Visa fullständig version : Banting på g
Nu har jag bestämt mig att börja banta och gå ner cirka 20 kilo. Jag är 20 år och väger 101 kg. Hade tänkt mig att gå ner till cirka 80 kg. På 1 vecka så har jag gått ner från 105.4 kg till 101 kg. Jag har tänkt på cirka 3 månader så ska jag ha gått ner dessa 20 kg. Jag tränar varannan dag 1 timma på gymmet och dem dagarna jag inte är på gymmet så gör jag några övningar i 30 minuter hemma, bla step maskin,boll övningar osv. Nu vill jag berätta om vad jag äter och vill se vad ni tycker om hela det här.
08:00 - Skogaholmslimpa 2 st med Keso och Te.
12:00 - Müslibar med nötter, cornflakes från Lidl väger 25g. Kan tillägga att jag blir ganska mätt på den.
15:00 - Kan slänga i mig en frukt. Äpple, päron eller clementin
17:00 - 2 st Knäckebröd med Keso.
19:00 - Träning i 1 timma.
20:45 - Kycklingfilé, wokade grönsaker, lite fullkornspasta samt lite soya.
Vad tycker ni om det här? Är det något fel jag gör, bör jag lägga till något, bör jag ändra något? Tacksam för svar *kissass*
Ironwoman
2008-11-10, 16:17
Att gå ned 20 kg på 3 månader är ett för högt tempo. 0,5-1 kg i veckan är det som rekommenderas.
Ditt schema ser ganska bra ut, men det finns några saker som kan förbättras.
Du bör äta mer till lunch vid 12, typ en måltid som den 20,45. Annars är risken stor att du kommer få svårt att orka hålla programmet tillräckligt länge.
Det ser också ut att du får för lite fett. Normalt rekommenderas 1 g fett/kg kroppsvikt, men vid viktnedgång kan du halvera fettmängden. Det är viktigt att äta fett för vitaminerna A, D, E och K samt fettsyrorna omega-3 (och omega-6).
Till frukost är ett fullkornsbröd att föredra framför skogaholms limpa, om du tycker om det. Man ska inte äta mat som man inte tycker om bara för att den är nyttig.
Träningen ser bra ut. Även om informationen är lite knapp.
Scratch89
2008-11-10, 16:20
Det är rätt så lite mat, men om du klarar av att äta så lite så ser jag egentligen inga större fel på kosten.
Se till att du varierar keson med ägg ibland, kycklingen med fet fisk som lax eller makrill. Frukten och de wokade grönsakerna kan också bytas ut ibland mot grövre grönsaker, som broccoli, morötter, spenat och vitkål.
Lycka till!
EDIT: När jag läste Skogaholm tänkte jag direkt på Lingongrova, av någon konstig anledning. Du kan med fördel byta ut brödet mot något grövre.
Det är rätt så lite mat, men om du klarar av att äta så lite så ser jag egentligen inga större fel på kosten.
Se till att du varierar keson med ägg ibland, kycklingen med fet fisk som lax eller makrill. Frukten och de wokade grönsakerna kan också bytas ut ibland mot grövre grönsaker, som broccoli, morötter, spenat och vitkål.
Lycka till!
Jo då, jag klarar mig. Det är inte att jag låter mig själv svälta ihjäl. Men jag går inte full om magen och går inte tom om magen :). Ibland så brukar jag variera mellan Keso, Kalkon, skinka osv.
Scratch89
2008-11-10, 16:25
Variationen jag föreslog är betydligt bättre än att variera mellan keso, kalkon och skinka. Problemet med dina pålägg är att de är för magra, och innehåller väldigt lite av de essentiella fettsyrorna. Ägg innehåller dessa, och därför är ägg ett par gånger i veckan väldigt bra, i en annars fettsnål kost. Samma sak med den feta fisken; det blir i princip den enda källan till omega 3.
AlbinJansson
2008-11-10, 16:32
Jovars det kan väl funka, Men hade jag varit du hade jag släppt taget om Skogaholmen på morgonen och ätit något vettigare till lunch. Tänk på att du måste förse kroppen med näring också.. En Müslibar är ett ganska värdelöst alternativ till en portion riktig mat. Kvällsmålet ser mycket bra ut dock! Best of luck!
Tänk på att om du går ner fort så får du antagligen mycket jätteläcker lös och degig hud som "drar åt sig" efter en längre tid. Trodde själv att det var överdrivet skitsnack med "löshud" men jag har åkt på det själv efter 25 kilos viktnedgång (journal på gång :)) och visst har det blivit bättre men tid tar det, ser förjävligt ut just nu.
Ha inte så bråttom är mitt tips.
Jag ska börja med nutrilett. Har tänkt att köra så här :
08:00 - 2 skogaholms Mackor med omelett,kalkon,keso eller något annat lätt.
12:00 - Nutrilett shake
16:00-17:00 - Nutrilett shake
19:30-20:10 - Träning
20:10 - Nutrilett
23:00-24:00 - sova.
Jag har käkat lätt mat i 2 veckor och gått ner 4 kilo med att träna varannan dag på gymmet i 1 timma. Jag brukade köra 20 minuter lätt joggning på löpbandet, 20 minuter på cykeln växel 10 och 20 minuter på Full body trainer maskinen under dessa 2 veckor. Men eftersom jag äter så lite och kör nutrilett tycker ni att jag borde köra 40 minuter, 20 minuter full body trainer och 20 minuter cykeln eller lägga till 20 min joggning också?
Tacksam för svar. Kom gärna med era åsikter.
martikainen
2008-11-12, 10:50
Du bör köra det du kan köra så lång tid som möjligt av i ett tempo som bränner fett, tex så klarar jag att köra full body trainer (crosstrainar antar jag) mycket längre än jag klarar att jogga/cykla, vilket ger mig en högre kaloriförbrukning gentemot ansträngning så att säga.
Man strävar ju efter att bränna så mycket som möjligt för så lite onödig ansträngning som möjligt.
Fralleee
2008-11-12, 14:11
Att gå ned 20 kg på 3 månader är ett för högt tempo. 0,5-1 kg i veckan är det som rekommenderas.
Ditt schema ser ganska bra ut, men det finns några saker som kan förbättras.
Du bör äta mer till lunch vid 12, typ en måltid som den 20,45. Annars är risken stor att du kommer få svårt att orka hålla programmet tillräckligt länge.
Det ser också ut att du får för lite fett. Normalt rekommenderas 1 g fett/kg kroppsvikt, men vid viktnedgång kan du halvera fettmängden. Det är viktigt att äta fett för vitaminerna A, D, E och K samt fettsyrorna omega-3 (och omega-6).
Till frukost är ett fullkornsbröd att föredra framför skogaholms limpa, om du tycker om det. Man ska inte äta mat som man inte tycker om bara för att den är nyttig.
Träningen ser bra ut. Även om informationen är lite knapp.
1kg i veckan är inte så överdrivet fort om man har en kraftig övervikt, minskningen kommer ju avta med tiden som dieten pågår.
1kg i veckan är inte så överdrivet fort om man har en kraftig övervikt, minskningen kommer ju avta med tiden som dieten pågår.
Hon har inte skrivit att 1kg/v är för fort heller. 20/12 = 1,6kg/v
Jag tycker du ska satsa på att lägga om din kost helt och hållet. Du väl inte bara nå din målvikt utan också hålla den? Alltså gäller det för dig att lära dig äta nyttigt, inte gå på nutrilett i några veckor, för att kanske senare falla tillbaka i gamla vanor. Om du äter för lite kommer du inte heller orka träna som du planerat, eller så kommer du ändå upptäcka att du är hungrig, och kanske faller till föga. Satsa på att äta nyttigt, och träna eventuellt lite mer.
Men varför ändra ett vinnande koncept? Du gick ju ner en massa som du åt förut, och fick dessutom en del tips som skulle göra dieten ännu bättre. Det finns väl ingen anledning att gå över till Nutrilett då? Skulle möjligen kunna byta ut den där müslibaren mot Nutrilett i så fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.