det är olika för varje människa, och nöjet är ju att hitta det.
Jag säger inte att låga set är skräp, men det är skräp att tro att höga set är det.
Kanske är läge för en tråd om periodisering av träning…
allan
Allan: :hbang: :hbang:
bra skrivet
Jag kör också rätt många set, men inte i närheten av er kanske. Hur lång tid vilar ni mellan seten ni kör? okej, visst går man på känsla men för mig kan de ibland kännas som det blir lite för mycke aerobisk träning efter att bara ha vilat i nån minut.
Min träning bygger just nu på många set och 4-6 reps
King Grub
2003-07-09, 04:43
Originally posted by Everest
Allan: :hbang: :hbang:
bra skrivet
Jag kör också rätt många set, men inte i närheten av er kanske. Hur lång tid vilar ni mellan seten ni kör? okej, visst går man på känsla men för mig kan de ibland kännas som det blir lite för mycke aerobisk träning efter att bara ha vilat i nån minut.
Till jag kan göra nästa set rättvisa. Som du säger, det är inte konditionsträning det är frågan om. Intensitet i träningen är inte att springa fram och tillbaka mellan övningarna.
låter mycket intressant detta med höhsätts träning.. .skulle vara roligt att testa..kasnke gör det idag redan... så vad har ni för tips på övningar man ska köra för respektive muskelgrupp..
t ex idag är det rygg och biceps... hur lägger man upp ett sådant pass efter högsets träning... just nu kör jag
Chins 4*max
Rodd 4*8 91 kg
Drag till bröst 4*8 71 kg
Stående curl 4*8 22 kg
Stående stång 4*8 42 kg
Konc curl i cable 4*6-8 30 kg
hur skulle ni kört mitt pass?
/greken
:bpump:
Nitrometan
2003-07-10, 21:15
Greken: 24 set, tycker du inte att det räcker för att räkna dig till högsetsgruppen? ;)
Körde ett rejält pass med bröst och biceps igår med ca 10 set mer än vanligt :bpump: Och när jag vakna imorse hade jag fått början till bristningar på vänster axel/bröst
:hbang:
Måste finnas nåt samband:cheers:
Originally posted by Pudzianovski
Är det många som kör så bland eliten i SL o andra styrkesporter. Om det är så så kanske många set är en bra grej trots allt.
Alla elitlyftare jag sett träna/pratat med kör betydligt fler pass mot högsets träning än mot lågsets träning.
Big_Viks: Vad ska du med referenser till om du inte ska läsa dem ? Jag har en bunt som berör ämnet men det blir ett väldigt stort inlägg, vill du ha dem sä lägger jag dock in dem.
Originally posted by Nitrometan
Greken: 24 set, tycker du inte att det räcker för att räkna dig till högsetsgruppen? ;)
hehe kanske det...men va faan då gjorde jag ganska fel idag:angel:
Chins: 8 4 4 4 6 6
Rodd 84 kg: 8 8 8 7 7 8
Vingar 35kg: 8 8 8
40kg 7 8 6
Stånde bicepscurl 22kg: 7 8 6 7 6 8
Stånde stång 43 kg: 6 8 6 5
totalt: 28 set :bpump: sen efter det 10 min HIIT på cyckel... kanske missförstod det där med högsäts träning?:angel:
men jävla vad ont det gjorde och det är så det ska va...ska nog fortsätta köra så eller?
/greken
Hmm... inte för att jag kräver något speciellt "bevis" eller så om det låter så, men finns det några bilder på hur ni ser ut, King Grub, Arne Persson (Åse Columbus också som är rätt gammal har jag för mig...?)
Finns ju många bilder på nybörjare plus en del som tränar längre men jag har inte sett några bilder på er... (föruom Arnes avatar med tröja på)
Har ni några som man missat, eller vill ni helt enkelt bara inte lägga upp några?
En stilla undran bara :MrT:
Fråga inte om bilder på mig bara :D
En minut efter inlägget upptäckte jag visst att det hade kommit ett par hantelbilder å store Arne
Cartwright
2003-07-10, 23:07
Rekommenderar ni även högsetsträning för rena nybörjare? Eller hur länge bör man ha tränat innan man höjer träningsdosen?
Megatuttarna
2003-07-10, 23:26
Originally posted by Allan
Jag tänkte gå direkt på Big_Viks ursprungliga fråga.
Ja, det finns gott om studier som visar att högsetsträning är överlägset för att maximera styrka. Och genom att vi vet att en ökad styrka är grundförutsättningen för ökad muskulatur är så att säga kontentan klar. Dessa studier är företrädesvis gjorda inom OL och SL – och de som finns på nätet kan jag säkert rota fram åt dig. Mycket är skrivet på tyska och olika öststatsspråk (eftersom det var bakom den gamla järnridån den egentliga forskningen om muskulär tillväxt och ökad styrka gjordes). Det finns bl a en mycket intressant forskarrapport från Dresden (på tyska givetvis) som visar på sambandet mellan nybildandet av större och starkare muskelfibrer kontra tidsåtgången och belastningsnivån som åtgår. Och den visar entydigt att en blandad träning där intensitet och belastningar periodiseras är det ideala.
Sedan måste jag också nämna mina personliga bevekelsegrunder.
Många set har under alla år varit basen inom bodybuilding och styrketräning. Det har kommit flugor och det har gått flugor under olika namn. Det enda som bestått är tron på att kroppen behöver många set för att öka muskulärt.
Högsetsträning är också ett förhållandevis humant sätt att träna hårt på. Alla de här komprimerade träningsformerna drabbas av mysko skador, ofta beroende på att man inte pallar med att jobba sig sakta och fint upp på arbetsvikterna.
Jag har levt med proffsen och sett hur de tränar – och ingen – jag upprepar – INGEN av dem har baserat sin träning på korta fåsetspass. Jag vet vad de säljer, och jag vet hur den där jädra världen funkar. Även de mest rabiata förespråkarna av HD och Max-OT och vad det nu kan heta – har alla haft en massiv grund av högsetsträning att stå på.
Det är lätt för ett proffs att säga att man ska träna korta intensiva pass, och alltid ha ett strikt utförande, och lyssna på kroppen, och aldrig fuska och aldrig belasta över sin kapacitet (!). När jag vet, eftersom jag sett dem, att när de byggde upp sig lyfte de allt som inte var fastspikat.
I några av kommentarerna har jag skymtat nån slags motvilja mot långa pass. Och jag säger igen – tittar ni på klockan när ni tränar? Det har jag aldrig gjort. Jag tränar tills jag är klar. Och då kan det bli tjugoåtta set knäböj och tre timmar i lokalen. Och eventuella invändningar kommer jag att bemöta med att jag kan lyfta brutala vikter och jag har skaplig muskelutveckling.
Titta i Medlemsbilder – de som har bäst muskelutveckling, vilka är det? Är det de där som tränar få set eller är det högsetarna?
Det finns så mycket lögner i den här branschen - de flesta har ni säkert klurat ut vid det här laget – och en av de mest livskraftiga är att det ska finnas ett maximalt sätt att lägga på sig muskler. Och det finns det – men det är olika för varje människa, och nöjet är ju att hitta det.
Jag säger inte att låga set är skräp, men det är skräp att tro att höga set är det.
Kanske är läge för en tråd om periodisering av träning…
allan
Mycket klokt talat, jag kan personligen referera till mycket av det Allan säger dessutom
Man behöver iofs inte köra högvolym i varje enskilt pass, man kan ju köra muskelgruppen flera gånger under en vecka och totalt få hög volym.
Man behöver inte köra högset alls heller, det går ju utmärkt att komma en bra bit på vägen mot en vältränad kropp utan att köra väldigt mycket set.
Som nybörjare skulle jag inte använda mig av detta utan låta det gå ett eller två år innan man börjar testa sig fram vad man gillar och tål.
Som jag sagt förut, mycket av det här högset vs. lågset-tjafset kommer av att man räknar olika. Jag räknar aldrig uppvärmingsset, dvs set jag inte tar till failure. Då blir det få set. Och om jag ser mig om på gymmet och räknar set som "högsetkillarna" kör så är det väldigt få som tas till failure. Jag menar inte att man är dum om man inte kör till failure, bara att lågsetmänniskor gör det. Skulle man jämföra totalt antal set så skulle nog inte skillnaden lika stor.
Ingen som har tänkt på att de flesta proffs proppar i sig stora mängder otillåtna preparat, vilket möjliggör hårdare träning i och med högre smärttröskel, mer ork etc. Samt, viktigast av allt, bättre återhämtning efter träningspassen! Om jag inte minns helt fel så var det du Allan själv som sa att du i början av din träning gjorde misstaget att kopiera proffsens träningsupplägg...? Det går inte att jämföra sig med proffs när det gäller en sådan här sak...skulle vilja påstå att ingen på det här forumet ( förutom de som är proffs, självfallet ) klarar av att hålla en så strikt diet och leva så sunt som det krävs för att palla med den oerhört hårda träning proffsen faktiskt sysslar med! Mina personliga erfarenheter av högset vs lågset är att de flesta ökar markant mycket mer i styrka av lågset än högset. Samt att många prioriterar styrkeökningar minst lika högt som massautveckling och lågset därför passar bra som träningsform. Själv tror jag en blandning är det bästa, oavsett om man delar upp det i perioder eller väljer olika setantal från pass till pass....men högrepsen är något jag håller mig borta ifrån ialf!
Dole, jag har lite svårt att ta till mig din synpunkt. Ingen här har pratat om högreps. När vi pratar högvolym innebär det många set , inte många reps.
Om vi håller oss till seten är det utan tvekan så att få set med tung belastning bygger sämre volym och sämre styrka än fler set med tung belastning. Det finns både praktiska och teoretiska utredningar om det.
När det gäller sambandet mellan eventuella kemiska tillskott är jag tack och lov för dåligt uppdaterad på deras effekter för att kunna ta en diskussion. Dock tror jag att förtekomsten av doping är ungefär lika stor oavsett vilken tränigsform man väljer, och fick jag tro något skulle jag lägga en slant på de som kör få set.
' Att en del personer på det här forumet tycker sig ha fått bra resultat av olika fåsetsprinciper tror jag beror på en gammal klassisk devis - i början av sitt träningsliv och i en ålder då den naturliga muskulära tillväxten är som störst, då ökar man även av rent delaktiga träningsmetoder.
För övrigt håller jag med dig om att det bästa upplägget är att periodisera sin träning. För mig innebär det att det blir perioder med mycket set, och omväxlande perioder med färre set och högre intensitet i passen.
Detta har jag redogjort för i vl a tråden om Träningsmetodik.
allan
Jag har inte blandat ihop högset med högreps....bara lagt till en extra kommentar kring detta i slutet av mitt inlägg. Om jag p.g.a detta råkade röra ihop begreppen ber jag om ursäkt...
Skulle dock vilja ställa frågan varför inte alla tränar med just dessa höga SET-antal om det nu både är tveklöst teorestiskt och praktiskt bevisat...? Jag tycker det alltför ofta hänvisas till "vetenskapliga rapporter" om olika sorts träningsmetoder...Jag tror att alla svarar olika på olika sorts träning och att man därför inte kan fastslå att en metod är överlägsen en annan.
Vill bara påpeka att frågan var om det fanns vetenskapliga bevis för att fler sets är bättre än få, och det finns det. Varför inte alla tränar så?
Tja, som jag skrev i mitt inlägg ovan tränar faktiskt de bästa volymträning under vissa perioder. De varvar perioder med mycket set med perioder med färre set. Olika faser under en säsong kräver olika typer av träning.
allan
kom nyss hem från min nya benträning. massor av nya övningar och massor av set. känns bra. :hbang: kände mej riktigt hardcore idag, nästa pass blir det tyngre vikter och lite mer failure.
edit: 15 set ben + 6 set vader, låter inte mkt men förut låg jag på 6st, har nyss ökat till 9-10 men nu blir det ännu fler. :D
Slartibartfast
2003-07-13, 19:49
Originally posted by Allan
Vill bara påpeka att frågan var om det fanns vetenskapliga bevis för att fler sets är bättre än få, och det finns det. allan
Det finns även otaliga forskningsrapporter som bevisar att lågvolymträning bygger bättre volym och styrka, så jag tror man gör bäst i att skita i allt vad vetenskapliga undersökningar heter. Nån tjänar alltid nånting på att vinkla resultaten åt ena eller andra hållet.
Slartibartfast: De enda rapporter jag har sett har faktiskt varit så att man har ökat lika mycket i styrka under en begränas tid med ett set jämfört med 3-4 set men efter ett tag har man avstannat med en-setsträningen. Tidlinjen har sett ut som att upp till 6 månader har man legat ganska parallellet ("Ensets" lite lägre hela tiden men det kan ju ha andra orsaker.) sen har flerset dragit ifrån och vid 12 månader har det varit en markant skillnad. Ungefär samma samband har gällt för muskelmasseökning.
Men sen är det ju en lång väg från 3-4 set till 12 set för samma muskel...vilket jag aldrig har sett någon rapport om tror jag.
Jaha, och då vill jag veta vilka det är. För de jag refererar till är producerade av diverse skumma idrottsministerier i öst, framställda enbart i syfte att skapa guldmedaljörer i så grenar som möjligt. Det gör att de verkar mer trovärdiga än rapporter beställda av företag som ska tjäna stålar på dem.
F ö anser jag fortfarande att det är blandningen av träningsformer som ger det bästa resultatet.
allan
Allan: Jag sökte på pubmed* "One set versus multiple sets" och liknade kombinationer, dumt nog sparade jag inte titlarna.
Jag har faktiskt inte hittat någon test av t ex 12 set vs 3 set vs 1 set, vore kul att läsa däremot och jag ska snoka lite och se om jag hittar något sådant.
Och så ska man missförstå mig rätt också, det krävs på lång sikt fler set än 1 på varje muskelgrupp för att blir stor och stark. Det krävs antagligen även fler än 3 set som de flesta testerna använder men krävs det verkligen 20-25 set per kroppsdel och pass ?
Visst jag vet att många inom eliten** använder sig av många set men hur många här inne och på gymen i allmänhet är tränade för att träna som eliten ? Det finns ju även elit som inte kör så många set med bra resultat så det är ju något man får komma fram till själv antar jag.
Och självklart håller jag med om att man ska variera sin träning vartefter och att det borde ge bäst resultat.
Sen har jag ju en mig närstående person som också envisas med att köra massor av set med bra resultat så jag vet inte vad jag ska tro. Dåligt inflytande från Arne skyller jag på. :D
*Pubmed. För mer allmän kännedom så är det så är det en kul sida med massor av information. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/PubMed/
**Elit = sm-nivå och uppåt inom byggning och styrkelyft/bänk.
LunaSpice
2003-07-27, 09:25
Fråga: Vart går "gränsen" för högsetsträning? Hur många set ska man göra?
Fråga: Gäller dessa högset varje muskelgrupp eller varje övning? Om det gäller varje övning så blir jag rädd för er som kör 15+ set på knäböj och osv. glatt kilar iväg till benpressen och börja pumpa.
Hur många olika övningar sla man köra per muskelgrupp? 2-3 ? Och sammanlagt hur många set?
WANNA KNOW! WANNA GROW! :bpump:
King Grub
2003-07-27, 09:55
Originally posted by LunaSpice
Fråga: Vart går "gränsen" för högsetsträning? Hur många set ska man göra?
Fråga: Gäller dessa högset varje muskelgrupp eller varje övning? Om det gäller varje övning så blir jag rädd för er som kör 15+ set på knäböj och osv. glatt kilar iväg till benpressen och börja pumpa.
Hur många olika övningar sla man köra per muskelgrupp? 2-3 ? Och sammanlagt hur många set?
Ja, det vore ju väldigt roligt om det fanns någon universell sanning som passade alla. Nu är det ju inte så, och andras erfarenheter i alla ära, men inget går upp mot att testa och se vad som passar en själv.
Jag kan bara tala för mig själv, och antalet övningar och set varierar från muskel till muskel, och även från pass till pass vad gäller antalet övningar.
Jag kan köra från runt 12 set på lilla enkla biceps till 20 på framsida lår och rygg, och övningarna ser inte lika ut från pass till pass. Gårdagens ryggpass bestod av 5 set chins med vikter, 6 set barbell rowing, 3 set smala chins, 3 set T-Bar och 3 set lätta marklyft, men det betyder inte att det ser likadant ut nästa vecka.
Framsidan av låren blir allt som oftast bara benböj och benspark, men tonvikt på böjen, 15 set eller så. Helt enkelt för att jag tycker den är överlägset bäst och aktiverar samtliga muskelfibrer som andra benövningar gör tillsammans, plus ger hormonella fördelar och koordination.
Hade du frågat Mike Mentzer om du skulle köra 15 set per muskelgrupp skulle han ha skrattat åt dig, och det skulle Steve Michalic också gjort, innan han fortsatt med sitt 70-sets bröstpass. Båda blev stora - alla är olika. :)
Man kör tills man är färdig eller inte har tid att köra mer.
AciDBL00D
2003-07-27, 11:11
Ja, det vore ju väldigt roligt om det fanns någon universell sanning som passade alla. Nu är det ju inte så, och andras erfarenheter i alla ära, men inget går upp mot att testa och se vad som passar en själv.
Jag kan bara tala för mig själv, och antalet övningar och set varierar från muskel till muskel, och även från pass till pass vad gäller antalet övningar.
Jag kan köra från runt 12 set på lilla enkla biceps till 20 på framsida lår och rygg, och övningarna ser inte lika ut från pass till pass. Gårdagens ryggpass bestod av 5 set chins med vikter, 6 set barbell rowing, 3 set smala chins, 3 set T-Bar och 3 set lätta marklyft, men det betyder inte att det ser likadant ut nästa vecka.
Framsidan av låren blir allt som oftast bara benböj och benspark, men tonvikt på böjen, 15 set eller så. Helt enkelt för att jag tycker den är överlägset bäst och aktiverar samtliga muskelfibrer som andra benövningar gör tillsammans, plus ger hormonella fördelar och koordination.
Hade du frågat Mike Mentzer om du skulle köra 15 set per muskelgrupp skulle han ha skrattat åt dig, och det skulle Steve Michalic också gjort, innan han fortsatt med sitt 70-sets bröstpass. Båda blev stora - alla är olika. :)
Men Steve Michalic hade nog roligaste =)
Körde rätt få sett förut men nu har jag ökat lite på set antalet.. Mitt program kommer se ut ungefär såhär snart...
12 set bröst
8 set bicep
7 set tricep (inte inräknat dipsen som jag kör för bröst)
15 set rygg ( varav 2 lätta hypersträck)
5 set underarmar
12 set framsida ben
7 set baksida ben
12 set axlar (mycket sidolyft och baksida)
8 set mage
10 set vader
Det är en liten ökning på setten... Sen kan jag jämföra med max-ot-perioden som jag tränade med ett tag..
Har precis börjat köra högsetsträning nu..Senaste benpasset blev det; Benböj 10 set hack 5 set och benspark 4 set. Det hela tog ca 80 minuter... Kände mig svimmfärdig efteråt vill jag lova :D
Lopezzo
Slartibartfast
2003-07-28, 08:35
Dorian Yates kör ju också lågvolym (var coachad av Mentzer) och han är ju inte liten direkt.
http://www.dorianyates.net/TrainingAdvice/trainingadvice.html
Tre set för biceps. Hmm...
Ha tålamod, det är en slö jävla flashsite.
Arne Persson
2003-07-28, 09:06
När jag besökte Temple Gym 96? så diskuterade jag deras träning med Leroy (hans kompanion och träningspartner). Till mig sa han att de körde många set men att de bara räknade de sista.
Slartibartfast
2003-07-28, 09:28
Arne---> Varför nämner han inte det i några intervjuer eller articklar?
Rätt många som menar att de kör lågvolym bara genom selektivt räknande.
Arne Persson
2003-07-28, 09:49
Tror du på det som skrivs i tidningar?
Slartibartfast
2003-07-28, 11:06
Tycker ju det verkar ganska konstigt att han lägger upp ett träningsschema på sin egen sida om det inte är hans eget schema. Eller inte anmärker på att setindelningen är en annan än vad som står skrivet.
Och ja, jag tror på allt jag läser. Även på allt jag ser på TV. :MrT:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.