Visa fullständig version : Återkrav
Denna dagen började riktigt jävla illa! Jag vaknade för en liten stund sen och satte mig framför datorn för att kolla min mail och ser att jag fått ett mail från CSN. Så jag går in på deras sida och kollar in meddelandet dom skickat.
Där står att dom tagit beslut om att jag ska betala tillbaks 10 798 kr, som enligt dom blivit för mycket utbetalt.
Den första känslan är nu vad fan ska jag göra?! ångesten väller över en och känns fan som jag är fast i ett svart hål nu. Har ingen inkomst just nu och betala tillbaks 10 798kr går inte att göra, samt att beslutet är helt fel.
Någon som fått något sånt här absurt återkrav och överklagat och fått rätt?
WHITEFOLKS
2008-11-11, 10:04
Kontaka CSN och bestrid beslutet?
Varför tycker de att du ska betala tillbaka?
Varför du du betala tillbaka så mycket undrar jag också.
Du kommer att få en inbetalningsplan skickad, vill du bestrida det hela gör det asap annars får du en inbetalning skickad senare som man inte kan bestrida. Riktigt dåliga regler sedan 2001.
Jag har inte upplevt att CSN har varit speciellt svåra att ha och göra med, när de gjort fel och man påpekar vad som är fel så har de alltid korrigerat.
(Förutom när jag haft fel, eller dålig koll på reglerna, men det kan jag inte gärna vara sur på CSN över)
Fearstrike
2008-11-11, 10:17
har du inget jobb går du ju utan snack till sos bara. Dom cashar det direkt. Så du inte hamnar hos kronofogden. Du betalar skatt resten av ditt liv, klart du skall utnyttja det vid ett tillfälle som detta. Inget snack om saken, ja hade dratt te sos. Förutsatt att det inte går att lösa på annat sätt då. Men helt klart hellre än kronofogden.
har du inget jobb går du ju utan snack till sos bara. Dom cashar det direkt. Så du inte hamnar hos kronofogden. Du betalar skatt resten av ditt liv, klart du skall utnyttja det vid ett tillfälle som detta. Inget snack om saken, ja hade dratt te sos. Förutsatt att det inte går att lösa på annat sätt då. Men helt klart hellre än kronofogden.
Eller så ordnar man ett jobb och betalar av sin skuld.
SOS kommer inte släppa till ett öre till en CSN skuld om man inte försökt ordna det med CSN först. Börja med att överklaga och visa på att de har fel, driv det så långt det går. Om det visar sig att du har fel, eller bara missförstått någon regel, så be om en avbetalningsplan. Jag är övertygad om att de går med på att dela upp skulden.
Tack för alla svar.
Enligt dem så har jag studerat deltid mellan vecka 33-39 vilket inte stämmer ett dugg. Och där efter så dom beslutat att jag ska återbetala denna summan. Pluggade heltid mellan v 33-39 sen gick jag ner i 75% och sen i deltid, pga av sjukdom. Nej jag har inget jobb nu och vill plugga vidare till våren men detta sätter ju ganska stora hinder om man säger så.
Nu överväger jag att ta ett lån på banken och betala tillbaks för min polare hade seriösa problem med CSN :<
Tack för alla svar.
Enligt dem så har jag studerat deltid mellan vecka 33-39 vilket inte stämmer ett dugg. Och där efter så dom beslutat att jag ska återbetala denna summan. Pluggade heltid mellan v 33-39 sen gick jag ner i 75% och sen i deltid, pga av sjukdom. Nej jag har inget jobb nu och vill plugga vidare till våren men detta sätter ju ganska stora hinder om man säger så.
Nu överväger jag att ta ett lån på banken och betala tillbaks för min polare hade seriösa problem med CSN :<
Klarade du av alla poäng när du pluggade heltid?
Men om de har fel, och du har fyllt i alla papper och intyg rätt, varför inte stå på dig då? För att en polare hade problem? Låter som en jävligt dålig anledning.
Om du har studerat heltid, och klarat poängen för den heltiden, så ska du så klart ha bidrag och lån för heltid.
Klarade du av alla poäng när du pluggade heltid?
Nej jag har avslutar 150 poäng.. räcker att säga att jag mått skit i över ett år och försökte verkligen ta mig ur helvetet men det slutade såhär.. och nu känner jag bara mer ångest.
Men om de har fel, och du har fyllt i alla papper och intyg rätt, varför inte stå på dig då? För att en polare hade problem? Låter som en jävligt dålig anledning.
Om du har studerat heltid, och klarat poängen för den heltiden, så ska du så klart ha bidrag och lån för heltid.
Nej det var inte så jag menade. Jag läste heltid mellan vecka 33-39 sen hoppade jag av just pga av hur jag mådde/mår. Har sjukintyg men nu var jag slarvig nog att inte ta en kopia och den vill CSN och skolan ha. Nu måste jag gå tillbaks och störa doktorn igen och få ett nytt sjukintyg utskrivet.
Klart jag inte tänker ge upp men det är mer nått där inne i kroppen som bara känner hopplöshet...
Nej jag har avslutar 150 poäng.. räcker att säga att jag mått skit i över ett år och försökte verkligen ta mig ur helvetet men det slutade såhär.. och nu känner jag bara mer ångest.
Stå på dig och be om antingen omprövning eller uppskov med betalningen.
Ah, men det är inte det samma som att CSN har fel, utifrån sina uppgifter och vad de ser av situationen så har de rätt. Ring doktorn och be han skicka dig sjukintyget, skicka in det till CSN.
Dina 150p, är det gymnasie/kovuxpoäng?
Som arbetslös och avhoppad från utbildning kan det vara svårt att få ett vettigt lån på de pengarna. Så kämpa på med CSN.
Stå på dig och be om antingen omprövning eller uppskov med betalningen.
Vill fullfölja det jag började och har därför sökt in till våren men finns ju ingen chans att jag har "råd" att plugga om jag inte får någon inkomst att betala mat,räkningar och hyra med. Söker jag uppskov kommer jag väl inte blir beviljad lån och bidrag nu till våren?
Ah, men det är inte det samma som att CSN har fel, utifrån sina uppgifter och vad de ser av situationen så har de rätt. Ring doktorn och be han skicka dig sjukintyget, skicka in det till CSN.
Dina 150p, är det gymnasie/kovuxpoäng?
Som arbetslös och avhoppad från utbildning kan det vara svårt att få ett vettigt lån på de pengarna. Så kämpa på med CSN.
Det är komvux poäng. Pluggade ekonomi under hösten för att ta reda på vad jag vill söka nästa höst. Ska kämpa på med CSN och ringa läkaren nu och be dem skicka intyget.
Prata med CSN, de är ofta mycket bra på detta. Har flera polare som trasslat till sina studier pga felval, sjukdom, inte hoppat av i tid osv. Hitills har CSN i alla fall utom ett ordnat det. Den enda som de vägrade hade hoppat av två utbildningar i rad utan att ta några poäng, första gången brukar de gå med på att fortsätta betala, men gör man det igen så brukar de bli hårdare på sina regler.
Prata med CSN, de är ofta mycket bra på detta. Har flera polare som trasslat till sina studier pga felval, sjukdom, inte hoppat av i tid osv. Hitills har CSN i alla fall utom ett ordnat det. Den enda som de vägrade hade hoppat av två utbildningar i rad utan att ta några poäng, första gången brukar de gå med på att fortsätta betala, men gör man det igen så brukar de bli hårdare på sina regler.
Okej tack! Jo jag ringde CSN för en timme sen kanske och dom kunde bara säga "vi har utgått från uppgifter vi fått från dig och skolan". Hoppas detta löser sig annars vet jag fan inte vad man ska göra. Dags att ringa läkaren nu.
Som flera redan skrivit; börja med att fixa nödvändiga intyg och kontakta CSN. Det finns tusen och en klintbergare/urban legends om CSN som en maktstat av onda aliens, men vissa av dem skall tas med en nypa salt.
Som flera redan skrivit; börja med att fixa nödvändiga intyg och kontakta CSN. Det finns tusen och en klintbergare/urban legends om CSN som en maktstat av onda aliens, men vissa av dem skall tas med en nypa salt.
Ja det där väl mer eller mindre det som skrämmer en när man hör alla historier hur CSN kan vara. Men jag har fixat kopia på sjukintyget nu så det kommer väl hem på posten inom snar framtid hoppas jag. Även kontaktat mina lärare nu som jag ska träffa i veckan och prata med. Får se hur detta går.
Jag har inte upplevt att CSN har varit speciellt svåra att ha och göra med, när de gjort fel och man påpekar vad som är fel så har de alltid korrigerat.
(Förutom när jag haft fel, eller dålig koll på reglerna, men det kan jag inte gärna vara sur på CSN över)
+1 igen på dig Mental. Var nån gång jag skulle betala tillbaka en bunt pengar men ogärna betalade allt på en gång, och de accepterade att jag betalade i tre omgångar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.