handdator

Visa fullständig version : Ömma bröst

lectris
2008-11-12, 14:28
En tråd som främst vänder sig till tjejerna på brädan kanske ;)

Mina tuttar ömmar. Alltså inte träningsvärks-ömma i själva muskeln utan i brösten. De känns även liksom svullna och ja.. större? haha. Ungefär som man kan ha det nån dag eller så under ägglossning men det brukar ju gå över? Har haft detta nu i över två veckor. Antar att det är nån typ av hormon-grej men jag förstår inte varför, har inte börjat med p-piller eller något annat. OBS! Jag är inte gravid.

Det gör ont när jag springer, går i trappor eller utsätts för andra lite "studsiga" aktiviteter :( eller om man bara tar lite på brösten helt enkelt, krävs inte alls mycket för att det ska kännas. Får ha sport-bh på mig hela tiden nu för det känns lite bättre.

Någon som har varit med om liknande? Tänkte ge det typ en vecka och sen höra mig för hos farbror doktor.

Håll tråden städad tack.

Shakemynuts
2008-11-12, 14:47
Det här hittade jag på sjukdomar & rådgivning på Helsingborgs lasarett:

länk (http://www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarochradgivning/brostsjukdomar/ommabrostmastalgi.4.2ac9829d108e7756ad5800017424.h tml)

Hoppas den säger något. Annars verkade jag inte hitta något vettigt som inte hade med graviditet att göra.

Angel
2008-11-12, 14:47
Mens på G?
Dom kanske växer?

lectris
2008-11-12, 14:50
Det här hittade jag på sjukdomar & rådgivning på Helsingborgs lasarett:

länk (http://www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarochradgivning/brostsjukdomar/ommabrostmastalgi.4.2ac9829d108e7756ad5800017424.h tml)

Hoppas den säger något. Annars verkade jag inte hitta något vettigt som inte hade med graviditet att göra.

TACK

Mens på G?
Dom kanske växer?

Nej det har liksom följt med även under mensen eller vad man ska säga så jag tror inte att det är den.. och brösten är väl färdigväxta när man är 21? :confused:

olander08
2008-11-12, 14:54
Gå till doktorn.

Kinsei
2008-11-12, 14:58
Så har jag det ett par dagar eller en vecka varje månad mellan ägglossning och mens. Det är vanligt/normalt och beror på hormoner! (och gör bl.a. att man inte kan studsa stången mot bröstet i bänkpressen!)

Konstigt dock att det dyker upp så plötsligt. Det är inte så att du har slutat med p-piller eller något annat hormonpåverkande p-medel? Eller att du tidigare haft störningar i ägglossning eller menscykel?

lectris
2008-11-12, 15:03
Så har jag det ett par dagar eller en vecka varje månad mellan ägglossning och mens. Det är vanligt/normalt och beror på hormoner! (och gör bl.a. att man inte kan studsa stången mot bröstet i bänkpressen!)

Konstigt dock att det dyker upp så plötsligt. Det är inte så att du har slutat med p-piller eller något annat hormonpåverkande p-medel? Eller att du tidigare haft störningar i ägglossning eller menscykel?

Ja jag brukar också ha det en dag eller så men det går ju över lika fort som det kommer.. men såhär länge har jag aldrig. Slutade med p-piller för ett år sen ungefär så det bör ju inte heller ha med saken att göra.

Men på sidan som Shakemynuts tipsade om så stod det ju att det kan bero på stress osv, har bland annat precis börjat på en ny arbetsplats och har annat som händer runt omkring.. så det känns ganska rimligt! :)

slaskanvandare
2008-11-12, 15:34
Gå till doktorn,

Bröst är inget man skojar bort. Är det båda brösten eller bara det ena? Haft några andra symptom? Trötthet? Synrubbning? Huvudvärk? Störd mens cykel?

Hur som helst är detta frågor som du kan besvara när du går till doktorn.

lectris
2008-11-12, 15:42
Bröst är inget man skojar bort. Är det båda brösten eller bara det ena? Haft några andra symptom? Trötthet? Synrubbning? Huvudvärk? Störd mens cykel?

Hur som helst är detta frågor som du kan besvara när du går till doktorn.

Båda. Inga andra symptom som är "uppenbara", har absolut varit trött då och då men inget utöver det vanliga och då mest mentalt med allt vad det innebär att vara ny på jobbet osv. Inget annat.

Ska absolut gå till doktorn om det inte blir bättre snart :) Tack för alla svar

Icefire
2008-11-13, 19:52
Båda. Inga andra symptom som är "uppenbara", har absolut varit trött då och då men inget utöver det vanliga och då mest mentalt med allt vad det innebär att vara ny på jobbet osv. Inget annat.

Känns det ungefär som att nån "nyper" i bröstvårtorna och att det är lite kallt inne i brösten?

Baan
2008-11-13, 19:55

Fram tills dess kan det ju hjälpa med en bild så vi förstår bättre vad du pratar om.

Kekekekekekekek ;)

Jorgen
2008-11-13, 20:35
Fram tills dess kan det ju hjälpa med en bild så vi förstår bättre vad du pratar om.

Kekekekekekekek ;)

Nästa person som gör en post i denna stilen kommer att bli bannad i två veckor.

Verkligen intelligent.

lectris
2008-11-13, 20:40
Känns det ungefär som att nån "nyper" i bröstvårtorna och att det är lite kallt inne i brösten?

Hmm nej inte alls faktiskt. När jag är stilla och inte rör mig alls så känns det precis som vanligt, är bara när brösten rör sig eller utsätts för tryck som det gör ont.

Mental
2008-11-13, 20:46
Du kan inte koppla till någon speciell händelse då? som att du sträckte dig under någon övning eller gjort något du inte var van eller så?

lectris
2008-11-13, 20:52
Du kan inte koppla till någon speciell händelse då? som att du sträckte dig under någon övning eller gjort något du inte var van eller så?

Nej. Som sagt så är det inte alls i muskeln som det gör ont utan i bröstvävnaden. Har tex tränat brösten även fast jag har haft den här smärtan och det känns inte alls när muskeln arbetar.

Vinter
2008-11-13, 20:52
Nej det har liksom följt med även under mensen eller vad man ska säga så jag tror inte att det är den.. och brösten är väl färdigväxta när man är 21? :confused:

De förändras ju en hel del under graviditet ibland(blir större etc). Dvs samma symptom som mastalgi, då det handla om hormon obalans/överproduktion.

Bäst att gå till läkaren och utreda så du blir av med besvären. Kan ju även var biverkning om du tar något annat preparat. Kan var värt att kika på kända biverkningar på info lappen i så fall.

Mental
2008-11-13, 21:13
Det är inte så att de faktiskt växer då? Du bulkar inte? Eller går på något läkemedel som kan binda vätska?

Edit: Sen är det väl inte säkert att man är fullvuxen vid 21? Var du sen in i puberteten?

lectris
2008-11-13, 21:26
Det är inte så att de faktiskt växer då? Du bulkar inte? Eller går på något läkemedel som kan binda vätska?

Edit: Sen är det väl inte säkert att man är fullvuxen vid 21? Var du sen in i puberteten?

Nej jag har snarare tappat lite i vikt senaste tiden och äter inga läkemedel alls. Jag var verkligen inte sen in i puberteten, tvärt om, fick första mens när jag var 12.

Lutar åt att det blir ett besök till doktorn i början av nästa vecka, vill ju kunna springa *gah!*

Icefire
2008-11-13, 21:26
Hmm nej inte alls faktiskt. När jag är stilla och inte rör mig alls så känns det precis som vanligt, är bara när brösten rör sig eller utsätts för tryck som det gör ont.

För att svara på din första fråga då, så har jag inte varit med om liknande. Hoppas det går över eller att du kommer på förklaringen!

obesogen
2008-11-13, 21:53
Nu är jag ingen läkare, men jag minns att vi haft någon föreläsning om cyclisk eller icke-cyklisk bröstsmärta. Cyklisk bröstsmärta är betydligt vanligare och står för ca 75% av alla bröstsmärtor. Denna är relaterad till östrogen och progesteronnivåerna och den typiska personen som upplever detta är ca 30 år. Då smärtan är cyklisk så brukar läkaren be att man fyller i någon typ av dagbok med noteringar när smärtan uppkommer.

Icke-cyklisk smärta är mer ovanligt och inte relaterad till menscykeln och den ska vara mer lokaliserad till ett specifikt område. Den är mycket vanligare hos kvinnor som är 40-50

Det var vad jag kom ihåg från den föreläsningen :)
Men som alltid med bröstsmärta så ska man kontakta doktorn för att utesluta andra åkommor!

Nattljus
2008-11-14, 00:13
Nej jag har snarare tappat lite i vikt senaste tiden och äter inga läkemedel alls.

man kan få ömma bröst av att tappa vikt också, om viktnedgången är så stor att brösten krymper.

det upplevde jag när jag tappade 20kg för inte alltför längesedan. gick då ner en hel kupstorlek, förstås. så stor kanske inte din nedgång är :)

kaffe_psykos
2008-11-14, 01:52
fram tills dess kan det ju hjälpa med en bild så vi förstår bättre vad du pratar om.

Kekekekekekekek ;)
+1

edit: aha såg inte jörgens post

CiCoro
2008-11-14, 02:11
+1

edit: aha såg inte jörgens post

tänkte köra med en liknande kommentar men bestämde mig för att läsa igenom tråden..tur va det :) Obs. jag e ung

kaffe_psykos
2008-11-14, 02:30
tänkte köra med en liknande kommentar men bestämde mig för att läsa igenom tråden..tur va det :) Obs. jag e ung
Aa jag är också ung!:D

Men nu har du ju erkänt dina tankar.;)

Troll
2008-11-14, 03:44
Detta var fruns första symptom när hon var gravid innan vi visste om det.

Men som sagt går du till läkarn så får du reda på vilket.

lectris
2008-11-14, 06:41
det upplevde jag när jag tappade 20kg för inte alltför längesedan. gick då ner en hel kupstorlek, förstås. så stor kanske inte din nedgång är :)

Nej det handlar bara om ett par kilo :) och jag har ju gått ner förr utan att ha detta problemet.

Detta var fruns första symptom när hon var gravid innan vi visste om det.

Men som sagt går du till läkarn så får du reda på vilket.

Jo precis det är ju ett klassiskt graviditetssymptom. Jag har dock fått mens under tiden så fallet är nog inte så för mig..

Mental
2008-11-14, 07:39
Nej det handlar bara om ett par kilo :) och jag har ju gått ner förr utan att ha detta problemet.

Jo precis det är ju ett klassiskt graviditetssymptom. Jag har dock fått mens under tiden så fallet är nog inte så för mig..

Ah, nej. Det finns kvinnor som fortsätter ha månatliga blödningar trots att de är gravida. Det är inte så vanligt, men det förekommer.

Finns masor av liknande berättelser: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000029&conference=2000000000000040&posting=19500000001420858

Googla på gravid och mens så får du se.

Bahir
2008-11-14, 07:42
Ah, nej. Det finns kvinnor som fortsätter ha månatliga blödningar trots att de är gravida. Det är inte så vanligt, men det förekommer.

Finns masor av liknande berättelser: http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000029&conference=2000000000000040&posting=19500000001420858

Det har jag också hört. Bäst att ta ett graviditetstest för säkerhets skull (jag har dock ingen aning om vad ett sånt kostar om det skulle vara en kostnadsfråga). Doktorn är väl kanske bästa lösingen...

lectris
2008-11-14, 08:28

Jo det vet jag men det brukar väl vara små genomblödningar eller liknande. Men ja det kanske är lika bra för att vara på säkra sidan, känns dock orimligt iom att jag inte haft oskyddat sex heller.

Det har jag också hört. Bäst att ta ett graviditetstest för säkerhets skull (jag har dock ingen aning om vad ett sånt kostar om det skulle vara en kostnadsfråga).

Nejdå det kostar runt en hundralapp.

Mental
2008-11-14, 08:32
Jo det vet jag men det brukar väl vara små genomblödningar eller liknande. Men ja det kanske är lika bra för att vara på säkra sidan, känns dock orimligt iom att jag inte haft oskyddat sex heller.

Nejdå det kostar runt en hundralapp.

Det finns alla varianter vännen :) Har en tjejkompis som hade riklig och enligt henne "normal" mens, som höll sig till menscykeln ända upp till 8:e månaden i hennes första graviditet.

Och antagligen är du inte gravid, riktigt osannolikt, men jag hade nog velat testa mig i alla fall.

Troll
2008-11-14, 15:39

Det beror på hur höga hormonvärden man har, en del fortsätter ha "mens" eller blödningar även när dom är gravida.

Finns även något som heter nidblödning (något som bidrog till att vi blev lurade) som sker när ägget fäster i livmodern.

När vi sen tog gravtest så var det negativt, visade sig att frun hade låga hormonvärden som inte testet upptäckte förrens nästa gång vi testade.
Så när vi väl visste om att vi var gravida och skulle på ultraljud så var vi en månad längre gången än vi todde.

Tricklev
2008-11-14, 16:20
Underbart, nu kan tjejer få mens medans dom är gravida också, alla varningstecken försvinner för oss stackars killar. Jag ska aldrig mer ha sex.

Bubban
2008-11-14, 16:22
Annars kan du ju använda the rubbers?

Tricklev
2008-11-14, 16:24
Då kan jag ju lika gärna knyckla ihop en kudde att gnida mig emot.

lectris
2008-11-17, 20:04
Lite update för den nyfikne:

Gjorde graviditetstest i helgen som bekräftade att jag inte är gravid. Smärtan börjar också avta nu så det verkar lösa sig av sig självt :)

Hurra hurra!

Raschmus
2008-11-17, 20:11
Du kanske bör uppsöka läkare iallafall?

Grattis iallafall.

lectris
2008-11-17, 20:18
Du kanske bör uppsöka läkare iallafall?

Grattis iallafall.

Ja kanske det, men jag känner liksom att jag varken har tid eller ork att sätta mig hos dokorn nu när det ändå är så pass mycket bättre, hur dumt det än må låta. Har alltid varit en sån som drar sig för att gå till läkare.. ;) Dum får lida som det heter.

Blir det sämre igen eller inte helt bra så vet jag att jag måste kolla upp det givetvis.

Mental
2008-11-17, 21:04
Gott, letade upp tråden på sida 4 tidigare idag och funderade på att bumpa den och fråga hur det gick, men avstod då det kändes som en lite väl påträngande fråga.

Skönt att höra att du mår bra.

Tricklev
2008-11-17, 21:06
Är tråden öppen för dåliga skämt nu?

:)

Mental
2008-11-17, 21:23
Är tråden öppen för dåliga skämt nu?

:)

Testa, det kostar ju bara 2 veckor kollotid om du har fel ;)