Visa fullständig version : Valideringskod (lägga in i sin gästbok på hemsidan)
Jag har gjort klart en hemsida nu till en kompis som är väldigt fiske intresserad, och gästboken fungerar ju som den ska förutom att det ca 5 gånger i veckan läggs in massa onödiga meddelanden.
Det är antagligen någon/något program som söker sig till gästböcker osv där det inte krävs koder eller något så lägger de bara in massa länkar och onödig text, ni kan se exempel här (bottennappet.se/gastbok.php) ni ser ju det översta inlägget. Så brukar det alltid se ut.
Någon som vet hur man kan lösa detta problemet så man blir av med det och exempelvis ha en valideringskod som ändras för varje gång som man kan skriva in innan man skickar iväg gästboksinlägget?
Vore kanon om någon kunde hjälpa mig med detta, big favor!
Det som ofta används i dessa fall är en så kallad CAPTCHA, du har säkert sett flera varianter av dem. Brukar vara mer eller mindre svårlästa bilder som man skall tyda.
Däremot är det inte säkert att du faktiskt behöver en sådan, de siter som kräver sådana avancerade är de som spammare anser vara värt att ge riktade attacker mot, t.ex. gmail-signups osv.
I ditt fall så kan det räcka med en extremt enkel:
"För att visa att du inte är en spam-bot så skriv ordet lax i fältet under:
[fält]
Sedan kollar du bara om det som står i fältet är ordet lax, i så fall släpper du igenom kommentaren annars inte. Jag är ganska säker på att det är allt som behövs då de automatiserade bottar som täcker massor av olika sidor oftast inte är så avancerade. Ordet behövs inte ens förändras. Om du mot all förmodan fortfarande har problem så kan du titta på andra captcha-lösningar, men denna är snabb och rätt effektiv.
reCAPTCHA
Den är trevlig med ett bra syfte men jag anser nog att den är mer användarovändlig än vad som behövs, vissa av de orden kan vara jäkligt svåra att tyda. Speciellt för folk som ser dåligt.
Shit, jag som har skrivit ett enkelt exempel men är alldeles för seg tydligen.
Men som Trance säger så funkar det väldigt bra med att bara kolla om svaret på frågan i formuläret stämmer med ditt.
Tack för alla era svar =) ska kolla på det nu!
Den är trevlig med ett bra syfte men jag anser nog att den är mer användarovändlig än vad som behövs, vissa av de orden kan vara jäkligt svåra att tyda. Speciellt för folk som ser dåligt.
+1000; särskilt när det inte går att se skillnad på stora och små bokstäver i exempelordet (vilket är typ ofta). Mittemellanlösningen är kanske ett räkneexempel (för att visa att du inte är en spam-bot, svara på följande uppgift: [fält med räkneexempel, typ 1 + 5 = ...].
hahavaffan
2008-11-14, 13:25
Den är trevlig med ett bra syfte men jag anser nog att den är mer användarovändlig än vad som behövs, vissa av de orden kan vara jäkligt svåra att tyda. Speciellt för folk som ser dåligt.Sjukt svårtydda ord ibland. Dock kan man ju refresha och få nya :)
Som sagt, tack för alla svar, har nu ett räkneexempel som man måste klara. :D:D
godismagge
2008-11-15, 12:31
Uppdatera gärna sen med vilken metod du använde.
Själv använder jag samma metod som "trance" föreslog, alltså ett ord man ska skriva in i en ruta och sen kontrollerar om det är rätt ord.
För mig har det fungerat bra, jag har inte haft nå spam alls.
internethjälten
2008-11-15, 12:35
Det är antagligen någon/något program som söker sig till gästböcker osv där det inte krävs koder eller något så lägger de bara in massa länkar och onödig text, ni kan se exempel här (bottennappet.se/gastbok.php) ni ser ju det översta inlägget. Så brukar det alltid se ut.
Byt namn på undermappen den ligger i samt på php-filen till något helt annat. Finns gott om program som söker upp gästböcker då folk alltid döper dessa till
gb.php
guestbook.php
guestbook/index.php
etc...
lycka till
Körde på en enkel version då jag använde mig utav:
<label for="key">valideringskod 1+1=?</label>
<input id="key" type="text" name="key"><br/>
$keyword = "2";
Så endast en enkel lösning, får se om det håller men än så länge har det gjort det hehe.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.